Maailmanennätysmies Pekka Koskelan elämäkerta julkaistaan elokuussa

Pikaluistelija Pekka Koskela tunnetaan etenkin urheilupiireissä miltei epäinhimillisistä harjoitusohjelmistaan. Moninkertainen arvokisamitalisti kertoo kirjassaan Jäätävä kone – Pekka Koskelan tarina, miten koulukiusatusta pojasta tuli yksi vaativan olympialajin valtiaista. Kirjan kirjoittaa urheilutoimittaja Riku Korkki.

Elämäkerrassaan Pekka Koskela kertoo muun muassa poikkeuksellisista harjoitusohjelmistaan. Kansi: Tuomo Parikka // kannen valokuva: Lari Järnefelt

Maailmanennätys aasialaisten, pohjoisamerikkalaisten ja eurooppalaisten hallitsemassa olympialajissa. Pikaluistelija Pekka Koskela nousi urheilua seuraavien suomalaisten tietoisuuteen viimeistään 1000 metrin ennätysluistelussaan Salt Lake Cityssa marraskuussa 2007.

Hän oli saavuttanut lajissaan kansainvälisen huipun jo 2000-luvun alussa. Koskela myös pysyi huipulla miltei kaksi vuosikymmentä uransa päätökseen asti. Hänen harjoituspäiväkirjansa ovat mykistävä dokumentti työmäärästä, jolla tuo suoritustaso saavutettiin ja pidettiin yllä.

Koskela kertoo tähänastisen elämäntarinansa kirjassa Jäätävä kone – Pekka Koskelan tarina (Tammi), joka ilmestyy elokuussa 2021. Teoksessa esitellään todellisia harjoituspäiväkirjoja, jotka ovat herättäneet kiinnostusta ulkomaita myöten. Kirja kertoo myös murtumattomasta veljeydestä, hetkistä, kun koko ura oli vaakalaudalla ja uskomattomista ponnistuksista matkalla menestykseen.

”Työmoraalin pitää urheilijalla olla aivan tapissa. Ei siinä kysytä, onko arki vai pyhä – kroppa kertoo, treenataanko vielä lisää. Tarinani avaa, kuinka paljon vaatii nousta junnuvoittajasta oikeaan huippumenestykseen. Jo nuorena mennään isolla vaihteella, mutta kun parta kasvaa, pykäliä pitää löytyä vielä rajusti lisää”, sanoo Pekka Koskela.

”Arkea on silti turha säikähtää. Rohkaisen kaikkia yrittämään aivan päätyyn asti, ja sen jälkeen vielä pari kertaa. Matkasta tulee takuuvarmasti ikimuistoinen. Oma stoorini on siitä esimerkki”, Koskela jatkaa.

”Pekan uskomattomasta tarinasta ja treenituloksista on kerrottu tähän mennessä julkisuuteen vain pintaraapaisu. Kirjassa ne avataan pysäyttävällä tavalla. Pekan jylhän kuoren alta löytyy poikkeuksellista tietotaitoa ja kykyä värittää tarinat eloon. Tarjolla onkin hyvin harvinainen mahdollisuus haistaa, maistaa ja tuntea urheilun maailma absoluuttisella huipulla, sanoo kirjan kirjoittaja Riku Korkki.

Riku Korkki on kokenut toimittaja, joka työskentelee Iltalehden urheilutoimituksen uutispäällikkönä. Hänet valittiin Iltalehden vuoden journalistiksi 2017. Kirjan kustantaja Tammi on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä.

Lisätiedot:

Markku Aalto
Kustannuspäällikkö
Tietokirjallisuus, Tammi
Werner Söderström Osakeyhtiö
markku.aalto@tammi.fi // 050 305 1908

Arvostelukappalepyynnöt:
tiedotus@tammi.fi

Tammi julkaisee kirjan ja levyllisen uutta lastenmusiikkia – Muumiperhe laulaa, OHOI! on tuleva klassikko, joka vie merellisiin tunnelmiin10.5.2021 13:54:36 EEST | Tiedote

Tammi julkaisee kirjana ja digiäänitteenä uutta, odotettua lastenmusiikkia. Maanantaina 10.5.2021 ilmestyvä Muumiperhe laulaa, OHOI! on Hannele Huovin sanoittama ja Soili Perkiön säveltämä 17 uuden muumilaulun kokonaisuus, joka julkaistaan huippuartistien esittämänä kaikilla keskeisimmillä jakelualustoilla. Kirja sisältää laulujen sanat, nuotit ja laululeikkivinkkejä. Kirjan kuvituksen ovat luoneet Riina ja Sami Kaarla.

Tammen syksyn 2021 kirjat on julkistettu13.4.2021 12:52:25 EEST | Tiedote

Suomalaisen kirjallisuuden maailmantähden Max Seeckin syyskuussa ilmestyvä romaani Kauna on trilleri yritysjohtajan murhasta. Leena Lehtolaisen Ilvesvaara on viides romaani henkivartija Hilja Ilveskerosta kertovassa sarjassa. Timo Parvela ja Pasi Pitkänen aloittavat lokakuussa maailmanvalloituksen uudella Varjot-sarjalla. Renny Harlin kertoo elämäkerrassaan ainutlaatuisen tarinansa Hollywoodin parrasvaloissa ja showbisneksen karuissa kulisseissa. Kansainvälisiä huippuja listalla edustavat nobelisti Kazuo Ishiguro odotetulla romaanillaan Klara ja aurinko sekä nuori yhdysvaltalaisrunoilija Amanda Gorman.

Spoken word runouden -taitajat yhdistävät voimansa Amanda Gormanin suomennoksissa9.4.2021 12:15:11 EEST | Tiedote

Amanda Gormanin teokset kääntää suomeksi työpari Laura Eklund Nhaga ja Aura Nurmi. Äänikirjoiksi ne tulkitsee artistinimellä Yeboyah tunnettu Rebekka Kuukka. Kaikkiaan Gormanilta suomennetaan tänä vuonna kaksi teosta, toukokuussa lahjakirja Vuori jota nousemme ja syyskuussa Loren Longin kuvittama lastenkirja Muutos nousee ja soi. Gormanin runojen laajempi kokoelma ilmestyy vuonna 2022.