Mahdollistetaan kunnallinen tulevaisuus lapsille ja nuorille!

Talous ja nuoret TAT esittelee omia tavoitteitaan kuntavaalien alla ja haastaa ehdokkaita puhumaan kunnallista puhetta lasten, nuorten ja kuntien elinvoiman tulevaisuudesta. TAT haluaa vahvistaa lasten ja nuorten oman talouden hallinnan taitoja, varmistaa työelämäkokemusten saatavuuden ja kannustaa nuoria rohkeasti yrittämään. Kampanjalla pyritään herättämään keskustelua siitä, miten kuntien elinvoima varmistetaan jatkossakin, valtakunnallisesti.

Kuntien elinvoima, ilmastonmuutoksen hillitseminen, kuntien taloudellinen kestävyys. Kaikki nämä ovat tämän vuoden kuntavaaleissa vahvasti esillä ja asioita, joiden ratkaisemiseen tarvitaan pitkäjänteistä työtä. Tätä työtä tullaan tekemään pitkälle tulevaisuuteen. Lapset ja nuoret, yhteisen tulevaisuutemme tekijät, tulee huomioida myös kuntavaalikeskusteluissa, sillä tulevaisuutta rakennetaan nyt juuri heille, jokaisessa suomalaisessa kunnassa. TAT haluaa nostaa lapset ja nuoret ehdokkaiden puheisiin ja paneeleihin.

– Talous ja nuoret TAT tuo keskusteluun elinvoimaisen kunnan rakentamisen, missä aktiivinen osallisuus lähtee jo lapsuudesta. TATin tehtävänä on varmistaa, että jokainen lapsi ja nuori innostuu työelämästä, hallitsee talouttaan ja haluaa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä, summaa toimitusjohtaja Jenni Järvelä.

Kampanjassa herätetään puhetta rahasta, puhetta työelämästä ja puhetta yrittäjyydestä. Nuorten huoli taloudellisesta tilanteesta on entisestään kasvanut kuluneen koronavuoden aikana, samalla kun mahdollisuudet työelämäkokemuksiin ovat vähentyneet. Omalla palvelupolullaan TAT pyrkii vahvistamaan nuorten oman talouden hallinnan tietoja ja taitoja. Esimerkiksi etäTET-tapahtumilla TAT varmistaa myös tutustumisen työelämään, asuinpaikastakin riippumatta.

– Työllistyvä nuori oppii vahvuuksistaan ja rakentaa taloudellista itsenäisyyttään. Se kannustaa myös aktiiviseen osallistumiseen ympäröivässä yhteiskunnassa. Meidän on varmistettava, että pystymme tarjoamaan itsenäisyyttä vahvistavia kokemuksia mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jatkaa toimitusjohtaja Järvelä.

TAT Yrityskyliä on jo 11 alueella valtakunnallisesti. Yrityskylän oppimisympäristöissä lapset ja nuoret tutustuvat valtakunnallisten kumppaniyritysten lisäksi aina oman alueen yrityksiin. Näin nuoret näkevät ja kokevat mahdollisuuksia, mitä oma paikallinen ympäristö tarjoaa työllistymiseen ja opiskeluun. Yrityskylissä vierailee vuosittain yli 70 000 lasta ja nuorta, 80 prosenttia kaikista kuudesluokkalaisista ja 65 prosenttia yhdeksäsluokkalaisista.

TAT haastaa kaikki kuntavaaliehdokkaat puhumaan rahasta, työelämästä ja yrittäjyydestä hyvää. Kuntien elinvoimaisuutta rakennetaan lasten ja nuorten halusta nähdä mahdollisuuksia myös omassa kunnassaan ja sitä kannattaa tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, positiivisten oppimiskokemusten avulla. Jokaisessa suomalaisessa kunnassa kestävä ja elinvoimainen tulevaisuus rakentuu kotona, koulussa ja vapaa-ajalla.

Lisää Kunnallinen tulevaisuus -kampanjasta voit lukea osoitteesta: www.tat.fi/kuntavaalit-2021

Talous ja nuoret TATin toimitusjohtaja Jenni Järvelä

Talous ja nuoret TATin tavoitteena on, että jokainen nuori innostuu työelämästä, hallitsee omaa talouttaan ja haluaa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä.

Tulevaisuuslupaus: Maailman suurin etäTET tutustuttaa nuoret ympäri Suomea viiteen eri toimialaan14.9.2021 10:07:34 EEST | Tiedote

Talous ja nuoret TAT järjestää marraskuussa yhdessä viiden toimialan kanssa Maailman suurimman etäTET-viikon teemalla #tulevaisuuslupaus. Mukana ovat Finanssiala, Teknologiateollisuus, Kemianteollisuus, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto. Kokonaan etäyhteyksien avulla toteutettava TET-jakso antaa tulevaisuuden tekijöille, nuorille, työelämäkokemuksia ja auttaa tunnistamaan omia vahvuuksia.

Yrittäjät pitävät Suomen liikkeessä!  – Valtakunnallisena Yrittäjän päivänä 5.9. kiitetään yrittäjiä 3.9.2021 12:47:10 EEST | Tiedote

Valtakunnallista Yrittäjän päivää vietetään jälleen sunnuntaina 5.9.2021. Perinteisten tapahtumien sijaan tänä vuonna keskitytään nimenomaan kiittämään yrittäjien tekemästä työstä yhteiskunnan hyväksi. Päivä on kunnianosoitus yrittäjien sitkeydelle samalla kannustaen tavallisia suomalaisia kiittämään haluamiaan yrittäjiä.

Yli 60 oppilaitosta aloittaa syksyllä TATin Sijoittajakoulun, vahvistaen taloudellista lukutaitoamme26.8.2021 07:59:25 EEST | Tiedote

Lukiolaisten sijoittajakoulu käynnistyy parhaillaan eri puolilla Suomea. Kyseessä on koko toisen asteen opintojen ajan kestävä kurssi, jolla sijoittamisen ja osakesäästämisen alkeita opiskellaan innostavalla tavalla. Talous ja nuoret TATin sijoittajakoulun kumppaneita ovat Nordnet, Inderes ja Suomen Osakesäästäjät. Sijoittajakoulun on kehittänyt historian ja yhteiskuntaopin opettaja Timo Holmström.