Matt Haigin Suomeen sijoittuva menestyskirja Poika nimeltä Joulu elokuvaksi

Osittain Suomessa kuvattu suurtuotanto Poika nimeltä Joulu on Netflixin suosituin elokuva. Osin Suomessakin kuvattua elokuvaa tähdittävät muun muassa Maggie Smith ja Sally Hawkins. Matt Haigin supersyksyssä on kolme kirjaa. Elokuvakantisen Poika nimeltä Joulu -kirjan lisäksi on ilmestynyt elokuvassakin esiintyvän, suomalaisesta Miika-hiirestä kertova kirja Hiiri nimeltä Miika. Tietokirja Syitä pysytellä hengissä on vertaisopas ahdistukseen ja masennukseen.

Matt Haig on Britannian tällä hetkellä tunnetuimpia nykykirjailijoita. Hänen teoksensa Keskiyön kirjasto, Syitä pysytellä hengissä ja lastenkirjansa ovat nostaneet hänet myydyimpien kirjailijoiden joukkoon. Arka kirjailija kuitenkin esiintyy harvakseltaan.

Haig sanoo kirjan Syitä pysytellä hengissä olevan hänen henkilökohtaisin kirjansa. Ibizalla yli 25 vuotta sitten hän seisoi kallionjyrkänteellä ja keräsi rohkeutta hypätä. Hän kuitenkin päätti elää vielä päivän, ja taas päivän, aina yhden kerrallaan. Lopulta, jyrkänteeltä hyppäämisen sijaan, hän alkoi kirjoittaa. Näin sai alkunsa Syitä pysytellä hengissä.

Poika nimeltä Joulun, kuten kaikki hänen kirjansa, tärkein teema on omana itsenään pysymisen tärkeys. Kirsi Pihan haastattelussa Matt Haig kertoi, että kaikki hänen kirjansa koskettavat mielenterveyttä jollain tavalla.

Poika nimeltä Joulu -kirjaan perustuva elokuva on todella kuvattu Suomessa Lapissa. Tonttujen kylän lavasteet rakennettiin kuitenkiin Prahaan. “He rakensivat suomalaisen, Pohjois-Suomeen sijoittuvan tonttukylän, joka on Prahassa. Oli heinäkuu ja kiehuvan kuuma sää, mutta ihan joka paikassa oli tekolunta", Haig sanoo Pihan haastattattelussa.

Katso Kirsi Pihan Matt Haig -haastattelu

Poika nimeltä Joulu -elokuvan traileri. Viime viikolla julkaistu elokuva on Netflixin tämän viikon suosituin elokuva.

Artikkeli Poika nimeltä Joulu -elokuvasta ja -kirjasta

Haigin esittely Aulan sivuilla

Kolme siskoa vannoo toisilleen selviytyvänsä – megahitti Auschwitzin tatuoijan jatko-osa suomeksi20.1.2022 11:48:22 EET | Tiedote

Heather Morrisin maailmanlaajuiset hittikirjat Auschwitzin tatuoija ja Cilkan tarina ovat myyneet maailmanlaajuisesti yli kahdeksan miljoonaa kappaletta ja Suomessakin yli 200 000 kappaletta. Holokaustin muistopäivänä julkaistava trilogian päätösosa Kolme sisarta kertoo teini-ikäisten Cibin, Magdan ja Livian tarinan Auschwitzin-Birkenaun keskitysleirillä ja kuolemanmarssilla. Cibi seurasi 15-vuotiaana leirille lähetettyä Liviaa vapaaehtoisesti, ja myöhemmin myös Magda vangittiin. Kohdatessaan jälleen keskitysleirillä he vannoivat toisilleen selviävänsä painajaisesta hengissä.

Ari Turusen Tuoksujen atlas, Jenna Kostetin romaani 1600-luvun myrkyttäjänaisesta, palkittu dekkaristi Tuire Malmstedt ja muita kirjauutuuksia: kutsu julkistukseen 4.9.1.9.2021 16:30:21 EEST | Tiedote

Aulan syksysn kotimaiset uutuuskirjat: * Palkitun dekkaristin Tuire Malmstedtin sarjan aloitus Lasitarha * Jenna Kostetin 1600-luvun dokumenteista löytynyt Margareta Kittin tarina * Suomalaisen kirjoittajaparin A.M. Frostin jatkosotaan sijoittuva Vakoojan jäljet * Työelämän vaatimuksille pehmeästi nauravan Lasse Nousiaisen Rakkauden lähettiläs * Tietokirjojen kruununa on Ari Turusen järkälemäinen voimanponnistus: kulttuurihistoriaa ja tuoksuja yhdistävä suurteos Tuoksujen atlas * Neromyyttiä purkava Markku Aallon romaani Kaikki päivät maailman loppuun asti * Virtuaalisessa kirjailijatapaamisessa 4.9. mukana myös meksikolainen Fernanda Melchor.