Mastercard

Mastercardilta Carbon Calculator -työkalu pankeille kuluttajien ympäristötietoisuuden kasvaessa

Jaa
  • Euroopassa 14 maassa tehty selvitys osoittaa, että koronapandemian johdosta miljardit1 kuluttajat ovat alkaneet miettiä kulutuskäyttäytymisensä muuttamista vastuullisemmaksi
  • Suurin osa aikuisista (83 %) ilmoittaa olevansa valmis ryhtymään henkilökohtaisesti toimiin ympäristö- ja vastuullisuusasioiden edistämiseksi vuonna 2021
  • Mastercardin uuden ominaisuuden avulla pankit voivat antaa ihmisille tietoa hiilijalanjäljestä ja kuluttamisesta sekä tarjota tapoja osallistua metsänistutukseen  

Mastercardin teettämän vastuullisuusselvityksen mukaan kuluttajien ympäristötietoisuus on selvästi lisääntynyt koronapandemian seurauksena. Yli neljäkymmentä prosenttia (48 %) selvitykseen osallistuneista eurooppalaisista pitää oman hiilijalanjälkensä pienentämäistä nyt tärkeämpänä kuin ennen koronapandemiaa. Yli puolet eurooppalaisista (52 %) on aiempaa tietoisempia omien tekojensa ympäristövaikutuksista, erityisesti Z-sukupolvi ja milleniaalit (58 %). Tämä on osoitus kasvavasta trendistä kohti ympäristötietoisempaa kuluttamista ja kuluttajien halusta vaikuttaa planeetan hyvinvointiin ostostensa ja palkintopisteidensä avulla.

Halu kuluttaa entistä tietoisemmalla tavalla on lisääntynyt viime vuosikymmenen aikana. Asenteet ja käyttäytyminen ovat kuitenkin muuttuneet nopeasti koronan suorana seurauksena. Kuluttajat ovat pandemian myötä tulleet aiempaa tietoisemmiksi omien tekojensa vaikutuksista. 58 prosentin mielestä, Z-sukupolvessa 62 prosentin mielestä, yritysten tulisi käyttäytyä vastuullisemmin ja ympäristöystävällisemmin. Eurooppalaisille kolme tärkeintä asiaa, joihin he haluavat yritysten ja brändien panostavan koronapandemiasta selviytymisen lisäksi, ovat jätteen määrän vähentäminen (39 %), tuotteiden ja pakkausten muovijätteiden käsittely (38 %) sekä ilman ja vesien saastumisen vähentäminen (35 %).

Osana Mastercardin vastuullisuusohjelmaa, johon kuuluu myös yhdessä yritysten ja kuluttajien kanssa toteutettava pitkän aikavälin miljoonan puun istuttamiseen tähtäävä Priceless Planet Coalition -ohjelma, Mastercard on kehittänyt Mastercard Carbon Calculator-työkalun. Yhdessä ruotsalaisen fintech-yrityksen, Doconomyn, kanssa Mastercard on integroinut työkalun Mastercardin globaaliin verkostoon. Työkalun avulla pankit voivat muokata ja räätälöidä palvelujaan ympäristötietoisia asiakkaita varten, jotka haluavat tietoa omasta kuluttamisestaan. Työkalun avulla ihmiset saavat tietoa aiheuttamistaan ympäristövaikutuksista sekä voivat helposti osallistua ympäristön suojeluun.

Erik Gutwasser, Mastercardin Pohjoismaiden- ja Baltian-maajohtaja sanoo: “On tärkeää, että yritykset ymmärtävät roolinsa maapallon hyvinvoinnin edistämisessä – ei pelkästään kuluttajien toiveiden takia, vaan koska se on oikein. Maapallo kuuluu meille kaikille ja meillä kaikilla on vastuu toimia sen hyväksi. Pandemian puhkeamisen jälkeen huoli ympäristöstä on kasvanut merkittävästi. Siksi myös ponnisteluidemme on lisäännyttävä vastaavasti. Jatkamme uusien ja innovatiivisten tapojen selvittämistä kantaaksemme yrityksenä oman kortemme kekoon. Työskentelemme myös kovasti jakaaksemme tavoitteemme laajemman verkoston kanssa, jotta voimme rohkaista muita ottamaan näitä tärkeitä askelia kanssamme.”

Kuluttajat voivat saada Carbon Calculator -työkalun avulla kuvan tekemiensä ostosten hiilipäästöistä eri kategorioissa. Laskelmat perustuvat riippumattomaan Åland Indexiin ja tulokset voidaan muuntaa helposti ymmärrettäviksi verrokeiksi (kuten kuinka monta puuta tarvitaan aiheutettujen hiilipäästöjen neutraloimiseen). Lisäksi työkalu tarjoaa vinkkejä muun muassa vastuullisempaan elämiseen. Kuluttajilla on myös mahdollisuus korvata toimintansa aiheuttamat ympäristövaikutukset osallistumalla Priceless Planet Coalition -metsänsuojeluohjelmaan joko lahjoittamalla rahaa tai käyttämällä pankkiensa asiakkuusohjelmien palkintopisteitä. Pankit voivat integroida Carbon Calculator -työkalun mobiilisovelluksiinsa saumattomasti Mastercard Developersissa saatavilla olevien uusien sovellusrajapintojen (API) avulla.

“Osallistamalla koko toimialan sekä mahdollistamalla yksilöiden oivallukset kollektiivisen toiminnan lisäksi, Mastercard on uudistanut finanssitoimialan roolin arjessa ilmastokriisin torjumiseksi”, sanoo Doconomyn toimitusjohtaja Mathias Wikström. “Kun muut puhuvat vastuullisuuden tärkeydestä, Mastercard on vienyt vastuullisuuden kuluttajien ulottuville.” 

 Mastercard varustaa globaalin verkostonsa vaikuttaakseen myönteisesti ympäristöön. 

Priceless Planet Coalition käynnistää huhtikuun 22. päivänä vietettävän Earth Day -päivän alla useita kampanjoita saavuttaakseen tavoitteensa istuttaa 100 miljoonaa puuta.

Priceless Planet Coalition -hanke jatkaa työtään Conservation International (CI) ja World Resources Institute (WRI) -järjestöjen ilmastotieteilijöiden ja metsien istutusasiantuntijoiden ohjauksessa, i ja nyt sen jäsenten määrä ylittää 50 yhteisöä ja yritystä. Tuoreimpiin liittyneisiin kumppaneihin Euroopassa kuuluvat: ekko, GLS Bank, Paybox Bank, UKRSIBBANK BNP Paribas Group ja Hellenic Bank.

Hiililjalanjälkilaskurin lisäksi Mastercard tarjoaa muita ympäristöä huomioivia tuotteita ja palveluja, kuten vastuullisista materiaaleista valmistettuja kortteja vähentääkseen muovijätettä. Yhtiö on sitoutunut nollapäästöihin vuoteen 2050 mennessä perustuen yhtiön sitoumukseen alentaa kasvihuonepäästöjä 1,5 Celsius-astetta. Mastercard on myös laskenut liikkeelle 600 miljoonan dollarin vastuullisen joukkovelkakirjan ja ilmoitti hiljan muutoksista johtajiensa bonusjärjestelmäänsä kiihdyttääkseen kehitystä sen kolmen vastuullisuustavoitteen saavuttamiseksi. Ne ovat hiilineutraalisuus, taloudellinen inkluusio ja sukupuolten palkkatasa-arvo. Tämä kaikki tukee yhtiön tavoitetta rakentaa kestävämpää ja inklusiivisempaa digitaalista taloutta.

Huomiota toimitukselle

Kaikki luvut, ellei niitä ole erikseen määritelty, ovat YouGov-tutkimusyhtiöltä.  Tutkimusotokseen kuului 15 480 aikuista Britanniasta, Saksasta, Belgiasta, Italiasta, Ruotsista, Kreikasta, Alankomaista, Itävallasta, Ranskasta, Turkista, Puolasta, Espanjasta,  Venäjältä, ja Portugalista.

Tutkimus tehtiin 19.1 –5. 3. 2021 verkossa. Luvut on painotettu edustamaan kaikkien maiden yli 18-vuotiaita vastaajia.

 1 Mastercard laski koko maailman väestömääräksi 7,9 miljardia (lähde: Worldometres), joista 83 % arvioi olevansa valmis tekemään itse toimia. Näin laskettuna määrä on 6,715 miljardia.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Viestintätoimisto Cocomms
Vesa Valonen, puh. 040 705 4262, vesa.valonen(at)cocomms.com

Tietoja julkaisijasta

Mastercard
Mastercard on globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla toimiva teknologiayhtiö. Teemme maksamisesta turvallista, helppoa ja älykästä. Missiomme on toimia yhdistävänä ja vauhdittavana tekijänä osallistavassa digitaalisessa taloudessa, josta hyötyvät kaikki kaikkialla. Turvallisen datan ja verkkojen sekä kumppaneidemme ja oman palomme avulla luomme innovaatioita ja ratkaisuja, jotka auttavat yksilöitä, finanssi-instituutioita, valtioita ja yrityksiä hyödyntämään täysimääräisesti omia mahdollisuuksiaan. Meidän vastuuälymme on kulttuurimme perusta ja ohjaa kaikkea tekemistämme yhtiön sisällä ja ulkopuolella. Meillä on yhteyksiä yli 210 maassa ja alueella. Rakennamme vastuullista maailmaa, jossa kaikille avautuu arvokkaita mahdollisuuksia. www.mastercard.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mastercard

Finanssiteknologian startup Econans voitti Mastercardin Lighthouse FINITIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Ruotsalainen finanssiteknologiayritys Econans on tämän syksyn Mastercard Lighthouse FINITIV 2022 -ohjelman voittaja. Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma finanssiteknologia-alan kumppanuuksien kasvattamiseksi Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomen-sarjan voittaja on FinanceKey ja Baltian-sarjan KWOTA. Tanskalainen vihreän teknologian yhtiö Klimate sai sijoittajapalkinnon. Mastercardin tämän syksyn Lighthouse FINITIV -ohjelman voittajaksi nousi ruotsalainen Econans, joka tarjoaa digitaalisia ilmasto- ja taloudellisen vastuun simulaatio- ja automaattineuvontapalveluja. Seuraavaksi Econons pyrkii pääsemään liiketoimintaideallaan mukaan Mastercardin globaaliin Start Path -startup-ohjelmaan. Mastercardin FINITIV-ohjelma kestää kolme kuukautta ja antaa pohjoismaisille ja baltialaisille finanssiteknologian startupeille mahdollisuuden yhteistyöhön Mastercardin ja SEB:n, Danske Bankin, DNB:n, Swedbankin ja OP Ryhmän kaltaisten suurien pohjoismaisten pankkien kanssa. Joka kevät ja syksy oh

Tanskalainen sosiaalisen vaikuttamisen startup-yritys EcoTree voitti Mastercard Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Yksinkertaisia ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja puun tai metsän omistajaksi ryhtymiseen tarjoava EcoTree on valittu Lighthouse MASSIV 2022 -kumppanuusohjelman syksyn ohjelmavoittajaksi. Mastercardin kumppanuusohjelman tarkoituksena on löytää huomispäivän yksisarviset ja auttaa niitä skaalaamaan toimintaansa. EcoTree palkittiin tänään Lighthouse-palkinnonjakotilaisuudessa Slushissa. EcoTree saa nyt jatkuvaa tukea Mastercardilta ja pääsee pitchaamaan Mastercardin maailmanlaajuisessa Start Path -startup-ohjelmassa. Tanskalainen luontopohjaisten ratkaisujen toimittaja Ecotree tarjoaa yrityksille ja yksityishenkilöille yksinkertaisen tavan edesauttaa uudelleenmetsittämistä ja luonnonsuojelua. EcoTree valikoitui voittajaksi, koska se keskittyy sekä yksityishenkilöiden että yritysten sitouttamiseen ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen ja luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen. Sen toiminta on hieno yhdistelmä sosiaalista vaikuttamista ja kestävän kehityksen edistämistä. EcoTree osoitti myö

