Maakuntauudistusta ei pidä toteuttaa ilman sotea

Maakuntauudistusta ei pidä toteuttaa, jos soten valinnanvapautta viivytetään, vaatii Keskuskauppakamari. Uudistuksen on edettävä kokonaisuutena, ja valinnanvapauden suunnitellusta aikataulusta on pidettävä kiinni.
Leena Linnainmaa / Kuvaaja: Pasi Murto

Keskuskauppakamarin mukaan valinnanvapaus on saatettava voimaan suunnitellusti 1.1.2019. Mikäli näin ei tapahdu, ei maakuntienkaan tule silloin aloittaa toimintaansa.

“Maakuntien Suomen perustaminen ilman sote-uudistusta ja valinnanvapautta olisi järjetöntä. Kyseessä on kokonaisuus, jolla tavoitellaan parempaa hoitoa ja kustannusten kasvun hillitsemistä. Tavoitteita ei saavuteta ilman valinnanvapautta. Pelkällä hallintomallilla ei tehdä mitään”, Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa arvioi.

Paloittain valmisteltu sote- ja maakuntauudistus on edennyt eduskuntaan maakuntauudistuksen osalta. Sote-uudistuksen osalta valmistelu on vielä kesken. Varsinkin valinnanvapauden vastustajat ovat vaatineet valinnanvapauden viivyttämistä.

Keskuskauppakamarin mukaan varaa viivyttelyyn ei ole. Sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusten jatkuva kasvu ja palvelujen epätasainen saatavuus tekevät sote-uudistuksesta välttämättömän. Soten vuosittaiset kustannukset ovat jo yli 25 miljardia, mutta siitä huolimatta jonot terveyskeskuksiin ovat arkipäivää.

”Aikaa uudistuksen valmisteluun on vielä 1,5 vuotta ennen suunniteltua voimaantuloa vuonna 2019. Valinnanvapauden piiriin on uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa tulossa 10–30 prosenttia maakunnan sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisrahoituksesta, joten alkuperäinen aikataulu ei merkitse suurta kertarysäystä”, sanoo Linnainmaa.

Valinnanvapauden onnistunut toteutus vaatii, että palveluiden monituottajamalli toimii alusta asti kilpailuneutraalisti. Yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin palveluntuottajien välillä on oltava tasapuolinen kilpailuasetelma. Tämän lisäksi asiakkailla on oltava oikeus valita sote-keskuksensa suoran valinnan periaatteen mukaan. Näiden periaatteiden toteutumista ei saa lykätä yli vuoden 2019 .

Linnainmaan mukaan kaikkien suomalaisten etu on, että sote-valmistelu saadaan maaliin alkuperäisessä aikataulussa.

”Uudistuneen järjestelmän ei tarvitse olla alusta asti täydellinen. Korjausliikkeitä voidaan tehdä. Sote-uudistus on iso ja vaativa hanke. Hallituksen ei kuitenkaan pidä antaa periksi haasteiden edessä. Valinnanvapausmallin valmistelua on jatkettava tiiviisti ja pidettävä kiinni suunnitellusta aikataulusta”, vaatii Linnainmaa.

Lisätietoja:

Leena Linnainmaa
Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja
leena.linnainmaa@chamber.fi

Leena Linnainmaa / Kuvaaja: Pasi Murto
Leena Linnainmaa / Kuvaaja: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Keskuskauppakamari: Kansalaisuuslain muutosehdotukset ovat haitaksi pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille25.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari katsoo, että asumisajan pidentäminen on haitaksi onnistuneelle kotoutumiselle ja pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Suvi Pulkkisen mukaan asumisajan pidentäminen kaikkien ryhmien osalta huonontaa Suomen asemaa kansainvälisten osaajien houkuttelussa.