Luupäitä tarvitaan jälleen - Mick Herronin palkittu vakoojasarja jatkuu

Brittikirjailija Mick Herron nousee John le Carrén paikalle vakoilukirjallisuuden mestariksi. Virkaheitoista agenteista – luupäistä – kertova sarja on tullut tutuksi myös huippunäyttelijöiden tähdittämästä tv-sarjasta Apple TV+:lla.

Mick Herronin kirja Todelliset tiikerit – Jackson Lamb 3 julkaistaan 25.5.2022.

Brittien kotimaantiedustelun luupäät ryhtyvät jälleen tositoimiin Jackson Lamb -sarjan kolmannessa osassa, jossa heidän toimistonsa Slough Housen olemassaolo on uhattuna.

Sarjan värikkäät hahmot sekä vainoharhaisuutta tihkuva juonikudelma kertovat loisteliaasti vakoilijoiden synkästä maailmasta, jossa mikään asia ei tapahdu sattumalta.

Jackson Lambin sihteeri Catherine Standish törmää kadulla vanhaan kollegaansa. Pian hän huomaa olevansa panttivanki, mutta miksi: kuka ihmeessä voi saada päähänsä kaapata toisten hylkiöiden kanssa yhdentekeviä rutiinitöitä hoitavan entisen alkoholistin? Henkilökohtaista se ei voi olla, joten sen täytyy jotenkin liittyä Slough Houseen ja Jackson Lambiin.

Aikaisemmin julkaistuista Luupäistä ja Nukkuvista leijonista tuttu sekalainen seurakunta ryhtyy ryminällä toimeen, ja pian selviää, että kaappaus on vain jäävuoren huippu: pinnan alta paljastuu laaja juoniverkko, joka yltää tiedustelupalvelun huipulle saakka.

Jos aiot lukea yhden vakoiluromaanin tänä vuonna, lue Todelliset tiikerit. Vielä parempaa on lukea koko sarja. – The Spectator

Mick Herron hallitsee aavistelut ja ounastelut, intrigien ja pelkojen sumean vyyhdin, koko tiedustelutyön sisimmäisen kauhun. Lecarrémaista syvähengitystä on aistittavissa – ei jäljittelevästi, vaan Herronin omin tyylikeinoin.  – Veli-Pekka Leppänen, Helsingin Sanomat

Mick Herron: Todelliset tiikerit – Jackson Lamb 3 (Docendo 2022), sidottu, 406 sivua.

Toimittaja, pyydä mediavedos ennakkoon:

Mick Herronin kirja Todelliset tiikerit – Jackson Lamb 3 julkaistaan 25.5.2022.

Prätkäjengin rivimies kertoo, millaista on kuulua rikollisyhteisöön, kun ystäviä kuolee ympäriltä7.6.2022 02:00:00 EEST | Tiedote

Kirjailija Tapani Bagge kirjasi ylös prätkäjengin rivimiehen Jari Eklundin kokemukset rikollisesta elämästä kirjaan Prosenttimies – Bikerin tarina. Loppukesästä 2007 Eklund oli pahassa paikassa: prätkäjengissä eteneminen vaati karua tekoa, josta voisi seurata elinkautinen vankeusrangaistus tai kuolema. Oliko hän valmis siihen? Esiin nousee myös kipeä kysymys: oliko rakkaudella mitään sijaa siinä elämässä?