Mastercard Economics Institute: Taloudellisessa paineessa kuluttajat asettavat elämykset ja välttämättömyydet etusijalle30.9.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Verkkokaupan päivittäistavaraostokset 70 % prosenttia korkeammalla tasolla kuin ennen pandemiaa.1 Kuluttajat varasivat kesällä 2022 15 % enemmän lentoja kuin vuonna 2019.2 Etätyötrendit vaikuttavat siihen, kuinka elämme ja missä käytämme rahamme – ”viikonloput” aikaistuvat. 30.9.2022 – Maailmantalous on aivan uudenlaisessa jatkuvasti muuttuvassa tilanteessa. Kuluttajien tekemät valinnat voivat auttaa paljastamaan, mihin suuntaan talous on kehittymässä. Mastercard Economics Instituten”Shifting Wallets” -raportin mukaan kuluttajat ympäri maailmaa pitävät tiukasti kiinni tottumuksistaan, jotka tekevät elämästä mukavaa tai antavat elämyksiä tai molempia. Viimeisimmässä Mastercard Economics Instituten raportissa käytetään ainutlaatuisia ja usein käytettyjä taloudellisia mittareita vastaamaan kolmeen kuluttajien rahankäyttöä koskevaan avainkysymykseen: mitä, missä ja milloin. Raportin keskeisiä havaintoja ovat: Mitä: Kun hintojen nousu pakottaa kuluttajat tasapainottelemaan pakollisten ja ha

Mastercard Lighthouse MASSIV -ohjelma ja YK:n kehitysohjelma UNDP ryhtyvät kumppaneiksi ja vahvistavat sitoutumistaan startupin vaikuttavuuden mittaamiseen ja hallintaan13.9.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Mastercard ja sen Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelma ryhtyvät Yhdistyneiden kansakuntien kehitysohjelman (UNDP) kumppaniksi. Lighthouse MASSIV on startupeille tarkoitettu maksuton ohjelma, jonka tavoitteena on auttaa miljardia ihmistä elämään entistä vauraampaa ja turvallisempaa elämää vuoteen 2025 mennessä. Ohjelman tarkoitus on tukea vastuullisesti ympäristöönsä vaikuttavia teknologiayrityksiä niiden vaikuttavuuden mittaamisessa ja hallinnassa ja kytkeä ne YK:n verkostoon ja hankkeisiin Lighthouse MASSIV -ohjelma käynnistyi vuonna 2019, ja siitä lähtien siinä on ollut mukana laajentumiskykyisiä yrityksiä, jotka keskittyvät ratkaisemaan maailman monimutkaisimpia haasteita, joihin lukeutuvat ilmastonmuutos, köyhyys sekä sosiaalinen ja taloudellinen syrjäytyminen. Syksyllä 2022 maailmalla on ennennäkemättömiä geopoliittisia konflikteja, COVID-19-pandemian aiheuttamat globaalit taloudelliset haasteet jatkuvat edelleen ja ilmastonmuutos tuntuu ihmisten arjessa. Nyt on oikea aika nopeutt

Viisi lupaavaa sosiaalisen vaikuttamisen teknologiayritystä Pohjoismaissa ja Baltiassa osallistuu Mastercardin Lighthouse MASSIV-kumppanuusohjelmaan laajentuakseen maailmanlaajuisesti1.9.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman syksyn 2022 ohjelmaan osallistuu viisi kestävyyteen ja sosiaaliseen vaikuttamiseen keskittyvää start-up-yritystä Ruotsista, Tanskasta, Norjasta ja Virosta. Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman tavoitteena on auttaa miljardia ihmistä saavuttamaan vauraamman ja turvallisemman elämän vuoteen 2025 mennessä. Mastercard Lighthouse MASSIV -ohjelma keskittyy ensisijaisesti auttamaan sosiaalisen vaikuttamisen teknologiayrityksiä saavuttamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteet kumppanuuksien avulla. Päinvastoin kuin perinteiset kehitysohjelmat Mastercard Lighthouse MASSIV -ohjelma on ilmainen siihen osallistuville yrityksille. Ohjelma tuo lupaavia start-up-yrityksiä yhteen suurten organisaatioiden kanssa Pohjoismaissa ja Baltiassa, ja sen tavoitteena on tukea kestävän kehityksen innovaatioihin keskittyviä yrityksiä laajentamaan toimintaansa maailmanlaajuiseksi. Mastercard Lighthouse MASSIV -kehitysohjelma on säilyttänyt asemansa kilpailukykyis

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme