Mastercardilta Carbon Calculator -työkalu pankeille kuluttajien ympäristötietoisuuden kasvaessa

• Euroopassa 14 maassa tehty selvitys osoittaa, että koronapandemian johdosta miljardit1 kuluttajat ovat alkaneet miettiä kulutuskäyttäytymisensä muuttamista vastuullisemmaksi
  • Suurin osa aikuisista (83 %) ilmoittaa olevansa valmis ryhtymään henkilökohtaisesti toimiin ympäristö- ja vastuullisuusasioiden edistämiseksi vuonna 2021
  • Mastercardin uuden ominaisuuden avulla pankit voivat antaa ihmisille tietoa hiilijalanjäljestä ja kuluttamisesta sekä tarjota tapoja osallistua metsänistutukseen

Mastercardin teettämän vastuullisuusselvityksen mukaan kuluttajien ympäristötietoisuus on selvästi lisääntynyt koronapandemian seurauksena. Yli neljäkymmentä prosenttia (48 %) selvitykseen osallistuneista eurooppalaisista pitää oman hiilijalanjälkensä pienentämäistä nyt tärkeämpänä kuin ennen koronapandemiaa. Yli puolet eurooppalaisista (52 %) on aiempaa tietoisempia omien tekojensa ympäristövaikutuksista, erityisesti Z-sukupolvi ja milleniaalit (58 %). Tämä on osoitus kasvavasta trendistä kohti ympäristötietoisempaa kuluttamista ja kuluttajien halusta vaikuttaa planeetan hyvinvointiin ostostensa ja palkintopisteidensä avulla.

Halu kuluttaa entistä tietoisemmalla tavalla on lisääntynyt viime vuosikymmenen aikana. Asenteet ja käyttäytyminen ovat kuitenkin muuttuneet nopeasti koronan suorana seurauksena. Kuluttajat ovat pandemian myötä tulleet aiempaa tietoisemmiksi omien tekojensa vaikutuksista. 58 prosentin mielestä, Z-sukupolvessa 62 prosentin mielestä, yritysten tulisi käyttäytyä vastuullisemmin ja ympäristöystävällisemmin. Eurooppalaisille kolme tärkeintä asiaa, joihin he haluavat yritysten ja brändien panostavan koronapandemiasta selviytymisen lisäksi, ovat jätteen määrän vähentäminen (39 %), tuotteiden ja pakkausten muovijätteiden käsittely (38 %) sekä ilman ja vesien saastumisen vähentäminen (35 %).

Osana Mastercardin vastuullisuusohjelmaa, johon kuuluu myös yhdessä yritysten ja kuluttajien kanssa toteutettava pitkän aikavälin miljoonan puun istuttamiseen tähtäävä Priceless Planet Coalition -ohjelma, Mastercard on kehittänyt Mastercard Carbon Calculator-työkalun. Yhdessä ruotsalaisen fintech-yrityksen, Doconomyn, kanssa Mastercard on integroinut työkalun Mastercardin globaaliin verkostoon. Työkalun avulla pankit voivat muokata ja räätälöidä palvelujaan ympäristötietoisia asiakkaita varten, jotka haluavat tietoa omasta kuluttamisestaan. Työkalun avulla ihmiset saavat tietoa aiheuttamistaan ympäristövaikutuksista sekä voivat helposti osallistua ympäristön suojeluun.

Erik Gutwasser, Mastercardin Pohjoismaiden- ja Baltian-maajohtaja sanoo: “On tärkeää, että yritykset ymmärtävät roolinsa maapallon hyvinvoinnin edistämisessä – ei pelkästään kuluttajien toiveiden takia, vaan koska se on oikein. Maapallo kuuluu meille kaikille ja meillä kaikilla on vastuu toimia sen hyväksi. Pandemian puhkeamisen jälkeen huoli ympäristöstä on kasvanut merkittävästi. Siksi myös ponnisteluidemme on lisäännyttävä vastaavasti. Jatkamme uusien ja innovatiivisten tapojen selvittämistä kantaaksemme yrityksenä oman kortemme kekoon. Työskentelemme myös kovasti jakaaksemme tavoitteemme laajemman verkoston kanssa, jotta voimme rohkaista muita ottamaan näitä tärkeitä askelia kanssamme.”

Kuluttajat voivat saada Carbon Calculator -työkalun avulla kuvan tekemiensä ostosten hiilipäästöistä eri kategorioissa. Laskelmat perustuvat riippumattomaan Åland Indexiin ja tulokset voidaan muuntaa helposti ymmärrettäviksi verrokeiksi (kuten kuinka monta puuta tarvitaan aiheutettujen hiilipäästöjen neutraloimiseen). Lisäksi työkalu tarjoaa vinkkejä muun muassa vastuullisempaan elämiseen. Kuluttajilla on myös mahdollisuus korvata toimintansa aiheuttamat ympäristövaikutukset osallistumalla Priceless Planet Coalition -metsänsuojeluohjelmaan joko lahjoittamalla rahaa tai käyttämällä pankkiensa asiakkuusohjelmien palkintopisteitä. Pankit voivat integroida Carbon Calculator -työkalun mobiilisovelluksiinsa saumattomasti Mastercard Developersissa saatavilla olevien uusien sovellusrajapintojen (API) avulla.

“Osallistamalla koko toimialan sekä mahdollistamalla yksilöiden oivallukset kollektiivisen toiminnan lisäksi, Mastercard on uudistanut finanssitoimialan roolin arjessa ilmastokriisin torjumiseksi”, sanoo Doconomyn toimitusjohtaja Mathias Wikström. “Kun muut puhuvat vastuullisuuden tärkeydestä, Mastercard on vienyt vastuullisuuden kuluttajien ulottuville.”

Mastercard varustaa globaalin verkostonsa vaikuttaakseen myönteisesti ympäristöön.

Priceless Planet Coalition käynnistää huhtikuun 22. päivänä vietettävän Earth Day -päivän alla useita kampanjoita saavuttaakseen tavoitteensa istuttaa 100 miljoonaa puuta.

Priceless Planet Coalition -hanke jatkaa työtään Conservation International (CI) ja World Resources Institute (WRI) -järjestöjen ilmastotieteilijöiden ja metsien istutusasiantuntijoiden ohjauksessa, i ja nyt sen jäsenten määrä ylittää 50 yhteisöä ja yritystä. Tuoreimpiin liittyneisiin kumppaneihin Euroopassa kuuluvat: ekko, GLS Bank, Paybox Bank, UKRSIBBANK BNP Paribas Group ja Hellenic Bank.

Hiililjalanjälkilaskurin lisäksi Mastercard tarjoaa muita ympäristöä huomioivia tuotteita ja palveluja, kuten vastuullisista materiaaleista valmistettuja kortteja vähentääkseen muovijätettä. Yhtiö on sitoutunut nollapäästöihin vuoteen 2050 mennessä perustuen yhtiön sitoumukseen alentaa kasvihuonepäästöjä 1,5 Celsius-astetta. Mastercard on myös laskenut liikkeelle 600 miljoonan dollarin vastuullisen joukkovelkakirjan ja ilmoitti hiljan muutoksista johtajiensa bonusjärjestelmäänsä kiihdyttääkseen kehitystä sen kolmen vastuullisuustavoitteen saavuttamiseksi. Ne ovat hiilineutraalisuus, taloudellinen inkluusio ja sukupuolten palkkatasa-arvo. Tämä kaikki tukee yhtiön tavoitetta rakentaa kestävämpää ja inklusiivisempaa digitaalista taloutta.

Huomiota toimitukselle

Kaikki luvut, ellei niitä ole erikseen määritelty, ovat YouGov-tutkimusyhtiöltä.  Tutkimusotokseen kuului 15 480 aikuista Britanniasta, Saksasta, Belgiasta, Italiasta, Ruotsista, Kreikasta, Alankomaista, Itävallasta, Ranskasta, Turkista, Puolasta, Espanjasta,  Venäjältä, ja Portugalista.

Tutkimus tehtiin 19.1 –5. 3. 2021 verkossa. Luvut on painotettu edustamaan kaikkien maiden yli 18-vuotiaita vastaajia.

1 Mastercard laski koko maailman väestömääräksi 7,9 miljardia (lähde: Worldometres), joista 83 % arvioi olevansa valmis tekemään itse toimia. Näin laskettuna määrä on 6,715 miljardia.

Mastercard Lighthouse -kumppanuusohjelmien kevään 2021 voittajiksi Earthbanc ja SPENN11.6.2021 09:47:43 EEST | Tiedote

Mastercardin Lighthouse FINITIV- ja MASSIV- kumppanuusohjelmien kevään 2021 ohjelmiin osallistui yrityksiä Pohjoismaista ja Baltiasta. Startup-yrityksille suunnatun Lighthouse FINITIV-innovaatio-ohjelman voittajaksi valittiin ruotsalainen pankkien ja rahoituslaitosten hiiliriskien raportointiin erikoistunut Earthbanc. Sosiaalisen vaikuttamisen kasvuharppausyrityksiä etsivän Lighthouse MASSIV -ohjelman voittajaksi valittiin norjalainen mobiilipankkiyritys SPENN. Mastercard Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma, joka auttaa startup-yrityksiä kumppanoitumaan Mastercardin, Swedbankin, Danske Bankin, SEBin ja DNB:n kanssa. Ne valitsivat ruotsalaisen Earthbancin parhaaksi potentiaaliseksi kumppaniksi ohjelmaan osallistuneiden 15 startup-yrityksen joukosta. Earthbanc valittiin voittajaksi sen selkeän viestinnän ja vahvan arvolupauksen vuoksi. Lisäksi se voi auttaa organisaatioita mittaamaan scope 3 -luokan päästöjä. “Luokittelun merkitys korostuu yritysten toiminnassa. Tarvitsemme ra

Mastercardin ‘Football Fandom Study’ -selvityksen mukaan 90 prosenttia kannattajista uskoo fanituksensa vahvistavan pelaajia26.5.2021 11:35:22 EEST | Tiedote

Pelaajat, kannattajat ja managerit ovat innokkaita palaamaan stadioneille. Mastercardin lähettiläänä toimiva José Mourinho kertoo, kuinka tärkeää on, että kannattajat ovat läsnä paikan päällä stadionilla (video). Selvityksen vastaajista 86 prosenttia uskoo, että jalkapallofanina oleminen saa heidät suhtautumaan myönteisemmin elämään, ja 45 prosenttia eurooppalaisista jalkapallofaneista uskoo kannustamisen yhdessä muiden kanssa saavan heidät suhtautumaan intohimoisesti jalkapalloon. Tänä vuonna maskotit tapaavat pelaajia virtuaalisesti, kun Mastercard tuo markkinoille useita digitaalisia kokemuksia tuomaan kannattajat kotoa käsin lähemmäs tapahtumia JALKAPALLOFANIUDEN VOIMA Mastercard teetti "Football Fandom Study" -selvityksen toukokuussa kuudessa Euroopan maassa. Mastercardin selvitykseen osallistui 12 000 jalkapallofania. Vastaajat kertoivat, mitä he odottavat eniten koronan jälkeiseltä ajalta ja miten jalkapallofanina oleminen vaikuttaa peliin ja heihin itseensä. Selvitys kertoo kan