Luunmurtumien hoidon optimointia kliinisessä työssä

HUS ja Disior aloittavat yhteistyön uudenlaisen laskentaohjelmiston kehittämisestä luunmurtumien hoidon työkaluksi. Ohjelmistokehityksen tavoitteena on tuoda teollisuudesta ja tutkimuksesta tuttu matemaattinen mallintaminen lääkärien työkaluksi kliiniseen työhön. Samalla haetaan uutta, tietokoneavusteista toimintatapaa luunmurtumien hoidontarpeen arviointiin ja korjausten optimointiin. Pilotointi toteutetaan yhdessä Hyksin pää- ja kaulakeskuksen kanssa.

HUS:n asiantuntijat ovat yhdessä Disiorin kanssa kehittäneet menetelmää silmänkuopan murtumien analysoimiseksi. Menetelmä mahdollistaa tarkan tilavuuden mittauksen ennen ja jälkeen leikkauksen. Jatkossa tämä tulee mahdollisesti ohjaamaan sekä leikkauspäätöstä että rekonstruktiomenetelmän valintaa.

- Virtuaalisen murtumakappaleen tarkka asemointi alkuperäiseen paikkaan ja muotoon mahdollistaa keskikasvojen alueella kasvojen muodon tarkan palauttamisen onnettomuutta edeltävään tilaan. Esimerkiksi alaleuan murtumissa voidaan analysoida rasitusvoimalinjat ja tällöin potilaalle voidaan suunnitella optimaalisen titaanilevyn paksuus ja muotoa, toteaa pilotissa mukana oleva suu ja leukakirurgian ja plastiikkakirurgian erikoislääkäri Tommy Wilkman Hyksin pää- ja kaulakeskuksesta.

Lääkäreille uuden sukupolven digitaaliset työkalut luunmurtumien korjauksen optimointiin

- Lääkäreillä pitäisi olla ihmisten korjaamiseen parhaat mahdolliset työkalut. Haluamme tuoda lääkäreiden jokapäiväiseen työhön yhtä hyvät ohjelmistot kuin insinööreillä on teollisuudessa mekaniikan, liikevoimien ja lujuuslaskennan apuna - niin, että nämä ohjelmistot toimivat kliinisessä työssä lääkärin tukena hänen itsensä käyttämänä, sanoo Disior Oy:n toimitusjohtaja Anna-Maria Henell.

- Tällaisen ohjelmiston rakentamisesta ohjaamaan tarvitaan kliinistä osaamista ja lääkärin työtä. Siksi yhteistyö HUS:n lääkärien kanssa on meille erittäin tärkeää. Sekä hyödyllisyyden että käytettävyyden täytyy vastata lääkäreiden tarpeita, sanoo Anna-Mari Henell.

Hoidon jatkuva kehittäminen

Uusimpien teknologioiden ja menetelmien tuominen hoitotyöhön on tavoite, jonka pitäisi mahdollistaa entistä paremmat hoitotulokset. Yhdistämällä HUS:n tieteellisen ja käytännön hoitotyön osaamisen Disiorin tekniseen asiantuntemukseen, syntyy mahdollisuus luoda ja tehdä uusia ja entistä parempia ratkaisuja. Yhteistyön avulla HUS pyrkii vahvistamaan asemaansa lääketieteellisen osaamisen ja kehityksen kärjessä.

- HUS:ssa haluamme kehittää uutta menetelmää, jolla erityyppisiä kasvojen alueen murtumia voidaan tarkasti analysoida ja hoitaa optimaalisella tavalla, sanoo Tommy Wilkman lopuksi.

Lisätietoja:

Anna-Maria Henell (CEO), +358 50 48 36433, anna-maria@disior.com
Laura Lehmusto (CMO), +358 50 480 1771, laura@disior.com
Seija Viinikka, Kehittämispäällikkö, HUS-Tietohallinto, seija.viinikka@hus.fi
Tommy Wilkman, Suu- ja leukakirurgian sekä plastiikkakirurgian erikoislääkäri, HYKS Pää- ja kaulakeskus, suu- ja leukasairauksien linja, tommy.wilkman@hus.fi

Päivitystyö aiheutti hidastumista ja toimintakatkoja HUSin potilastietojärjestelmään15.4.2019 17:18:23 EESTTiedote

HUSin potilastietojärjestelmä Uranukseen tehtiin kuluneena viikonloppuna suunniteltu päivitys. Päivitys sujui suunnitelmien mukaan, mutta maanantaiaamuna ennen kello yhdeksää käyttäjämäärien kasvettua alkoi ilmetä kirjautumisongelmia ja järjestelmän hitautta. Ongelmaa ryhdyttiin selvittämään korkealla prioriteetilla. Käyttäjiä ohjeistettiin siirtymään jatkuvuussuunnitelman mukaiseen toimintaan, joka käytännössä tarkoittaa käsin kirjaamista. Puoleen päivään mennessä ongelman syy oli saatu selville ja järjestelmän toiminta saatiin palautettua väliaikaisratkaisulla. Valitettavasti ongelmat alkoivat uudelleen iltapäivällä. Kello 16 mennessä potilastietojärjestelmän toiminta on taas saatu palautettua, mutta lopullinen korjaus on vielä tekemättä. - Potilastietojärjestelmän ongelmat ovat vaikeuttaneet ja hidastaneet potilaiden hoitoa. Yksittäisiä vastaanottoja ja toimenpiteitä on jouduttu perumaan päivän aikana, johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi kertoo. Siihen saakka kunnes ongelmaan saadaan

Suu- ja hammassairauksien ilta- ja viikonloppupäivystys päättyy Kirurgisessa sairaalassa 14.4.2019. Päivystystoiminta jatkuu Haartmanin sairaalassa 15.4.2019. Haartmanin sairaalan osoite on Haartmaninkatu 4, rakennus 12. Suusairauksien terveydenhuollon virka-ajan ulkopuolinen päivystys palvelee pääkaupunkiseudun kuntien (Helsinki, Vantaa, Espoo, Kirkkonummi, Kauniainen, Sipoo) asukkaita arki-iltaisin sekä lauantaisin, sunnuntaisin ja arkipyhinä. Suusairauksien virka-ajan ulkopuolinen päivystys on tarkoitettu kaikille kiireellistä ensiapuhoitoa tarvitseville potilaille. Hoidon tarpeen kiireellisyys arvioidaan puhelimessa. Hammaslääkäripäivystykseen hakeudutaan soittamalla ajanvarauksen puhelinnumeroon 09 471 71110. Arki-iltana ajanvaraus toimii klo 14.00 – 21.00. Lauantaisin, sunnuntaisin ja arkipyhinä ajanvaraus toimii klo 8.00 – 21.00. Yöpäivystys Suu- ja hammassairauksien yöpäivystys toimii klo 21.00-7.00, Töölön sairaalan tapaturma-asemalla suu- ja leukakirurgian päivystyksen yhteyd