Mastercard julkistaa Lighthouse MASSIV -ohjelman ensimmäisen syyskurssin

Lighthouse MASSIV, Mastercardin sosiaalisen vaikuttavuuden kumppanuusohjelma käynnistyy tänä syksynä uudella kaudella. Ohjelmassa etsitään ja skaalataan seuraavaa sosiaalisen vaikuttavuuden alan kasvuharppausyritystä.

Lighthouse MASSIV on maksuton, erityisesti maailmanlaajuisten haasteiden ratkaisemiseen keskittyvä ohjelma. Se pyrkii tekemään osallistavan kasvun mahdolliseksi kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa hyvinvoinnin ja turvallisuuden parantamiseen keskittyneiden start-up-yritysten kanssa kumppanoitumalla. Keväällä pidetylle ohjelman ensimmäiselle kurssille osallistui maanviljelysalan yrityksiä, kuten Desert Control, joka nanosaviteknologia on yksi lupaavimpia ratkaisuja Afrikan vihreän vyöhykkeen rakentamiseen. Ohjelmaan osallistui myös osallistava finanssialan start-up-yritys Jamii.one, joka nostaa afrikkalaisia naisia virallisen talouden piiriin.

“Lighthouse MASSIV -ohjelman visiona on kasvaa ‘sosiaalisesti vaikuttavien kasvuharppausyritysten tehtaaksi’, joka auttaa hyvän tekemiseen keskittyneitä yrityksiä skaalautumaan kumppanuuksien avulla. MASSIV on avoimen innovoinnin ohjelma, mikä tarkoittaa, että se auttaa yrityksiä kumppanoitumaan vahvaan ekosysteemiin ja saamaan siten aikaan merkittäviä tuloksia”, sanoo Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen kehityksen ja fintech-yhteistyön johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Viiden syksyn ohjelmaan osallistuvan yrityksen valinnassa on painotettu niiden halua ja kykyä vastuullisten yhteistyömallien luomiseen. Mastercard haluaa olla mukana vahvistamassa kyseisiä kumppanuuksia ja luoda näin menestyvämpää ja turvallisempaa maailmaa yhdessä kumppaninsa Invenio Growthin kanssa.

Lighthouse MASSIV -ohjelman syksyn ryhmä:

GLOBHE x Humanitarian Organizations

GLOBHE, tukholmalainen maailmanlaajuisesti toimiva, lennokkeja palveluna tarjoava yritys kerää lennokkien dataa estääkseen luonnonkatastrofeja sekä tautien leviämistä ympäri maailmaa. Ohjelmaan osallistumisen tavoitteena GLOBHElla on päästä tapaamaan sosiaalisen vaikuttamisen sijoittajia, humanitäärisiä organisaatioita sekä teleoperaattorikumppaneita kasvattaakseen oman toimintansa vaikuttavuutta.

“On kunnia ja hyvä hetki GLOBHElle päästä Mastercardin Lighthouse MASSIV -ohjelmaan. Olemme juuri edenneet kiinnostavaan skaalautumisvaiheeseen, joten Mastercardin verkoston asiantuntemus ja yhteydet tulevat meille hyvään saumaan” – Helena Samsioe, toimitusjohtaja

Green Assets Wallet x Treasury Partners

Green Assets Wallet on tukholmalainen yritys, jonka lohkoketjuun perustuva alusta tuo kustannustehokkuutta ja pysyvää luottamusta vihreille korkomarkkinoille ja tukee siten niiden skaalautumista. Liikkeellelaskijat voivat viestiä tehokkaasti vaikuttavuussuunnitelmistaan ja saavutuksistaan laajemmalle markkinalle ja sijoittajat saavat pääsyn luottamukselliseen materiaaliin sekä mitattavaan dataan. Yhtiö tavoittelee yhteistyötä vakuudenantajien, sijoittajien, liikkeellelaskijoiden, rahastokumppanien ja standardeja asettavien organisaatioiden kanssa vihreällä finanssialalla.

“Meistä on innostavaa osallistua Mastercard Lighthouse MASSIV -ohjelmaan. Tämä ohjelma on ainutlaatuinen alusta avainpelaajille luoda myönteistä vaikutusta maailmanlaajuisesti” – Cecilia Repinski, toimitusjohtaja

Molecular Attraction x Health Industry Partners

Molecular Attraction on tukholmalainen malariaa ja muita vektorivälitteisiä tauteja vastaan taisteleva yhtiö. Yhtiö kehittää kestäviä tuotteita ja hävittämisstrategioita taistellakseen tauteja levittäviä organismeja, kuten hyttysiä vastaan. Molecular Attraction pyrkii yhdistämään voimiaan terveydenhoitoalan kumppaneiden, kuten Bayerin ja Verilyn, sekä organisaatioiden kuten Terminixin, Syngentan ja Bill & Melinda Gatesin säätiön kanssa.

"Innovaatioidemme ja tuotteidemme tuominen maailmanlaajuisille markkinoille vaatii suuria kumppanuuksia. Se ei ole start-up-yritykselle helppoa,, mutta onnistuessamme voimme kiihdyttää kehitystyötämme poimuajoon. Uskomme, että Mastercardin Lighthouse MASSIV -ohjelma on tarkoitettu juuri tähän ja siksi olemme niin innoissamme pääsystä mukaan ohjelmaan.” – Lech Ignatowicz, toimitusjohtaja

PAWA x Telecom Partners

PAWA Technologies on oslolainen aurinkoenergiayhtiö, joka tarjoaa liikuteltavia aurinkoenergia-asemia tukemaan köyhien ihmisten työntekoa. PAWA pyrkii solmimaan yhteyksiä pankkeihin, teleoperaattoreihin ja älypuhelinten tuottajiin parantaakseen elämänlaatua maaseudulla.

“PAWA on rahantekokone. Mielestämme Mastercardin Lighthouse MASSIV on hieno mahdollisuus luoda uutta yhteistyötä Afrikan kehittyville markkinoille. Uskomme, että yhdessä voimme päästä askeleen lähemmäs energian demokratisointia” – Jo Korneliussen, toimitusjohtaja

PlasticFri x Commercial Partners

PlasticFri on tukholmalainen yhtiö, jonka vallankumouksellinen teknologia muuttaa maatalouden jätteet ja syömäkelvottomat kasvit vaihtoehtoiseksi tuotteeksi kertakäyttömuoville. Yhtiö tavoittelee yhteistyötä kaupallisten kumppanien kanssa sekä yhteyttä lakiasiaintoimistoihin ja sijoittajiin toiminnan ja vaikuttavuuden skaalaamiseksi.

“PlasticFri on ilahtunut valinnastaan Mastercardin Lighthouse MASSIV -ohjelmaan. Olemme innostuneita skaalaamaan toimintaamme Mastercardin, pankkien ja muiden toimijoiden kumppanuuksilla. On upeaa, että tällaiset organisaatiot jakavat visiomme ja odotamme yhteistyöltä paljon” – Allen Mohammadi, toimitusjohtaja

Neuvonantajat

Osana Lighthouse MASSIV -ohjelmaa yritykset saavat palautetta ja tukea seitsemältä neuvonantajalta. He ovat vastuullisuuden asiantuntijoita, sijoittajia ja johtajia maailmanlaajuisine verkostoineen.

“Olen todella vaikuttunut innovatiivisista kumppanuuksista, joita on syntynyt Lighthouse MASSIV -ohjelmassa. Kumppanuuksien löytäminen, suunnittelu ja rakentaminen on keskeistä sosiaalinen vaikuttavuuden start-up-yritysten toiminnan lentoon lähdölle. Tästä Lighthouse MASSIV -ohjelmassa on kysymys”

Lisbeth Zacho, Co-Founder, Nordic Impact Funds

“Lighthouse MASSIV -ohjelma on todella kiinnostava. Sen keskittyminen sosiaalisen vaikuttavuuden start-up-yrityksiin kaupallisesti kestävällä vastuullisuusmalleilla on loistava yhdistelmä, ja olen hyvin ylpeä voidessani olla tässä mukana”

Jonathan Nadu, Global Strategy and Business Operations Lead, Google

Lighthouse MASSIV

Mastercardin Lighthouse MASSIV on avoimen innovoinnin alusta sosiaalisen vaikuttamisen luomiseen ja skaalaamiseen.

Lighthouse MASSIV rakentaa pitkäaikaisia kumppanuuksia skaalatakseen yrityksiä, jotka ovat keskittynet tavoittelemaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Ohjelma tarjoaa eri tiimeille kannustimia sekä pääsyä kumppaniresursseihin. Ohjelma pyrkii vaalimaan kumppanuuksia, jotka parantavat miljardin ihmisen elämää seuraavan viiden vuoden aikana. Lighthouse MASSIV on suunniteltu kolmivaiheiseksi ohjelmaksi. Ensimmäisessä vaiheessa viisi yritystä tapaa neuvonantajamme, valitut johtajat ja kumppanuusasiantuntijat ympäri maailmaa. Jokainen kumppanuusehdotus saa palautetta lakiasiain, muotoilun ja teknologia-alan asiantuntijoilta ennen kuin ne raportoivat tuloksia kumppanuuksistaan neuvonantajille. Voittajaksi nousee tiimi, jolla on potentiaalia vaikuttaa useimpiin ihmisiin kumppanuuksiensa avulla.

Lisätietoa Lighthouse MASSIV -ohjelmasta: www.mclighthouse.com/massiv

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Mastercardin Lighthouse-ohjelma käynnistyy jälleen – mukana 15 lupaavaa startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta15.9.2020 10:52:02 EESTTiedote

Mastercardin Lighthouse-ohjelmaan on valittu 15 teknologia-alan startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta. Suomesta ohjelmaan osallistuu viisi yritystä. Osallistujat valittiin hakijoiden joukosta niiden innovatiivisuuden, skaalautuvuuden sekä ratkaisujen vaikuttavuuden perusteella. Lighthouse-ohjelmassa pyritään yhdessä Mastercardin, pankkikumppaneiden, sijoittajien sekä lakiasioiden, teknologia- ja strategia-asiantuntijoiden kanssa luomaan koko toimialaa hyödyttäviä ratkaisuja. Lighthouse-ohjelma on Mastercardin kumppanuusalusta, joka auttaa osallistujia toteuttamaan visionsa ja viemään sen maailmanlaajuisille markkinoille. Ohjelma käynnistyy nyt viidettä kertaa. Lighthouse-ohjelmaan on tähän mennessä osallistunut 60 yritystä. Syksyn 2020 osallistujayritykset ovat Ruotsista, Suomessa ja Liettuasta. "Lighthouse-kehitysohjelma on osoittanut joka kerta, kuinka pitkä etumatka Pohjoismailla ja Baltialla on maksualan innovoinnissa. Ekosysteemiä kannattaa vahvistaa Lighthousen kaltaisilla

Mastercard appoints Mark Barnett as President of Mastercard Europe4.5.2020 10:06:59 EESTTiedote

Mastercard today announced the appointment of Mark Barnett as President of its European business, based in Brussels. In this role Barnett will be responsible for the strategy, direction and overall success of all aspects of Mastercard’s business across the region. Mastercard’s European businesses, encompassing 53 countries, serving over 950 million people through partnerships with retailers, financial institutions and businesses. In his new role, Mark will report to Gilberto Caldart, President of International, and will join Mastercard’s Management Committee effective 1 June, 2020.

Ruotsalainen Doconomy voitti Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman22.11.2019 13:44:03 EETTiedote

Helsinki, 22.11.2019 – Ruotsalainen Doconomy valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman voittajaksi. Doconomyn kehittämän maksuratkaisun avulla kuluttajat voivat itse hallita toimintansa ilmastovaikutuksia. Voittaja julkistettiin tänään Helsingissä pidettävässä startup-tapahtuma Slushissa. Kiinnostus Lighthouse-kehitysohjelmaa kohtaan oli tänä vuonna ennätyksellisen suurta, ja siihen tuli satoja hakemuksia molemmilla kierroksilla.