Työn ja talouden tutkimus LABORETyön ja talouden tutkimus LABORE

M&A-LIVE | Ajattelun ansa: tuhoaako omahyväisyysharha politiikan?

Ensimmäistä M&A-livepodcastia voit seurata Laboren Youtube-kanavalla keskiviikkona 4.5. klo 18.00-. Illan isäntinä toimivat tutut Mika Maliranta & Matti Apunen, vieraina Anna Kontula (vas), Sini Ruohonen (kok) sekä Jari Sarasvuo. Livejakson teemana on ns. ”myside thinking”, siis poliittisen keskustelun kognitiiviset harhat ja se, miten ne näkyvät nimenomaan suomalaisessa poliittisessa keskustelussa.

Poliittinen todellisuus otti uuden asennon 24. helmikuuta, kun Venäjän armeija hyökkäsi Ukrainaan. Turvallisuuspoliittinen keskustelu muuttui kertaheitolla vanhojen hokemien toistamisesta ja monet merkittävät julkiset keskustelijat ja poliitikot ottivat nopeasti uuden kannan esimerkiksi Suomen NATO-jäsenyyteen.

Miten vanhat ja uudet argumentit vaikuttavat tässä uudessa tilanteessa ja miten pidämme huolta siitä, että turvallisuuspoliittinen heiluriliike ei vie keskustelua ulos pragmaattisen päätöksenteon sektorilta? Mitä voimme oppia menneestä keskustelusta ja sen mahdollisista virheistä? Miten kognitiivisia harhoja (valikointiharha, keskitien harha jne.) pitäisi ja voidaan ylipäänsä taklata poliittisessa päätöksenteossa?

Seuraa M&A-liveä suorana Laboren Youtube-kanavalla ke 4.5. klo 18- alkaen.

_________________________________________________________

Mika Malirannan ja Matti Apusen talouspoliittinen M&A-podcast ilmestyy joka kolmas perjantai. Ensimmäinen jakso julkaistiin 19. marraskuuta 2021. M&A jatkaa samojen tekijöiden suosittuja A/M ja SPAM -podcasteja.

M&A on 45 minuutin briketti ajankohtaisia aiheita ja ajattomia talouden kysymyksiä. Podcastissa lähtökohtaisesti eri nurkista lähtevät keskustelijat väittelevät, sopuilevat ja paljastavat yhteiskunnallisen keskustelun silmänkääntötemppuja.

Ohjelmassa vierailee eturivin ekonomisteja, joiden kanssa käsitellään taloustieteen löydöksiä ja huippuhetkiä. Podcast on tarkoitettu kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneita taloustieteen vaikutuksista lähiympäristöönsä.

Aiemmin julkaistut jaksot:

1. Pieni palkka, iso haloo!
  2. Paras kokeilla
  3. Avoimen ajattelun pahimmat jarrut
  4. Turmeleeko valta ja mistä syystä?
  5. “Myyty hyväuskoiselle huutajalle eturivissä!”
  6. Sulaa hulluutta vai kylmä laskelma?
  7. Ilmestyskirjan numerot

Talousennuste vuosille 2024–2026: Kasvu viivästyy, muttei peruunnu19.9.2024 00:01:00 EEST | Tiedote

Tutkimuslaitos Laboren syksyn 2024 suhdanne-ennusteen mukaan Suomen talous supistuu 0,2 prosenttia vuonna 2024. Talouden matalasuhdanne jää ensi vuonna taakse, ja BKT-kasvu on 1,7 ja 1,8 prosenttia vuosina 2025–2026. Kasvua vauhdittavat hidastunut inflaatio ja korkojen lasku, jotka tukevat yksityistä kulutusta ja vientiä. Epävarmuutta suhdannekäänteeseen luo kansainvälinen talous ja etenkin tärkeän vientimarkkinan, Saksan, talouskehitys.

Portugalin verouudistus houkutteli maahan kolminkertaisen määrän varakkaita eläkeläisiä3.9.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Tuore tutkimus tarkastelee verotuksen vaikutusta eläkeläisten muuttopäätöksiin. Tulosten mukaan eläkeläisten muuttoliike reagoi voimakkaasti verotukseen: EU-tasolla eläkeläisten määrä Portugalissa kolminkertaistui maan verouudistuksen myötä. Erityisesti hyvätuloiset ja korkeasti koulutetut eläkeläiset reagoivat herkästi veromuutoksiin. Verovapauden poistamisen jälkeen muuttovirrat Suomesta Portugaliin tyrehtyivät, mutta eläkeläisten määrä on säilynyt korkeampana kuin ennen reformia – väliaikaisella verouudistuksella on siis ollut pysyviä vaikutuksia. Tutkimus on julkaistu arvostetun The National Bureau of Economic Research (NBER) -tutkimusorganisaation työpaperina.