Mastercard tuo biometriset tunnisteet jokapäiväiseen tunnistautumiseen

Eurooppalaiset pankit tulevat tarjoamaan biometrisia ratkaisuja huhtikuusta 2019 alkaen osana yhtiön tavoitetta parantaa ostokokemusta entisestään.

25. tammikuuta. Mastercard tiedotti äskettäin, että kuluttajat voivat käyttää biometrisiä tunnisteita, kuten sormenjälkiä tai kasvontunnistusta, tunnistautuakseen tehdessään ostoksia Mastercard-korteilla huhtikuusta 2019 eteenpäin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Mastercard-kortteja myöntävien pankkien täytyy tarjota kuluttajille mahdollisuus käyttää biometrisiä tunnisteita PIN-koodien ja salasanojen rinnalla. Sama pätee lähimaksuihin sekä mobiilimaksuihin.

Tablettien ja älypuhelinten kasvanut mahdollisuus käyttää biometrisiä tunnisteita, kuluttajien kasvanut mielenkiinto näitä ratkaisuja kohtaan, ja uudet EU-säätelyn vaatimukset vahvasta tunnistautumisesta ovat selkeitä merkkejä siitä, että aika on kypsä biometrisille tunnisteille digitaalisten maksujen varmistamisessa.

Oxfordin yliopiston tutkimuksessa kävi ilmi, että valtaosa kuluttajista (93 prosenttia) suosii biometrisia tunnisteita salasanojen sijaan maksujen vahvistamisessa ja 92 prosenttia pankkiammattilaisista haluaa biometriset tunnisteet käyttöön. Pankkien mukaan biometrisia tunnisteita käytettäessä kuluttajat keskeyttävät harvemmin ostoprosessinsa. Keskeyttämisprosentti voi pudota jopa 70 prosenttia verrattuna muihin tunnistautumistapoihin, kuten tekstiviestitse lähetettyyn kertakäyttöiseen salasanaan. Biometristen tunnisteiden käyttäminen tekee ostokokemuksesta miellyttävämmän.

“Kuluttajien elämä on entistä digitaalisempaa ja biometriset teknologiat vastaavat kuluttajien odotuksia tulevaisuuden turvallisista maksuratkaisuista. Biometriikka hyödyttää kuluttajia, kauppiaita sekä pankkeja parantamalla ostokokemusta sekä lisäämällä ostotapahtumien turvallisuutta. Mastercard haluaa vastata kuluttajien odotuksiin ja uusiin käyttäytymismalleihin”, sanoo Sasha Krstic, Mastercardin Pohjoismaiden ja Baltian johtaja.

Jo 37 maailman maassa1 käytössä oleva Mastercard Identity Check on tunnistautumisratkaisu, joka mahdollistaa biometristen tunnisteiden – kuten sormenjälkien, iiris- tai kasvontunnistuksen – käytön henkilöllisyyden vahvistamiseksi mobiililaitteessa verkko-ostosten ja pankkiasioinnin yhteydessä.  Tämä ratkaisu nopeuttaa digitaalista maksutapahtumaa merkittävästi ja parantaa turvallisuutta tarjoten samalla saumattoman ostokokemuksen ja vähentää ostoprosessien keskeytyksiä.

Lue lisää Mastercardin uutishuoneesta: https://newsroom.mastercard.com/eu/press-releases/mastercard-establishes-biometrics-as-the-new-normal-for-safer-online-shopping/

[1] Mastercard Identity Check is available in 37 markets including Australia, Austria, Bahrain, Belgium, Brazil, Canada, Chile, Colombia, Czech Republic, Denmark, Egypt, Finland, Germany, Hong Kong, Hungary, Iceland, Israel, Japan, Kuwait, Lebanon, Malaysia, Mexico, the Netherlands, New Zealand, Nigeria, Norway, Oman, Qatar, Saudi Arabia, Singapore, South Africa, Spain, Sweden, Switzerland, the United Arab Emirates, the U.K, and the US.

Mastercard ja Microsoft käynnistävät digitaalisen identiteetin yhteistyöhankkeen4.12.2018 11:22:19Tiedote

Mastercard ja Microsoft julkistavat käynnistävänsä strategisen yhteistyöhankkeen ihmisten digitaalisen identiteetin hallintaan ja käyttämiseen. Digitaalisen identiteetin vahvistaminen vaatii usein myös fyysisen tunnistautumisen henkilöllisyystodistuksella tällä hetkellä. Ongelmana on myös digitaalisen identiteetin hallinnan vaikeus, kun ihmisillä on valtava määrä asiointitilejä eri palveluihin ja eri salasanat kuhunkin palveluun. Mastercardin ja Microsoftin tavoitteena on tuoda turvallinen ja nopea tunnistautumistapa ajasta ja paikasta riippumatta. Ratkaisu tulee markkinoille lähikuukausina. Mastercard tavoittelee yhteistyöllä maailmanlaajuisesti toimivaa digitaalista identiteetinhallintapalvelua. Mastercard tuo hankkeeseen asiantuntemuksensa digitaalisten transaktioiden hallinnasta moninaisten sidosryhmien ympäristössä ja Microsoft asiantuntemuksensa tunnistautumisteknologiassa. Alkuperäinen tiedote: https://newsroom.mastercard.com/press-releases/mastercard-microsoft-join-forces-to-ad