Työn ja talouden tutkimus LABORETyön ja talouden tutkimus LABORE

Maliranta ja Apunen palaavat – uusi M&A-podcast aloittaa 19. marraskuuta!

Laboren johtaja Mika Malirannan ja työelämäprofessori Matti Apusen uusi podcast M&A aloittaa odotetun ensimmäisen kautensa 19. marraskuuta. Maliranta ja Apunen ovat tehneet talouspoliittisia podcasteja jo viiden vuoden ajan, aluksi nimellä SPAM ja myöhemmin nimellä A/M.

M&A:n tavoitteena on lisätä taloudellista ymmärrystä ja ymmärrystä taloustiedettä kohtaan. M&A käsittelee laajasti talouden, politiikan ja ihmisten kanssakäymisen teemoja, useimmiten taloustieteen näkökulmasta, jota tulkitaan hiukan viistosti.

Podcast jatkaa vanhalla tyylillään, jonka mukaan asiat otetaan tosissaan, mutta ei vakavasti. Edeltäjiinsä verrattuna ohjelmassa on uusia osioita kuten ”Gurunurkka”, ”Kielipoliisista, päivää!”, ”Mahdoton kysymys” ja ”Mikan ja Matin Grilli”. Niissä paljastetaan yhteiskunnallisen keskustelun hassutuksia ja silmänkääntötemppuja sekä etsitään laadukkaampaa poliittista keskustelua. Ohjelman sarkastiset osuudet on varustettu varoitussummerilla, tarpeettomien aatteellisten loukkaantumisten välttämiseksi.

Mika Maliranta sanoo olevansa ilahtunut erityisesti siitä, että monet nuoret ovat löytäneet ohjelman.

“Olen ylpeä siitä, kuinka monipuolisen ja laajan kuuntelijakunnan olemme onnistuneet keräämään näiden viiden vuoden aikana.”

Matti Apusen mukaan pelkkien ekonomistien varaan rakennettu podcast olisi henkinen heitteillejättö.

“Roolini on tasapainottaa Mika Malirannan ammatillista maailmankuvaa ja tuoda hiukan Milton Friedmania muuten kovin keynesiläiseen keitokseen.”

Ensimmäisen jakson otsikko on ”Pieni palkka, iso haloo”. Se avaa talouden tuoreen nobelistin David Cardin tutkimustuloksia, jotka hätkähdyttivät aikanaan maailmaa. Yleinen totuus sanoo, että minimipalkka syö pienituloisten työmahdollisuuksia, mutta Card oli eri mieltä. Tämän ottelun lisäksi M&A selvittää, mihin katosivat Euroopan rekkakuskit ja voiko talouden vimmainen kysyntäpiikki rei’ittää talouskasvun seulaksi.

Maliranta ja Apunen kehittelevät myös uutta TV-viihteen formaattia nimeltään ”Elämäni talousteoria”, jossa tuimailmeiset taloustieteilijät avautuvat ja liikuttuvat taloustieteen klassikoiden äärellä.

M&A-podcastia julkaisee Työn ja talouden tutkimus Labore ja sen rahoittaa Väinö Tannerin säätiö. Teknisestä toteutuksesta vastaa Jaksomedia. Jaksomedian toimitusjohtaja Olli Sulopuisto sanoo, että hän olisi valmis maksamaan yhä suurempia rahasummia, että heidän yhtiönsä saa tehdä työtä M&A:n hyväksi.

Labore (ent. Palkansaajien tutkimuslaitos) on vuonna 1971 perustettu itsenäinen taloudellinen tutkimuslaitos, jossa tehdään tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

Palkansaajien tutkimuslaitos uudistuu ja muuttaa nimeään18.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Palkansaajien tutkimuslaitos juhlii 50-vuotista taivaltaan, muuttaa nimeään ja keskittyy entistä enemmän talouspoliittista päätöksentekoa palvelevaan soveltavaan tutkimukseen. Tutkimuslaitoksen uusi nimi on Työn ja talouden tutkimus LABORE, josta pääasiallisessa käytössä on lyhyempi versio Labore. Tutkimuslaitoksessa tehdään jatkossakin tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

Korkeampi työttömyysriski lisää todennäköisyyttä kuulua työttömyyskassaan5.11.2021 11:00:00 EET | Tiedote

Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) tekemän tutkimuksen mukaan ihmiset liittyvät työttömyyskassaan todennäköisimmin silloin, kun jäsenyydestä on heille hyötyä. Työttömyyskorvauksen taso ja henkilön suurempi työttömyysriski lisäävät kassajäsenyyden houkuttelevuutta ja vähentävät kassan ulkopuolelle jäämisen todennäköisyyttä. Toisaalta esimerkiksi monet nuoret ja maahanmuuttajataustaiset henkilöt eivät aina käytä liittymismahdollisuutta hyväkseen.