Mastercardin Lighthouse-ohjelma käynnistyy jälleen – mukana 15 lupaavaa startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta

Mastercardin Lighthouse-ohjelmaan on valittu 15 teknologia-alan startup-yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta. Suomesta ohjelmaan osallistuu viisi yritystä. Osallistujat valittiin hakijoiden joukosta niiden innovatiivisuuden, skaalautuvuuden sekä ratkaisujen vaikuttavuuden perusteella. Lighthouse-ohjelmassa pyritään yhdessä Mastercardin, pankkikumppaneiden, sijoittajien sekä lakiasioiden, teknologia- ja strategia-asiantuntijoiden kanssa luomaan koko toimialaa hyödyttäviä ratkaisuja.

Lighthouse-ohjelma on Mastercardin kumppanuusalusta, joka auttaa osallistujia toteuttamaan visionsa ja viemään sen maailmanlaajuisille markkinoille. Ohjelma käynnistyy nyt viidettä kertaa.

Lighthouse-ohjelmaan on tähän mennessä osallistunut 60 yritystä. Syksyn 2020 osallistujayritykset ovat Ruotsista, Suomessa ja Liettuasta.

"Lighthouse-kehitysohjelma on osoittanut joka kerta, kuinka pitkä etumatka Pohjoismailla ja Baltialla on maksualan innovoinnissa. Ekosysteemiä kannattaa vahvistaa Lighthousen kaltaisilla avoimen innovoinnin alustoilla. On aina vaikeaa valita 15 osallistujaa hyvien hakijoiden joukosta, mutta odotamme innolla yhteistyötä näiden lupaavien finanssiteknologia-alan yritysten kanssa tänä syksynä”, kertoo Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen kehityksen ja fintech-yhteistyön johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Nyt ohjelman kumppanien määrä kasvaa, ja startup-yritykset tapaavat esimerkiksi SEB-, OP- ja Swedbank -pankkeja syyskuusta marraskuuhun pohtiakseen mahdollisia kumppanuuksia.

”Osallistumme mielellämme jälleen Lighthouse-kehitysohjelmaan. Etsimme jatkuvasti uusia ja parempia palveluja asiakkaillemme. Idearikkaiden ihmisten tapaaminen uusien kumppanuuksien ja asiakkaidemme palvelun parantamiseksi on hyvin jännittävää", kertoo Anton Danielsen, Startup & M&A Lead OP-pankista.

Ohjelmaan osallistuvat startup-yritykset tapaavat pankkikumppanit kahden kesken ja lopuksi esittelevät yritystään mahdollisille sijoittajille. Tapaamisten lisäksi osallistujat saavat Mastercard markkinointi- ja viestintätiimiltä tukea tarinansa ja viestiensä selkeyttämiseen.

“Osallistumalla Lighthouse-ohjelmaan haluamme yhdessä Mastercardin ja kumppanipankkien kanssa tehdä digitaalisista kuiteista arkipäivää”, kertoo Joel Ojala, Receipt Heron toimitusjohtaja ja yksi perustajista.

Lighthouse-ohjelman syksyn 2020 osallistujat:

Suomi:

Voima Gold tarjoaa kultaan perustuvia tilipalveluita ympäri maailmaa. www.voimagold.com

ReceiptHero toimittaa digitaalisen kuitin kauppiaalta pankkisovellukseen.www.getreceipthero.com

XMLdation auttaa pankkipalvelujen transaktioiden integraatiotestauksessa.www.xmldation.com

Arctic Security on kyberturvallisuuspalvelujen tarjoaja, joka nopeuttaa turvattomien laitteiden havaitsemista. www.arcticsecurity.com

InvestSuit tarjoaa white-label roboneuvojan, portfolion optimointialustan, kaupankäyntisovelluksen ja tarinaperustaisen sijoitusten kehitysraportin.www.investsuite.com

Ruotsi

Gimi on uudenlainen pankki, joka tarjoaa kasvatuksellisia finanssiteknologian tuotteita nuorille ihmisille ja heidän huoltajilleen.www.gimitheapp.com

Charge auttaa e-urheilijoita lähettämään laskuja, vastaanottamaan lahjoituksia ja laatimaan veroilmoituksen ilman oman yhtiön perustamista.www.charge.gg

Youcal on EU-lisensoitu maksamisen fasilitoija, joka rakentaa ja tarjoaa maksualustoja palvelualalla, markkinapaikoille ja esineiden internetin sovelluksiin.www.youcal.com

Ponture on digitaalinen kokonaispalvelu yritys pienten ja keskisuurten yritysten luottoihin osallistavalla rahoituslähestymisellä. www.ponture.com

FossID on avoimen lähdekoodin lukija, joka etsii lisenssien velvoitteita, vaatimuksenmukaisuuteen liittyviä asioita ja tietoturva-aukkoja koodikannasta. www.fossid.com

Liettua:

Kevin on PSD2-direktiivin mukainen maksuinfrastruktuuri verkkomaksamiseen ja tavanomaiseen maksamiseen.www.getkevin.eu

ConnectPay on pankkipalvelujen tarjoaja verkossa toimiville yrityksille.www.connectpay.com

Regvolution tarjoaa automaattista pääoman optimointia käyttäen verrokkidataa, koneoppimista ja optimointialgoritmeja.www.regvolution.com

Spell rakentaa seuraavan sukupolven IT-alustoja finanssialalle ja auttaa niitä parantamaan kilpailukykyään ja tuotetarjontaansa. www.ourspell.com

Savings Panda by Rethinkers on pelillistetty säästötyökalu oman talouden parempaa hallintaan.

Lisätietoa medialle:

Vesa Valonen, puh. 040 7054262, vesa.valonen(at)cocomms.com

Annika Kristersson, Director of Communications Nordics & Baltics, annika.kristersson@mastercard.com

Lighthouse-ohjelma:

Mastercard Lighthouse-ohjelma on avoimen innovoinnin alusta, joka on suunniteltu vahvistamaan koko finanssialan ekosysteemiä. Lighthouse on maksuton ohjelma, joka rakentaa kumppanuuksia pankkien, Mastercardin ja keskeisten Pohjoismaisten kumppaneiden välillä. Finanssiteknologia-alan startup-yritysten energia ja innovointikyky yhdistettynä suurten finanssialan yritysten vakauteen ja toimituskykyyn luo koko alaa vahvistavia kumppanuuksia. Jokaisessa viisi kuukautta kestävässä ohjelmassa järjestetään työpajoja kolmessa kaupungissa. Ohjelma yhdistää pankit, sijoittajat, neuvonantajat ja finanssiteknologia-alan yritykset etsimään kumppanuuksia avoimella innovoinnilla.
www.mclighthouse.com

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Mastercard julkistaa Lighthouse MASSIV -ohjelman ensimmäisen syyskurssin16.9.2020 08:30:00 EESTTiedote

Lighthouse MASSIV, Mastercardin sosiaalisen vaikuttavuuden kumppanuusohjelma käynnistyy tänä syksynä uudella kaudella. Ohjelmassa etsitään ja skaalataan seuraavaa sosiaalisen vaikuttavuuden alan kasvuharppausyritystä. Lighthouse MASSIV on maksuton, erityisesti maailmanlaajuisten haasteiden ratkaisemiseen keskittyvä ohjelma. Se pyrkii tekemään osallistavan kasvun mahdolliseksi kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa hyvinvoinnin ja turvallisuuden parantamiseen keskittyneiden start-up-yritysten kanssa kumppanoitumalla. Keväällä pidetylle ohjelman ensimmäiselle kurssille osallistui maanviljelysalan yrityksiä, kuten Desert Control, joka nanosaviteknologia on yksi lupaavimpia ratkaisuja Afrikan vihreän vyöhykkeen rakentamiseen. Ohjelmaan osallistui myös osallistava finanssialan start-up-yritys Jamii.one, joka nostaa afrikkalaisia naisia virallisen talouden piiriin. “Lighthouse MASSIV -ohjelman visiona on kasvaa ‘sosiaalisesti vaikuttavien kasvuharppausyritysten tehtaaksi’, joka auttaa hyvä

Mastercard appoints Mark Barnett as President of Mastercard Europe4.5.2020 10:06:59 EESTTiedote

Mastercard today announced the appointment of Mark Barnett as President of its European business, based in Brussels. In this role Barnett will be responsible for the strategy, direction and overall success of all aspects of Mastercard’s business across the region. Mastercard’s European businesses, encompassing 53 countries, serving over 950 million people through partnerships with retailers, financial institutions and businesses. In his new role, Mark will report to Gilberto Caldart, President of International, and will join Mastercard’s Management Committee effective 1 June, 2020.

Ruotsalainen Doconomy voitti Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman22.11.2019 13:44:03 EETTiedote

Helsinki, 22.11.2019 – Ruotsalainen Doconomy valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman voittajaksi. Doconomyn kehittämän maksuratkaisun avulla kuluttajat voivat itse hallita toimintansa ilmastovaikutuksia. Voittaja julkistettiin tänään Helsingissä pidettävässä startup-tapahtuma Slushissa. Kiinnostus Lighthouse-kehitysohjelmaa kohtaan oli tänä vuonna ennätyksellisen suurta, ja siihen tuli satoja hakemuksia molemmilla kierroksilla.