Mastercardin Love Index paljastaa, mihin ystävänpäivänä panostetaan

Kuluttajat panostavat ystävänpäivälahjoissaan edelleen enemmän kokemuksiin kuin tavaroihin. Tunneperäinen kulutus on kasvanut globaalisti 6 prosenttia vuodesta 2015, ja erityisesti ystävänpäivän aikoihin ostotapahtumien määrä kasvaa 17 prosenttia.

Mastercardin vuosittainen Love Index -selvitys tarkastelee pankki-, luotto- ja prepaid-korttimaksuja kolmen edellisen vuoden ajalta 200 eri alueella ympäri maailmaa. Indeksi paljastaa, että tie rakkaan sydämeen käy vatsan kautta – ravintolalaskuihin nimittäin käytetään jopa 40 prosenttia ystävänpäivän ajan kulutuksesta.

Romanttiset reissut rakkaan kanssa (lentokoneella tai junalla) ovat yleistyneet viime vuosien aikana: globaalisti matkailuun liittyvät ostotapahtumat ovat kasvaneet 23 prosenttia vuodesta 2015, mikä vastaa nyt 22 prosenttia ystävänpäivän ajan kokonaiskulutuksesta. Hotelliyöt ovat ystävänpäivän kestosuosikki, niihin käytetään 27 prosenttia ystävänpäivän budjetista.

Selvitys tukee oletusta “kokemustalouden” kasvusta, sillä onnellisuus tulee selkeästi kestävistä muistoista – joita voi jakaa myös sosiaalisessa mediassa – ennemmin kuin tavaroista.

Romantiikan maksutrendit

Maksamisen tavat ovat myös muuttuneet. Vuodesta 2015 lähi- ja mobiilimaksujen määrä on noussut globaalisti hurjat 203 prosenttia ja niiden arvo jopa 311 prosenttia. Eniten lähi- ja mobiilimaksut kasvoivat lento- ja junamatkustamisessa (1064 prosenttia), koruissa (453 prosenttia) ja kukissa (446 prosenttia).

Euroopassa, Lähi-Idässä ja Aasiassa ostettiin vuonna 2017 aiempaa enemmän kukkia (kukkiin käytetty rahamäärä kasvoi 29 prosenttia Euroopassa, 39 prosenttia Aasiassa ja jopa 96 prosenttia Lähi-Idässä). Aasiassa perinteiset ystävänpäivälahjat, kuten korut, ovat edelleen suosittuja (niihin käytettiin 21 prosenttia enemmän rahaa kuin vuonna 2015), mutta Euroopassa koruihin käytettiin aiempaa vähemmän rahaa (–5 prosenttia).

Olemmeko siis suunnitelmallisia vai spontaaneja, kun kyse on rakkaudesta? Tutkimus osoittaa, että ystävänpäivään valmistaudutaan yhä aiemmin. Suurin osa (30 prosenttia eli 48,8 miljoonaa ostokertaa globaalisti viimeisen kolmen vuoden aikana) romanttisista ostoksista tehdään 11. helmikuuta mennessä ja vain neljäsosa ostoksista tehdään enää itse ystävänpäivänä 14. helmikuuta.

Ystävänpäivänä suositaan myös entistä enemmän verkko-ostoksia. Verkkokaupan ostosten määrä on kasvanut globaalisti 136 prosenttia vuodesta 2015.

“Rakkaiden hemmottelu ystävänpäivänä ei ole vähentymässä. Selvityksemme osoittaa, että ihmiset ovat siirtymässä perinteisistä tavaralahjoista yhä enemmän kokemuslahjojen pariin. Lähi- ja mobiilimaksut ovat käteviä ja tekevät elämästä vähän helpompaa, ja niitä käytetään entistä enemmän ympäri maailmaa. Kolmatta kertaa tehtävä Mastercard Love Index -selvitys nostaa esiin globaaleja ja alueellisia trendejä, jotka tarjoavat kauppiaille ainutlaatuista tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä tänä vuoden romanttisimpana aikana”, sanoo Pekka Laaksonen, Mastercard Suomi.

Alueellinen yhteenveto kuluttajien ostotavoista eri puolilla maailmaa:

Tärkeimmät ostokäyttäytymisen tekijät alueellisesti ystävänpäivän aikoihin vuosina 2015–2017

Eurooppa

• Tunneperäinen kulutus kasvoi Euroopassa 19 % vuodesta 2015. Ostotapahtumien määrä kasvoi 39 %.
  • Ostotapahtumien määrä lento- ja junaliikenteessä kasvoi 38 %
  • Ravintoloissa käytetyn rahamäärän osuus pysyi ennallaan ja vastasi 29 % kokonaiskulutuksesta ja 65 % ostotapahtumista vuonna 2017.
  • Kukkien ostamiseen käytetty rahamäärä kasvoi 29 % ja ostotapahtumien määrä 48 % vuoteen 2015 verrattuna.
  • Koruihin käytettiin 5 % vähemmän rahaa, mutta ostotapahtumien määrä kasvoi 15 % vuoteen 2015 verrattuna.

