Markkinointi- tai HR-johtaja harvinaisuus pörssiyhtiön hallituksessa

2.8.2017 03:00 | Keskuskauppakamari

Suomalaisten pörssiyhtiöiden hallituskokoonpanot painottuvat vahvasti liiketoimintaosaamiseen, erityisesti toimitusjohtajakokemukseen. Sen sijaan HR- ja markkinointiammattilaiset ovat harvinaisuuksia hallituksissa. Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kannustaa yhtiöitä pohtimaan tarkoin, millaista osaamista tarvitaan ensi keväänä hallituksiin valittavilta henkilöiltä.

Leena Linnainmaa / Kuva: Pasi Murto

Keskuskauppakamari kartoitti suomalaisten pörssiyhtiöiden hallitusjäsenten taustaa maaliskuussa 2017 julkaistussa Huipulla tuulee – Vaihtuvuus pörssiyhtiöiden johdossa -selvityksessä. Hallitusjäsenistä 69 prosentilla on tausta liiketoimintajohdossa – puolella nimenomaan toimitusjohtajan tehtävästä. Talousjohtajia ja rahoitusosaajia on jäsenistä kymmenesosa. Lakiasiainjohto, myyntijohto sekä maatalouden ja turkistuotannon osaajat jäävät kukin edustukseessaan 2 prosenttiin. Aivan hännillä yhdessä prosentissa ovat henkilöt, joiden tausta on henkilöstöjohdossa tai markkinoinnin ja viestinnän johdossa.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kannustaa yhtiöitä peilaamaan hallituksen osaamista yhtiön tarpeisiin. Kun kevään 2018 hallituskandidaattien kartoitus alkaa tänä syksynä, tulee yhtiöiden pohtia tarkoin, tarvitaanko muutoksia ja millaisia.

“Teknologinen murros korostaa osaamisen johtamista ja lisää HR-toimintojen painoarvoa muuttuvassa kilpailutilanteessa. Kuitenkin HR-johdon tausta on vain seitsemällä hallituksen jäsenellä kaikissa yli 120 suomalaisessa pörssiyhtiössä”, Linnainmaa kertoo.

Myös markkinoinnin ammattilaiset ovat selkeästi aliedustettuina: yhteensä kuusi hallitusjäsentä kaikissa yhtiöissä.

“Viime aikoina on ollut paljon esillä se, että suomalaiset yritykset panostavat kilpailijamaita vähemmän markkinointiin. Jos tuotteet ovat kunnossa, mutta myynti takkuaa, on syytä miettiä, pitäisikö markkinointipanostusta ja -osaamista lisätä. Hallitusehdokkaita arvioitaessa kannattaa pohtia, onko hallituksella riittävästi markkinointinäkemystä”, Linnainmaa sanoo.

Lisätietoja:

Keskuskauppakamarin selvitys: Huipulla tuulee – Vaihtuvuus pörssiyhtiöiden johdossa

Leena Linnainmaa,
Varatoimitusjohtaja, Keskuskauppakamari
leena.linnainmaa@chamber.fi

Leena Linnainmaa / Kuva: Pasi Murto
Leena Linnainmaa / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Yhtiöittämisestä luopuminen vaarantaa valinnanvapauden onnistumisen - Uudelleenvalmistelussa on pidettävä kiinni kilpailuneutraliteetista29.6.2017 15:29Tiedote

Perustuslakivaliokunnan lausunto, joka pakottaa luopumaan maakuntien omistamien sote-keskusten yhtiöittämisvelvoitteesta, vaarantaa valinnanvapauden monituottajamallin. Keskuskauppakamarin mukaan keskeisintä valinnanvapauden uudelleenvalmistelussa on pitää kiinni kilpailuneutraliteetista. Julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluntuottajien on saatava tuottaa palvelut tasapuolisessa ja reilussa kilpailuasetelmassa.