Maailman Diabetespäivä 14.11. herättelee tunnistamaan taudin riskejä ja oireita – jopa 100 000 suomalaista sairastaa diabetesta tietämättään

Jo 30. kertaa vietettävän Maailman Diabetespäivän tavoitteena on herätellä ihmisiä tunnistamaan diabeteksen riskit ja taudin oireet. Tänä vuonna päivän teemana ovat erityisesti diabeteshoitajat ja heidän arvokas ja pitkäjänteinen työnsä potilaiden yksilöllisen hoidon varmistamisessa.

Noin puoli miljoonaa suomalaista sairastaa diabetesta. Diabetesliiton arvion mukaan tyypin 1 diabeetikoita on Suomessa noin 50 000 ja tyypin 2 diabetesta, eli niin sanottua aikuisiän diabetesta, sairastaa noin 350 000 suomalaista. Lisäksi noin 100 000 suomalaisen arvioidaan sairastavan tietämättään kakkostyypin diabetesta.

Vaikka tyypin 2 diabetes on Suomessa hyvin yleinen sairaus, sen oireita ei aina tunnisteta eikä niiden pohjalta osata hakeutua hoitoon. Myös riskitekijöitä tunnetaan vaihtelevasti.

Koska diabetes on pitkäaikaissairaus, sen hyvä hoitotasapaino ylläpitää toimintakykyä ja ehkäisee liitännäissairauksien puhkeamista. Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne näkyy myös diabeetikkojen elämässä: kiireettömän hoidon aikoja on jouduttu perumaan ja siirtämään. Toisaalta on alueita, joilla aikoja olisi ollut, mutta potilaat eivät ole uskaltautuneet vastaanotolle. Tämä on erityisen huolestuttavaa, koska huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes saattaa altistaa vakavammalle koronainfektiolle.

Novo Nordiskin lääketieteellinen johtaja Tero Saukkonen muistuttaa, että diabeteksen tunnistamisella ja säännöllisellä hoidolla on diabeetikkojen laadukkaan elämän varmistamisen ja taudin komplikaatioiden välttämisen kannalta merkittävä rooli. Taudin varhainen toteaminen ja hyvän hoitotasapainon ylläpitäminen ovat myös yhteiskunnan etu: mikäli hoitoon ei hakeuduta ajoissa tai hoitotasapaino on pitkään huono, hoidon kustannukset kasvavat.

”Vaikka diabeteksen jokapäiväisestä hoidosta huolehtii potilas itse, tarvitaan myös riittävän tiivistä ohjausta ja seurantaa hoitoyksikössä. Tämä ei saa unohtua edes koronaviruspandemian kaltaisessa poikkeustilanteessa” kertoo Saukkonen.

Tämän vuoden Maailman Diabetespäivän keskiöön nostetuilla diabeteshoitajilla on taudin yksilöllisen hoidon kannalta merkittävä rooli. Diabeteshoitajat tukevat ja ohjaavat potilaita sairauden omahoidossa, huolehtivat sairauden seurannasta sekä tarvittaessa hoidon tehostamisesta yhteistyössä lääkärin kanssa. Potilaan ja diabeteshoitajan yhteisissä hoitotapaamisissa voidaan antaa myös elintapaohjausta, ja hoidon toteutumisen onnistumista arvioidaan aina läheisesti yhdessä potilaan kanssa. Diabeteshoitajien erikoistumiskoulutuksesta saatavalla ammattitaidolla on myös jatkossa tarvetta.

Novo Nordisk on johtava globaali lääkealan yritys, joka on perustettu vuonna 1923. Pääkonttorimme sijaitsee Tanskassa. Tavoitteemme on ajaa muutosta diabeteksen ja muiden vakavien kroonisten sairauksien, kuten lihavuuden ja harvinaisten veri- ja hormonaalisten sairauksien, voittamiseksi. Pyrimme siihen tekemällä uraauurtavia tieteellisiä läpimurtoja, laajentamalla lääkkeidemme saatavuutta sekä pyrkimällä ehkäisemään ja viime kädessä parantamaan sairauksia. Novo Nordisk työllistää noin 44 000 ihmistä 80 maassa ja markkinoi tuotteitaan noin 170 maassa. Novo Nordiskin B-osakkeet on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa (Novo-B) ja ADR:t New Yorkin pörssissä (NVO). Lisätietoja: novonordisk.comFacebookTwitterLinkedInYouTube.

Lääkkeiden hintalautakunta on vahvistanut Saxenda® 6 mg/ml -valmisteelle (liraglutidi 3,0 mg/vrk) rajoitetun peruskorvattavuuden 1.7.2021 alkaen.18.5.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Saxenda® on rajoitetusti peruskorvattava painonhallinnan avuksi vähäenergisen ruokavalion ja fyysisen aktiivisuuden lisäämisen rinnalla aikuisille potilaille, joiden painoindeksi on lähtötilanteessa ≥ 35 kg/m², kun potilaalla on diabeteksen esiaste (plasman glukoosipitoisuuden paastoarvo 6,1- 6,9 mmol/l tai glukoosirasituskokeen kahden tunnin arvo 7,8-11,0 mmol/l tai HbA1c-pitoisuus 43- 47 mmol/mol) sekä vähintään toinen seuraavista, lääkehoitoa edellyttävistä sairauksista: kohonnut verenpaine tai dyslipidemia. Hoidon teho arvioidaan 12 viikon ylläpitohoitoannoksen (3,0 mg) käytön jälkeen ja myöhemmin vähintään kerran vuodessa. Hoidon jatkamisen kannalta riittävänä hoitovasteena pidetään vähintään 5 %:n painonlaskua lähtöpainosta. Saxenda® -valmisteen (injektioneste, liuos, esitäytetty kynä 6 mg/ml, 5 x 3ml) uusi hinta 1.7. 2021 alkaen on 180,20 euroa (VMH + alv). Kansaneläkelaitos antaa tarkemmat ohjeet valmisteen korvaamisesta kesäkuun 2021 aikana. FI21SX00042_05_2021

Älykynäpilotti tuo pelillistämisen keinot diabeteksen hoitoon7.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Lääkeyhtiö Novo Nordisk ja suomalainen teknologiayritys Harald AI ovat ryhtyneet yhteistyöhön, jossa etsitään keinoja tukea ykköstyypin diabeteksen säännöllistä hoitoa pelillistämisen avulla. Harald AI:n kehittämä Happy Bob -sovellus tuo insuliinin annosteluun tarkoitetun älykynän antamat tiedot puhelimeen ja kannustaa käyttäjää sairauden säännölliseen seurantaan ja hoitoon. Tarkoituksena on samalla tehdä diabeteksen hoidosta hauskempaa ja vaikuttavampaa – seurannan ei tarvitse olla pelkkien lukujen tuijottamista.

Tutkimus: Potilaat kaipaavat toimivampia hoitopolkuja – korona peruutti myös diabetespotilaiden hoitokäyntejä7.4.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Koronapandemia vaikuttaa myös diabeteksen hoitoon. Yli neljänneksellä potilaista hoitokäyntejä on peruttu koronaepidemian takia. Myös omahoidossa havaittiin puutteita merkittävällä osalla vastaajista. Asiantuntijat muistuttavat, että katkokset ja viivästykset diabeteksen hoidossa voivat aiheuttaa pitkäaikaisia terveyshaittoja. Epidemian jatkuessa toimivan hoitopolun merkitys korostuu.

FinWeight-tutkimus: lihavuus heikentää työkykyä ja lisää sairauspoissaoloja – tunnistaminen sairaudeksi edistäisi hoitoa Suomessa, asiantuntijalääkäri sanoo9.11.2020 09:00:00 EET | Tiedote

Tuore FinWeight-tutkimus kartoitti ensimmäistä kertaa lihavuuden yhteyttä elämänlaatuun ja työkykyyn laajasti suomalaisessa aikuisväestössä. Tulokset osoittivat, että lihavat kokevat elämänlaatunsa ja työkykynsä normaalipainoisia heikommiksi ja raportoivat enemmän työpoissaoloja. Tehokas hoito voi kuitenkin parantaa elämänlaatua ja ehkäistä liitännäissairauksia. Tärkeä askel lihavuuden hoidossa on tunnistaa se sairaudeksi, tutkijaryhmässä mukana ollut Novo Nordiskin asiantuntijalääkäri Tero Saukkonen arvioi.