Markkinointi- tai HR-johtaja harvinaisuus pörssiyhtiön hallituksessa

Suomalaisten pörssiyhtiöiden hallituskokoonpanot painottuvat vahvasti liiketoimintaosaamiseen, erityisesti toimitusjohtajakokemukseen. Sen sijaan HR- ja markkinointiammattilaiset ovat harvinaisuuksia hallituksissa. Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kannustaa yhtiöitä pohtimaan tarkoin, millaista osaamista tarvitaan ensi keväänä hallituksiin valittavilta henkilöiltä.

Leena Linnainmaa / Kuva: Pasi Murto

Keskuskauppakamari kartoitti suomalaisten pörssiyhtiöiden hallitusjäsenten taustaa maaliskuussa 2017 julkaistussa Huipulla tuulee – Vaihtuvuus pörssiyhtiöiden johdossa -selvityksessä. Hallitusjäsenistä 69 prosentilla on tausta liiketoimintajohdossa – puolella nimenomaan toimitusjohtajan tehtävästä. Talousjohtajia ja rahoitusosaajia on jäsenistä kymmenesosa. Lakiasiainjohto, myyntijohto sekä maatalouden ja turkistuotannon osaajat jäävät kukin edustukseessaan 2 prosenttiin. Aivan hännillä yhdessä prosentissa ovat henkilöt, joiden tausta on henkilöstöjohdossa tai markkinoinnin ja viestinnän johdossa.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kannustaa yhtiöitä peilaamaan hallituksen osaamista yhtiön tarpeisiin. Kun kevään 2018 hallituskandidaattien kartoitus alkaa tänä syksynä, tulee yhtiöiden pohtia tarkoin, tarvitaanko muutoksia ja millaisia.

“Teknologinen murros korostaa osaamisen johtamista ja lisää HR-toimintojen painoarvoa muuttuvassa kilpailutilanteessa. Kuitenkin HR-johdon tausta on vain seitsemällä hallituksen jäsenellä kaikissa yli 120 suomalaisessa pörssiyhtiössä”, Linnainmaa kertoo.

Myös markkinoinnin ammattilaiset ovat selkeästi aliedustettuina: yhteensä kuusi hallitusjäsentä kaikissa yhtiöissä.

“Viime aikoina on ollut paljon esillä se, että suomalaiset yritykset panostavat kilpailijamaita vähemmän markkinointiin. Jos tuotteet ovat kunnossa, mutta myynti takkuaa, on syytä miettiä, pitäisikö markkinointipanostusta ja -osaamista lisätä. Hallitusehdokkaita arvioitaessa kannattaa pohtia, onko hallituksella riittävästi markkinointinäkemystä”, Linnainmaa sanoo.

Lisätietoja:

Keskuskauppakamarin selvitys: Huipulla tuulee – Vaihtuvuus pörssiyhtiöiden johdossa

Leena Linnainmaa,
Varatoimitusjohtaja, Keskuskauppakamari
leena.linnainmaa@chamber.fi

Leena Linnainmaa / Kuva: Pasi Murto
Leena Linnainmaa / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Suomen Carita Wallgren-Lindholm kansainväliseen ICC-huippupestiin10.10.2017 15:15Kutsu

Kansainvälinen kauppakamari ICC on nimittänyt 9.10.2017 Sydneyssä pitämässään kokouksessa suomalaisen Carita Wallgren-Lindholmin maailman johtavan kansainvälistä välimiesmenettelyä kehittävän valiokunnan, ICC Commission on Arbitration and ADR, puheenjohtajaksi. Ensimmäisenä naisena ja pohjoismaalaisena tehtävään valittu asianajaja Wallgren-Lindholm aloittaa tehtävässä 1.1.2018. Valinta on vahva tunnustus myös Suomelle työstä tällä alalla.

Johtajat jakavat työpäivänsä nuoren kanssa – jo yli 400 johtajaa mukana Tuhat Nuorta johtajaa hankkeessa30.9.2017 06:00Tiedote

Yritysjohtajat tarttuvat haasteeseen tutustuttaa nuoria johtamistyöhön. Tuhat Nuorta Johtajaa -kampanja tuo päiväksi yhteen johtajan ja 17–24-vuotiaan johtamisesta kiinnostuneen nuoren. Nuori osallistuu johtajan todelliseen työpäivään ja pääsee seuraamaan johtajan arkea – tutkimaan, kokemaan ja oppimaan. Kampanjan järjestävät kauppakamarit, Nuorkauppakamarit ja Yes-verkosto.

Keskuskauppamakamari järjestää mentorointiohjelman naisjohtajille neljättä kertaa29.9.2017 04:00Kutsu

Haku Keskuskauppakamarin suosittuun naisjohtajien mentorointiohjelmaan on avattu. Ohjelma käynnistetään nyt neljättä kertaa aiempien kierrosten positiivisten palautteiden kannustamana. Keskuskauppakamarin selvitysten mukaan naisten osuus pörssiyhtiöiden hallituspaikoista nousi keväällä ennätystasolle, 27 prosenttiin ja suurissa pörssiyhtiöissä 33 prosenttiin. Pörssiyhtiöiden johtoryhmistä 20 prosenttia on naisia, mutta liiketoimintoja johtavista vain 10 prosenttia. Naisten nousua yritysjohtoon Keskuskauppakamari tukee kansainvälisesti palkitulla naisjohtajaohjelmallaan.