Mastercard ja P27 Nordic Payments Platform rakentavat maailman ensimmäisen reaaliaikaisen maksujärjestelmän

Nopea ja valtioiden rajat ylittävä useamman valuutan asiakastili maksunvälitykseen Pohjoismaihin

Helsinki 25.6.2019 – P27 Nordic Payments Platform (jonka omistavat Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP Ryhmä, SEB ja Swedbank) ja Mastercard julkistavat tänään kumppanuuden tarjotakseen reaaliaikaisia maksuja ja erämaksuja Pohjoismaissa ja näin rakentavat edistyneimmän, innovatiivisimman ja tehokkaimman maksujärjestelmän maailmassa.

Yhteistyö luo tehokkaan maksualustan koko Pohjoismaiden alueella eri valuutoille ja yhdistää Pohjoismaiden asukkaat. Rohkea ja kunnianhimoinen avaus muuttaa rahan liikkumista kuluttajien, yritysten, yhteiskunnan ja koko maksualan kesken.

Suuri investointiohjelma on maailman ensimmäinen reaaliaikainen erämaksujen usean valuutan alusta. Se korvaa olemassa olevaa maksuinfrastruktuuria ja näin alentaa välittömien ja turvallisten maksujen kustannuksia ja lisää kilpailukykyä. Jäsenet voivat lähettää ja vastaanottaa rahaa viiveettä alueella aiempaa matalammin kustannuksin ja turvallisemmin.

Pankkitilimaksujen vauhdittaminen ja helpottaminen alueelle kasvattaa valinnanvapautta ja parantaa talouskasvua sekä työllisyyttä mahdollistamalla uusien tuotteiden, palvelujen ja liiketoimintamallien kehityksen alustalla.

Ensimmäinen yhteistyön askel on taustainfrastruktuurin rakentaminen. Sen jälkeen alkaa yhteisten tuotteiden ja palvelujen kehitystyö.

”Kumppanuus luo maailman ensimmäisen valtioiden rajat ylittävän useamman eri valuutan aiempaa nopeamman maksamisen alueen. Se todistaa Mastercardin visiota tukea todellista valinnan mahdollisuutta olemalla luotettu uusien maksukokemusten tarjoaja sekä laajentaa toimintaamme nopeisiin pankkitilien maksuvirtoihin. Pohjoismaiden markkinat ovat maailman johtavia kehityksen sekä sähköisen maksamisen käytöllä tarkasteltuna ja tämä uusi infrastruktuuri tukee niiden etumatkaa muuhun maailmaan verrattuna”, kertoo Javier Perez, Mastercardin Euroopan alueen johtaja (President Europe).

”Nyt tapahtuu todellinen muutos. Yhdistämällä voimamme Pohjoismaissa kykenemme kehittämään välittömien maksujen ratkaisuja tavalla, johon kukin maa ei pystyisi yksinään. Jakamalla kulut Pohjoismaiden kesken saamme Pohjoismaihin huippuluokan maksuinfrastruktuurin, jonka turvallisuus ja käytettävyys ovat korkeimpien standardien mukaisia. Tämä vauhdittaa innovaatiota ja talouden kasvua Pohjoismaissa vielä enemmän”, sanoo Lars Sjögren, P27 Nordic Payments Platformin toimitusjohtaja.

Kuluttajien ja yritysten kysyntä välittömästi tapahtuville tilien välisille maksutapahtumille kasvaa ympäri maailmaa. Uusi infrastruktuuri nostaa Pohjoismaat suunnannäyttäjiksi ekosysteemillä, joka yhdistää kaikki pankkitilit. Pian perheet ja ystävät voivat maksaa toisilleen mobiililaitteilla riippumatta heidän käyttämistään palveluista tai heidän asuinmaastaan. Yritykset voivat hyötyä yhteydestä laajempaan asiakkaiden ja toimittajien verkostoon ja rahan liikkumisesta saumattomasti maksaessaan tai vastaanottaessaan maksuja. Yksi käyttöliittymä helpottaa pankkien kotimaisten, eurooppalaisten ja kaukaisempien alueiden maksujen hallintaa.

