Helsingin seudun kauppakamari

Matkailu- ja ravintola-alan osaajapula leviää käsiin ilman pikaisia ratkaisuja

Jaa
Koronapandemia on kurittanut matkailu- ja ravintola-alaa ennennäkemättömällä tavalla. Ravintola-alalla ennen pandemiaa vallinnut lähes krooninen työvoimapula ehti vaihtua pandemiarajoitteiden myötä työvoiman ylitarjonnaksi ja nyt ala kärvistelee uudelleen nopeasti syventyneen työvoimapulan kanssa. Uudenmaan matkailu- ja ravintola-alan yritysten hätä nousee esiin Ennakointikamarin selvityksessä.
"Matkailu- ja ravintola-alan yritykset kertovat, että niiden rekrytointitarpeet ovat kasvussa", sanoo Ennakointikamarin projektipäällikkö Olli Oja.
"Matkailu- ja ravintola-alan yritykset kertovat, että niiden rekrytointitarpeet ovat kasvussa", sanoo Ennakointikamarin projektipäällikkö Olli Oja.

Uudellamaalla pandemia on osunut majoitusalaan erityisen raskaasti, kun ulkomaalaiset matkustajat putosivat murto-osaan aikaisemmasta ja samaan aikaan kotimainen matkailu kohdistui pääsääntöisesti muualle Suomeen. Ennakointikamarin projektipäällikkö Olli Oja Helsingin seudun kauppakamarista arvioi, että tilanne on muuttunut nopeasti: jo kesän alussa yritykset raportoivat erityisesti ravintola-alalla työvoimapulasta, vaikka yhteiskunnan aukeaminen on monilta osin vielä täysin alkutekijöissään.

Tilanteen nopea muutos ja työvoimapula käy selville Ennakointikamarin kesällä 2021 teettämästä selvityksestä, joka tarkasteli matkailu- ja ravintola-alan työvoiman saatavuutta ja osaamistarpeita.  Tutkimuksessa syvähaastateltiin 10 majoitusalan yritystä ja 20 ravintola- ja kahvilayritystä.

”Majoitusalan yrityksistä jopa noin 80 % vastaajista kertoo, että niiden rekrytointitarpeet ovat kasvussa. Ravintolapalveluissa vastaava luku on noin 75 prosenttia. Töitä olisi nyt tarjolla erityisesti kokeille, vastaanottovirkailijoille, tarjoilijoille ja ravintolatyöntekijöille”, Oja kertoo.

Matkailu- ja ravintola-alan ongelmana on myös se, että työntekijöitä siirtyy toisille toimialoille.

”Kesällä 2021 pienen tauon jälkeen käynnistyneen työvoimapulakeskustelun näkökulmasta on merkittävää, että haastatellut yritykset arvioivat rekrytointitarpeiden kasvavan muutaman vuoden aikajänteellä”, Oja korostaa.

”Alalla joudutaan katsomaan pandemiasta eteenpäin ja ratkaisuja osaajapulaan on nyt löydettävä nopeasti”, Oja jatkaa.

Yritysten ja oppilaitosten tiivis yhteistyö avainasemassa

Yritykset toivovat ratkaisuksi tilanteeseen muun muassa työlupaprosessien sujuvoittamista. Myös HOK-Elannossa tilanne on tunnistettu ja ratkaisua etsitään kuumeisesti.

”Matkailu- ja ravintola-ala kärsii jatkuvasta osaajapulasta. Tiivis yhteistyö oppilaitosten kanssa on avainasemassa myös alan vetovoimaisuuden turvaamiseksi”, painottaa HOK-Elannon ravintolatoimialan HR-päällikkö Satu Vennala. Hänen mukaansa on tärkeää panostaa myös sujuviin työlupaprosesseihin, jotta ne eivät muodostu tulpaksi kansainvälisten osaajien rekrytoinneissa.  Erityisesti Vennala kaipaa alalle tiekarttaa, jonka avulla pandemiasta päästään eteenpäin. ”Nyt on seurannut vaikeuksia itse pandemian lisäksi myös siitä, että selkeä suunnitelma ulos pandemiasta puuttuu”, hän jatkaa.    

Yhteistyön merkitys nähdään myös Vantaan ammattiopisto Variassa, joka kouluttaa vuosittain yli 100 majoitus- ja ravintola-alan ammattilaista.

