Keskuskauppakamari

Mainonnan eettinen neuvosto otti kantaa Vantaan kaupungin koronarokotekampanjaan – Kampanja hyvän tavan mukainen

Jaa

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on antanut lausunnon Vantaan kaupungin koronarokotekampanjasta, jonka tarkoituksena oli kannustaa nuoria aikuisia koronarokotteen ottamiseen. Neuvosto on antanut kampanjasta vapauttavan lausunnon MEN 30/2021.

Kuva: Roni Rekomaa
Kuva: Roni Rekomaa

Asiassa oli kysymys Vantaan kaupungin kampanjasta, jonka tavoitteena oli kannustaa nuoria aikuisia ottamaan koronavirusrokote. Kampanjaa toteuttamaan valittiin sosiaalisen median vaikuttajia. He kampanjoivat Instagramissa rokotteen ottamisen puolesta kesäkuussa 2021. Lukuisat yksityishenkilöt tekivät lausuntopyyntöjä neuvostolle katsoen muun muassa, että kampanja on ”asiaton ja vastuuton, koska rokotteilla on ehdollinen myyntilupa”. Vantaan kaupunki perusteli kampanjaa terveysturvallisuudella, sillä kampanjan kohderyhmään kuuluvien 20–24-vuotiaiden nuorten aikuisten keskuudessa koronavirustartunnat olivat kampanjan aikana kasvussa.

MEN katsoi, että kampanja ei ole hyvän tavan vastainen.

”Neuvosto kuuli asiassa Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimeaa saadakseen taustatietoa lausuntopyynnöissä käytettyjen käsitteiden osalta”, kertoo mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta.

”Neuvosto totesi lausuntonsa lopussa, että koronarokotteita koskevaa faktapohjaista informaatiota on helposti saatavilla esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilla. Sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivuston mukaan rokotteet ovat yksi tehokkaimmista keinoista tartuntatautien torjumiseksi”, Paloranta sanoo.

Neuvoston lausunto oli yksimielinen.

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) antaa lausuntoja markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Se voi ottaa kantaa myös yhteiskunnallisiin kampanjoihin, jos niissä on käytetty markkinoinnin keinoja. Markkinointia suunnitteleva taho voi pyytää ennakkolausuntoa halutessaan varmistaa menettelynsä hyvän tavan mukaisuuden.

MENin toiminnasta vastaavat Mainonnan neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuva: Roni Rekomaa
Kuva: Roni Rekomaa
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari edustaa yli 20 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Suomi tarvitsee lisää maahanmuuttoa – Hallituksen D-viisumiesitystä korjattava ja työntekijöiden perheenyhdistämistä helpotettava20.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari vaatii hallitusta edistämään kaikin käytettävissä olevin keinoin työhön ja koulutukseen perustuvaa maahanmuuttoa. Eduskunnassa käsittelyssä olevaa D-viisumiesitystä tulee korjata siten, että sillä olisi aidosti maahantuloa nopeuttava vaikutus. Myös työn perässä Suomeen muuttaneiden perheenyhdistämistä pitää helpottaa, jotta osaajat eivät karkaa pois Suomesta.

Keskuskauppakamari: Rahtiongelmat ovat nyt yritysten riesana, ja siksi kustannustaakka on saatava kuriin18.10.2021 09:51:08 EEST | Tiedote

Yritysten logistiikkaongelmat sekä vaikeudet tuotanto- ja hankintaketjussa ovat kasvaneet viime keväästä. Perimmäinen syy on globaalin pandemian aiheuttama tavaravirtojen seisokki, kun kysyntä hiipui ja satamia suljettiin. Siitä seurannut kysynnän nopea käynnistyminen on vaikuttanut siihen, että laivat seisovat nyt satamissa ja hinnatkin ovat räjähtäneet. Yritysten kustannustaakkaa ei pidä enää kasvattaa, toteaa Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamari: Suomen löydettävä arktisen alueen markkinat14.10.2021 15:50:44 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin mukaan Suomen on tartuttava arktisen alueen kestävyyden turvaamiseen, jota ilmastonmuutos tällä hetkellä uhkaa. Arktisen alueen liikenne, infra ja saavutettavuus ovat Suomelle merkityksellisiä, kun kilpailu alueella kovenee. Lisäksi arktisen alueen markkinat tarjoavat useita mahdollisuuksia suomalaiselle osaamiselle. Esimerkiksi pk-yrityksille arktisen alueen lähimarkkinat ovat turvallinen tapa aloittaa kansainvälinen kauppa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme