Maailmantalous haasteiden keskellä

Ukrainan sodan aiheuttamat taloudelliset uhkatekijät, Kiinan koronasulut ja korkein inflaatio vuosikymmeniin ovat aiheuttaneet maailmantaloudelle uusia haasteita.

Atradiuksen uusimman talousennusteen mukaan vastatuulet, kuten lisääntyvät toimitusvaikeudet, Itä-Euroopan geopoliittiset levottomuudet sekä kasvava inflaatio, heikentävät taloutta. Maailmanlaajuiset hyödykkeiden hinnat nousevat nopeasti ja keskuspankit kamppailevat pitääkseen tilanteen hallinnassaan.

Odotamme maailmanlaajuisen kuluttajahintainflaation nousevan 7,6 prosenttiin vuonna 2022 ja tasaantuvan 3,8 prosenttiin vuonna 2023. Inflaatio lähti aluksi nousuun kysynnän kasvun vuoksi koronarajoitusten hellittäessä, kun taas tuotannon pullonkaulat pitivät tarjonnan suppeana. Ukrainan sota on sittemmin kiihdyttänyt inflaatiota, kun globaaleista hyödykkeistä, kuten erityisesti polttoaineesta ja vehnästä tulee pulaa, ja hinnat nousevat edelleen. Keskuspankit nostavat aggressiivisesti korkoja inflaation torjumiseksi ja rahapolitiikan normalisoimiseksi.

Vaikka maailmanlaajuinen BKT:n kasvu elpyi 5,9 prosenttiin vuonna 2021, odotamme kasvun hidastuvan 3,1 prosenttiin vuonna 2022, sillä inflaatio supistaa kulutusmenoja ja toimitusketjuihin liittyvät ongelmat rajoittavat kaupankäyntiä. Vuoteen 2023 mennessä odotamme kasvun hidastuvan edelleen 3,0 prosenttiin.

Ukrainan sodan jatkuminen ja kärjistyminen saattaa johtaa merkittävään BKT:n kasvun laskuun. Toimituskatkokset, raaka-aineiden hintojen nousu ja poliittinen epävakaus vaikuttaisivat kaikkiin alueisiin, eniten Eurooppaan ja erityisesti Itä-Eurooppaan.

– Maailmantalous on monimutkainen järjestelmä, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Vahvaksi ennustettu talouskasvu törmää Venäjän hyökkäyssodan kimmokevaikutuksiin. Inflaatio syö ostovoimaa vauhdilla, jollaista ei ole nähty vuosikymmeniin. Taloutemme liikkuu kohti vastatuulta, mutta toisaalta uusi kriisi otetaan vastaan paremmista lähtökohdista. Monet yritykset osaavat jo ennalta varautua pahimpaan ja riskienhallinta on kunnossa.

Lataa koko talouskatsaus täältä.