Maksukortin käyttö HSL-sovelluksessa ja HSL-korttipalvelussa voi jatkossa edellyttää vahvaa tunnistautumista

HSL-sovelluksen ja HSL-korttipalvelujen käyttäjä saattaa jatkossa joutua tunnistautumaan vahvasti, kun hän maksaa matkalippunsa maksukortilla tai tallettaa maksukorttinsa tietoja sovellukseen tai korttipalveluun. Uudistuksen tavoite on parantaa korttimaksamisen turvallisuutta, ja sen taustalla on maksupalveludirektiivi.

HSL:n matkalippua ostavan ja HSL-korttipalvelua käyttävän kannattaa jatkossa varautua vahvaan tunnistautumiseen, jota saatetaan vaatia seuraavissa tilanteissa:

• matkalipun maksaminen maksukortilla HSL-sovelluksessa
  • uuden maksukortin liittäminen HSL-sovellukseen
  • lipun maksaminen maksukortilla HSL-korttipalvelussa
  • maksukortin tietojen tallettaminen HSL-korttipalveluun.

Vahva tunnistautuminen tarkoittaa sitä, että asiakkaan täytyy vahvistaa lippuostoksensa pankkitunnuksella tai jollain muulla pankin edellyttämällä tavalla, on se sitten tekstiviesti tai vaikkapa sormenjälki.

Pankkien välillä saattaa olla eroja siinä, minkä suuruisista korttiostoksista ne vaativat vahvaa tunnistautumista tai vaativatko ne tunnistautumista jokaisen ostoksen yhteydessä vai ainoastaan satunnaisesti. HSL ei voi vaikuttaa pankkien tunnistautumisratkaisuihin. HSL-sovelluksen ja HSL-korttipalvelun käyttäjän kannattaa kuitenkin varautua siihen, että lippujen ostamisessa maksukortilla voi jatkossa olla mukana yksi lisävaihe. Lipun ostamiseen kannattaa varata riittävästi aikaa.

Tavoitteena on turvallinen maksaminen

Uudistuksen tavoitteena on parantaa korttimaksamisen turvallisuutta ja vähentää väärinkäytön mahdollisuuksia. Vahvan tunnistautumisen vaatimus perustuu maksupalveludirektiiviin PSD2.

Matkalippujen maksamiseen HSL:n muissa kanavissa, eli esimerkiksi automaateissa, ei tule muutoksia

Vahvasta tunnistautumisesta huolimatta joukkoliikenteessä kulkeminen edellyttää jatkossakin voimassa olevaa lippua. Jos lipun ostaa mobiilisti, sen pitää olla saapunut puhelimeen, ennen kuin nousee liikennevälineeseen tai metron tai Suomenlinnan lautan laiturialueelle.

Jos vahva tunnistautuminen HSL-sovelluksessa ei jostain syystä onnistu, asiakkaan on maksettava lippunsa jollakin muulla tavalla. Lipun voi maksaa HSL-sovelluksessa myös puhelinlaskulla ja lippuja voi ostaa myös esimerkiksi HSL-kortilla, automaatista tai kioskista.

Lähimaksamisen tuotepäällikkö Satu-Pauliina Piiparinen, puh. 050 3788 936

HSL:n hallituksen päätöksiä 19.1.202119.1.2021 13:54:33 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2021–2022 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2021–2022 ja valtuutti toimitusjohtajan tekemään siihen vähäisiä muutoksia. Liikennöintisuunnitelma sisältää joukkoliikenteeseen kesäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välille suunnitellut muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Markkinointikampanjoiden mediasuunnittelun ja -ostamisen hankinta Hallitus päätti valita palveluntarjoajaksi Oy Dagmar Ab:n, jonka tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Sopimus on voimassa määräaikaisena vuoden 2022 loppuun asti ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y11 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti, että HSL maksaa päästöjä alentavista biodieselin bioetanolin ja biokaasun käytöstä hyväksyttyjen tarjousten mukaisesti 1 864 323 euroa kolmelle bussiliikennöitsijälle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lähijunal

HSL:n hallitus: Valtion tukea tarvitaan joukkoliikennepalveluiden turvaamiseen koronakriisissä19.1.2021 10:44:21 EETTiedote

Arvion mukaan HSL:n lipputulot ovat vuonna 2021 vielä ainakin 130 miljoonaa euroa alemmalla tasolla kuin vuonna 2019. Tällä hetkellä joukkoliikenteellä kulkee noin 50 prosenttia normaalista matkustajamäärästä. HSL arvioi, että joukkoliikenne palaa normaalille tasolleen vasta vuoden 2023 jälkeen, mutta myös tähän liittyy epävarmuuksia. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee edelleen valtion tukea.