Mastercard

Mastercardin Love Index paljastaa, mihin ystävänpäivänä panostetaan

Jaa
Kuluttajat panostavat ystävänpäivälahjoissaan edelleen enemmän kokemuksiin kuin tavaroihin. Tunneperäinen kulutus on kasvanut globaalisti 6 prosenttia vuodesta 2015, ja erityisesti ystävänpäivän aikoihin ostotapahtumien määrä kasvaa 17 prosenttia.

Mastercardin vuosittainen Love Index -selvitys tarkastelee pankki-, luotto- ja prepaid-korttimaksuja kolmen edellisen vuoden ajalta 200 eri alueella ympäri maailmaa. Indeksi paljastaa, että tie rakkaan sydämeen käy vatsan kautta – ravintolalaskuihin nimittäin käytetään jopa 40 prosenttia ystävänpäivän ajan kulutuksesta. 

Romanttiset reissut rakkaan kanssa (lentokoneella tai junalla) ovat yleistyneet viime vuosien aikana: globaalisti matkailuun liittyvät ostotapahtumat ovat kasvaneet 23 prosenttia vuodesta 2015, mikä vastaa nyt 22 prosenttia ystävänpäivän ajan kokonaiskulutuksesta. Hotelliyöt ovat ystävänpäivän kestosuosikki, niihin käytetään 27 prosenttia ystävänpäivän budjetista.

Selvitys tukee oletusta “kokemustalouden” kasvusta, sillä onnellisuus tulee selkeästi kestävistä muistoista – joita voi jakaa myös sosiaalisessa mediassa – ennemmin kuin tavaroista.

Romantiikan maksutrendit

Maksamisen tavat ovat myös muuttuneet. Vuodesta 2015 lähi- ja mobiilimaksujen määrä on noussut globaalisti hurjat 203 prosenttia ja niiden arvo jopa 311 prosenttia. Eniten lähi- ja mobiilimaksut kasvoivat lento- ja junamatkustamisessa (1064 prosenttia), koruissa (453 prosenttia) ja kukissa (446 prosenttia).

Euroopassa, Lähi-Idässä ja Aasiassa ostettiin vuonna 2017 aiempaa enemmän kukkia (kukkiin käytetty rahamäärä kasvoi 29 prosenttia Euroopassa, 39 prosenttia Aasiassa ja jopa 96 prosenttia Lähi-Idässä). Aasiassa perinteiset ystävänpäivälahjat, kuten korut, ovat edelleen suosittuja (niihin käytettiin 21 prosenttia enemmän rahaa kuin vuonna 2015), mutta Euroopassa koruihin käytettiin aiempaa vähemmän rahaa (–5 prosenttia).

Olemmeko siis suunnitelmallisia vai spontaaneja, kun kyse on rakkaudesta? Tutkimus osoittaa, että ystävänpäivään valmistaudutaan yhä aiemmin. Suurin osa (30 prosenttia eli 48,8 miljoonaa ostokertaa globaalisti viimeisen kolmen vuoden aikana) romanttisista ostoksista tehdään 11. helmikuuta mennessä ja vain neljäsosa ostoksista tehdään enää itse ystävänpäivänä 14. helmikuuta.

Ystävänpäivänä suositaan myös entistä enemmän verkko-ostoksia. Verkkokaupan ostosten määrä on kasvanut globaalisti 136 prosenttia vuodesta 2015.

“Rakkaiden hemmottelu ystävänpäivänä ei ole vähentymässä. Selvityksemme osoittaa, että ihmiset ovat siirtymässä perinteisistä tavaralahjoista yhä enemmän kokemuslahjojen pariin. Lähi- ja mobiilimaksut ovat käteviä ja tekevät elämästä vähän helpompaa, ja niitä käytetään entistä enemmän ympäri maailmaa. Kolmatta kertaa tehtävä Mastercard Love Index -selvitys nostaa esiin globaaleja ja alueellisia trendejä, jotka tarjoavat kauppiaille ainutlaatuista tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä tänä vuoden romanttisimpana aikana”, sanoo Pekka Laaksonen, Mastercard Suomi.

