Mästare i Uleåborg 2021 – välkomna att delta i den virtuella invigningen

Yrkesutbildningens storevenemang Mästare arrangeras nästa år i Uleåborg i maj. Mästare-året öppnas med en nationell livesändning som alla kan följa på webben fredagen den 21.8.2020 kl. 10–11.

Tidigare år har invigningen av Mästare-året skett på den kommande tävlingsorten. På grund av Corona-situationen kommer arrangemanget att se annorlunda ut i år.

”Corona begränsar oss, men ger samtidigt nya möjligheter: nu kan alla delta i invigningen av Mästare-året. Under Live-sändningen kan vi förmedla en strålande Mästare-fiilis åt alla. Välkomna att följa hur Mästare-årets öppnas i Uleåborg!” hälsar tävlingsledare Sauli Jaara.

Sändningen hittas på adressen https://taitaja2021.fi/vuodenavaus/ fredagen den 21.8.2020 kl. 10–11.

Mästare, yrkesutbildningens storevenemang, arrangeras nästa år i Uleåborg 18–20.5.2021. I Mästare tävlar ungdomar som fyllt max 21 år om FM-medaljer i 46 grenar. Årligen deltar ca 1500 studerande i FM-tävlingen. Via semifinalerna kvalificerar sig de 400 bästa till finalen.

Mästare2021-evenemangets teman är att jobba tillsammans, att främja jämlikhet, livslångt lärande och ansvar.

Som arrangörer för Mästare2021 står Koulutuskuntayhtymä OSAO tillsammans med Ammattiopisto Lappia, Ammattiopisto Luovi, Koulutuskeskus Brahe, Koulutuskeskus JEDU, Lapin koulutuskeskus REDU, Oulun Palvelualan Opiston samt Suomen Diakoniaopisto. Dessutom deltar flera hundra samarbetspartners. Undervisningsminister Li Andersson fungerar som beskyddare för Mästare2021 Uleåborg.

Evenemangets bakgrundsorganisation är Skills Finland rf, som koordinerar tävlingsverksamheten inom yrkesutbildningen i Finland och ansvarar för att sända landslaget till internationella tävlingar.

Kontakter

Mästare2021 Uleåborg, tävlingsledare Sauli Jaara, 0400 330 587, sauli.jaara@osao.fi

Mästare-chef Petri Hörkkö, 050 523 9696 petri.horkko@skillsfinland.fi.

Följ Skills Finland ry

Senaste pressmeddelandena från Skills Finland ry