Manchesterilainen SICK!-festivaali ja Suomen Lontoon-instituutti etsivät ohjelmaehdotuksia

Ohjelmahakuun toivotaan hankkeita, jotka käsittelevät vaihdevuosia ja nuorten miesten mielenterveyttä.

SICK!-festivaalin ja Suomen Lontoon-instituutin yhteinen ohjelmahaku hakee ehdotuksia kahdeksi hankkeeksi, joista yksi tutkii vaihdevuosien mielenterveydellisiä ulottuvuuksia ja toinen nuorten miesten mielenterveyttä. Projektit esitetään osana seuraavaa SICK!-festivaalia Manchesterissa maaliskuussa 2022.

Manchesterissa järjestettävä SICK!-festivaali pyrkii avartamaan hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä keskusteluja monipuolisista näkökulmista. Festivaali on kansainvälinen, poikkitaiteellinen ja -tieteellinen.

Ohjelmaehdotuksia toivotaan erityisesti tekijöiltä, joita kiinnostaa poikkitieteellinen ja -taiteellinen tekeminen sekä yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Tekijöiden tulee olla suomalaisia, toimia Suomessa tai heillä on oltava vahva yhteys Suomeen. SICK! tarjoaa tukea valittujen projektien kehittämiseen vuosien 2021–2022 aikana. Hankkeiden on luotava yhteys ja toimittava yhteistyössä paikallisten yhteisöjen kanssa Suur-Manchesterin alueella.

“SICK!-festivaali tarjoaa ainutlaatuisen näköalapaikan suomalaisille tekijöille. Iloitsemme yhteistyöstä merkittävän taide- ja mielenterveysorganisaation kanssa”, sanoo Suomen Lontoon-instituutin johtaja Emilie Gardberg

Instituutti on tehnyt yhteistyötä SICK!-festivaalin kanssa vuodesta 2018. Viime vuonna sarjakuvataiteilijat Tiitu Takalo ja Kaisa Leka tutkivat Manchesterissa asuvien naisen kohtaamia terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä haasteita. Tuloksena syntyi julisteita, jotka julkaistiin yli sadalla Suur-Manchesterin metroasemilla ja linja-autopysäkeillä.

"Odotamme innolla kumppanuuden kehittämistä ja olemme todella innoissamme ohjelmahaun julkistamisesta. Etsimme taiteilijoita, jotka haluavat kehittää kanssamme taideteoksia ja tutkivat yhteiskunnallisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden tärkeitä yhtymäkohtia", kertoo SICK!-festivaalin toimitusjohtaja Helen Medland

Lähetä hakemus viimeistään 21.12.2020 kello 18.00 Suomen aikaa mennessä osoitteisiin admin@fininst.uk ja info@sickfestival.com otsikolla OPEN CALL 2021–22. Huomioithan, että hyväksymme ainoastaan sähköpostitse lähetetyt hakemukset.

Hakemus saa olla maksimissaan kolmen A4-sivun mittainen ja sen tulee olla englanniksi. Siitä tulee selvitä kaikki ehdotuksen olennaiset tiedot, mukaan lukien konsepti, budjetin pääkohdat, olemassaoleva rahoitus, aikataulu sekä mahdolliset kumppanit Suomessa ja Britanniassa. Etsimme myös ehdotuksia, joissa käy ilmi, miten hanketta voidaan mukauttaa COVID-19-rajoitusten muuttuessa. Lisätietoja täältä: https://www.fininst.uk/events/sick-festivaali-ja-suomen-lontoon-instituutti-etsivat-vaihdevuosia-ja-nuorten-miesten-mielenterveytta-tutkivia-hankkeita/

Jaakko Nousiainen, taide- ja kulttuuriohjelman päällikkö, Suomen Lontoon-instituutti, jaakko.nousiainen@fininst.uk, +44 7711 004801

Suomen Lontoon-instituutti on suomalaisen kulttuurin ja yhteiskunnan asiantuntija Britanniassa ja Irlannissa. Instituutti tukee suomalaisten taiteilijoiden ja asiantuntijoiden liikkuvuutta, tuottaa tapahtumia ja antaa asiantuntija-apua.