Luunmurtumien hoidon optimointia kliinisessä työssä

HUS ja Disior aloittavat yhteistyön uudenlaisen laskentaohjelmiston kehittämisestä luunmurtumien hoidon työkaluksi. Ohjelmistokehityksen tavoitteena on tuoda teollisuudesta ja tutkimuksesta tuttu matemaattinen mallintaminen lääkärien työkaluksi kliiniseen työhön. Samalla haetaan uutta, tietokoneavusteista toimintatapaa luunmurtumien hoidontarpeen arviointiin ja korjausten optimointiin. Pilotointi toteutetaan yhdessä Hyksin pää- ja kaulakeskuksen kanssa.

HUS:n asiantuntijat ovat yhdessä Disiorin kanssa kehittäneet menetelmää silmänkuopan murtumien analysoimiseksi. Menetelmä mahdollistaa tarkan tilavuuden mittauksen ennen ja jälkeen leikkauksen. Jatkossa tämä tulee mahdollisesti ohjaamaan sekä leikkauspäätöstä että rekonstruktiomenetelmän valintaa.

- Virtuaalisen murtumakappaleen tarkka asemointi alkuperäiseen paikkaan ja muotoon mahdollistaa keskikasvojen alueella kasvojen muodon tarkan palauttamisen onnettomuutta edeltävään tilaan. Esimerkiksi alaleuan murtumissa voidaan analysoida rasitusvoimalinjat ja tällöin potilaalle voidaan suunnitella optimaalisen titaanilevyn paksuus ja muotoa, toteaa pilotissa mukana oleva suu ja leukakirurgian ja plastiikkakirurgian erikoislääkäri Tommy Wilkman Hyksin pää- ja kaulakeskuksesta.

Lääkäreille uuden sukupolven digitaaliset työkalut luunmurtumien korjauksen optimointiin

- Lääkäreillä pitäisi olla ihmisten korjaamiseen parhaat mahdolliset työkalut. Haluamme tuoda lääkäreiden jokapäiväiseen työhön yhtä hyvät ohjelmistot kuin insinööreillä on teollisuudessa mekaniikan, liikevoimien ja lujuuslaskennan apuna - niin, että nämä ohjelmistot toimivat kliinisessä työssä lääkärin tukena hänen itsensä käyttämänä, sanoo Disior Oy:n toimitusjohtaja Anna-Maria Henell.

- Tällaisen ohjelmiston rakentamisesta ohjaamaan tarvitaan kliinistä osaamista ja lääkärin työtä. Siksi yhteistyö HUS:n lääkärien kanssa on meille erittäin tärkeää. Sekä hyödyllisyyden että käytettävyyden täytyy vastata lääkäreiden tarpeita, sanoo Anna-Mari Henell.

Hoidon jatkuva kehittäminen

Uusimpien teknologioiden ja menetelmien tuominen hoitotyöhön on tavoite, jonka pitäisi mahdollistaa entistä paremmat hoitotulokset. Yhdistämällä HUS:n tieteellisen ja käytännön hoitotyön osaamisen Disiorin tekniseen asiantuntemukseen, syntyy mahdollisuus luoda ja tehdä uusia ja entistä parempia ratkaisuja. Yhteistyön avulla HUS pyrkii vahvistamaan asemaansa lääketieteellisen osaamisen ja kehityksen kärjessä.

- HUS:ssa haluamme kehittää uutta menetelmää, jolla erityyppisiä kasvojen alueen murtumia voidaan tarkasti analysoida ja hoitaa optimaalisella tavalla, sanoo Tommy Wilkman lopuksi.

Lisätietoja:

Anna-Maria Henell (CEO), +358 50 48 36433, anna-maria@disior.com
Laura Lehmusto (CMO), +358 50 480 1771, laura@disior.com
Seija Viinikka, Kehittämispäällikkö, HUS-Tietohallinto, seija.viinikka@hus.fi
Tommy Wilkman, Suu- ja leukakirurgian sekä plastiikkakirurgian erikoislääkäri, HYKS Pää- ja kaulakeskus, suu- ja leukasairauksien linja, tommy.wilkman@hus.fi

Mielenterveystalo.fi-palvelulla jo yli 200 000 käyttäjää kuukausittain25.6.2019 09:40:05 EESTTiedote

Palvelun kuukausittaista kävijämäärää seurataan jatkuvasti ja 200 000:n kuukausittaisen kävijän raja on ylittynyt ensimmäisen kerran. Erityisesti omahoito-ohjelmat, joista saa apua ja työkaluja paitsi tavallisiin oireisiin ja eri elämäntilaisiin, ovat suosittuja. Myös luotettaviksi todetut ja itsearviointiinkin sopivat mittarit toimenpidesuosituksineen ovat käytetyimpien sisältöjen joukossa.

HUS förbereder sig för rusning i huvudstadsregionens samjourer – tar servicesedlar till hjälp19.6.2019 14:50:45 EESTTiedote

HUS samjourer i Helsingfors, Esbo och Vanda förbereder sig på växlingar i behovet av jourvård genom att ta servicesedlar i bruk, från och med den 20.6.2019. Patienter som söker sig till jourpolikliniker och där behöver allmänläkartjänster har i särskilda fall möjlighet att få en servicesedel. Med servicesedeln kan man söka vård på sådana privata läkarstationer som HUS har avtal med.

HUS varautuu pääkaupunkiseudun yhteispäivystysten ruuhkautumiseen – avuksi palveluseteli19.6.2019 14:49:03 EESTTiedote

HUSin yhteispäivystykset Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla varautuvat kesällä kysynnän vaihteluun ottamalla käyttöön palvelusetelin 20.6.2019 alkaen. Päivystyspoliklinikoille hakeutuvilla yleislääkäritason potilailla on mahdollisuus saada tietyissä tapauksissa palveluseteli, jolla he saavat hoitoa sopimuskumppaneina toimivilla yksityisillä lääkäriasemilla.