Lux Helsinki avaa valoteoksia ensimmäistä kertaa myös aamuksi

Helsinki Travel Award -palkittu festivaali valaisee Helsingissä 6.–10.1.2018.

Kuva: Lauri Rotko

Helsingin Matkailusäätiö palkitsi eilen Lux Helsingin Helsinki Travel Award -tunnustuksella, joka myönnetään vuosittain Helsingin matkailun kehitykseen, maineeseen ja asiakastyytyväisyyteen positiivisesti vaikuttaneille alan toimijoille ja teoille. Matkailusäätiö ylisti festivaalia perusteluissaan sen kekseliäästä taiteellisesta toteutuksesta: ”Tammikuinen Helsingin kaduille, toreille ja tiloihin jalkautuva valofestivaali Lux on yli puolen miljoonan kävijämäärällään ja kekseliäällä taiteellisella toteutuksellaan huikea kaamoksen valaisija, talvisen kaupungin elävöittäjä. Festivaali ilahduttaa ja tarjoaa elämyksiä kattavasti sekä pääkaupunkiseudun asukkaille että koti- ja ulkomaisille matkailijoille.”

”Helsinki Travel Award -tunnustus on kymmenenvuotiaalle Lux Helsingille merkittävä. Pyrimme vuosi vuodelta tekemään Lux Helsingistä paremman festivaalin niin kaupunkilaisille kuin vierailijoillekin. Olemme saaneet paljon toiveita festivaalin pidentämisestä. Tämän vuoksi käytämme palkintosumman avaamalla osan reitistä yhtenä aamuna kaupunkilaisten iloksi”, Helsingin kaupunkimarkkinoinnin yksikön päällikkö Saila Machere kertoo.

Lux Helsinki herättää kaupunkitilan henkiin valoteosten kautta

Rakennetun ympäristön ja valon suhde on aina ollut festivaalin ytimessä, ja ensi vuoden ohjelmassa se kristallisoituu Janne Aholan teoksessa Ajan rooli. Teoksen lähtökohtana on Arkkitehtuurimuseon rakennuksen yli 100-vuotinen historia ja ajan myötä muuttunut käyttötarkoitus. Teoksen musiikista ja äänisuunnittelusta vastaa Aki Päivärinne.

Ahola hyödyntää teoksessaan tuoretta, arkkitehtuuriteemaan erityisen hyvin sopivaa videomäppäystekniikkaa. Projection mapping eli videomäppäys on valon ja arkkitehtuurin leikkiä: se on visuaalisen esityksen tapa, jolla projisointipinnaksi muutetulle kohteelle luodaan oma persoonallisuus. Luovuuden kipinän matkaa kuvaava Ajan rooli pyrkiikin rikkomaan perspektiivin fyysisiä rajoja.

6.–10.1.2018 järjestettävä Lux Helsinki on järjestyksessään jo kymmenes, ja valotapahtumien perinne sekä niihin liittyvä osaaminen elääkin Helsingissä vahvana. Viime vuosien aikana valoon keskittyvien tapahtumien suosio on kasvanut merkittävästi. Valo on ilmaisun muotona kaikkia puhutteleva ja ajaton: se on vahva, alkukantainen voima, joka on kotonaan myös nykypäivän huipputeknologiassa ja start up -kulttuurissa.

”Lux Helsinki on vakiinnuttanut paikkansa yhdeksi kaupunkilaisten odotetuimmista talviperinteistä, joka tuo kaikenikäiset ihmiset yhteen ja nauttimaan taiteesta säällä kuin säällä. Se on yllättävä, elämyksellinen ja toimiva festivaali, joka on Helsingin näköinen ja kokoinen. Tulevaisuudessa pyrimme parantamaan festivaalia entisestään erityisesti tekemällä yhteistyötä erinomaisten kotimaisten ja kansainvälisten taiteilijoiden kanssa”, Machere kertoo.

Lux Helsinki 6.–10.1.2018
Tapahtumaan on vapaa pääsy

***

Lux Helsinki -valofestivaalin järjestää Helsingin kaupunki. Kaupungin osalta tapahtumaa koordinoi tuottaja Emma Lumme, ja valofestivaalin tuotannosta vastaa Sun Effects Oy. Festivaalin taiteellisesta suunnittelusta vastaavat Ilkka Paloniemi ja Matti Jykylä.

Median yhteydenotot:
Annina Pikkumäki
annina@mellakkahelsinki.fi

Kuva: Lauri Rotko
Ajan rooli, kuva: Janne Ahola

Tunnemme kaupungin ja kaupunki tuntee meidät. Olemme hankkineet kannuksemme synnyttämällä ilmiöitä ruoan, juomien, muodin, musiikin, hyvinvoinnin, designin ja kaupunkikulttuurin saralla.

Autamme kuitenkin aivan yhtä luontevasti kaikkia liiketoiminnan alueita. Tiedämme miten liiketoimintastrategia kiteytetään viestiksi ja miten viestistä tehdään uutinen, puheenaihe ja ilmiö. Luovasti, analyyttisesti, tuloksellisesti ja tehokkaasti.

Camparin menestyskampanja saa jatkoa vuonna 2018 – keulakuvana Zoe Saldana25.10.2017 15:30Tiedote

Ikoninen italialainen aperitiivi Campari tiedottaa, että Campari Red Diaries –menestyskampanja saa jatkoa vuonna 2018. Ensi vuonna julkaistava lyhytelokuva ammentaa Camparin eetoksesta ”jokainen cocktail kertoo tarinan”. Supernäyttelijöiden tähdittämä ja intensiivisellä juonella dramatisoitu lyhytelokuva johdattaa katsojat täydellisen cocktailin metsästykseen. Tavoitteena on juhlistaa maailman parasta The Red Hands Campari –cocktailia sekä baarimestareiden lahjakkuutta ympäri maailman.

KICKS-kosmetiikkaketju nostaa esille nuorten naisten mielenterveysongelmat9.10.2017 11:33Tiedote

Nuoret naiset kärsivät enenevässä määrin mielenterveysongelmista. Kuitenkin vain harvat uskaltavat puhua asiasta. Tämän vuoksi Pohjoismaiden johtava kosmetiikkaketju KICKS on ollut mukana käynnistämässä pitkäkestoista S.H.A.R.E -hanketta, jonka avulla halutaan edistää tietoa mielenterveysongelmista, jotta yhä useammat uskaltaisivat puhua asiasta – sekä pyytä apua. S.H.A.R.E käynnistettiin menestyksekkäästi Ruotsissa keväällä 2016. Nyt KICKS tuo yhdessä Suomen Mielenterveysseuran kanssa S.H.A.R.E -hankkeen myös Suomeen.