Alueellinen yhteenveto kuluttajien ostotavoista eri puolilla maailmaa:

Tärkeimmät ostokäyttäytymisen tekijät alueellisesti ystävänpäivän aikoihin vuosina 2015–2017

Eurooppa

 

 

 

  • Tunneperäinen kulutus kasvoi Euroopassa 19 % vuodesta 2015. Ostotapahtumien määrä kasvoi 39 %.
  • Ostotapahtumien määrä lento- ja junaliikenteessä kasvoi 38 %
  • Ravintoloissa käytetyn rahamäärän osuus pysyi ennallaan ja vastasi 29 % kokonaiskulutuksesta ja 65 % ostotapahtumista vuonna 2017.
  • Kukkien ostamiseen käytetty rahamäärä kasvoi 29 % ja ostotapahtumien määrä 48 % vuoteen 2015 verrattuna.
  • Koruihin käytettiin 5 % vähemmän rahaa, mutta ostotapahtumien määrä kasvoi 15 % vuoteen 2015 verrattuna.

Yhdysvallat

  • Ystävänpäivän aikana tehtyjen verkko-ostosten määrä kasvoi 106 % vuodesta 2015.

Aasian ja Tyynenmeren alue

 

 

 

  • Tunneperäinen kulutus kasvoi 22 % ja ostotapahtumien määrä 74 %.
  • 30 %:n kasvu verkko-ostoksissa
  • Lento- ja junamatkailun ostokerrat kasvoivat 17 % ja käytetty rahamäärä vastaa 21 % ystävänpäivän ajan kokonaiskulutuksesta.
  • Lähi- ja mobiilimaksutapahtumien osuus kasvoi 46 % ja niiden arvo 166 %.
  • Kukkiin käytettiin 39 % enemmän rahaa kuin vuonna 2015 ja koruihin 21 % enemmän.

Latinalainen Amerikka ja Karibian alue

 

 

 

  • Verkko-ostokertojen määrä kasvoi huimat 327 %.
  • Hotelleihin käytetty rahamäärä väheni 29 %.
  • Lento- ja junamatkojen ostotapahtumat kasvoivat 27 % ja niiden arvo oli 8 % ystävänpäivän kokonaiskulutuksesta vuonna 2017.

Lähi-Itä

 

 

  • Hotelleihin käytettiin yhtä paljon rahaa kuin aiemmin: 41 % ystävänpäivän kokonaiskulutuksesta vuonna 2017 meni hotelleihin.
  • Kukkaostoksiin käytetty rahasumma on kasvanut 96 % vuodesta 2015.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Viestintätoimisto Cocomms
Maija Joki-Korpela, puh. 044 572 4229, maija.joki-korpela (at) cocomms.com

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, hallituksia ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissa @MastercardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemme. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mastercard

Mastercardin syksyn Lighthouse FINITIV 2023 -kumppanuusohjelmaan viisi edistyksellistä finanssiteknologia-alan yritystä Suomesta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin Lighthouse FINITIV -ohjelma on käynnistynyt 11. kerran. Syksyn ohjelmassa mukana on 15 poikkeuksellista finanssiteknologia-alan startup-yritystä Ruotsista, Suomesta ja Liettuasta. Ohjelma pyrkii kasvattamaan ja tukemaan jo ennestään aktiivista ja kasvavaa startup-yhteisöä näissä maissa. Tällä kertaa painopistealueita ovat esimerkiksi taloudellinen lukutaito, verkkokaupan maksut, lohkoketjumaksut, petosten estäminen ja henkilökohtainen taloudenhoito. Mastercardin ohjelma tukee innovaatioita ja kumppanuuksia sekä vertikaalisesti sijoittajien, pankkien ja muiden yrityskumppaneiden kanssa että horisontaalisesti ohjelmaan osallistuvien startupien ja varhaisvaiheen kasvuyritysten kesken. Mastercardin Lighthouse -ohjelman osallistujat syksyllä 2023: Suomi Starcart ratkaisee verkkokaupan ongelman siitä, miten ostaa tavaroita helposti ja halvalla. Se on kuin verkkokaupan Booking.com. Narvi Payments tarjoaa pankkitoimintaa palveluna keskikokoisille kasvuyrityksille. PayUp on mobiili

Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelmaan viisi teknologiayhtiötä Pohjoismaista ja Baltiasta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin kumppanuusohjelma Lighthouse MASSIV pyrkii auttamaan miljardia ihmistä elämään nykyistä vauraampaa ja turvallisempaa elämää vuoteen 2025 mennessä. Syksyllä ohjelmassa on mukana viisi startup-yritystä, jotka keskittyvät kestävään kehitykseen ja sosiaaliseen vaikuttavuuteen. Suomesta mukana on Tespack. Toisin kuin muut yrityskiihdyttämöt Mastercard Lighthouse MASSIV on ilmainen. Sen painopiste on auttaa teknologiayrityksiä saavuttamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteensa kumppanuuksien avulla. Tuomalla pohjoismaiset ja baltialaiset startupit yhteen suurten organisaatioiden kanssa ohjelma auttaa vastuullisia innovaattoreita saavuttamaan maailmanlaajuisen peiton ratkaisuilleen. Mastercard Lighthouse MASSIV on kilpailuohjelma startup-yrityksille. MASSIVin vuoden 2023 syksyn ohjelmassa on mukana yrityksiä Suomen lisäksi Virosta, Norjasta ja Tanskasta. Mastercard Lighthouse MASSIVissa syksyllä mukana: Tespack – Suomalainen Tespack on älykkäiden mikroverkkojen edelläkävijä, joka

