Mastercard julkistaa Lighthouse MASSIV -ohjelman ensimmäisen syyskurssin
Lighthouse MASSIV, Mastercardin sosiaalisen vaikuttavuuden kumppanuusohjelma käynnistyy tänä syksynä uudella kaudella. Ohjelmassa etsitään ja skaalataan seuraavaa sosiaalisen vaikuttavuuden alan kasvuharppausyritystä.
Lighthouse MASSIV on maksuton, erityisesti maailmanlaajuisten haasteiden ratkaisemiseen keskittyvä ohjelma. Se pyrkii tekemään osallistavan kasvun mahdolliseksi kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa hyvinvoinnin ja turvallisuuden parantamiseen keskittyneiden start-up-yritysten kanssa kumppanoitumalla. Keväällä pidetylle ohjelman ensimmäiselle kurssille osallistui maanviljelysalan yrityksiä, kuten Desert Control, joka nanosaviteknologia on yksi lupaavimpia ratkaisuja Afrikan vihreän vyöhykkeen rakentamiseen. Ohjelmaan osallistui myös osallistava finanssialan start-up-yritys Jamii.one, joka nostaa afrikkalaisia naisia virallisen talouden piiriin.
“Lighthouse MASSIV -ohjelman visiona on kasvaa ‘sosiaalisesti vaikuttavien kasvuharppausyritysten tehtaaksi’, joka auttaa hyvän tekemiseen keskittyneitä yrityksiä skaalautumaan kumppanuuksien avulla. MASSIV on avoimen innovoinnin ohjelma, mikä tarkoittaa, että se auttaa yrityksiä kumppanoitumaan vahvaan ekosysteemiin ja saamaan siten aikaan merkittäviä tuloksia”, sanoo Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen kehityksen ja fintech-yhteistyön johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.
Viiden syksyn ohjelmaan osallistuvan yrityksen valinnassa on painotettu niiden halua ja kykyä vastuullisten yhteistyömallien luomiseen. Mastercard haluaa olla mukana vahvistamassa kyseisiä kumppanuuksia ja luoda näin menestyvämpää ja turvallisempaa maailmaa yhdessä kumppaninsa Invenio Growthin kanssa.
Lighthouse MASSIV -ohjelman syksyn ryhmä:
GLOBHE x Humanitarian Organizations
GLOBHE, tukholmalainen maailmanlaajuisesti toimiva, lennokkeja palveluna tarjoava yritys kerää lennokkien dataa estääkseen luonnonkatastrofeja sekä tautien leviämistä ympäri maailmaa. Ohjelmaan osallistumisen tavoitteena GLOBHElla on päästä tapaamaan sosiaalisen vaikuttamisen sijoittajia, humanitäärisiä organisaatioita sekä teleoperaattorikumppaneita kasvattaakseen oman toimintansa vaikuttavuutta.
“On kunnia ja hyvä hetki GLOBHElle päästä Mastercardin Lighthouse MASSIV -ohjelmaan. Olemme juuri edenneet kiinnostavaan skaalautumisvaiheeseen, joten Mastercardin verkoston asiantuntemus ja yhteydet tulevat meille hyvään saumaan” – Helena Samsioe, toimitusjohtaja
Green Assets Wallet x Treasury Partners
Green Assets Wallet on tukholmalainen yritys, jonka lohkoketjuun perustuva alusta tuo kustannustehokkuutta ja pysyvää luottamusta vihreille korkomarkkinoille ja tukee siten niiden skaalautumista. Liikkeellelaskijat voivat viestiä tehokkaasti vaikuttavuussuunnitelmistaan ja saavutuksistaan laajemmalle markkinalle ja sijoittajat saavat pääsyn luottamukselliseen materiaaliin sekä mitattavaan dataan. Yhtiö tavoittelee yhteistyötä vakuudenantajien, sijoittajien, liikkeellelaskijoiden, rahastokumppanien ja standardeja asettavien organisaatioiden kanssa vihreällä finanssialalla.
“Meistä on innostavaa osallistua Mastercard Lighthouse MASSIV -ohjelmaan. Tämä ohjelma on ainutlaatuinen alusta avainpelaajille luoda myönteistä vaikutusta maailmanlaajuisesti” – Cecilia Repinski, toimitusjohtaja
Molecular Attraction x Health Industry Partners
Molecular Attraction on tukholmalainen malariaa ja muita vektorivälitteisiä tauteja vastaan taisteleva yhtiö. Yhtiö kehittää kestäviä tuotteita ja hävittämisstrategioita taistellakseen tauteja levittäviä organismeja, kuten hyttysiä vastaan. Molecular Attraction pyrkii yhdistämään voimiaan terveydenhoitoalan kumppaneiden, kuten Bayerin ja Verilyn, sekä organisaatioiden kuten Terminixin, Syngentan ja Bill & Melinda Gatesin säätiön kanssa.
"Innovaatioidemme ja tuotteidemme tuominen maailmanlaajuisille markkinoille vaatii suuria kumppanuuksia. Se ei ole start-up-yritykselle helppoa,, mutta onnistuessamme voimme kiihdyttää kehitystyötämme poimuajoon. Uskomme, että Mastercardin Lighthouse MASSIV -ohjelma on tarkoitettu juuri tähän ja siksi olemme niin innoissamme pääsystä mukaan ohjelmaan.” – Lech Ignatowicz, toimitusjohtaja
PAWA x Telecom Partners
PAWA Technologies on oslolainen aurinkoenergiayhtiö, joka tarjoaa liikuteltavia aurinkoenergia-asemia tukemaan köyhien ihmisten työntekoa. PAWA pyrkii solmimaan yhteyksiä pankkeihin, teleoperaattoreihin ja älypuhelinten tuottajiin parantaakseen elämänlaatua maaseudulla.
“PAWA on rahantekokone. Mielestämme Mastercardin Lighthouse MASSIV on hieno mahdollisuus luoda uutta yhteistyötä Afrikan kehittyville markkinoille. Uskomme, että yhdessä voimme päästä askeleen lähemmäs energian demokratisointia” – Jo Korneliussen, toimitusjohtaja
PlasticFri x Commercial Partners
PlasticFri on tukholmalainen yhtiö, jonka vallankumouksellinen teknologia muuttaa maatalouden jätteet ja syömäkelvottomat kasvit vaihtoehtoiseksi tuotteeksi kertakäyttömuoville. Yhtiö tavoittelee yhteistyötä kaupallisten kumppanien kanssa sekä yhteyttä lakiasiaintoimistoihin ja sijoittajiin toiminnan ja vaikuttavuuden skaalaamiseksi.
“PlasticFri on ilahtunut valinnastaan Mastercardin Lighthouse MASSIV -ohjelmaan. Olemme innostuneita skaalaamaan toimintaamme Mastercardin, pankkien ja muiden toimijoiden kumppanuuksilla. On upeaa, että tällaiset organisaatiot jakavat visiomme ja odotamme yhteistyöltä paljon” – Allen Mohammadi, toimitusjohtaja
Neuvonantajat
Osana Lighthouse MASSIV -ohjelmaa yritykset saavat palautetta ja tukea seitsemältä neuvonantajalta. He ovat vastuullisuuden asiantuntijoita, sijoittajia ja johtajia maailmanlaajuisine verkostoineen.
“Olen todella vaikuttunut innovatiivisista kumppanuuksista, joita on syntynyt Lighthouse MASSIV -ohjelmassa. Kumppanuuksien löytäminen, suunnittelu ja rakentaminen on keskeistä sosiaalinen vaikuttavuuden start-up-yritysten toiminnan lentoon lähdölle. Tästä Lighthouse MASSIV -ohjelmassa on kysymys”
– Lisbeth Zacho, Co-Founder, Nordic Impact Funds
“Lighthouse MASSIV -ohjelma on todella kiinnostava. Sen keskittyminen sosiaalisen vaikuttavuuden start-up-yrityksiin kaupallisesti kestävällä vastuullisuusmalleilla on loistava yhdistelmä, ja olen hyvin ylpeä voidessani olla tässä mukana”
– Jonathan Nadu, Global Strategy and Business Operations Lead, Google
Lighthouse MASSIV
Mastercardin Lighthouse MASSIV on avoimen innovoinnin alusta sosiaalisen vaikuttamisen luomiseen ja skaalaamiseen.
Lighthouse MASSIV rakentaa pitkäaikaisia kumppanuuksia skaalatakseen yrityksiä, jotka ovat keskittynet tavoittelemaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Ohjelma tarjoaa eri tiimeille kannustimia sekä pääsyä kumppaniresursseihin. Ohjelma pyrkii vaalimaan kumppanuuksia, jotka parantavat miljardin ihmisen elämää seuraavan viiden vuoden aikana. Lighthouse MASSIV on suunniteltu kolmivaiheiseksi ohjelmaksi. Ensimmäisessä vaiheessa viisi yritystä tapaa neuvonantajamme, valitut johtajat ja kumppanuusasiantuntijat ympäri maailmaa. Jokainen kumppanuusehdotus saa palautetta lakiasiain, muotoilun ja teknologia-alan asiantuntijoilta ennen kuin ne raportoivat tuloksia kumppanuuksistaan neuvonantajille. Voittajaksi nousee tiimi, jolla on potentiaalia vaikuttaa useimpiin ihmisiin kumppanuuksiensa avulla.
Lisätietoa Lighthouse MASSIV -ohjelmasta: www.mclighthouse.com/massiv
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Viestintätoimisto Cocomms
Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com
Tietoja julkaisijasta
Mastercard
Mastercard on globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla toimiva teknologiayhtiö. Teemme maksamisesta turvallista, helppoa ja älykästä. Missiomme on toimia yhdistävänä ja vauhdittavana tekijänä osallistavassa digitaalisessa taloudessa, josta hyötyvät kaikki kaikkialla. Turvallisen datan ja verkkojen sekä kumppaneidemme ja oman palomme avulla luomme innovaatioita ja ratkaisuja, jotka auttavat yksilöitä, finanssi-instituutioita, valtioita ja yrityksiä hyödyntämään täysimääräisesti omia mahdollisuuksiaan. Meidän vastuuälymme on kulttuurimme perusta ja ohjaa kaikkea tekemistämme yhtiön sisällä ja ulkopuolella. Meillä on yhteyksiä yli 210 maassa ja alueella. Rakennamme vastuullista maailmaa, jossa kaikille avautuu arvokkaita mahdollisuuksia. www.mastercard.com
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Mastercard
ReceiptHero voitti Mastercardin syksyn 2020 Lighthouse -ohjelman Suomen-sarjan20.11.2020 13:43:14 EET | Tiedote
Mastercardin Lighthouse-ohjelmaan osallistui 15 finanssiteknologia-alan startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta syksyllä 2020. Ohjelman eri sarjojen voittajat julkistettiin ohjelman päätöstapahtumassa, ja ReceiptHero voitti suomalaisyritysten sarjan. Arvosteluperusteina olivat tiimin vahvuus, oman tuotteen innovointi, toteutettavuuskelpoisuus ja kumppanoitumismahdollisuudet. Lighthouse-ohjelma on Mastercardin kumppanuusalusta, joka auttaa osallistujia toteuttamaan visionsa ja viemään ne maailmanlaajuisille markkinoille. Syksyn 2020 maasarjojen suomalaisyritysten sarjan voittajaksi nousi ReceiptHero. ReceiptHero on tamperelainen eKuitti-yhtiö. Sähköiset kuitit eli eKuitit ovat tärkeä osa Euroopan finanssialan palvelujen infrastruktuuria ja ne tarjoavat pankeille merkittävän asiakaslähtöisen innovaatiomahdollisuuden. ReceiptHeron digitaalinen kuittiekosysteemi mahdollistaa reaaliaikaisen varastonimikkeiden kuittidatan jakelun maksupalvelujen tarjoajille (PSP) ja maksupäätejärjestelmi
