LUONTOKOKOUKSET SAARISTOSSA KOETAAN EDELLEEN TURVALLISIKSI

Yritystilaisuuksien varaustilanne saariston kokouskohteissa näyttää positiiviselta koronapandemiasta huolimatta, vaikkakin ryhmäkoot ovat pienentyneet. Fyysisen yhdessäolon ja tiimiytymisen merkitys on edelleen suuri, ja kun tarve yhteen kokoontumiselle tulee, koetaan turvalliseksi lähteä kokoustamaan ja virkistäytymään ulos luontoon, missä on tilaa. Esimerkiksi Naantalin saaristossa sijaitsevan Herrankukkaron lähes viiden hehtaarin alueella riittää luonnollisia turvavälejä ja yritystilaisuuksia on syksylle varattu lähes saman verran kuin viime vuonna.

Laiturikokous

Saariston kokouskohteisiin ryhmät voidaan kuljettaa omalla yksityisbussilla tai -veneellä. Useisiin paikkoihin pääsee autolla perille saakka. Kohteet sijaitsevat yleensä omassa rauhassaan, joten kokouksen osallistujat eivät ole kontaktissa paikallisväestöön. Ja kun kokoukset ja ruokailut ovat yksityisiä oman ryhmän kesken, myös kontaktit muihin kokousryhmiin jäävät minimiin. Kotimaan matkailussa on saariston oma matkailukupla siis jo olemassa, mikäli palvelu on huolella suunniteltu ja tuotteistettu.

Aktiiviselle palvelumuotoilulle on tarve

–Yritystilaisuus suomalaisen saaristoluonnon keskellä on hyvä lähtökohta myydä luonnollisia, eristettyjä matkailukäytäviä tai -polkuja Suomessa. Tämä edellyttää, että palvelumuotoilussa on oikeasti suunnittelun kautta eliminoitu mahdolliset kontaktipinnat. Korostan myös matkailijoiden oman vastuullisuuden osuutta, hygieniaohjeistuksia tulee noudattaa, sanoo Executive Director Paavo Virkkunen Visit Finlandista.

–Nyt, kun osataan jo vähän ennakoida viruksen käyttäytymistä ja miten sen kanssa pystyy elämään, on loistavaa, että matkailuyrittäjät kehittävät itse aktiivisesti liiketoimintaansa ylläpitäviä ja sitä edistäviä palveluita. Myös testausmenetelmien kehittyminen ja uudet innovaatiot digiympäristössä luovat mahdollisuuksia matkailuelinkeinon kehittymiselle niin kutsutussa uudessa normaalissa.

Huutoetäisyyttä riittää

Naantalin saaristossa sijaitsevan Herrankukkaron ympärivuotinen Luontokokous-tuote on kehitetty sopivaksi myös nykyiseen pandemia-aikaan. Yritysryhmiä olikin elokuussa lähes yhtä paljon kuin viime vuonna, tosin ryhmäkoot olivat pienempiä. Myös syksyn ja talven varaustilanne näyttää hyvältä.

Innovatiivisena tunnettu matkailuyrittäjä Pentti-Oskari Kangas luonnehtii tilannetta tyydyttävän hyväksi ja kiittää avaraa luontoa.

–Asiakkaistamme 95 prosenttia on kotimaisia kokous- ja koulutusvieraita. Luontokokouksemme on saanut hyvän vastaanoton ja kehitämme tällä periaatteella palvelutuotteitamme jatkossakin. Ryhmillä on käytössään omat tilat koko tapahtuman ajan ja kokoustaa voi myös ulkoilmassa. Saariston villiruokaa tarjotaan turvallisesti yksityistiloissa ja mennään vuodenajasta riippumatta rantalaavulle, nuotion ääreen, kesällä myös laiturille tai vaikkapa rantaan ankkuroituun rysäveneeseen. Oheisaktiviteetit pidetään myös puhtaan ja raikkaan luonnon keskellä, tilaa on yli viisi hehtaaria. Niinpä turvavälien sijaan meillä onkin alettu puhua huutoetäisyyksistä.

Ajanmukaisia innovaatioita

Visit Naantali myy ryhmä- ja kokousmatkoja oheisohjelmineen Naantaliin ja saaristoon ympäri vuoden.

