Markkinointi- tai HR-johtaja harvinaisuus pörssiyhtiön hallituksessa

Suomalaisten pörssiyhtiöiden hallituskokoonpanot painottuvat vahvasti liiketoimintaosaamiseen, erityisesti toimitusjohtajakokemukseen. Sen sijaan HR- ja markkinointiammattilaiset ovat harvinaisuuksia hallituksissa. Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kannustaa yhtiöitä pohtimaan tarkoin, millaista osaamista tarvitaan ensi keväänä hallituksiin valittavilta henkilöiltä.

Leena Linnainmaa / Kuva: Pasi Murto

Keskuskauppakamari kartoitti suomalaisten pörssiyhtiöiden hallitusjäsenten taustaa maaliskuussa 2017 julkaistussa Huipulla tuulee – Vaihtuvuus pörssiyhtiöiden johdossa -selvityksessä. Hallitusjäsenistä 69 prosentilla on tausta liiketoimintajohdossa – puolella nimenomaan toimitusjohtajan tehtävästä. Talousjohtajia ja rahoitusosaajia on jäsenistä kymmenesosa. Lakiasiainjohto, myyntijohto sekä maatalouden ja turkistuotannon osaajat jäävät kukin edustukseessaan 2 prosenttiin. Aivan hännillä yhdessä prosentissa ovat henkilöt, joiden tausta on henkilöstöjohdossa tai markkinoinnin ja viestinnän johdossa.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kannustaa yhtiöitä peilaamaan hallituksen osaamista yhtiön tarpeisiin. Kun kevään 2018 hallituskandidaattien kartoitus alkaa tänä syksynä, tulee yhtiöiden pohtia tarkoin, tarvitaanko muutoksia ja millaisia.

“Teknologinen murros korostaa osaamisen johtamista ja lisää HR-toimintojen painoarvoa muuttuvassa kilpailutilanteessa. Kuitenkin HR-johdon tausta on vain seitsemällä hallituksen jäsenellä kaikissa yli 120 suomalaisessa pörssiyhtiössä”, Linnainmaa kertoo.

Myös markkinoinnin ammattilaiset ovat selkeästi aliedustettuina: yhteensä kuusi hallitusjäsentä kaikissa yhtiöissä.

“Viime aikoina on ollut paljon esillä se, että suomalaiset yritykset panostavat kilpailijamaita vähemmän markkinointiin. Jos tuotteet ovat kunnossa, mutta myynti takkuaa, on syytä miettiä, pitäisikö markkinointipanostusta ja -osaamista lisätä. Hallitusehdokkaita arvioitaessa kannattaa pohtia, onko hallituksella riittävästi markkinointinäkemystä”, Linnainmaa sanoo.

Lisätietoja:

Keskuskauppakamarin selvitys: Huipulla tuulee – Vaihtuvuus pörssiyhtiöiden johdossa

Leena Linnainmaa,
Varatoimitusjohtaja, Keskuskauppakamari
leena.linnainmaa@chamber.fi

Leena Linnainmaa / Kuva: Pasi Murto
Leena Linnainmaa / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Pörssiyhtiöiden maksamat osingot finanssikriisiä edeltävälle tasolle - osinkotuotoilla merkittävä rooli hyvinvoinnin ja kulttuurin rahoituksessa9.7.2018 00:01Tiedote

Suomalaisten pörssiyhtiöiden osakkeenomistajilleen maksama osinkotuotto on keskimäärin noin 4 prosenttia. Yhteenlaskettu osinkoina maksettu määrä 9,5 miljardia euroa on nyt palautunut finanssikriisiä edeltäneelle tasolle. Yhtiökohtaiset erot ovat suuret, sillä joka viides pörssiyhtiö ei maksa lainkaan osinkoa tänä vuonna. Toisaalta 5 suurta pörssiyhtiötä maksaa yli puolet osingoista. Suurten pörssiyhtiöiden pääkonttorien houkutteleminen Suomeen lisäisi valtion verotuloja, sillä osinkojen lähdeverot maksetaan siihen maahan, jossa pääkonttori sijaitsee.

Piilomarkkinointi on yritysten somemarkkinoinnin kompastuskivi4.7.2018 00:01Tiedote

Somemarkkinoinnin suurin kompastuskivi on tällä hetkellä piilomarkkinointi, kertoo mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista. Hänen mukaansa huomautuksia saavat tasaisesti niin pienet kuin suuretkin yritykset eri toimialoilta. Erityistä huomiota markkinoinnin toteutukseen tulisi kiinnittää silloin, kun yritys käyttää vaikuttajia, kuten bloggaajia ja vloggaajia markkinoinnissaan.

Yritysjohtajat: Ulkomaisten työntekijöiden saatavuusharkinnasta luovuttava13.6.2018 07:30Tiedote

Suomalaisten yritysjohtajien mukaan EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta tulisi luopua. Kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselyyn vastanneista yritysjohtajista enemmistö kannattaa saatavuusharkinnan poistamista. Kyselyssä tiedusteltiin myös yritysjohtajien arviota Suomen hallituksen ja opposition toiminnasta. Suomen hallitus saa yritysjohtajilta arvosanan 7,3 ja oppositio 5,3 asteikolla 4–10.