”Yhteistyön perustana on yhteinen tulevaisuudennäkymä. Tahtotila ja yhteistyö täytyy rakentaa niin, että molemmat kokevat sen pitkällä tähtäimellä hyödylliseksi”, toteaa Varian rehtori Pekka Tauriainen. ”Etenkin pk-yritykset tarvitsevat valmiita yhteistyökonsepteja, joihin on helppo tulla mukaan”, hän jatkaa.

Ennakointikamarin selvityksen mukaan yrityksistä löytyy halukkuutta oppilaitosyhteisyöhön mutta myös muiden toimijoiden, kuten työllisyyspalveluja tarjoavien tahojen kanssa. Ojan mukaan yritykset arvostavat yhteistyössä jatkuvuutta ja selkeyttä ja toisaalta toivoisivat proaktiivisuutta esimerkiksi TE-palveluilta. ”Valitettavasti työharjoittelu ja oppisopimuskoulutukset ovat pandemian vuoksi olleet vajaakäytössä”, Oja luonnehtii.

”Alan yritykset selvästikin tiedostavat sen, että ala toimii monille nuorille työntekijöille läpikulkupaikkana. Toisaalta yrityksissä on tunnistettu se, että voidakseen pitää hyvät ja halutut työntekijät, heille pitää tarjota mahdollisuuksia vaihtaa työtehtäviä”, Oja sanoo.

Ennakointikamari kokoaa työssään yhteen työ- ja elinkeinohallinnon, yritykset, oppilaitokset ja aluehallinnon, joiden näkemykset ovat perustana foorumin tuottamalle tilannearviolle ja toimenpidesuosituksille. Ennakointikamariverkosto kokoontuu kaksi kertaa vuodessa ja etsii konkreettisia ratkaisuja ja toimenpiteitä Uudenmaan työllisyyden kysymyksiin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Olli Oja, Ennakointikamari, projektipäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari, p. 050 564 7586, olli.oja@helsinki.chamber.fi


Tiina Tikander, Helsingin seudun kauppakamari viestintäpäällikkö, p. 046 878 7540, tiina.tikander@helsinki.chamber.fi

Kuvat

"Matkailu- ja ravintola-alan yritykset kertovat, että niiden rekrytointitarpeet ovat kasvussa", sanoo Ennakointikamarin projektipäällikkö Olli Oja.
"Matkailu- ja ravintola-alan yritykset kertovat, että niiden rekrytointitarpeet ovat kasvussa", sanoo Ennakointikamarin projektipäällikkö Olli Oja.
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin seudun kauppakamari
Helsingin seudun kauppakamari
Kalevankatu 12
00100 Helsinki

http://helsinki.chamber.fi/fi/

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 7 000 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin seudun kauppakamari

Näpistyksiä alkuvuonna Helsingissä jopa 60 prosenttia enemmän kuin aiemmin – ”Lainsäädännön tulisi näkyä myös tuomioissa”24.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Helsingissä tehtiin Poliisin mukaan yli 7 400 näpistystä tammi-toukokuussa 2025. Viime vuonna samaan aikaan näpistyksiä oli 4 615. Vuoden 2025 näpistyksistä yli 90 prosenttia on myymälänäpistyksiä. Alueen kauppojen mukaan ne aiheuttavat myös toistuvia vaaratilanteita sekä asiakkaille että myymälähenkilökunnalle. Helsingin poliisi on alkanut niputtaa sarjanäpistelijöiden näpistyksiä ja vie niitä yhdellä kertaa syyteharkintaan. ”Uuden lainsäädännön ja oikeuskäytännön tulisi selkeästi näkyä myös syyttämispäätöksissä ja tuomioissa eli toistuvia näpistystuomioita tulisi muuttaa vankeusrangaistukseksi”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin neuvontapalvelujen ja lakiasioiden johtaja Marko Silen. Heinäkuussa näpistyksiä ilmoitetaan perinteisesti paljon. Kesällä näpistyksiä tapahtuu myös muualla kuin myymälöissä.

Ennakointikamari selvitti: yritykset pitävät henkilökunnan jatkuvaa oppimista tärkeänä laajalti27.5.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Yritykset pitävät henkilöstön jatkuvaa oppimista merkittävänä – riippumatta siitä, onko yrityksen liiketoiminnan tavoitteena esimerkiksi kasvu, kannattavuus tai liiketoimintamallin muuttaminen, käy ilmi Ennakointikamarin tilaamasta laadullisesta tutkimuksesta. Yritykset kokevat, että osaamisen kehittämisen hyötyjä yrityksille ovat muun muassa yrityksen toiminnan tehostaminen, regulaatioon vastaaminen ja potentiaalisten työntekijöiden houkuttelu.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye