Mastercard

Mastercardin Lighthouse-ohjelma käynnistyy jälleen – mukana 15 lupaavaa startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta

Jaa

Mastercardin Lighthouse-ohjelmaan on valittu 15 teknologia-alan startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta. Suomesta ohjelmaan osallistuu viisi yritystä. Osallistujat valittiin hakijoiden joukosta niiden innovatiivisuuden, skaalautuvuuden sekä ratkaisujen vaikuttavuuden perusteella. Lighthouse-ohjelmassa pyritään yhdessä Mastercardin, pankkikumppaneiden, sijoittajien sekä lakiasioiden, teknologia- ja strategia-asiantuntijoiden kanssa luomaan koko toimialaa hyödyttäviä ratkaisuja.

Lighthouse-ohjelma on Mastercardin kumppanuusalusta, joka auttaa osallistujia toteuttamaan visionsa ja viemään sen maailmanlaajuisille markkinoille. Ohjelma käynnistyy nyt viidettä kertaa.

Lighthouse-ohjelmaan on tähän mennessä osallistunut 60 yritystä. Syksyn 2020 osallistujayritykset ovat Ruotsista, Suomessa ja Liettuasta.

"Lighthouse-kehitysohjelma on osoittanut joka kerta, kuinka pitkä etumatka Pohjoismailla ja Baltialla on maksualan innovoinnissa. Ekosysteemiä kannattaa vahvistaa Lighthousen kaltaisilla avoimen innovoinnin alustoilla. On aina vaikeaa valita 15 osallistujaa hyvien hakijoiden joukosta, mutta odotamme innolla yhteistyötä näiden lupaavien finanssiteknologia-alan yritysten kanssa tänä syksynä”, kertoo Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen kehityksen ja fintech-yhteistyön johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Nyt ohjelman kumppanien määrä kasvaa, ja startup-yritykset tapaavat esimerkiksi SEB-, OP- ja Swedbank -pankkeja syyskuusta marraskuuhun pohtiakseen mahdollisia kumppanuuksia.

”Osallistumme mielellämme jälleen Lighthouse-kehitysohjelmaan. Etsimme jatkuvasti uusia ja parempia palveluja asiakkaillemme. Idearikkaiden ihmisten tapaaminen uusien kumppanuuksien ja asiakkaidemme palvelun parantamiseksi on hyvin jännittävää", kertoo Anton Danielsen, Startup & M&A Lead OP-pankista.

Ohjelmaan osallistuvat startup-yritykset tapaavat pankkikumppanit kahden kesken ja lopuksi esittelevät yritystään mahdollisille sijoittajille. Tapaamisten lisäksi osallistujat saavat Mastercard markkinointi- ja viestintätiimiltä tukea tarinansa ja viestiensä selkeyttämiseen.

“Osallistumalla Lighthouse-ohjelmaan haluamme yhdessä Mastercardin ja kumppanipankkien kanssa tehdä digitaalisista kuiteista arkipäivää”, kertoo Joel Ojala, Receipt Heron toimitusjohtaja ja yksi perustajista.

Lighthouse-ohjelman syksyn 2020 osallistujat:

Suomi:

Voima Gold tarjoaa kultaan perustuvia tilipalveluita ympäri maailmaa. www.voimagold.com

ReceiptHero toimittaa digitaalisen kuitin kauppiaalta pankkisovellukseen.www.getreceipthero.com

XMLdation auttaa pankkipalvelujen transaktioiden integraatiotestauksessa.www.xmldation.com

Arctic Security on kyberturvallisuuspalvelujen tarjoaja, joka nopeuttaa turvattomien laitteiden havaitsemista. www.arcticsecurity.com

InvestSuit tarjoaa white-label roboneuvojan, portfolion optimointialustan, kaupankäyntisovelluksen ja tarinaperustaisen sijoitusten kehitysraportin.www.investsuite.com

Ruotsi

Gimi on uudenlainen pankki, joka tarjoaa kasvatuksellisia finanssiteknologian tuotteita nuorille ihmisille ja heidän huoltajilleen.www.gimitheapp.com

Charge auttaa e-urheilijoita lähettämään laskuja, vastaanottamaan lahjoituksia ja laatimaan veroilmoituksen ilman oman yhtiön perustamista.www.charge.gg

Youcal on EU-lisensoitu maksamisen fasilitoija, joka rakentaa ja tarjoaa maksualustoja palvelualalla, markkinapaikoille ja esineiden internetin sovelluksiin.www.youcal.com