Mastercard ottaa käyttöön digitaalisten tilausten hallintaratkaisun29.6.2023 09:00:13 EEST | Tiedote

Mastercard tarjoaa Subaioin kanssa yksinkertaisen ja turvallisen tavan tunnistaa ja peruuttaa toistuvat maksut pankkien luotettavien sovellusten ja verkkopalveluiden kautta. Kuluttajat tekevät nykyään erilaisia verkkotilauksia enemmän kuin koskaan ennen, olipa kyse sitten ruuan tilaamisesta tai vaikkapa suoratoistopalveluista. Pelkästään Yhdysvalloissa kuluttajilla on keskimäärin 12 media- ja viihdetilausta, ja milleniaaleilla keskiarvo on 17. Tilaustalous kukoistaa, ja sen arvon odotetaan nousevan 1,5 biljoonaan dollariin vuoteen 2025 mennessä. Kasvu tarkoittaa, että kuluttajien on yhä haastavampaa seurata - tai peruuttaa - monia toistuvia maksujaan. Jotta kuluttajilla olisi paremmat mahdollisuudet peruuttaa ei-toivottujen palveluiden tilauksensa, on Mastercard on aloittanut yhteistyön Subaion kanssa. Subaio on Mastercardin Start Path – ohjelmassa palkittu startup. Sen ratkaisu antaa kuluttajille näkymän tilauksiinsa ja toistuviin maksuihinsa digitaalisessa pankkialustassaan riippumat

Finanssiteknologian startup Econans voitti Mastercardin Lighthouse FINITIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Ruotsalainen finanssiteknologiayritys Econans on tämän syksyn Mastercard Lighthouse FINITIV 2022 -ohjelman voittaja. Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma finanssiteknologia-alan kumppanuuksien kasvattamiseksi Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomen-sarjan voittaja on FinanceKey ja Baltian-sarjan KWOTA. Tanskalainen vihreän teknologian yhtiö Klimate sai sijoittajapalkinnon. Mastercardin tämän syksyn Lighthouse FINITIV -ohjelman voittajaksi nousi ruotsalainen Econans, joka tarjoaa digitaalisia ilmasto- ja taloudellisen vastuun simulaatio- ja automaattineuvontapalveluja. Seuraavaksi Econons pyrkii pääsemään liiketoimintaideallaan mukaan Mastercardin globaaliin Start Path -startup-ohjelmaan. Mastercardin FINITIV-ohjelma kestää kolme kuukautta ja antaa pohjoismaisille ja baltialaisille finanssiteknologian startupeille mahdollisuuden yhteistyöhön Mastercardin ja SEB:n, Danske Bankin, DNB:n, Swedbankin ja OP Ryhmän kaltaisten suurien pohjoismaisten pankkien kanssa. Joka kevät ja syksy oh

Tanskalainen sosiaalisen vaikuttamisen startup-yritys EcoTree voitti Mastercard Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Yksinkertaisia ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja puun tai metsän omistajaksi ryhtymiseen tarjoava EcoTree on valittu Lighthouse MASSIV 2022 -kumppanuusohjelman syksyn ohjelmavoittajaksi. Mastercardin kumppanuusohjelman tarkoituksena on löytää huomispäivän yksisarviset ja auttaa niitä skaalaamaan toimintaansa. EcoTree palkittiin tänään Lighthouse-palkinnonjakotilaisuudessa Slushissa. EcoTree saa nyt jatkuvaa tukea Mastercardilta ja pääsee pitchaamaan Mastercardin maailmanlaajuisessa Start Path -startup-ohjelmassa. Tanskalainen luontopohjaisten ratkaisujen toimittaja Ecotree tarjoaa yrityksille ja yksityishenkilöille yksinkertaisen tavan edesauttaa uudelleenmetsittämistä ja luonnonsuojelua. EcoTree valikoitui voittajaksi, koska se keskittyy sekä yksityishenkilöiden että yritysten sitouttamiseen ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen ja luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen. Sen toiminta on hieno yhdistelmä sosiaalista vaikuttamista ja kestävän kehityksen edistämistä. EcoTree osoitti myö

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye