Mastercardin tutkimuksen mukaan fintech-alalla investoidaan tekoälyyn, automaatioon ja digitalisointiin

Mastercardin tuoreen Nordic Fintech Manifesto -tutkimuksen mukaan suurimmat fintech-alan investoinnit tehdään tekoälyyn, automaatioon ja digitalisointiin Pohjoismaissa ja Baltiassa. Tutkimukseen haastateltiin pohjoismaisia ja baltialaisia fintech-alan startup-yrityksiä ja alan ekosysteemin yrityksiä.

Helsinki 12.6.2019

MagnaCarta- ja Fintech Mundi -tutkimusyritysten Mastercardin toimeksiannosta tekemän tutkimuksen mukaan finanssiala ja sijoittajat investoivat eniten tänä vuonna tekoälyyn, automaatioon ja digitalisointiin (64 % vastaajista) Pohjoismaissa ja Baltiassa. Seuraaviksi investointikohteiksi nousivat pankkien avoimet rajapinnat (46 %) ja maksut (28 %).

”Teknologisen kehityksen tahti kiihtyy, ja me Mastercardilla ymmärrämme, että emme voi pysyä toimialan kärjessä ilman yhteistyötä alan muutosta johtavien toimijoiden kanssa”, sanoo Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen kehityksen ja fintech-yhteistyön johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Tutkimuksen mukaan fintech-alan yritysten suurimmat haasteet ovat rahoitus- ja talousasiat (65 % vastaajista), liiketoiminnan skaalaaminen riittävän suureksi ja asiakkaiden tavoittaminen (60 %) ja säädöksiin liittyvät asiat (45 %). Seuraaviksi suurimmiksi arvioitiin näkyvyyden saaminen ja huomion herättäminen (38 %) sekä kestävällä pohjalla olevan tulovirran rakentaminen (33 %).

Tärkein teema seuraavan kahden vuoden aikana Pohjoismaissa on vastaajien mukaan se, että fintech-yrityksistä tulee suurien instituutioiden palveluntarjoajia (37 % vastaajista). Pankkialalle ennakoitiin myös uusia liiketoimintamalleja (29 %), pankkien ennakoitiin ostavan white-label -palveluja fintech-yrityksiltä sekä mobiilimaksamisen nähtiin korvaavan fyysisen rahan (26 %).

Pohjoismaiden ja Baltian alueen suurimmiksi liiketoimintamahdollisuuksiksi vastaajat nostivat avoimet rajapinnat (63 % vastaajista), automaation ja digitalisoinnin (48 %), alustat ja markkinapaikat (35 %) sekä uusien liiketoimintamallien etsimisen (35 %).

Fintech-alan yritykset ovat keränneet pääomaa tämän vuoden tammi-maaliskuussa 75 prosenttia koko viime vuonna kerätystä pääomasta. Kasvua viime vuoden tammi-maaliskuuhun verrattuna oli 70 prosenttia.

Voit ladata raportin ”Nordic Fintech Manifesto” osoitteesta: www.fintechdisruptors.org

Mediayhteydet:

Viestintätoimisto Cocomms Mastercard Finlandin puolesta
Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

MasterCard
MasterCard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, hallituksia ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. MasterCardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissa @MasterCardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemmeEngagement Bureau.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Mastercard ja NFT julkistavat Lighthouse-kehitysohjelman osallistujat23.8.2019 12:17:02 EESTTiedote

Mastercard ja NFT Ventures ovat valinneet yritykset vuoden 2019 Lighthouse-kehitysohjelmaan. Lighthouse-ohjelma on yhteistyöverkosto, jossa valitaan 15 lupaavinta finanssiteknologia-alan yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta kiihdyttämään kumppanoitumiskeskustelujaan Mastercardin ja suurimpien pankkien kanssa kahdesti vuodessa. Tänä syksynä ohjelma laajenee Riikaan. Tukholmassa ja Helsingissä se toimii aiempien vuosien tapaan. Hakemuksia ohjelmaan tuli eniten sen historiassa, ja niiden määrä kasvoi 68 prosenttia edellisvuodesta. ”Saimme satoja hakemuksia ja tiedustelua fintech-yrityksiltä ympäri Eurooppaa”, Lighthousen ohjelmajohtaja Jay Jensen kertoo. ”Baltian ja Pohjoismaiden fintech-yritysten laatu on mahdollisesti korkeinta tasoa koko mantereella ja hakemusten määrän kasvu on ollut upeaa.” ”Kiinnostuksen kasvu ohjelmaa kohtaan sekä start-up-yritysten että pankkien puolelta osoittaa kuinka arvokas tällainen nykyaikainen, yhteistyöhön perustuva toimintatapa on fintech-alan tulevaisuude

Mastercard ja P27 Nordic Payments Platform rakentavat maailman ensimmäisen reaaliaikaisen maksujärjestelmän25.6.2019 15:15:00 EESTTiedote