”Meillä muhii mielenterveyden aikapommi” – Ohjelmistoala herännyt koko Suomen ongelmaan: ”On kysyttävä, pitääkö meidän palata toimistoille?”

Mielenterveysongelmat ovat kasvava ongelma jopa vapaista työoloistaan tunnetulla ohjelmistoalalla. ”Heikentynyt mielenterveys vie informaatio- ja viestintäalalla työkyvyttömyyseläkkeelle jo kymmeniä työntekijöitä vuodessa. Tämä tarkoittaa, että ongelmista kärsiviä on alalla vähintään satoja”, kertoo Varman asiantuntijalääkäri Tiia Reho. ”Tilanne on hälyttävä ja meidän on ryhdyttävä toimiin. Ihmiset tarvitsevat yhteisöllisyyttä ja siksi on kysyttävä, pitääkö meidän oikeasti palata toimistoille ainakin osittain?”, pohtii Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Ohjelmistoala on herännyt alalla lisääntyneisiin mielenterveysongelmiin.

Lehdistötiedote 2.5.2022

Uuteen nousuun lähteneet mielenterveysongelmat ovat vakava haaste koko Suomelle. Erityisesti oireilevat asiantuntijatyötä tekevät. Tämä ilmenee eläkevakuutusyhtiö Varman tuoreista tilastoista.

”Mielenterveysperustaiset työkyvyttömyyseläkkeet ehtivät pitkään laskea, mutta kääntyivät uudelleen nousuun viisi vuotta sitten. Korona-ajan alussa tilanne näytti ensin paranevan, mutta viime vuonna nähtiin taas uusi nousu sairauspoissaoloissa. Asiantuntija-ammateissa mielenterveysongelmien osuus uusista työkyvyttömyyseläkkeistä on jo noin puolet. Meillä muhii mielenterveyden aikapommi, työkyvyttömyyseläkkeet ovat vain ongelmien jäävuoren huippu”, varoittaa Varman asiantuntijalääkäri Tiia Reho.

”Eläkettä jopa 10 vuotta edeltäviä merkkejä ongelmista ovat muun muassa lisääntyneet sairaspoissaolot, puutteet työn jäljessä, presenteismi sekä työn ja muun elämän epätasapaino.”

Uudet tiedot saavat herätyskellot soimaan myös ohjelmistoalan osalta.

”Heikentynyt mielenterveys vie informaatio- ja viestintäalalla työkyvyttömyyseläkkeelle jo kymmeniä työntekijöitä vuodessa. Tämä tarkoittaa, että ongelmista kärsiviä on alalla vähintään satoja”, valottaa Reho. Ohjelmistoala muodostaa selkeän enemmistön ammattiluokituksen informaatio- ja viestintä työntekijöistä.

Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha ottaa tiedot erittäin vakavasti.

”Alalla ei ole varaa hukata yhtään työntekijää. Tilanne on hälyttävä ja meidän on ryhdyttävä toimiin. Ihmiset tarvitsevat yhteisöllisyyttä ja ryhmään kuulumista ja siksi on kysyttävä, pitääkö meidän oikeasti palata toimistoille ainakin osittain? Olemme tottuneet alalla ajattelemaan hajautettua tiimiä vahvuutena, mutta se on nyt ainakin johonkin mittaan kyseenalaistettava”, toteaa Roiha.

Yhteisöllisyyden parhaat keinot jakoon

Ohjelmistoala perustaa ensitöikseen HR-klubin, joka julkistetaan tiistaina 3.5. järjestettävässä tilaisuudessa. Kysyntä mukaan on ollut kova, ohjelmistoalan johtajat tiedostavat kehitystarpeet.

”Ohjelmistoalaa on usein ja hyvästä syystä pidetty ideaalialana työntekijöille, koska työnantajat tarjoavat niin paljon vapautta. Kokemus yksin jäämisestä on kuitenkin kasvanut, kun ajasta ja paikasta riippumaton työ on yleistynyt. Ymmärrämme, että yhteisöllisyys eli rakentavat ihmissuhteet työpaikalla ovat korvaamattoman arvokkaita.”

”Tarvitsemme kaikki parhaat kokemukset tästä jakoon, jotta kehittäjät ja koko ohjelmistoalan väki voisivat mahdollisimman hyvin tulevaisuudessa. Parhaiden työpaikkojen palkintoja on alallamme voitettu pilvin pimein, mutta se ei riitä”, analysoi Roiha.

Monet kansainväliset jätit kuten Alphabet (Google), Amazon ja Apple ovat jo komentaneet ihmiset takaisin työpaikoille koronan aiheuttaman massiivisen etätyöbuumin jälkeen.

”Ensinnäkin pitää firmoissa päästä kartalle siitä, miten ihmiset oikeasti voivat. Sitten pitää löytää parhaat ratkaisut siihen, miten ihmisten hyvinvointia tuetaan juuri siinä tilanteessa, mikä heillä on. Tässä on paljon tekemistä ja tulemme tekemään kaikkemme, jotta tieto onnistuneista tavoista leviää yritysten kesken. Tälle on ennen kaikkea valtava inhimillinen tarve, mutta myös suuri taloudellinen vaikutus työkyvyn parantumisen kautta – ja suuri kansallinen merkitys hyvinvoinnillemme”, painottaa Roiha.

Ongelmia ehkäistävä ennalta, syntyneet ongelmat hoidettava

Rakettitiede Oy on ollut ohjelmistoalan etulinjassa työntekijöidensä työkyvyn tukemisessa. Toimitusjohtaja Juha Huttunen on rakentanut yhtiölle toimintatapoja, jotka sekä ehkäisevät ongelmia ennalta että hoitavat jo aiheutuneita.

”Pyrimme jo oman myyntiprosessimme aikana varmistamaan, että tilattu työ on meidän tekijöillemme kiinnostavaa ja ympäristö, jossa työ tehdään, on työntekijällemme mahdollisimman sopiva. Käymme myös asiakkaiden kanssa ennalta läpi työn kuormittavuutta työntekijöidemme kannalta ja pyrimme varmistamaan, että asiakkaamme kohtelevat meidän työntekijöitämme yhtä hyvin ja huomaavaisesti kuin omiaan. Panostamme siis erityisesti siihen, että yksittäisen työntekijämme työympäristö olisi mahdollisimman hyvin soveltuva ja työkykyä tukeva.”

Jos ongelmia on silti päässyt syntymään, niiden kanssa ei tarvitse jäädä yksin.

”Olemme ottaneet käyttöön lyhytterapian, johon voi hakeutua matalalla kynnyksellä. Meillä on myös laaja terveysvakuutus, joka kattaa pitkäkestoisemmankin terapian. Näillä korjataan jo syntyneitä ongelmia – tietysti ennen kaikkea toivomme, ettei niitä pääsisi edes syntymään.”

Verkkotilaisuus ”Bugi, joka on pakko ratkaista – mielenterveyden häiriöt alallamme”, järjestetään 3.5. klo 09.00-10.30. Mukana Tiia Rehon, Rasmus Roihan ja Juha Huttusen lisäksi myös Mielenterveyden Keskusliiton toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka.

Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmisto- ja e-business ry, 0400 180434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Tiia Reho, asiantuntijalääkäri, Varma, 050 311 5149, tiia.reho@varma.fi

Juha Huttunen, toimitusjohtaja, Rakettitiede Oy, 040 756 2892, juha@rakettitiede.com

Ohjelmistoala on herännyt alalla lisääntyneisiin mielenterveysongelmiin.

Ohjelmistoala tekee historiaa: ”Meillä on Juniorirekry-tapahtumassa yli 800 osallistujaa, joista ylivoimainen enemmistö on naisia!”11.5.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoalan suurin haaste on uusien osaajien löytäminen. ”Tarve on huutava ja toivomme, että Juniorirekry-tapahtumassa mahdollisimman moni koodari-junnu kohtaa tulevan työnantajansa – edellytykset ovat erinomaiset”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan tapahtuma menee varmuudella historiaan: ”Tuskin koko universumista löytyy isoa IT-rekrytapahtumaa, jossa miehet olisivat olleet pieni vähemmistö.” Yrityksiä kaivataan mukaan lisää, vaikka ”23 yritystä on mainio alku.”

”Olemme valmentaneet jo satoja naisia… Tavoitteemme on naisten oma teknologiayritys” – Mimmit koodaa -palkinto 2022 Susanna Kyllöselle22.4.2022 12:16:14 EEST | Tiedote

Mimmit koodaa -palkinnon 2022 on voittanut Susanna Kyllönen merkittävistä ansioistaan naisten innostamisessa ohjelmistoalalle ja tehokkaasta työstä sen hyväksi. ”Susannan käynnistämä Twig the Code -yhdistys on tehnyt erittäin arvokasta työtä, hienoin tuloksin. On tärkeää, että muutkin kuin Mimmit koodaa -ohjelma ponnistelevat samojen isojen tavoitteiden hyväksi”, kiittää Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi. ”Koen, että tämä on palkinto kaikille naisille, jotka ovat työhömme osallistuneet”, jakaa Susanna Kyllönen kiitosta eteenpäin.

”Annamme äänen vaiennetuille” – Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu, joka auttaa lähisuhdeväkivallan uhreja Suomessa ja Tansaniassa9.12.2021 14:31:58 EET | Tiedote

Lähisuhdeväkivallan uhreja auttava Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu 2021. ”Tarjoamme väkivallan uhreille helpon tavan päästä apuun kiinni. Palkinto on meille erittäin arvokas tunnustus ja tärkeää julkisuutta”, kiittää Ainon perustaja Anna Juusela. Palkinnon myöntävä Ohjelmisto- ja e-business ry pitää Aino Chatbotin merkitystä erittäin suurena. ”Aino on mainio osoitus siitä, miten digitaalisuus ja tekoäly voivat auttaa vakavien yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisessa”, korostaa toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Nyt ilmastonmuutoksen kimppuun” – Vuoden Ohjelmistoyrittäjä Sammeli Sammalkorpi luo hankinnoista väylän puhtaaseen bisnekseen9.12.2021 14:17:31 EET | Tiedote

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2021 on Sievon perustajiin kuuluva Sammeli Sammalkorpi. ”Sammeli on rakentanut hankintojen analytiikalla upean yrittäjävetoisen kansainvälistyvän kasvutarinan”, kiittää valinnan tehneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Sievo on viidessä vuodessa kolminkertaistanut liikevaihtonsa jo lähes 20 miljoonaan euroon. ”Luomme datalla asiakkaille merkittävää lisäarvoa. Nyt analytiikkamme mittaa myös ostojen hiilijalanjäljen”, kertoo Sammalkorpi Sievon uudesta suunnasta.

”Milja on tärkeä koko ohjelmistoalalle” – Vuoden Tivi-vaikuttaja 2021 on Milja Köpsi, Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä ja pysäyttämätön luonnonvoima3.12.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on valittu Vuoden Tivi-vaikuttajaksi. ”Olemme todella iloisia Miljan ja koko ohjelmistoalan puolesta. Miljan työ on ollut ratkaisevan tärkeää Mimmit koodaa -ohjelman kasvulle ohjelmistoyritysten muutosvoimaksi”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan Köpsi ei ole onnistunut vain omalla persoonallaan innostamaan tuhansia naisia mukaan. ”Milja on ollut keskeinen voima myös yritysten saamisessa mukaan ja muutoksen aikaansaamiseksi alalla.”