Luunmurtumien hoidon optimointia kliinisessä työssä

HUS ja Disior aloittavat yhteistyön uudenlaisen laskentaohjelmiston kehittämisestä luunmurtumien hoidon työkaluksi. Ohjelmistokehityksen tavoitteena on tuoda teollisuudesta ja tutkimuksesta tuttu matemaattinen mallintaminen lääkärien työkaluksi kliiniseen työhön. Samalla haetaan uutta, tietokoneavusteista toimintatapaa luunmurtumien hoidontarpeen arviointiin ja korjausten optimointiin. Pilotointi toteutetaan yhdessä Hyksin pää- ja kaulakeskuksen kanssa.

HUS:n asiantuntijat ovat yhdessä Disiorin kanssa kehittäneet menetelmää silmänkuopan murtumien analysoimiseksi. Menetelmä mahdollistaa tarkan tilavuuden mittauksen ennen ja jälkeen leikkauksen. Jatkossa tämä tulee mahdollisesti ohjaamaan sekä leikkauspäätöstä että rekonstruktiomenetelmän valintaa.

- Virtuaalisen murtumakappaleen tarkka asemointi alkuperäiseen paikkaan ja muotoon mahdollistaa keskikasvojen alueella kasvojen muodon tarkan palauttamisen onnettomuutta edeltävään tilaan. Esimerkiksi alaleuan murtumissa voidaan analysoida rasitusvoimalinjat ja tällöin potilaalle voidaan suunnitella optimaalisen titaanilevyn paksuus ja muotoa, toteaa pilotissa mukana oleva suu ja leukakirurgian ja plastiikkakirurgian erikoislääkäri Tommy Wilkman Hyksin pää- ja kaulakeskuksesta.

Lääkäreille uuden sukupolven digitaaliset työkalut luunmurtumien korjauksen optimointiin

- Lääkäreillä pitäisi olla ihmisten korjaamiseen parhaat mahdolliset työkalut. Haluamme tuoda lääkäreiden jokapäiväiseen työhön yhtä hyvät ohjelmistot kuin insinööreillä on teollisuudessa mekaniikan, liikevoimien ja lujuuslaskennan apuna - niin, että nämä ohjelmistot toimivat kliinisessä työssä lääkärin tukena hänen itsensä käyttämänä, sanoo Disior Oy:n toimitusjohtaja Anna-Maria Henell.

- Tällaisen ohjelmiston rakentamisesta ohjaamaan tarvitaan kliinistä osaamista ja lääkärin työtä. Siksi yhteistyö HUS:n lääkärien kanssa on meille erittäin tärkeää. Sekä hyödyllisyyden että käytettävyyden täytyy vastata lääkäreiden tarpeita, sanoo Anna-Mari Henell.

Hoidon jatkuva kehittäminen

Uusimpien teknologioiden ja menetelmien tuominen hoitotyöhön on tavoite, jonka pitäisi mahdollistaa entistä paremmat hoitotulokset. Yhdistämällä HUS:n tieteellisen ja käytännön hoitotyön osaamisen Disiorin tekniseen asiantuntemukseen, syntyy mahdollisuus luoda ja tehdä uusia ja entistä parempia ratkaisuja. Yhteistyön avulla HUS pyrkii vahvistamaan asemaansa lääketieteellisen osaamisen ja kehityksen kärjessä.

- HUS:ssa haluamme kehittää uutta menetelmää, jolla erityyppisiä kasvojen alueen murtumia voidaan tarkasti analysoida ja hoitaa optimaalisella tavalla, sanoo Tommy Wilkman lopuksi.

Lisätietoja:

Anna-Maria Henell (CEO), +358 50 48 36433, anna-maria@disior.com
Laura Lehmusto (CMO), +358 50 480 1771, laura@disior.com
Seija Viinikka, Kehittämispäällikkö, HUS-Tietohallinto, seija.viinikka@hus.fi
Tommy Wilkman, Suu- ja leukakirurgian sekä plastiikkakirurgian erikoislääkäri, HYKS Pää- ja kaulakeskus, suu- ja leukasairauksien linja, tommy.wilkman@hus.fi

Juha Tiuraniemi HUS-Kiinteistöjen johtoon12.8.2019 14:24:39 EESTTiedote

HUS-Kiinteistöjen uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu Juha Tiuraniemi. Toimitusjohtajan paikka tuli avoimeksi, koska nykyinen toimitusjohtaja Mikko Salla siirtyy toisiin tehtäviin. Tiuraniemi aloittaa työnsä HUS-Kiinteistöissä 16. syyskuuta. Tiuraniemi, 45, työskentelee tällä hetkellä Colliers International Finlandin kauppakeskustoimintojen johtajana. Ennen nykyistä tehtäväänsä Tiuraniemi on toiminut Suomen Kauppakeskusyhdistyksen toiminnanjohtajana ja useissa eri tehtävissä kiinteistöalan toimialajärjestössä RAKLIssa. - Odotan innolla, että pääsen aloittamaan uudessa tehtävässäni HUS-Kiinteistöjen toimitusjohtajana. Kyse on Suomen johtavasta sairaalakiinteistöpalvelujen tuottajasta ja on tosi hienoa päästä tekemään työtä tällaisessa yhtiössä ja kehittää sitä edelleen alan johtavana toimijana, Tiuraniemi sanoo. - Arvostan kovasti HUS-Kiinteistöjen ammattitaitoista henkilökuntaa ja arvoja, joissa korostuvat ihminen, asiakas, ammattitaito ja vastuullisuus, Tiuraniemi jatkaa. HUS-Kiinte