Pankeille uusi alusta tuo reaaliaikaisen näkymän useisiin järjestelmiin, tietoja osapuolista, tilitietoja järjestelmien yli sekä lisänä datalla rikastetun viestiryhmän, joka tuo eri osapuolille mahdollisuuden tutkia uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Uusi maksualusta vaatii vielä viranomaisten hyväksynnän ja lopulliset investointipäätökset.

Annika Kristersson, Mastercard
Annika.Kristersson@mastercard.com / +46 70 317 35 45

James Thorpe, Mastercard
James.Thorpe@mastercard.com / +44 7807 378 265

P27

Martin Georgzén, P27 Nordic Payments Platform
martin.georgzen@nordicpayments.eu / +46 730 233607

Anders Mølgaard Pedersen, Nordea
anders.molgaard.pedersen@nordea.com / +45 61 62 04 97

Mediayhteydet:

Viestintätoimisto Cocomms Mastercard Finlandin puolesta
Vesa Valonen, puh. 040 7054262, vesa.valonen(at)cocomms.com

MasterCard
MasterCard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, hallituksia ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. MasterCardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissa @MasterCardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemmeEngagement Bureau.

P27
P27 Nordic Payments Platfrom AB, www.project27.info, on kuuden Pohjoismaiden suurimman pankin, Danske Bankin, Handelsbankenin, Nordean, OP Ryhmän, SEBin ja Swedbankin hanke. Hankkeen tavoittena on luoda yksi yhteinen huippuluokan maksualusta Pohjoismaihin. Hanke on käynnistynyt loppuvuonna 2017 ja kunnianhimoisena tavoitteena on sen käyttöönotto vuonna 2021. Migraation toteutuminen edellyttää yhdistymisen hyväksymistä, selvitysluvan anomista ja lopullisia investointipäätöksiä.

Suomalainen finanssiteknologiayritys Enterpay Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman finaaliin31.10.2019 09:22:42 EETTiedote

Suomalainen Enterpay valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman finaaliin. Muut finalistit ovat ruotsalainen Doconomy ja latvialainen Nordigen. Mastercardin järjestämä Lighthouse on suosittu kumppanuusohjelma, jossa on mukana alan eturivin yhteistyökumppaneita ja johon tulee satoja hakemuksia. Ohjelman avulla Mastercard on osallistunut useiden finanssiteknologia-alan startup-yritysten kehittämiseen sekä innovaatioiden edistämiseen Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Mastercard ja NFT julkistavat Lighthouse-kehitysohjelman osallistujat23.8.2019 12:17:02 EESTTiedote

Mastercard ja NFT Ventures ovat valinneet yritykset vuoden 2019 Lighthouse-kehitysohjelmaan. Lighthouse-ohjelma on yhteistyöverkosto, jossa valitaan 15 lupaavinta finanssiteknologia-alan yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta kiihdyttämään kumppanoitumiskeskustelujaan Mastercardin ja suurimpien pankkien kanssa kahdesti vuodessa. Tänä syksynä ohjelma laajenee Riikaan. Tukholmassa ja Helsingissä se toimii aiempien vuosien tapaan. Hakemuksia ohjelmaan tuli eniten sen historiassa, ja niiden määrä kasvoi 68 prosenttia edellisvuodesta. ”Saimme satoja hakemuksia ja tiedustelua fintech-yrityksiltä ympäri Eurooppaa”, Lighthousen ohjelmajohtaja Jay Jensen kertoo. ”Baltian ja Pohjoismaiden fintech-yritysten laatu on mahdollisesti korkeinta tasoa koko mantereella ja hakemusten määrän kasvu on ollut upeaa.” ”Kiinnostuksen kasvu ohjelmaa kohtaan sekä start-up-yritysten että pankkien puolelta osoittaa kuinka arvokas tällainen nykyaikainen, yhteistyöhön perustuva toimintatapa on fintech-alan tulevaisuude