Ponture on digitaalinen kokonaispalvelu yritys pienten ja keskisuurten yritysten luottoihin osallistavalla rahoituslähestymisellä. www.ponture.com

FossID on avoimen lähdekoodin lukija, joka etsii lisenssien velvoitteita, vaatimuksenmukaisuuteen liittyviä asioita ja tietoturva-aukkoja koodikannasta. www.fossid.com

Liettua:

Kevin on PSD2-direktiivin mukainen maksuinfrastruktuuri verkkomaksamiseen ja tavanomaiseen maksamiseen.www.getkevin.eu

ConnectPay on pankkipalvelujen tarjoaja verkossa toimiville yrityksille.www.connectpay.com

Regvolution tarjoaa automaattista pääoman optimointia käyttäen verrokkidataa, koneoppimista ja optimointialgoritmeja.www.regvolution.com

Spell rakentaa seuraavan sukupolven IT-alustoja finanssialalle ja auttaa niitä parantamaan kilpailukykyään ja tuotetarjontaansa. www.ourspell.com

Savings Panda by Rethinkers on pelillistetty säästötyökalu oman talouden parempaa hallintaan.

---

Lisätietoa medialle:

Viestintätoimisto Cocomms
Vesa Valonen, puh. 040 7054262, vesa.valonen(at)cocomms.com

Annika Kristersson, Director of Communications Nordics & Baltics, annika.kristersson@mastercard.com

Lighthouse-ohjelma:

Mastercard Lighthouse-ohjelma on avoimen innovoinnin alusta, joka on suunniteltu vahvistamaan koko finanssialan ekosysteemiä. Lighthouse on maksuton ohjelma, joka rakentaa kumppanuuksia pankkien, Mastercardin ja keskeisten Pohjoismaisten kumppaneiden välillä. Finanssiteknologia-alan startup-yritysten energia ja innovointikyky yhdistettynä suurten finanssialan yritysten vakauteen ja toimituskykyyn luo koko alaa vahvistavia kumppanuuksia. Jokaisessa viisi kuukautta kestävässä ohjelmassa järjestetään työpajoja kolmessa kaupungissa. Ohjelma yhdistää pankit, sijoittajat, neuvonantajat ja finanssiteknologia-alan yritykset etsimään kumppanuuksia avoimella innovoinnilla.
www.mclighthouse.com

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Viestintätoimisto Cocomms
Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Tietoja julkaisijasta

Mastercard
Mastercard on globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla toimiva teknologiayhtiö. Teemme maksamisesta turvallista, helppoa ja älykästä. Missiomme on toimia yhdistävänä ja vauhdittavana tekijänä osallistavassa digitaalisessa taloudessa, josta hyötyvät kaikki kaikkialla. Turvallisen datan ja verkkojen sekä kumppaneidemme ja oman palomme avulla luomme innovaatioita ja ratkaisuja, jotka auttavat yksilöitä, finanssi-instituutioita, valtioita ja yrityksiä hyödyntämään täysimääräisesti omia mahdollisuuksiaan. Meidän vastuuälymme on kulttuurimme perusta ja ohjaa kaikkea tekemistämme yhtiön sisällä ja ulkopuolella. Meillä on yhteyksiä yli 210 maassa ja alueella. Rakennamme vastuullista maailmaa, jossa kaikille avautuu arvokkaita mahdollisuuksia. www.mastercard.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mastercard

Mastercard Lighthouse -kumppanuusohjelmien kevään 2021 voittajiksi Earthbanc ja SPENN11.6.2021 09:47:43 EEST | Tiedote

Mastercardin Lighthouse FINITIV- ja MASSIV- kumppanuusohjelmien kevään 2021 ohjelmiin osallistui yrityksiä Pohjoismaista ja Baltiasta. Startup-yrityksille suunnatun Lighthouse FINITIV-innovaatio-ohjelman voittajaksi valittiin ruotsalainen pankkien ja rahoituslaitosten hiiliriskien raportointiin erikoistunut Earthbanc. Sosiaalisen vaikuttamisen kasvuharppausyrityksiä etsivän Lighthouse MASSIV -ohjelman voittajaksi valittiin norjalainen mobiilipankkiyritys SPENN. Mastercard Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma, joka auttaa startup-yrityksiä kumppanoitumaan Mastercardin, Swedbankin, Danske Bankin, SEBin ja DNB:n kanssa. Ne valitsivat ruotsalaisen Earthbancin parhaaksi potentiaaliseksi kumppaniksi ohjelmaan osallistuneiden 15 startup-yrityksen joukosta. Earthbanc valittiin voittajaksi sen selkeän viestinnän ja vahvan arvolupauksen vuoksi. Lisäksi se voi auttaa organisaatioita mittaamaan scope 3 -luokan päästöjä. “Luokittelun merkitys korostuu yritysten toiminnassa. Tarvitsemme ra

Mastercardin ‘Football Fandom Study’ -selvityksen mukaan 90 prosenttia kannattajista uskoo fanituksensa vahvistavan pelaajia26.5.2021 11:35:22 EEST | Tiedote

Pelaajat, kannattajat ja managerit ovat innokkaita palaamaan stadioneille. Mastercardin lähettiläänä toimiva José Mourinho kertoo, kuinka tärkeää on, että kannattajat ovat läsnä paikan päällä stadionilla (video). Selvityksen vastaajista 86 prosenttia uskoo, että jalkapallofanina oleminen saa heidät suhtautumaan myönteisemmin elämään, ja 45 prosenttia eurooppalaisista jalkapallofaneista uskoo kannustamisen yhdessä muiden kanssa saavan heidät suhtautumaan intohimoisesti jalkapalloon. Tänä vuonna maskotit tapaavat pelaajia virtuaalisesti, kun Mastercard tuo markkinoille useita digitaalisia kokemuksia tuomaan kannattajat kotoa käsin lähemmäs tapahtumia JALKAPALLOFANIUDEN VOIMA Mastercard teetti "Football Fandom Study" -selvityksen toukokuussa kuudessa Euroopan maassa. Mastercardin selvitykseen osallistui 12 000 jalkapallofania. Vastaajat kertoivat, mitä he odottavat eniten koronan jälkeiseltä ajalta ja miten jalkapallofanina oleminen vaikuttaa peliin ja heihin itseensä. Selvitys kertoo kan

Mastercard ja bunq-pankki antavat ensimmäisenä Euroopassa asiakkaiden valita haluamansa nimen maksukortteihin tukeakseen sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä17.5.2021 11:54:43 EEST | Tiedote

Tänään 17.5. kansainvälisenä homo-, bi-, ja transfobian vastaisena päivänä Mastercard tuo True Name-ominaisuuden kortteihinsa Euroopassa. Kortinhaltijat voivat valita haluamansa nimen kortteihin, mikä poistaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä häirinneen kipupisteen. Mastercard esitteli ominaisuuden Yhdysvalloissa WorldPride-tapahtumassa vuonna 2019. Menestyksekkään Yhdysvaltojen-lanseerauksen jälkeen bunq-pankki tuo ominaisuuden kortteihinsa ensimmäisenä Euroopassa. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille maksukortissa oleva kortinhaltijan nimi voi olla sensitiivinen aihe. Nimen vaihtaminen voi olla vaivalloinen juridinen prosessi. Mastercardin True Name -ominaisuus on suunniteltu poistamaan tämä epäkohta ja antamaan ihmisille mahdollisuuden valita haluamansa nimen maksukorttiin. Tästä lähtien bunq-pankin kortinhaltijat voivat tilata uuden kortin, jossa on heidän valitsemansa nimi. Osallisuus on elintärkeää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille. Lähes kolmasosa (32 %) henkilöistä, joid

Mastercardin selvitys: Yli neljäsosa pohjoismaisista pienyrityksistä on nopeuttanut digitalisaatiotaan selviytyäkseen koronapandemiasta15.4.2021 16:37:36 EEST | Tiedote

Yli neljäsosa (27 prosenttia) yksinyrittäjistä, mikro- ja pienyrityksistä sekä keskisuurista yrityksistä Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa on lisännyt toimintojensa digitalisaatiota sekä kasvattanut verkkopalvelujaan vastatakseen muuttuneeseen asiakaskysyntään ja alentaakseen kustannuksia. Vuonna 2021 yritykset keskittyvät asiakaskokemuksen kehittämiseen sekä verkkopalvelujen turvallisuuden parantamiseen. Tämä käy ilmi Mastercardin kyselytutkimuksesta, jossa tarkastellaan pohjoismaisten pienyritysten korona-ajan tilannetta. Puolet yrityksistä aikoo jatkaa digitalisaatioon panostamista vuonna 2021. Selvityksen mukaan 30 prosenttia pohjoismaisista yrityksistä on sitä mieltä, että kuluttajakäyttäytymisen muuttuminen oli vuoden 2020 suurin haaste. Siten pienyrityksille on entistä tärkeämpää löytää uusia digitaalisia ratkaisuja toiminnan tehostamiseksi, kuten kassavirran hallinnan tehostaminen (48 prosenttia), maksujen vastaanottamisen (35 prosenttia) ja maksamisen sujuvoittaminen

Mastercardilta Carbon Calculator -työkalu pankeille kuluttajien ympäristötietoisuuden kasvaessa12.4.2021 16:27:28 EEST | Tiedote

Euroopassa 14 maassa tehty selvitys osoittaa, että koronapandemian johdosta miljardit1 kuluttajat ovat alkaneet miettiä kulutuskäyttäytymisensä muuttamista vastuullisemmaksi Suurin osa aikuisista (83 %) ilmoittaa olevansa valmis ryhtymään henkilökohtaisesti toimiin ympäristö- ja vastuullisuusasioiden edistämiseksi vuonna 2021 Mastercardin uuden ominaisuuden avulla pankit voivat antaa ihmisille tietoa hiilijalanjäljestä ja kuluttamisesta sekä tarjota tapoja osallistua metsänistutukseen Mastercardin teettämän vastuullisuusselvityksen mukaan kuluttajien ympäristötietoisuus on selvästi lisääntynyt koronapandemian seurauksena. Yli neljäkymmentä prosenttia (48 %) selvitykseen osallistuneista eurooppalaisista pitää oman hiilijalanjälkensä pienentämäistä nyt tärkeämpänä kuin ennen koronapandemiaa. Yli puolet eurooppalaisista (52 %) on aiempaa tietoisempia omien tekojensa ympäristövaikutuksista, erityisesti Z-sukupolvi ja milleniaalit (58 %). Tämä on osoitus kasvavasta trendistä kohti ympäristö

ReceiptHero voitti Mastercardin syksyn 2020 Lighthouse -ohjelman Suomen-sarjan20.11.2020 13:43:14 EET | Tiedote

Mastercardin Lighthouse-ohjelmaan osallistui 15 finanssiteknologia-alan startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta syksyllä 2020. Ohjelman eri sarjojen voittajat julkistettiin ohjelman päätöstapahtumassa, ja ReceiptHero voitti suomalaisyritysten sarjan. Arvosteluperusteina olivat tiimin vahvuus, oman tuotteen innovointi, toteutettavuuskelpoisuus ja kumppanoitumismahdollisuudet. Lighthouse-ohjelma on Mastercardin kumppanuusalusta, joka auttaa osallistujia toteuttamaan visionsa ja viemään ne maailmanlaajuisille markkinoille. Syksyn 2020 maasarjojen suomalaisyritysten sarjan voittajaksi nousi ReceiptHero. ReceiptHero on tamperelainen eKuitti-yhtiö. Sähköiset kuitit eli eKuitit ovat tärkeä osa Euroopan finanssialan palvelujen infrastruktuuria ja ne tarjoavat pankeille merkittävän asiakaslähtöisen innovaatiomahdollisuuden. ReceiptHeron digitaalinen kuittiekosysteemi mahdollistaa reaaliaikaisen varastonimikkeiden kuittidatan jakelun maksupalvelujen tarjoajille (PSP) ja maksupäätejärjestelmi

Mastercard julkistaa Lighthouse MASSIV -ohjelman ensimmäisen syyskurssin16.9.2020 08:30:00 EEST | Tiedote

Lighthouse MASSIV, Mastercardin sosiaalisen vaikuttavuuden kumppanuusohjelma käynnistyy tänä syksynä uudella kaudella. Ohjelmassa etsitään ja skaalataan seuraavaa sosiaalisen vaikuttavuuden alan kasvuharppausyritystä. Lighthouse MASSIV on maksuton, erityisesti maailmanlaajuisten haasteiden ratkaisemiseen keskittyvä ohjelma. Se pyrkii tekemään osallistavan kasvun mahdolliseksi kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa hyvinvoinnin ja turvallisuuden parantamiseen keskittyneiden start-up-yritysten kanssa kumppanoitumalla. Keväällä pidetylle ohjelman ensimmäiselle kurssille osallistui maanviljelysalan yrityksiä, kuten Desert Control, joka nanosaviteknologia on yksi lupaavimpia ratkaisuja Afrikan vihreän vyöhykkeen rakentamiseen. Ohjelmaan osallistui myös osallistava finanssialan start-up-yritys Jamii.one, joka nostaa afrikkalaisia naisia virallisen talouden piiriin. “Lighthouse MASSIV -ohjelman visiona on kasvaa ‘sosiaalisesti vaikuttavien kasvuharppausyritysten tehtaaksi’, joka auttaa hyvä

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme