Mastercard

Mastercardin selvitys: Yli neljäsosa pohjoismaisista pienyrityksistä on nopeuttanut digitalisaatiotaan selviytyäkseen koronapandemiasta

Jaa

Yli neljäsosa (27 prosenttia) yksinyrittäjistä, mikro- ja pienyrityksistä sekä keskisuurista yrityksistä Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa on lisännyt toimintojensa digitalisaatiota sekä kasvattanut verkkopalvelujaan vastatakseen muuttuneeseen asiakaskysyntään ja alentaakseen kustannuksia. Vuonna 2021 yritykset keskittyvät asiakaskokemuksen kehittämiseen sekä verkkopalvelujen turvallisuuden parantamiseen. Tämä käy ilmi Mastercardin kyselytutkimuksesta, jossa tarkastellaan pohjoismaisten pienyritysten korona-ajan tilannetta.

Puolet yrityksistä aikoo jatkaa digitalisaatioon panostamista vuonna 2021. Selvityksen mukaan 30 prosenttia pohjoismaisista yrityksistä on sitä mieltä, että kuluttajakäyttäytymisen muuttuminen oli vuoden 2020 suurin haaste. Siten pienyrityksille on entistä tärkeämpää löytää uusia digitaalisia ratkaisuja toiminnan tehostamiseksi, kuten kassavirran hallinnan tehostaminen (48 prosenttia), maksujen vastaanottamisen (35 prosenttia) ja maksamisen sujuvoittaminen (34 prosenttia).

”Tiedämme, että pienyrityksillä on ollut valtavia haasteita koronapandemian aikana. On yllättävää, että monet yritykset ovat kuitenkin osoittautuneet nopealiikkeisiksi ja onnistuneet uudistumaan. Kun yritysten tarpeet näyttävät nyt muuttuvan pandemian ylittävällä, pidemmällä aikavälillä, meille on tärkeää tarjota niille ratkaisuja digitalisaation ja kestävyyden kehittämiseen,” sanoo Malin Berge, Vice President Strategic Growth Mastercardilta. 

Digitalisaation lisääminen ja verkkokaupan kasvattaminen ovat pohjoismaisten pienyritysten ykkösprioriteetteja vuonna 2021. Lähes 80 prosenttia niistä pienyrityksistä, joiden mielestä digitalisaatio on tärkeää, pitää verkkopalvelujen turvallisuuden lisäämistä toiminnan ja asiakkaiden kannalta olennaisena. Lisäksi pienyrityksistä yli 70 prosenttia pitää verkkokaupan asiakaskokemuksen kehittämistä tärkeänä.

Selvitys osoittaa myös enemmistön (56 prosenttia) pohjoismaisista pienyrityksistä jatkavan panostamista ilmastonmuutoksen vastaiseen työhön ja vastuullisuuteen. Vastuullisuuteen panostavien yritysten enemmistö, 56 prosenttia, asettaa etusijalle toimintansa myönteisten ympäristövaikutusten lisäämisen ja 42 prosenttia kielteisten ympäristövaikutusten vähentämisen.

 

Selvityksen tulokset Pohjoismaissa

  • 27 % on lisännyt toimintansa digitalisaatiota / kasvattanut verkkopalveluja
  • 18 % on muuttanut liiketoimintaansa (tuotteet/palvelut)
  • 76 %:n mielestä niistä vastaajista, jotka panostavat digitalisaatioon, verkkopalvelujen turvallisuus on tärkeää liiketoiminnalle
  • 68 %:n mielestä niistä vastaajista, jotka panostavat digitalisaatioon, on tärkeää tarjota palveluja verkossa tai applikaatioiden kautta
  • 66 %:n mielestä niistä vastaajista, jotka panostavat digitalisaatioon, sujuva käyttäjäkokemus verkkosivuilla on tärkeää toiminnalle
  • 56 % niistä vastaajista, jotka pitävät vastuullisuutta tärkeänä, haluaa lisätä toimintansa myönteisiä ympäristövaikutuksia
  • 48 % niistä vastaajista, jotka pitävät vastuullisuutta tärkeänä, pitää tärkeänä kassavirran sujuvaa hallintaa
  • 35 % pitää tärkeänä ratkaisuja, joilla helpotetaan maksujen vastaanottamista
  • 34 % pitää tärkeänä ratkaisuja, joilla helpotetaan maksamista

https://www.mastercard.fi/content/dam/public/mastercardcom/eu/fi/pdf/whitepaper-nordic-msmes-prepare-for-a-more-digital-and-sustainable-post-pandemic-landscape.pdf

Tietoja selvityksestä

Tutkimusyhtiö Kantar teki selvityksen marraskuussa 2020 Mastercardin toimeksiantamana. Selvitykseen vastasi yhteensä 1029 yksinyrittäjää sekä mikro-, pien- ja keskisuurta yritystä (”pienyritykset”) Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Vastaajista noin puolet oli B2C- ja puolet B2B-yrityksiä eri toimialoilta.


Selvitykseen osallistuneiden yritysten määritelmät:

  • Keskisuuri yritys: 51–249 työntekijää ja liikevaihto alle 50 miljoonaa euroa.
  • Pienyritys: 11–50 työntekijää ja liikevaihto alle 10 miljoonaa euroa.
  • Mikroyritys: 1–10 työntekijää ja liikevaihto alle 2 miljoonaa euroa.
  • Yksinyrittäjä: 0 työntekijää ja liikevaihto alle 2 miljoonaa euroa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Viestintätoimisto Cocomms
Vesa Valonen, puh. 040 705 4262, vesa.valonen(at)cocomms.com

Kuvat

Malin Berge, Vice President Strategic Growth Mastercard
Malin Berge, Vice President Strategic Growth Mastercard
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Mastercard
Mastercard on globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla toimiva teknologiayhtiö. Teemme maksamisesta turvallista, helppoa ja älykästä. Missiomme on toimia yhdistävänä ja vauhdittavana tekijänä osallistavassa digitaalisessa taloudessa, josta hyötyvät kaikki kaikkialla. Turvallisen datan ja verkkojen sekä kumppaneidemme ja oman palomme avulla luomme innovaatioita ja ratkaisuja, jotka auttavat yksilöitä, finanssi-instituutioita, valtioita ja yrityksiä hyödyntämään täysimääräisesti omia mahdollisuuksiaan. Meidän vastuuälymme on kulttuurimme perusta ja ohjaa kaikkea tekemistämme yhtiön sisällä ja ulkopuolella. Meillä on yhteyksiä yli 210 maassa ja alueella. Rakennamme vastuullista maailmaa, jossa kaikille avautuu arvokkaita mahdollisuuksia. www.mastercard.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mastercard

Bleam nimettiin Suomen lupaavimmaksi start-up-yritykseksi Mastercard Lighthouse FINITIV-ohjelmassa3.12.2021 10:58:32 EET | Tiedote

Viisitoista yritystä Pohjoismaista ja Baltian alueelta osallistui Mastercardin Lighthouse FINITIV-ohjelman syksyn 2021 kierrokseen. Ohjelman voittaja, joka valittiin tiimin vahvuuden, tuoteinnovaatioiden, toteutettavuuden ja kumppanuuspotentiaalin perusteella, julkistettiin Mastercard Lighthouse Fintech for Future -tapahtumassa Slush-tapahtumassa 2. joulukuuta. Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma, joka auttaa start-up-yrityksiä kumppanoitumaan Mastercardin, OP Ryhmän, Swedbankin, SEB:n, Danske Bankin ja DNB:n kanssa. Hienostunutta ratkaisua saumattomaan maksamiseen tarjoava Bleam valittiin ohjelman Suomen lupaavimmaksi start-upiksi yrityssarjassa. Syksyn ohjelmaan osallistui 15 start-upia. Kokonaisvoittaja oli Tallinnassa toimiva Single.Earth, ja Ruotsin lupaavin start-up oli EASI-b2b-maksualusta. "Sukupolvemme kuluttajilla on saumaton pääsy lähes kaikkiin palveluihin. Tarvitsemme innovatiivisia ratkaisuntarjoajia, jotka pystyvät vastaamaan kuluttajien mukavuudenhaluun. Olem

Mastercard Lighthouse - Investure voitti sosiaalisen vaikuttamisen Lighthouse MASSIV-ohjelman, Othalo voitti Impact potential -palkinnon3.12.2021 10:20:40 EET | Tiedote

Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman syksyn 2021 ohjelman on voittanut ruotsalainen Investure. Muut finalistit olivat imagiLabs ja Skrym. Norjalainen Othalo voitti Impact potential -palkinnon. Ohjelman voittaja julkistettiin Lighthouse FinTech For Future -tapahtumassa Helsingin Slush-tapahtumassa. Finalistit esittivät pitchinsä tilaisuudessa yleisölle. Lighthouse MASSIV 2021 -kumppanuusohjelmassa viisi yritystä sai syksyn ohjelmassa kolmen kuukauden työpajasarjan aikana räätälöityä tukea Swedbankin, Danske Bankin, UNDP:n, Nordic Impact Fundsin ja Synchin neuvonantajilta. Ohjelman neuvonantajien mukaan ruotsalainen sosiaalisen vaikuttamisen markkinapaikka Investure, joka pyrkii kuromaan umpeen kehittyvien markkinoiden liiallista rahoitusvajetta, osoitti suurta kumppanuuspotentiaalia ja edistyi ohjelmassa valtavasti. Investuren lohkoketjupohjainen ratkaisu poistaa investointien esteitä digitalisoimalla yksityisten markkinoiden transaktiot ja omaisuudenhoidon sekä luomalla l

Xiaomi tuo yhteistyössä Mastercardin kanssa Mi Smart Band 6 NFC -aktiivisuusrannekkeen myyntiin Suomeen13.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Johtavat teknologiayhtiöt Xiaomi ja Mastercard laajentavat kumppanuuttaan ja esittelevät uuden version Xiaomin suositusta Mi Smart Band 6 NFC -aktiivisuusrannekkeesta, jossa on NFC-lähimaksuominaisuus. Maksutoiminto on vain Mastercardin kortinhaltijoiden käytettävissä. Aluksi palvelu on tarjolla Curve-palvelun asiakkaille. “Puettavilla laitteilla on helppoa ja kätevää maksaa, ja jokainen maksutapahtuma on turvallinen Mastercardin digitaalisen alustan tokenisaation ja korttitietojen salauksen ansiosta", sanoo Erik Gutwasser, Mastercardin Pohjoismaiden ja Baltian alueen johtaja. Mi Smart Band 6 NFC: lähimaksu on arkinen tapa maksaa Uusi Mi Smart Band 6 NFC on osa Xiaomin suosittua puettavien lähimaksulaitteiden mallistoa. Rannekkeessa on NFC-yhteys, joka mahdollistaa nopean, turvallisen ja helpon maksamisen. Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan Xiaomi on maailman suosituin puettavien laitteiden valmistaja. Kuinka otat lähimaksut käyttöön Mastercardilla ja Mi Smart Band 6 NFC -rannekkeella Asen

Mastercard avaa Sustainability Innovation Lab -keskuksen20.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Sustainability Innovation Lab toimii globaalina tutkimus- ja kehityskeskuksena ilmastotietoisille digitaalisille tuotteille sekä palveluille ja tukee vaikuttavuuteen pyrkiviä start-up-yrityksiä ja kumppaneita. Tukholma, 20.9. 20, 2021 – Mastercard avaa Tukholmaan uuden kestävän kehityksen innovaatiolaboratorion, Sustainability Innovation Lab -keskuksen, joka johtaa yhtiön ympäristötietoisten digitaalisten tuotteiden ja ratkaisujen portfolion kehittämistä. Laboratorio keskittyy tarjoamaan yrityksille ja kuluttajille mahdollisuuden muuttaa tapaa, jolla ne tuottavat, jakelevat sekä ostavat tuotteita ja palveluita. Muutosten tarkoituksena on taata ihmisten ja maapallon mahdollisuudet menestyä nopeasti digitalisoituvassa maailmantaloudessa. Tukeakseen Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaa Mastercard valitsi Tukholman globaalin laboratorionsa kotipaikaksi. Kaupunki on ollut pitkään kestävän innovoinnin eturintamassa sekä paikalliset kuluttajat, poliitikot ja liike-elämä ovat vahvasti sitoutun

Mastercard announces its Lighthouse MASSIV impact tech program’s fall class, with advisors from Swedbank, Danske Bank, and Nordic Impact Funds6.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Lighthouse MASSIV, Mastercard’s social impact partnership program dedicated to help one billion people live more prosperous and secure lives by 2025, is pleased to announce its fall class that will be supported by advisors from a.o. Swedbank, Danske Bank, Synch and Nordic Impact Funds. Unlike traditional accelerators and corporate innovation programs, Lighthouse MASSIV is free and focused primarily on helping impact companies achieve their UN Sustainable Development Goals by finding partnerships and scaling globally. By connecting startups that have a high potential to improve the prosperity and security of the planet to large organizations for distribution and scaling, the programaims to achieve its mission of improving the lives of one billion people globally. With an improved impact measurement element for the startups in the program, Lighthouse MASSIV keeps track of achieving this mission. The companies joining the program this fall have been chosen because of their desire and abil

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme