Mastercardilta Carbon Calculator -työkalu pankeille kuluttajien ympäristötietoisuuden kasvaessa

• Euroopassa 14 maassa tehty selvitys osoittaa, että koronapandemian johdosta miljardit1 kuluttajat ovat alkaneet miettiä kulutuskäyttäytymisensä muuttamista vastuullisemmaksi
  • Suurin osa aikuisista (83 %) ilmoittaa olevansa valmis ryhtymään henkilökohtaisesti toimiin ympäristö- ja vastuullisuusasioiden edistämiseksi vuonna 2021
  • Mastercardin uuden ominaisuuden avulla pankit voivat antaa ihmisille tietoa hiilijalanjäljestä ja kuluttamisesta sekä tarjota tapoja osallistua metsänistutukseen

Mastercardin teettämän vastuullisuusselvityksen mukaan kuluttajien ympäristötietoisuus on selvästi lisääntynyt koronapandemian seurauksena. Yli neljäkymmentä prosenttia (48 %) selvitykseen osallistuneista eurooppalaisista pitää oman hiilijalanjälkensä pienentämäistä nyt tärkeämpänä kuin ennen koronapandemiaa. Yli puolet eurooppalaisista (52 %) on aiempaa tietoisempia omien tekojensa ympäristövaikutuksista, erityisesti Z-sukupolvi ja milleniaalit (58 %). Tämä on osoitus kasvavasta trendistä kohti ympäristötietoisempaa kuluttamista ja kuluttajien halusta vaikuttaa planeetan hyvinvointiin ostostensa ja palkintopisteidensä avulla.

Halu kuluttaa entistä tietoisemmalla tavalla on lisääntynyt viime vuosikymmenen aikana. Asenteet ja käyttäytyminen ovat kuitenkin muuttuneet nopeasti koronan suorana seurauksena. Kuluttajat ovat pandemian myötä tulleet aiempaa tietoisemmiksi omien tekojensa vaikutuksista. 58 prosentin mielestä, Z-sukupolvessa 62 prosentin mielestä, yritysten tulisi käyttäytyä vastuullisemmin ja ympäristöystävällisemmin. Eurooppalaisille kolme tärkeintä asiaa, joihin he haluavat yritysten ja brändien panostavan koronapandemiasta selviytymisen lisäksi, ovat jätteen määrän vähentäminen (39 %), tuotteiden ja pakkausten muovijätteiden käsittely (38 %) sekä ilman ja vesien saastumisen vähentäminen (35 %).

Osana Mastercardin vastuullisuusohjelmaa, johon kuuluu myös yhdessä yritysten ja kuluttajien kanssa toteutettava pitkän aikavälin miljoonan puun istuttamiseen tähtäävä Priceless Planet Coalition -ohjelma, Mastercard on kehittänyt Mastercard Carbon Calculator-työkalun. Yhdessä ruotsalaisen fintech-yrityksen, Doconomyn, kanssa Mastercard on integroinut työkalun Mastercardin globaaliin verkostoon. Työkalun avulla pankit voivat muokata ja räätälöidä palvelujaan ympäristötietoisia asiakkaita varten, jotka haluavat tietoa omasta kuluttamisestaan. Työkalun avulla ihmiset saavat tietoa aiheuttamistaan ympäristövaikutuksista sekä voivat helposti osallistua ympäristön suojeluun.

Erik Gutwasser, Mastercardin Pohjoismaiden- ja Baltian-maajohtaja sanoo: “On tärkeää, että yritykset ymmärtävät roolinsa maapallon hyvinvoinnin edistämisessä – ei pelkästään kuluttajien toiveiden takia, vaan koska se on oikein. Maapallo kuuluu meille kaikille ja meillä kaikilla on vastuu toimia sen hyväksi. Pandemian puhkeamisen jälkeen huoli ympäristöstä on kasvanut merkittävästi. Siksi myös ponnisteluidemme on lisäännyttävä vastaavasti. Jatkamme uusien ja innovatiivisten tapojen selvittämistä kantaaksemme yrityksenä oman kortemme kekoon. Työskentelemme myös kovasti jakaaksemme tavoitteemme laajemman verkoston kanssa, jotta voimme rohkaista muita ottamaan näitä tärkeitä askelia kanssamme.”

Kuluttajat voivat saada Carbon Calculator -työkalun avulla kuvan tekemiensä ostosten hiilipäästöistä eri kategorioissa. Laskelmat perustuvat riippumattomaan Åland Indexiin ja tulokset voidaan muuntaa helposti ymmärrettäviksi verrokeiksi (kuten kuinka monta puuta tarvitaan aiheutettujen hiilipäästöjen neutraloimiseen). Lisäksi työkalu tarjoaa vinkkejä muun muassa vastuullisempaan elämiseen. Kuluttajilla on myös mahdollisuus korvata toimintansa aiheuttamat ympäristövaikutukset osallistumalla Priceless Planet Coalition -metsänsuojeluohjelmaan joko lahjoittamalla rahaa tai käyttämällä pankkiensa asiakkuusohjelmien palkintopisteitä. Pankit voivat integroida Carbon Calculator -työkalun mobiilisovelluksiinsa saumattomasti Mastercard Developersissa saatavilla olevien uusien sovellusrajapintojen (API) avulla.

“Osallistamalla koko toimialan sekä mahdollistamalla yksilöiden oivallukset kollektiivisen toiminnan lisäksi, Mastercard on uudistanut finanssitoimialan roolin arjessa ilmastokriisin torjumiseksi”, sanoo Doconomyn toimitusjohtaja Mathias Wikström. “Kun muut puhuvat vastuullisuuden tärkeydestä, Mastercard on vienyt vastuullisuuden kuluttajien ulottuville.”

Mastercard varustaa globaalin verkostonsa vaikuttaakseen myönteisesti ympäristöön.

Priceless Planet Coalition käynnistää huhtikuun 22. päivänä vietettävän Earth Day -päivän alla useita kampanjoita saavuttaakseen tavoitteensa istuttaa 100 miljoonaa puuta.

Priceless Planet Coalition -hanke jatkaa työtään Conservation International (CI) ja World Resources Institute (WRI) -järjestöjen ilmastotieteilijöiden ja metsien istutusasiantuntijoiden ohjauksessa, i ja nyt sen jäsenten määrä ylittää 50 yhteisöä ja yritystä. Tuoreimpiin liittyneisiin kumppaneihin Euroopassa kuuluvat: ekko, GLS Bank, Paybox Bank, UKRSIBBANK BNP Paribas Group ja Hellenic Bank.

Hiililjalanjälkilaskurin lisäksi Mastercard tarjoaa muita ympäristöä huomioivia tuotteita ja palveluja, kuten vastuullisista materiaaleista valmistettuja kortteja vähentääkseen muovijätettä. Yhtiö on sitoutunut nollapäästöihin vuoteen 2050 mennessä perustuen yhtiön sitoumukseen alentaa kasvihuonepäästöjä 1,5 Celsius-astetta. Mastercard on myös laskenut liikkeelle 600 miljoonan dollarin vastuullisen joukkovelkakirjan ja ilmoitti hiljan muutoksista johtajiensa bonusjärjestelmäänsä kiihdyttääkseen kehitystä sen kolmen vastuullisuustavoitteen saavuttamiseksi. Ne ovat hiilineutraalisuus, taloudellinen inkluusio ja sukupuolten palkkatasa-arvo. Tämä kaikki tukee yhtiön tavoitetta rakentaa kestävämpää ja inklusiivisempaa digitaalista taloutta.

Huomiota toimitukselle

Kaikki luvut, ellei niitä ole erikseen määritelty, ovat YouGov-tutkimusyhtiöltä.  Tutkimusotokseen kuului 15 480 aikuista Britanniasta, Saksasta, Belgiasta, Italiasta, Ruotsista, Kreikasta, Alankomaista, Itävallasta, Ranskasta, Turkista, Puolasta, Espanjasta,  Venäjältä, ja Portugalista.

Tutkimus tehtiin 19.1 –5. 3. 2021 verkossa. Luvut on painotettu edustamaan kaikkien maiden yli 18-vuotiaita vastaajia.