Yhdysvallat

• Ystävänpäivän aikana tehtyjen verkko-ostosten määrä kasvoi 106 % vuodesta 2015.

Aasian ja Tyynenmeren alue

• Tunneperäinen kulutus kasvoi 22 % ja ostotapahtumien määrä 74 %.
  • 30 %:n kasvu verkko-ostoksissa
  • Lento- ja junamatkailun ostokerrat kasvoivat 17 % ja käytetty rahamäärä vastaa 21 % ystävänpäivän ajan kokonaiskulutuksesta.
  • Lähi- ja mobiilimaksutapahtumien osuus kasvoi 46 % ja niiden arvo 166 %.
  • Kukkiin käytettiin 39 % enemmän rahaa kuin vuonna 2015 ja koruihin 21 % enemmän.

Latinalainen Amerikka ja Karibian alue

• Verkko-ostokertojen määrä kasvoi huimat 327 %.
  • Hotelleihin käytetty rahamäärä väheni 29 %.
  • Lento- ja junamatkojen ostotapahtumat kasvoivat 27 % ja niiden arvo oli 8 % ystävänpäivän kokonaiskulutuksesta vuonna 2017.

Lähi-Itä

• Hotelleihin käytettiin yhtä paljon rahaa kuin aiemmin: 41 % ystävänpäivän kokonaiskulutuksesta vuonna 2017 meni hotelleihin.
  • Kukkaostoksiin käytetty rahasumma on kasvanut 96 % vuodesta 2015.

Maija Joki-Korpela, puh. 044 572 4229, maija.joki-korpela (at) cocomms.com

Mastercardin tutkimuksen mukaan yhteistyö ja sääntely on tärkeää seuraavan sukupolven fintech-yrityksien rakentamiselle Pohjoismaissa ja Baltiassa7.6.2018 14:06Tiedote

Mastercardin tuoreen Nordic Fintech Disruptors Report 2018 - tutkimuksen mukaan sääntelyviranomaisten, pankkien ja innovoijien välisen yhteistyön lisääminen on tärkeää alueen asemalle johtavana fintech-alueena. Tutkimukseen haastateltiin pohjoismaisia ja baltialaisia fintech-alan startup-yrityksiä ja alan ekosysteemin yrityksiä.

Mastercardilta uusia palveluja pankkien avoimien rajapintojen ekosysteemin tukemiseen5.6.2018 10:27Tiedote

Mastercard julkistaa uusia palveluja pankkien avoimien rajapintojen ekosysteemin tukemiseen. Uusilla palveluilla pyritään helpottamaan pankkien ja palveluntarjoajien yhteistoimintaa. Taustalla on uusi maksupalveludirektiivi PSD2, joka pakottaa pankit avaamaan oman infrastruktuurinsa kolmansille osapuolille. Mastercard tarjoaa pankeille Euroopan laajuisen luettelon luotettavista palveluntarjoajista. Niihin kuuluu myös petosten monitorointipalvelu, menetelmä riitojen ratkaisemiseen sekä yhteyspiste palveluntarjoajien ja pankkien väliseen viestintään. Linkki alkuperäiseen tiedotteeseen: https://newsroom.mastercard.com/eu/press-releases/mastercard-unveils-solutions-to-underpin-open-banking-transformation/ Lisätietoa: Viestintätoimisto Cocomms Vesa Valonen, puh. 040 7054262, vesa.valonen(at)cocomms.com MasterCard MasterCard (NYSE: MA),www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia

Mastercard tutki: Keskustelevan kaupankäynnin aika lähenee4.6.2018 14:42Tiedote

Keskusteleva kaupankäynti, eli ostosten tekeminen chatbottien ja asiakaspalvelijoiden kanssa keskustellen on kasvamassa lähivuosina. Asiakkaat arvostavat keskustelun helppoutta, mutta heitä huolettaa kaupankäynnin turvallisuus. Yhdysvalloissa keskustelukaupan ennakoidaan nousevan kuuteen prosenttiin ja Britanniassa kolmeen prosenttiin koko verkkokaupan vuotuisesta myynnistä vuonna 2022. Mastercard teetti tutkimuksen Future Agenda -tutkimusyhtiöllä. Linkki alkuperäiseen tiedotteeseen: https://newsroom.mastercard.com/press-releases/conversational-commerce-primed-to-be-the-next-digital-frontier-says-mastercard-study/ Linkki tutkimukseen: https://newsroom.mastercard.com/wp-content/uploads/2018/06/Money-20202-Conversational-Commerce-White-Paper_FINAL.pdf Lisätietoa: Viestintätoimisto Cocomms Vesa Valonen, puh. 040 7054262, vesa.valonen(at)cocomms.com MasterCard MasterCard (NYSE: MA),www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverk