Maailmanennätysmies Pekka Koskelan elämäkerta julkaistaan elokuussa

Pikaluistelija Pekka Koskela tunnetaan etenkin urheilupiireissä miltei epäinhimillisistä harjoitusohjelmistaan. Moninkertainen arvokisamitalisti kertoo kirjassaan Jäätävä kone – Pekka Koskelan tarina, miten koulukiusatusta pojasta tuli yksi vaativan olympialajin valtiaista. Kirjan kirjoittaa urheilutoimittaja Riku Korkki.

Elämäkerrassaan Pekka Koskela kertoo muun muassa poikkeuksellisista harjoitusohjelmistaan. Kansi: Tuomo Parikka // kannen valokuva: Lari Järnefelt

Maailmanennätys aasialaisten, pohjoisamerikkalaisten ja eurooppalaisten hallitsemassa olympialajissa. Pikaluistelija Pekka Koskela nousi urheilua seuraavien suomalaisten tietoisuuteen viimeistään 1000 metrin ennätysluistelussaan Salt Lake Cityssa marraskuussa 2007.

Hän oli saavuttanut lajissaan kansainvälisen huipun jo 2000-luvun alussa. Koskela myös pysyi huipulla miltei kaksi vuosikymmentä uransa päätökseen asti. Hänen harjoituspäiväkirjansa ovat mykistävä dokumentti työmäärästä, jolla tuo suoritustaso saavutettiin ja pidettiin yllä.

Koskela kertoo tähänastisen elämäntarinansa kirjassa Jäätävä kone – Pekka Koskelan tarina (Tammi), joka ilmestyy elokuussa 2021. Teoksessa esitellään todellisia harjoituspäiväkirjoja, jotka ovat herättäneet kiinnostusta ulkomaita myöten. Kirja kertoo myös murtumattomasta veljeydestä, hetkistä, kun koko ura oli vaakalaudalla ja uskomattomista ponnistuksista matkalla menestykseen.

”Työmoraalin pitää urheilijalla olla aivan tapissa. Ei siinä kysytä, onko arki vai pyhä – kroppa kertoo, treenataanko vielä lisää. Tarinani avaa, kuinka paljon vaatii nousta junnuvoittajasta oikeaan huippumenestykseen. Jo nuorena mennään isolla vaihteella, mutta kun parta kasvaa, pykäliä pitää löytyä vielä rajusti lisää”, sanoo Pekka Koskela.

”Arkea on silti turha säikähtää. Rohkaisen kaikkia yrittämään aivan päätyyn asti, ja sen jälkeen vielä pari kertaa. Matkasta tulee takuuvarmasti ikimuistoinen. Oma stoorini on siitä esimerkki”, Koskela jatkaa.

”Pekan uskomattomasta tarinasta ja treenituloksista on kerrottu tähän mennessä julkisuuteen vain pintaraapaisu. Kirjassa ne avataan pysäyttävällä tavalla. Pekan jylhän kuoren alta löytyy poikkeuksellista tietotaitoa ja kykyä värittää tarinat eloon. Tarjolla onkin hyvin harvinainen mahdollisuus haistaa, maistaa ja tuntea urheilun maailma absoluuttisella huipulla, sanoo kirjan kirjoittaja Riku Korkki.

Riku Korkki on kokenut toimittaja, joka työskentelee Iltalehden urheilutoimituksen uutispäällikkönä. Hänet valittiin Iltalehden vuoden journalistiksi 2017. Kirjan kustantaja Tammi on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä.

Lisätiedot:

Markku Aalto
Kustannuspäällikkö
Tietokirjallisuus, Tammi
Werner Söderström Osakeyhtiö
markku.aalto@tammi.fi // 050 305 1908

Arvostelukappalepyynnöt:
tiedotus@tammi.fi

Vanhemmat neuvottelevat ja säätelevät digiarkea päivittäin, kertoo kysely – uusi lasten tietokirja Puhelimen pomoksi auttaa perheitä hallitsemaan laitteiden käyttöä2.8.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomalainen vanhempi on kiinnostunut ja reflektoiva digivanhempi jolla on aikapula, paljastaa Tammen Lukusankarit-yhteisölle tekemä kysely lasten digilaitekäytöstä. Tutkimusta kommentoi Aino-Mari Tuuri, jonka tänään ilmestyvä lasten tietokirja Puhelimen pomoksi - Ota digimaailma haltuun (Tammi) tarjoaa lapselle ja koko perheelle työkaluja digiarjen hallintaan.

Dekkarifestivaali kokoaa yhteen dekkarifanit ja kiinnostavimmat rikoskirjailijat jo kahdeksannen kerran. Paasitornissa 17. syyskuuta järjestettävään festivaaliin voi osallistua myös verkon välityksellä. Kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien ja uusien tulokkaiden lisäksi festivaalin vieraiksi saapuvat mm. islantilainen maailmantähti Ragnar Jónasson sekä ruotsalainen Kristina Ohlsson.

Kirjailija Timo Parvela ja Tammi lahjoittavat Ukrainasta saapuneille pakolaislapsille ukrainaksi käännetyt Ella-kirjat20.5.2022 10:19:12 EEST | Tiedote

Kirjailija Timo Parvela lahjoittaa rakastetun Ella ja kaverit -sarjansa kirjan Ukrainasta Suomeen paenneille lapsille. Parvelan kustantaja Tammi painattaa 1500 kirjaa, joista 500 menee kirjastoille ympäri Suomen ja 1000 Ukraina-keskuksille. Kirjat jaetaan lukijoille toukokuun lopussa. Hanke toteutetaan yhteistyössä ukrainalaisen laitoksen alun perin julkaisseen harkovalaisen School Book -kustantamon kanssa.