1 Mastercard laski koko maailman väestömääräksi 7,9 miljardia (lähde: Worldometres), joista 83 % arvioi olevansa valmis tekemään itse toimia. Näin laskettuna määrä on 6,715 miljardia.

Mastercard ja bunq-pankki antavat ensimmäisenä Euroopassa asiakkaiden valita haluamansa nimen maksukortteihin tukeakseen sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä17.5.2021 11:54:43 EEST | Tiedote

Tänään 17.5. kansainvälisenä homo-, bi-, ja transfobian vastaisena päivänä Mastercard tuo True Name-ominaisuuden kortteihinsa Euroopassa. Kortinhaltijat voivat valita haluamansa nimen kortteihin, mikä poistaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä häirinneen kipupisteen. Mastercard esitteli ominaisuuden Yhdysvalloissa WorldPride-tapahtumassa vuonna 2019. Menestyksekkään Yhdysvaltojen-lanseerauksen jälkeen bunq-pankki tuo ominaisuuden kortteihinsa ensimmäisenä Euroopassa. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille maksukortissa oleva kortinhaltijan nimi voi olla sensitiivinen aihe. Nimen vaihtaminen voi olla vaivalloinen juridinen prosessi. Mastercardin True Name -ominaisuus on suunniteltu poistamaan tämä epäkohta ja antamaan ihmisille mahdollisuuden valita haluamansa nimen maksukorttiin. Tästä lähtien bunq-pankin kortinhaltijat voivat tilata uuden kortin, jossa on heidän valitsemansa nimi. Osallisuus on elintärkeää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille. Lähes kolmasosa (32 %) henkilöistä, joid

Mastercardin selvitys: Yli neljäsosa pohjoismaisista pienyrityksistä on nopeuttanut digitalisaatiotaan selviytyäkseen koronapandemiasta15.4.2021 16:37:36 EEST | Tiedote

Yli neljäsosa (27 prosenttia) yksinyrittäjistä, mikro- ja pienyrityksistä sekä keskisuurista yrityksistä Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa on lisännyt toimintojensa digitalisaatiota sekä kasvattanut verkkopalvelujaan vastatakseen muuttuneeseen asiakaskysyntään ja alentaakseen kustannuksia. Vuonna 2021 yritykset keskittyvät asiakaskokemuksen kehittämiseen sekä verkkopalvelujen turvallisuuden parantamiseen. Tämä käy ilmi Mastercardin kyselytutkimuksesta, jossa tarkastellaan pohjoismaisten pienyritysten korona-ajan tilannetta. Puolet yrityksistä aikoo jatkaa digitalisaatioon panostamista vuonna 2021. Selvityksen mukaan 30 prosenttia pohjoismaisista yrityksistä on sitä mieltä, että kuluttajakäyttäytymisen muuttuminen oli vuoden 2020 suurin haaste. Siten pienyrityksille on entistä tärkeämpää löytää uusia digitaalisia ratkaisuja toiminnan tehostamiseksi, kuten kassavirran hallinnan tehostaminen (48 prosenttia), maksujen vastaanottamisen (35 prosenttia) ja maksamisen sujuvoittaminen

ReceiptHero voitti Mastercardin syksyn 2020 Lighthouse -ohjelman Suomen-sarjan20.11.2020 13:43:14 EET | Tiedote

Mastercardin Lighthouse-ohjelmaan osallistui 15 finanssiteknologia-alan startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta syksyllä 2020. Ohjelman eri sarjojen voittajat julkistettiin ohjelman päätöstapahtumassa, ja ReceiptHero voitti suomalaisyritysten sarjan. Arvosteluperusteina olivat tiimin vahvuus, oman tuotteen innovointi, toteutettavuuskelpoisuus ja kumppanoitumismahdollisuudet. Lighthouse-ohjelma on Mastercardin kumppanuusalusta, joka auttaa osallistujia toteuttamaan visionsa ja viemään ne maailmanlaajuisille markkinoille. Syksyn 2020 maasarjojen suomalaisyritysten sarjan voittajaksi nousi ReceiptHero. ReceiptHero on tamperelainen eKuitti-yhtiö. Sähköiset kuitit eli eKuitit ovat tärkeä osa Euroopan finanssialan palvelujen infrastruktuuria ja ne tarjoavat pankeille merkittävän asiakaslähtöisen innovaatiomahdollisuuden. ReceiptHeron digitaalinen kuittiekosysteemi mahdollistaa reaaliaikaisen varastonimikkeiden kuittidatan jakelun maksupalvelujen tarjoajille (PSP) ja maksupäätejärjestelmi

Mastercard julkistaa Lighthouse MASSIV -ohjelman ensimmäisen syyskurssin16.9.2020 08:30:00 EEST | Tiedote

Lighthouse MASSIV, Mastercardin sosiaalisen vaikuttavuuden kumppanuusohjelma käynnistyy tänä syksynä uudella kaudella. Ohjelmassa etsitään ja skaalataan seuraavaa sosiaalisen vaikuttavuuden alan kasvuharppausyritystä. Lighthouse MASSIV on maksuton, erityisesti maailmanlaajuisten haasteiden ratkaisemiseen keskittyvä ohjelma. Se pyrkii tekemään osallistavan kasvun mahdolliseksi kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa hyvinvoinnin ja turvallisuuden parantamiseen keskittyneiden start-up-yritysten kanssa kumppanoitumalla. Keväällä pidetylle ohjelman ensimmäiselle kurssille osallistui maanviljelysalan yrityksiä, kuten Desert Control, joka nanosaviteknologia on yksi lupaavimpia ratkaisuja Afrikan vihreän vyöhykkeen rakentamiseen. Ohjelmaan osallistui myös osallistava finanssialan start-up-yritys Jamii.one, joka nostaa afrikkalaisia naisia virallisen talouden piiriin. “Lighthouse MASSIV -ohjelman visiona on kasvaa ‘sosiaalisesti vaikuttavien kasvuharppausyritysten tehtaaksi’, joka auttaa hyvä

Mastercardin Lighthouse-ohjelma käynnistyy jälleen – mukana 15 lupaavaa startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta15.9.2020 10:52:02 EEST | Tiedote

Mastercardin Lighthouse-ohjelmaan on valittu 15 teknologia-alan startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta. Suomesta ohjelmaan osallistuu viisi yritystä. Osallistujat valittiin hakijoiden joukosta niiden innovatiivisuuden, skaalautuvuuden sekä ratkaisujen vaikuttavuuden perusteella. Lighthouse-ohjelmassa pyritään yhdessä Mastercardin, pankkikumppaneiden, sijoittajien sekä lakiasioiden, teknologia- ja strategia-asiantuntijoiden kanssa luomaan koko toimialaa hyödyttäviä ratkaisuja. Lighthouse-ohjelma on Mastercardin kumppanuusalusta, joka auttaa osallistujia toteuttamaan visionsa ja viemään sen maailmanlaajuisille markkinoille. Ohjelma käynnistyy nyt viidettä kertaa. Lighthouse-ohjelmaan on tähän mennessä osallistunut 60 yritystä. Syksyn 2020 osallistujayritykset ovat Ruotsista, Suomessa ja Liettuasta. "Lighthouse-kehitysohjelma on osoittanut joka kerta, kuinka pitkä etumatka Pohjoismailla ja Baltialla on maksualan innovoinnissa. Ekosysteemiä kannattaa vahvistaa Lighthousen kaltaisilla

Mastercard appoints Mark Barnett as President of Mastercard Europe4.5.2020 10:06:59 EEST | Tiedote

Mastercard today announced the appointment of Mark Barnett as President of its European business, based in Brussels. In this role Barnett will be responsible for the strategy, direction and overall success of all aspects of Mastercard’s business across the region. Mastercard’s European businesses, encompassing 53 countries, serving over 950 million people through partnerships with retailers, financial institutions and businesses. In his new role, Mark will report to Gilberto Caldart, President of International, and will join Mastercard’s Management Committee effective 1 June, 2020.