Mastercardin Lighthouse-ohjelma käynnistyy jälleen – mukana 15 lupaavaa startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta15.9.2020 10:52:02 EEST | Tiedote
Mastercardin Lighthouse-ohjelmaan on valittu 15 teknologia-alan startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta. Suomesta ohjelmaan osallistuu viisi yritystä. Osallistujat valittiin hakijoiden joukosta niiden innovatiivisuuden, skaalautuvuuden sekä ratkaisujen vaikuttavuuden perusteella. Lighthouse-ohjelmassa pyritään yhdessä Mastercardin, pankkikumppaneiden, sijoittajien sekä lakiasioiden, teknologia- ja strategia-asiantuntijoiden kanssa luomaan koko toimialaa hyödyttäviä ratkaisuja. Lighthouse-ohjelma on Mastercardin kumppanuusalusta, joka auttaa osallistujia toteuttamaan visionsa ja viemään sen maailmanlaajuisille markkinoille. Ohjelma käynnistyy nyt viidettä kertaa. Lighthouse-ohjelmaan on tähän mennessä osallistunut 60 yritystä. Syksyn 2020 osallistujayritykset ovat Ruotsista, Suomessa ja Liettuasta. "Lighthouse-kehitysohjelma on osoittanut joka kerta, kuinka pitkä etumatka Pohjoismailla ja Baltialla on maksualan innovoinnissa. Ekosysteemiä kannattaa vahvistaa Lighthousen kaltaisilla
Mastercard appoints Mark Barnett as President of Mastercard Europe4.5.2020 10:06:59 EEST | Tiedote
Mastercard today announced the appointment of Mark Barnett as President of its European business, based in Brussels. In this role Barnett will be responsible for the strategy, direction and overall success of all aspects of Mastercard’s business across the region. Mastercard’s European businesses, encompassing 53 countries, serving over 950 million people through partnerships with retailers, financial institutions and businesses. In his new role, Mark will report to Gilberto Caldart, President of International, and will join Mastercard’s Management Committee effective 1 June, 2020.
Mastercard laajentaa yhteistyötä mobiilipankki bunqin kanssa19.3.2020 10:50:57 EET | Tiedote
Mastercard ja mobiilipankki bunq laajentavat yhteistyötään kiihdyttääkseen bunqin korttiliiketoiminnan kasvua Euroopassa. Mastercard hyödyntää kansainvälistä verkostoaan auttaakseen bunqia tuomaan metallista valmistetut Green Card -kortit 30 maahan Euroopassa. Bunq rakentaa vihreämpää planeettaa istuttamalla puun jokaista Green Cardilla maksettua 100 euroa kohti.
Mastercard and Doconomy Extend Collaboration to Deliver a More Sustainable Future10.12.2019 09:18:59 EET | Tiedote
S&P Global Joins Effort to Power Global Platform Available to All Issuers Further Support Provided by Mastercard Investment in Doconomy
Ruotsalainen Doconomy voitti Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman22.11.2019 13:44:03 EET | Tiedote
Helsinki, 22.11.2019 – Ruotsalainen Doconomy valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman voittajaksi. Doconomyn kehittämän maksuratkaisun avulla kuluttajat voivat itse hallita toimintansa ilmastovaikutuksia. Voittaja julkistettiin tänään Helsingissä pidettävässä startup-tapahtuma Slushissa. Kiinnostus Lighthouse-kehitysohjelmaa kohtaan oli tänä vuonna ennätyksellisen suurta, ja siihen tuli satoja hakemuksia molemmilla kierroksilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme