Mahdollisuus myöntää suurille yrityksille Euroopan investointipankin takaamaa käyttöpääomalainaa jatkuu vuoden 2022 loppuun

Finnvera voi myöntää suurille yrityksille lainoja Euroopan investointipankin (EIP) Pan-European Guarantee Fund (EGF) -takausohjelman puitteissa vuoden 2022 loppuun saakka. Takausohjelman aiempi takaraja oli kesäkuun 2022 lopussa, mutta EU-komission päätös tuo takausohjelmalle edelleen lisäaikaa.

Finnvera voi myöntää EGF-takausohjelmassa kaikkiaan 650 miljoonaa euroa käyttöpääoma- ja investointilainoja pääasiassa suurten yritysten rahoitustarpeisiin. Rahoituksella on EIP:n 75 prosentin takaus.

EGF on yleiseurooppalainen takuurahasto, jonka kokonaismäärä on 25 miljardia euroa. Rahasto perustettiin keväällä 2020 EIP-ryhmän aloitteesta, ja pankki vastaa rahaston hallinnoinnista.

- Takausohjelman ansiosta myös suuret yritykset pystyvät hyödyntämään EU:n laajuista takausohjelmaa. Takausohjelman jatkuminen vuoden loppuun antaa meille lisäaikaa tarjota Finnveralla olevaa lainakiintiötä yrityksille ja laajentaa Finnveran mahdollisuuksia täydentää kaupallista rahoitusmarkkinaa, sanoo Finnveran liiketoimintajohtaja Jussi Haarasilta.

- On tärkeää, että yritysten toimintaedellytykset säilyvät näkymien epävarmuuden keskelläkin. Pääasiassa käyttöpääomatarpeisiin suunnattuna EGF-rahoitus monipuolistaa rahoitusvaihtoehtoja.

Takausohjelma on tarkoitettu EU:n pk-yritysmääritelmän ylittäville keskisuurille ja suurille yrityksille, joiden henkilöstömäärä on vähintään 250, vuosiliikevaihto yli 50 miljoonaa euroa ja taseen loppusumma yli 43 miljoonaa euroa.

Finnvera käyttää takausohjelman piirissä suoraa luottoa. Yksittäisen luoton määrä voi olla enintään 100 miljoonaa euroa ja luottoaika enintään 6 vuotta. Rahoituksen tarkemmista ehdoista sovitaan hankekohtaisesti. Lähtökohtaisesti ehdot vastaavat yrityksen muun rahoituksen ehtoja.

Lue myös aiempi uutinen EGF-ohjelmasta

Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, Suuryritykset, Finnvera puh. 029 460 2601

Rahoitus & kasvu -kesäkatsaus: Investointi- ja kannattavuusodotukset laskussa, edessä häämöttää taantuma - Yritykset ennakoivat tuotteidensa hintojen nousun jo viime talvena28.7.2022 11:59:21 EEST | Tiedote

Edessä on hyvin todennäköisesti taantuma, mutta kuinka pitkä ja syvä? Vai onnistuuko EKP:n suuri ohjauskorkojen nosto taittamaan inflaation nousun ja palauttamaan markkinoiden luottamuksen? Huonot uutiset heijastuvat usein talousodotuksiin, mutta odotukset voivat myös kertoa talouden tulevista käänteistä, sanoo Finnveran kesäekonomisti Jaakko Rahko. Pk-yritysbarometrit vuosilta 2013‒2022 kertovat, että yritysten kyselyissä kertomat suhdanneodotukset ovat ennakoineet oikein toteutunutta bkt-kehitystä. Nyt nähdyt hintojen korotukset ennakoitiin barometrissa jo keväällä.

Nopean kasvun sijasta edessä on laskukauden stressitesti – Näihin talouden ilmiöihin kuluttajien ja yritysten on varauduttava28.6.2022 10:41:59 EEST | Tiedote

Vuodesta 2022 piti tulla toinen perättäinen nopean talouskasvun vuosi. Euroopan keskuspankki arvioi vielä joulukuussa optimistisesti inflaation olevan 3,2 prosenttia tänä vuonna. Toisin kävi, ja Euroopassa syttyi sota, inflaatio-ongelma muuttui pysyvämmäksi ja talouden kasvuennusteista tippui puolet pois. Inflaatio syö kuluttamista ja yritysten investointeja, ja vaikuttaa suoraan tai välillisesti moniin toimialoihin teollisuudesta palvelualoihin. Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki listaa ilmiöt, joihin kuluttajien ja yritysten on varauduttava.

Finnvera aikoo hyödyntää InvestEU-ohjelmaa digitalisaation ja kestävän kehityksen vauhdittamiseksi – suunnitelmissa uusi laina yritysten digi- ja ilmastohankkeisiin31.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Ilmastonmuutoksen torjuntaan, kestävän kehityksen innovaatioihin ja digitalisaatioon kohdistuu aiempaa enemmän odotuksia. Vihreä siirtymä saa myös vauhtia Euroopan pyrkimyksistä irtautua Venäjän energiasta. Finnveran tavoitteena on hyödyntää EU-komission käynnistämän InvestEU-ohjelman tarjoamaa riskinjakoa lainatuotteessa, joka kohdistuu innovatiivisten ja digitaalisten yritysten ja kestävän kehityksen mukaisten hankkeiden rahoittamiseen.

Pia Peltoniemi Suomen Vientiluoton toimitusjohtajaksi17.5.2022 15:30:04 EEST | Tiedote

Finnvera Oyj, pörssitiedote 17.5.2022 Suomen Vientiluotto Oy:n hallitus on 17.5.2022 nimittänyt OTM, EMBA Pia Peltoniemen yhtiön toimitusjohtajaksi 15.9.2022‒14.9.2024 väliseksi ajaksi nykyisen toimitusjohtajan jäädessä eläkkeelle alkuvuodesta. Suomen Vientiluotto Oy on Finnvera-konserniin kuuluva yhtiö, joka hoitaa vientiluottojen rahoittamista ja korontasausta. Lisätiedot: Pauli Heikkilä, toimitusjohtaja, Finnvera, puh. puh. 029 460 2400 Anita Muona, toimitusjohtaja, Suomen Vientiluotto, puh. 029 460 2673

Finnveran Rahoitus & kasvu -katsaus 2/2022: Suomen talouskasvu notkahtaa prosenttiyksiköllä – Yritysten ykköshuolena sodan suorien vaikutusten sijaan epävarmuus ja inflaatio – komponenttipula jo kasvun esteenä17.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan on ollut negatiivinen vaikutus suomalaisten yritysten investointeihin, osoittaa Finnveran yritysrahoitusmittari. Sodan suoria vaikutuksia tuntuvammin yrityksiä koettelevat kuitenkin välilliset seuraukset, joiden juuret ovat jo koronapandemiassa: raaka-aineiden saatavuuden heikkeneminen, kustannusten nousu ja kasvava epävarmuus. Investointien sijaan varautuminen ja esimerkiksi raaka-ainevarastojen täydennys saattaa lisätä muutoin vaisuhkoa rahoituksen kysyntää. Komponenttipula on jo kasvun esteenä teollisuudessa, kun kysyntään ei pystytä saatavuusongelmien takia vastaamaan. Odotetun kasvusuhdanteen sijasta Suomen talouskasvu hidastuu tänä vuonna. Pitkällä aikajänteellä mahdollisen Nato-jäsenyyden uskotaan vahvistavan Suomen kiinnostavuutta investointikohteena.