Mahdollistetaan kunnallinen tulevaisuus lapsille ja nuorille!

Talous ja nuoret TAT esittelee omia tavoitteitaan kuntavaalien alla ja haastaa ehdokkaita puhumaan kunnallista puhetta lasten, nuorten ja kuntien elinvoiman tulevaisuudesta. TAT haluaa vahvistaa lasten ja nuorten oman talouden hallinnan taitoja, varmistaa työelämäkokemusten saatavuuden ja kannustaa nuoria rohkeasti yrittämään. Kampanjalla pyritään herättämään keskustelua siitä, miten kuntien elinvoima varmistetaan jatkossakin, valtakunnallisesti.

Kuntien elinvoima, ilmastonmuutoksen hillitseminen, kuntien taloudellinen kestävyys. Kaikki nämä ovat tämän vuoden kuntavaaleissa vahvasti esillä ja asioita, joiden ratkaisemiseen tarvitaan pitkäjänteistä työtä. Tätä työtä tullaan tekemään pitkälle tulevaisuuteen. Lapset ja nuoret, yhteisen tulevaisuutemme tekijät, tulee huomioida myös kuntavaalikeskusteluissa, sillä tulevaisuutta rakennetaan nyt juuri heille, jokaisessa suomalaisessa kunnassa. TAT haluaa nostaa lapset ja nuoret ehdokkaiden puheisiin ja paneeleihin.

– Talous ja nuoret TAT tuo keskusteluun elinvoimaisen kunnan rakentamisen, missä aktiivinen osallisuus lähtee jo lapsuudesta. TATin tehtävänä on varmistaa, että jokainen lapsi ja nuori innostuu työelämästä, hallitsee talouttaan ja haluaa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä, summaa toimitusjohtaja Jenni Järvelä.

Kampanjassa herätetään puhetta rahasta, puhetta työelämästä ja puhetta yrittäjyydestä. Nuorten huoli taloudellisesta tilanteesta on entisestään kasvanut kuluneen koronavuoden aikana, samalla kun mahdollisuudet työelämäkokemuksiin ovat vähentyneet. Omalla palvelupolullaan TAT pyrkii vahvistamaan nuorten oman talouden hallinnan tietoja ja taitoja. Esimerkiksi etäTET-tapahtumilla TAT varmistaa myös tutustumisen työelämään, asuinpaikastakin riippumatta.

– Työllistyvä nuori oppii vahvuuksistaan ja rakentaa taloudellista itsenäisyyttään. Se kannustaa myös aktiiviseen osallistumiseen ympäröivässä yhteiskunnassa. Meidän on varmistettava, että pystymme tarjoamaan itsenäisyyttä vahvistavia kokemuksia mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jatkaa toimitusjohtaja Järvelä.

TAT Yrityskyliä on jo 11 alueella valtakunnallisesti. Yrityskylän oppimisympäristöissä lapset ja nuoret tutustuvat valtakunnallisten kumppaniyritysten lisäksi aina oman alueen yrityksiin. Näin nuoret näkevät ja kokevat mahdollisuuksia, mitä oma paikallinen ympäristö tarjoaa työllistymiseen ja opiskeluun. Yrityskylissä vierailee vuosittain yli 70 000 lasta ja nuorta, 80 prosenttia kaikista kuudesluokkalaisista ja 65 prosenttia yhdeksäsluokkalaisista.

TAT haastaa kaikki kuntavaaliehdokkaat puhumaan rahasta, työelämästä ja yrittäjyydestä hyvää. Kuntien elinvoimaisuutta rakennetaan lasten ja nuorten halusta nähdä mahdollisuuksia myös omassa kunnassaan ja sitä kannattaa tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, positiivisten oppimiskokemusten avulla. Jokaisessa suomalaisessa kunnassa kestävä ja elinvoimainen tulevaisuus rakentuu kotona, koulussa ja vapaa-ajalla.

Lisää Kunnallinen tulevaisuus -kampanjasta voit lukea osoitteesta: www.tat.fi/kuntavaalit-2021

Talous ja nuoret TATin toimitusjohtaja Jenni Järvelä

Talous ja nuoret TATin tavoitteena on, että jokainen nuori innostuu työelämästä, hallitsee omaa talouttaan ja haluaa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä.

Tyttöjen kiinnostus johtajuuteen nousussa, perinteinen sukupuolijakauma pätee edelleen tulevaa alaa valitessa24.5.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

TAT Nuorten tulevaisuusraportti -tutkimus kartoitti maaliskuussa lähes 15 000 yläkoululaisen, lukiolaisen ja ammatillisen opiskelijan näkemyksiä tulevasta työelämästä. Tuloksista käy ilmi, että tyttöjen kiinnostus johtajuuteen on kasvussa. Niin tyttöjen kuin poikienkin ajatukset tulevasta alasta ovat kuitenkin edelleen hyvin perinteisiä. Tyttöjä kiinnostavat jo valmiiksi naisvaltaiset alat, poikia miesvaltaiset. Vanhempien koulutustausta ja työllisyystilanne vaikuttavat vahvasti nuoren valintoihin. Nuoret saavat työelämätietoa paitsi koulusta ja vanhemmilta sekä ystäviltä, myös laajasti digitaalisten kanavien kautta.

Talous ja nuoret TATin Yrityskylä haastaa työpaikat tekemään työelämälupauksia korona-ajan nuorille30.11.2020 06:43:55 EET | Tiedote

Yrityskylän Tulevaisuuslupaus-kampanja haastaa yritykset ja muut työpaikat tarjoamaan myönteisiä työelämäkokemuksia nuorille. Kampanjan tavoitteena on myös nostaa keskusteluun se, miten korona vaikuttaa nuorten elämään. Työelämäkokemusten saaminen on vaikeutunut, koska TET-jaksoja ja kesätyömahdollisuuksia on peruuntunut. TATin Nuorten tulevaisuusraportti 2020 -tutkimuksen mukaan nuoret ovat erittäin kiinnostuneita työelämästä ja he toivoisivat kouluihin lisää työelämätietoutta. Lisäksi tutkimuksen mukaan nuoret kokevat koronan myötä tulevaisuuden epävarmempana kuin vanhemmat. Jo lähes 50 Yrityskylän kumppania eri puolilta Suomea on tehnyt lupauksen, jolla he pyrkivät parantamaan nuorten mahdollisuuksia työelämään kiinnittymisessä. Lupauksen antaneet työnantajat ovat esimerkiksi luvanneet tarjota TET-paikkoja, työnhakusparrausta ja sitoutuneet huolelliseen kesätyöntekijöiden perehdyttämiseen. Tulevaisuuslupaus-kampanja on osa Yrityskylän 10-vuotisjuhlavuotta Talous ja nuoret TATin Yrit