–Kulunut kesä on ollut saariston kannalta loistava, matkailijat ovat löytäneet saariston. Uskomme ja toivomme, että suosio jatkuu myös syksyllä ja talvella. Jo marraskuisen myrskyävän meren katselu voi olla eksoottista ja sillä on uskomattoman rauhoittava vaikutus, kertoo Visit Naantalin toimitusjohtaja Tarja Rautiainen.

–Tämä aika vaatii luovuutta ja huolellista suunnittelua, turvallisen ryhmäohjelman tulee olla toteutettavissa missä ja milloin vain ilman ulkopuolista yleisöä. Esimerkkinä uusin innovaatiomme eli Louhisaaressa esitettävä Mannerheim-monologi, tarina aikansa sankarista. Esitys sopii myös kiertäväksi ryhmäohjelmaksi: se ei vaadi suuria näyttämöitä eikä rekvisiittaa ja aihe on ajaton. Lisäksi Naantalin matkailuyrittäjät saaristossa ja mantereella ovat kehittäneet monenlaista tähän aikaan sopivaa oheistarjontaa.

Tarja Rautiaisen mukaan Naantaliin on helppo tulla; esimerkiksi pääkaupunkiseudulta Naantalin saaristoon on ajoaikaa vain 2,5 tuntia ja hän vinkkaa, että Saariston Rengastiet ovat avoinna myös syyskuun kolme ensimmäistä viikonloppua.

Lisätietoja:

VISIT NAANTALI, toimitusjohtaja Tarja Rautiainen, + 358 40 7478847

tarja.rautiainen@visitnaantali.com

www.visitnaantali.com

HERRANKUKKARO, yrittäjä Pentti-Oskari Kangas. +358 400 221 122

oskari@herrankukkaro.fi

www.herrankukkaro.fi

Laiturikokous
Näkymä Rymättylän Uutiskuuvan vuorelta Airistolle
Rantanuotion äärellä
Airismaa

Det gemensamma och länsöverskridande projektet Finnish Archipelago 2025 – hållbar tillväxt genom digitalt produkturval samordnas i samarbete av Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kimitoöns kommun, Pargas stad, Visit Turku och Visit Naantali, med den sist nämnda som projektadministratör. Det deltagande områdets ihopräknade turismintäkt för år 2018 var en miljard euro och den sysselsättande effekten som turismen genererar 5470 årsverken för samma år.

Varsinais-Suomen ja Satakunnan matkailuorganisaatioiden kaupallinen digihanke; Yhteinen Finnish Archipelago 2025. Digitaalisella matkailutuotteistolla kestävää kasvua19.10.2020 13:00:00 EESTTiedote

Ylimaakunnallisen yhteishankkeen muodostavat Finnish Archipelago-konsortio, johon kuuluu Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kemiönsaaren kunta, Paraisten kaupunki, Visit Turku ja Visit Naantali, joka on hankkeen hallinnoija. Osallistuvien alueiden yhteenlaskettu matkailutulo oli 1 mrd.€ ja työllistävä vaikutus 5470 htv.

Artesaaniruoan mestaruutta Raisiossa tavoittelee 66 yritystä 130 tuotteella6.10.2020 13:19:10 EESTTiedote

Raisiossa lokakuun 14. – 16. päivä järjestettävään Artesaaniruoka SM 2020 -kilpailuun on ilmoittautunut 66 yritystä yli 130 tuotteella. – Kilpailu järjestetään nyt viidennen kerran ja tällä kertaa osallistujia on kaikkialta Suomesta, iloitsee Suomen Artesaaniruoka ry:n puheenjohtaja Eija Lamsijärvi. – Kaikki tuotteet ovat käyneet läpi esikarsintaseulan, jossa on tarkastettu, että ne täyttävät artesaaniruoan kriteerit. Niitä ovat mm. se, että tuote on valmistettu paikallisista raaka-aineista ilman keinotekoisia aromeja tai säilöntä- ja väriaineita. Samalla on myös varmisteltu, että tekijän kädenjälki näkyy tuotantoketjussa, Lamsijärvi jatkaa.