Työn ja talouden tutkimus LABORETyön ja talouden tutkimus LABORE

Maliranta ja Apunen palaavat – uusi M&A-podcast aloittaa 19. marraskuuta!

Laboren johtaja Mika Malirannan ja työelämäprofessori Matti Apusen uusi podcast M&A aloittaa odotetun ensimmäisen kautensa 19. marraskuuta. Maliranta ja Apunen ovat tehneet talouspoliittisia podcasteja jo viiden vuoden ajan, aluksi nimellä SPAM ja myöhemmin nimellä A/M.

M&A:n tavoitteena on lisätä taloudellista ymmärrystä ja ymmärrystä taloustiedettä kohtaan. M&A käsittelee laajasti talouden, politiikan ja ihmisten kanssakäymisen teemoja, useimmiten taloustieteen näkökulmasta, jota tulkitaan hiukan viistosti.

Podcast jatkaa vanhalla tyylillään, jonka mukaan asiat otetaan tosissaan, mutta ei vakavasti. Edeltäjiinsä verrattuna ohjelmassa on uusia osioita kuten ”Gurunurkka”, ”Kielipoliisista, päivää!”, ”Mahdoton kysymys” ja ”Mikan ja Matin Grilli”. Niissä paljastetaan yhteiskunnallisen keskustelun hassutuksia ja silmänkääntötemppuja sekä etsitään laadukkaampaa poliittista keskustelua. Ohjelman sarkastiset osuudet on varustettu varoitussummerilla, tarpeettomien aatteellisten loukkaantumisten välttämiseksi.

Mika Maliranta sanoo olevansa ilahtunut erityisesti siitä, että monet nuoret ovat löytäneet ohjelman.

“Olen ylpeä siitä, kuinka monipuolisen ja laajan kuuntelijakunnan olemme onnistuneet keräämään näiden viiden vuoden aikana.”

Matti Apusen mukaan pelkkien ekonomistien varaan rakennettu podcast olisi henkinen heitteillejättö.

“Roolini on tasapainottaa Mika Malirannan ammatillista maailmankuvaa ja tuoda hiukan Milton Friedmania muuten kovin keynesiläiseen keitokseen.”

Ensimmäisen jakson otsikko on ”Pieni palkka, iso haloo”. Se avaa talouden tuoreen nobelistin David Cardin tutkimustuloksia, jotka hätkähdyttivät aikanaan maailmaa. Yleinen totuus sanoo, että minimipalkka syö pienituloisten työmahdollisuuksia, mutta Card oli eri mieltä. Tämän ottelun lisäksi M&A selvittää, mihin katosivat Euroopan rekkakuskit ja voiko talouden vimmainen kysyntäpiikki rei’ittää talouskasvun seulaksi.

Maliranta ja Apunen kehittelevät myös uutta TV-viihteen formaattia nimeltään ”Elämäni talousteoria”, jossa tuimailmeiset taloustieteilijät avautuvat ja liikuttuvat taloustieteen klassikoiden äärellä.

M&A-podcastia julkaisee Työn ja talouden tutkimus Labore ja sen rahoittaa Väinö Tannerin säätiö. Teknisestä toteutuksesta vastaa Jaksomedia. Jaksomedian toimitusjohtaja Olli Sulopuisto sanoo, että hän olisi valmis maksamaan yhä suurempia rahasummia, että heidän yhtiönsä saa tehdä työtä M&A:n hyväksi.

Labore (ent. Palkansaajien tutkimuslaitos) on vuonna 1971 perustettu itsenäinen taloudellinen tutkimuslaitos, jossa tehdään tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

TUTKIMUS: Tansaniassa suunnattava kohti sukupuolisensitiivisempää sosiaalipolitiikkaa17.5.2022 11:40:09 EEST | Tiedote

Kaksi vuosikymmentä kestäneiden sosiaalipoliittisten uudistusten ja talouden rakennemuutosten jälkeen Tansania nousi vuonna 2020 matalatuloisten maiden joukosta alemman keskituloluokan maiden ryhmään. Tuoreen tutkimuksen mukaan Tansania on ottanut merkittäviä edistysaskelia oikeusperiaatteissa, ja hallituksen politiikkaohjelmat ovat huomioineet yhä enenevässä määrin sukupuolinäkökohtia. Tästä huolimatta maan sosiaalipolitiikkatoimet ja niiden tarjoamat palvelut sekä sosiaaliturva ovat edelleen vahvasti eriytyneet (two-tiered) sektoreittain. Tästä johtuen naisia ​​kohtaavat hyvin erilaiset toimeentulon turvaamiseen liittyvät haasteet virallisella ja epävirallisella sektorilla esimerkiksi sairastumisen, raskauden tai työttömyyden yhteydessä. Naiset jäävät myös suurelta osin huomiotta Tansanian laajemmassa teollistumis- ja kehitysstrategiassa, mikä hidastaa naisia osallistavaa kehitystä Tansaniassa.

M&A-livepodcast | Ajattelun ansa: tuhoaako omahyväisyysharha politiikan?9.5.2022 14:20:06 EEST | Tiedote

M&A:n ensimmäisessä livepodcastissa Anna Kontula (vas), Sini Ruohonen (kok) ja Jari Sarasvuo saapuvat studioon keskustelemaan myside bias -ilmiöstä, eli poliittisen keskustelun kognitiivisista harhoista sekä siitä, miten ne näkyvät nimenomaan suomalaisessa poliittisessa keskustelussa. Keskustelua isännöivät Mika Maliranta ja Matti Apunen. Miten vanhat ja uudet argumentit vaikuttavat tässä uudessa tilanteessa ja miten pidämme huolta siitä, että turvallisuuspoliittinen heiluriliike ei vie keskustelua ulos pragmaattisen päätöksenteon sektorilta? Mitä voimme oppia menneestä keskustelusta ja sen mahdollisista virheistä? Miten kognitiivisia harhoja (valikointiharha, keskitien harha jne.) pitäisi ja voidaan ylipäänsä taklata poliittisessa päätöksenteossa?

M&A-LIVE | Ajattelun ansa: tuhoaako omahyväisyysharha politiikan?22.4.2022 11:40:00 EEST | Tiedote

Ensimmäistä M&A-livepodcastia voit seurata Laboren Youtube-kanavalla keskiviikkona 4.5. klo 18.00-. Illan isäntinä toimivat tutut Mika Maliranta & Matti Apunen, vieraina Anna Kontula (vas), Sini Ruohonen (kok) sekä Jari Sarasvuo. Livejakson teemana on ns. ”myside thinking”, siis poliittisen keskustelun kognitiiviset harhat ja se, miten ne näkyvät nimenomaan suomalaisessa poliittisessa keskustelussa.

TUTKIMUS: Pyrkimykset saattaa naiset Tansanian terveydenhuollon piiriin toistaiseksi hajanaisia ja tehottomia22.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Tansania on uudistanut julkista terveyssektoriaan ja tavoittelee yleistä sairausvakuutusjärjestelmää. Uusi tutkimus osoittaa, että naisten pääsyä Tansanian terveydenhuollon piiriin edistävät politiikkatoimet ovat hajanaisia, eivätkä ne tarjoa naisille ja naisjohtoisille kotitalouksille taloudellista turvaa terveysshokkien osalta. Vaikka yleinen maksuperusteinen sairasvakuutusjärjestelmä voisi olla askel kohti edistystä, on tulevan järjestelmän huomioitava terveyspalvelujen laatu ja kattavuus suhteessa naisten terveystarpeisiin sekä erityisesti naisten heikommat taloudelliset edellytykset suoriutua vakuutusmaksuista.

Talousennuste vuosille 2022–2024: Eurooppa syöstiin kriisistä toiseen - uuteen sukellukseen on oltava valmiina13.4.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Työn ja talouden tutkimus LABORE ennustaa kuluvalle vuodelle 1,8 prosentin, ensi vuodelle 1,5 prosentin ja vuodelle 2024 1,4 prosentin talouskasvua. Alkuvuonna koronapandemia hidasti vielä taloutta, mutta kaikkiaan sen odotetaan vaikuttavan talouteen enää vähän. Venäjän hyökättyä Ukrainaan länsimaat ovat asettaneet laajat talouspakotteet Venäjälle. Nämä pakotteet ja yleinen haluttomuus tehdä yhteistyötä Venäjän kanssa vaikuttavat talouteemme kielteisesti suoraan Venäjän-kaupan tyrehtymisen kautta sekä epäsuorasti koko Euroopan talousnäkymien heikkenemisen vuoksi. Valtiontalous pysyy selvästi alijäämäisenä muun muassa Ukrainan sodan myötä muodostuneiden uusien menopaineiden takia, vaikka talouskasvu jatkuu kohtuullisena.