Marketing Finland on lähettänyt kattojärjestöilleen vetoomuksen katkaista suhteensa venäläisiin toimijoihin

Marketing Finland tuomitsee Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan ja on kiinnittänyt huomion siihen, että venäläisillä järjestöillä on edustusta kansainvälisissä viestinnän ja markkinoinnin järjestöissä.

Marketing Finland lähetti 27.2. vetoomukset kattojärjestöilleen. Vetoomuksessa Marketing Finland esitti huolensa siitä, että järjestöjen toiminnassa ja hallituksissa on edelleen venäläisedustusta ja pyysi katkaisemaan nämä suhteet.

Viestinnän ammattilaisina tiedämme, että propaganda ja valeuutisointi on ollut keskeisessä roolissa vuosien ajan, ja osa venäläisistä jäsentoimistoista ja -yrityksistä on voinut olla osallisena tähän.

Kattojärjestöjämme ovat World Federation of Advertisers, European Association of Communications Agencies (EACA) ja International Communications Consultancy Organisation (ICCO).

Marketing Finlandin tekemää aloitetta käsitellään kattojärjestöissä tänään ja tämän viikon aikana. Useat maat ovat jo ilmoittaneet tukevansa Marketing Finlandin aloitteita. Ukrainan sisarjärjestö All-Ukrainian Advertising Coalition on myös ilmaissut kiitoksensa tuesta.

Viestintätoimistot ovat hakeneet naapurimaiden tukea Venäjän erottamiseksi ICCO:sta sekä käynnistäneet muita toimia Ukrainan auttamiseksi.

– Lähetimme kirjeen ICCO:lle lauantaiyönä, ja päätös Venäjän erottamisesta tehtäneen maanantain aikana. Ruotsin ja Tanskan vastaavat järjestöt yhtyivät Suomen kantaan ja ilmaisivat sille tukensa 27.2. Suomen viestintätoimistot osallistuvat myös suoraan viestintätukeen, jolla ICCO-maat auttavat Ukrainan ulkoministeriötä sen ponnistuksissa tarjota lisää tietoja Ukrainasta medioihin, kertoo ICCO:n hallitukseen kuuluva Mailand Communicationsin toimitusjohtaja Alpo Räinä.

Marketing Finland
c/o Berner Oy
Y-tunnus: 0215199-6

Finnish Comms Awards voittajat 202316.11.2023 22:28:45 EET | Tiedote

Viestintätoimisto Drumin Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle toteuttama työ HYVANTEKIJÄT valittiin vuoden viestintätyöksi. Vuoden vaikuttamiskampanjaksi valittiin TBWA\Helsinki Oy:n Martti Ahtisaari Peace Foundationille toteuttama työ CMI – Avaimet rauhaan. Vuoden viestintätoimistona palkittiin SEK. Vuoden viestintäkonsultiksi valittiin Laura Vuorio-Kuokka, Vuoden pitchaajaksi Paula Sonne, Vuoden nuoreksi kyvyksi Hannele Hautaniemi sekä Vuoden Spokespersoniksi Sallamaari Muhonen. Tänä vuonna Vuoden timantti palkinnon sai Kaija Pohjala, Viestintätoimisto Kaiusta. Finnish Comms Awards -kilpailun järjestää Marketing Finland yhteistyössä VaLa Ry:n kanssa.