Mastercardin tutkimuksen mukaan fintech-alalla investoidaan tekoälyyn, automaatioon ja digitalisointiin

Mastercardin tuoreen Nordic Fintech Manifesto -tutkimuksen mukaan suurimmat fintech-alan investoinnit tehdään tekoälyyn, automaatioon ja digitalisointiin Pohjoismaissa ja Baltiassa. Tutkimukseen haastateltiin pohjoismaisia ja baltialaisia fintech-alan startup-yrityksiä ja alan ekosysteemin yrityksiä.

Helsinki 12.6.2019

MagnaCarta- ja Fintech Mundi -tutkimusyritysten Mastercardin toimeksiannosta tekemän tutkimuksen mukaan finanssiala ja sijoittajat investoivat eniten tänä vuonna tekoälyyn, automaatioon ja digitalisointiin (64 % vastaajista) Pohjoismaissa ja Baltiassa. Seuraaviksi investointikohteiksi nousivat pankkien avoimet rajapinnat (46 %) ja maksut (28 %).

”Teknologisen kehityksen tahti kiihtyy, ja me Mastercardilla ymmärrämme, että emme voi pysyä toimialan kärjessä ilman yhteistyötä alan muutosta johtavien toimijoiden kanssa”, sanoo Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen kehityksen ja fintech-yhteistyön johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Tutkimuksen mukaan fintech-alan yritysten suurimmat haasteet ovat rahoitus- ja talousasiat (65 % vastaajista), liiketoiminnan skaalaaminen riittävän suureksi ja asiakkaiden tavoittaminen (60 %) ja säädöksiin liittyvät asiat (45 %). Seuraaviksi suurimmiksi arvioitiin näkyvyyden saaminen ja huomion herättäminen (38 %) sekä kestävällä pohjalla olevan tulovirran rakentaminen (33 %).

Tärkein teema seuraavan kahden vuoden aikana Pohjoismaissa on vastaajien mukaan se, että fintech-yrityksistä tulee suurien instituutioiden palveluntarjoajia (37 % vastaajista). Pankkialalle ennakoitiin myös uusia liiketoimintamalleja (29 %), pankkien ennakoitiin ostavan white-label -palveluja fintech-yrityksiltä sekä mobiilimaksamisen nähtiin korvaavan fyysisen rahan (26 %).

Pohjoismaiden ja Baltian alueen suurimmiksi liiketoimintamahdollisuuksiksi vastaajat nostivat avoimet rajapinnat (63 % vastaajista), automaation ja digitalisoinnin (48 %), alustat ja markkinapaikat (35 %) sekä uusien liiketoimintamallien etsimisen (35 %).

Fintech-alan yritykset ovat keränneet pääomaa tämän vuoden tammi-maaliskuussa 75 prosenttia koko viime vuonna kerätystä pääomasta. Kasvua viime vuoden tammi-maaliskuuhun verrattuna oli 70 prosenttia.

Voit ladata raportin ”Nordic Fintech Manifesto” osoitteesta: www.fintechdisruptors.org

Mediayhteydet:

Viestintätoimisto Cocomms Mastercard Finlandin puolesta
Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

MasterCard
MasterCard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, hallituksia ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. MasterCardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissa @MasterCardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemmeEngagement Bureau.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Mastercard appoints Mark Barnett as President of Mastercard Europe4.5.2020 10:06:59 EESTTiedote

Mastercard today announced the appointment of Mark Barnett as President of its European business, based in Brussels. In this role Barnett will be responsible for the strategy, direction and overall success of all aspects of Mastercard’s business across the region. Mastercard’s European businesses, encompassing 53 countries, serving over 950 million people through partnerships with retailers, financial institutions and businesses. In his new role, Mark will report to Gilberto Caldart, President of International, and will join Mastercard’s Management Committee effective 1 June, 2020.

Ruotsalainen Doconomy voitti Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman22.11.2019 13:44:03 EETTiedote

Helsinki, 22.11.2019 – Ruotsalainen Doconomy valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman voittajaksi. Doconomyn kehittämän maksuratkaisun avulla kuluttajat voivat itse hallita toimintansa ilmastovaikutuksia. Voittaja julkistettiin tänään Helsingissä pidettävässä startup-tapahtuma Slushissa. Kiinnostus Lighthouse-kehitysohjelmaa kohtaan oli tänä vuonna ennätyksellisen suurta, ja siihen tuli satoja hakemuksia molemmilla kierroksilla.

Suomalainen finanssiteknologiayritys Enterpay Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman finaaliin31.10.2019 09:22:42 EETTiedote

Suomalainen Enterpay valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman finaaliin. Muut finalistit ovat ruotsalainen Doconomy ja latvialainen Nordigen. Mastercardin järjestämä Lighthouse on suosittu kumppanuusohjelma, jossa on mukana alan eturivin yhteistyökumppaneita ja johon tulee satoja hakemuksia. Ohjelman avulla Mastercard on osallistunut useiden finanssiteknologia-alan startup-yritysten kehittämiseen sekä innovaatioiden edistämiseen Pohjoismaissa ja Baltiassa.