Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n lääkäreille talokohtainen työehtosopimus – ensimmäinen laatuaan Suomessa

Lääkäriliitto ja Hammaslääkäriliitto ovat allekirjoittaneet talokohtaisen työehtosopimuksen Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n kanssa.

Kemin ja Tornion kaupunkien ja Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin terveyspalvelut ovat siirtymässä 18.6.2018 alkaen suurelta osin Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n tuottamiksi. Ulkoistuksen myötä nykyiset työsuhteiset työntekijät ja julkiset viranhaltijat siirtyvät liikkeenluovutuksen mukaisesti ns. vanhoina työntekijöinä luovutuksensaajan eli Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n palvelukseen 18.6.2018 lukien.

Liikkeenluovutuksessa siirtyvien työntekijöiden työsuhteen ehdot määräytyvät voimassa olevan työ/virkaehtosopimuksen mukaan (Lääkärisopimus ja KVTES) 31.3.2020 asti. Nyt sovittua talokohtaista työehtosopimusta sovelletaan 18.6.18 alkaen uusiin palkattaviin työntekijöihin sekä liikkeenluovutuksessa siirtyviin lääkäreihin ja hammaslääkäreihin.

Kun lääkärit siirtyvät julkisista viranhaltijoista työsuhteisiksi työntekijöiksi, se vaikuttaa erityisesti päivystyksen järjestämiseen. Sopimus turvaa päivystyksen jatkumisen sekä mahdollistaa uusille palkattaville lääkäreille kaksi erilaista työehtosopimusvaihtoehtoa. Lääkärit voivat valita, noudatetaanko työsuhteessa Lääkärisopimuksen mukaisia määräyksiä ja palkkatasoa vai sovitaanko ehdoista työnantajan ja työntekijän välillä työntekijäkohtaisesti työsopimuksella.

”Lääkäriliitolle on ollut tärkeä saada turvattua näin isossa muutoksessa työsuhteen ehdot niin nykyisille kuin tuleville lääkäreille sekä mahdollisuus päivystystyön tekemiseen kuten aiemmin”, sanoo Lääkäriliiton puheenjohtaja Marjo Parkkila-Harju.

”Mehiläinen haluaa varmistaa paikallisten ja laadukkaiden terveyspalveluiden jatkuvuuden Länsi-Pohjassa. Olemme tyytyväisiä sopimukseen, jossa saavutimme yhteisen näkemyksen työrauhan turvaavista elementeistä ja päivystystoiminnan tulevaisuus on taattu. Tämä on hyvä lähtökohta toiminnan kehittämiselle yhdessä osaavan lääkärikunnan kanssa”, toteaa Mehiläinen Länsi-Pohjan toimitusjohtaja Lasse Männistö

Yhteisyrityksen alku on uusi tilanne molemmille osapuolille. ”On hienoa, että olemme saaneet hyvässä yhteistyössä neuvoteltua molempia osapuolia tyydyttävän ratkaisun”, Parkkila-Harju ja Männistö toteavat.

Lääkäriliiton paikalliset luottamusmiehet ovat olleet tärkeässä roolissa sopimusta neuvotellessa ja luottamusmiesten rooli on jatkossakin merkittävä toiminnan käynnistyessä.

Marjo Parkkila-Harju, Lääkäriliiton puheenjohtaja, puh. 050 5961670

Laura Lindholm, Lääkäriliiton neuvottelujohtaja, puh. 050 3574225

Lasse Männistö, Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n toimitusjohtaja, puh. 0440 160382

Markku Näreneva, Mehiläisen julkisten terveyspalveluiden liiketoimintajohtaja, puh. 044 598 6560

Perusterveydenhuollon hoitotakuun vahvistamisella liikkeelle - lääkärien määrää terveyskeskuksissa lisättävä11.4.2019 09:57:42 EESTTiedote

Suomen lääkärikuntaa edustava Lääkäriliitto kehottaa tulevaa hallitusta sopimaan ohjelmassaan tarvittavan sote-uudistuksen tavoitteiden toteuttamisesta askel kerrallaan. Ensimmäisenä askeleena tulee varmistaa joustava ja nopea perusterveydenhuollon lääkärin vastaanotolle pääseminen. Tämä voidaan toteuttaa vahvistamalla hoitotakuuta. Hoitotakuun vahvistamisella voidaan varmistua oikea-aikaisen hoidon nopeasta saatavuudesta, vähentää potilaiden siirtelyä tasolta toiselle sekä vahvistaa yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kansalaisten välillä. Kyseessä on edullisin ja vaikuttavin tapa parantaa terveydenhuoltomme merkittävintä ongelmaa nopeasti.