Menestyksen resepti

Cafe Laurin yli kymmenen vuotta sitten perustanut yrittäjäpariskunta tietää, miten yrittämisestä saa mielekästä koko yrityksen elinkaaren ajaksi. Nyt kun kahvila on myyty ja eläkepäivät edessä, on hyvä jakaa menestyksen resepti muillekin.
Menestyneen Cafe Laurin isäntäpariskunnasta ei koskaan tuntunut vastenmieliseltä lähteä töihin. Pullan tekeminen oli terapeuttista ja asiakkaat antoivat päivään positiivista energiaa.

Lohjalaiset yrittäjät Jukka Turunen ja Timo Ranta tunnetaan Cafe Laurin alkuperäisenä isäntäparina. Vuonna 2009 perustettu kahvila on palkittu muun muassa Lohjan matkailuyrityksenä ja Pauligin parhaana kahvilana. Huhtikuussa 2020 miehet päättivät jäädä kahvilanpidosta eläkkeelle, mutta eivät yrittämisestä uupuneena, vaan täynnä elinvoimaa. Miten yrittäjän on mahdollista säilyttää hyvä energiataso päivästä ja vuodesta toiseen aina eläkkeelle jäämiseen saakka?

Oikea ala ja sopiva ajoitus

Sekä Jukka että Timo ovat kahvilaihmisiä.

”Ensitreffeillä kohtasimme Café Engelissä”, Jukka muistelee.

”Olemme myös matkustaneet paljon, ja nähneet valtavasti erilaisia kahviloita”, jatkaa Timo.

Miehet arvioivat kahviloiden erilaisia ratkaisuja ja pohtivat aluksi leikillään, mitkä niistä sopisivat heidän tulevaisuuden kahvilaansa. Kun pitkän uran eri ravintoloissa sekä Suomessa että Keski-Euroopassa tehnyt Timo täytti 52 vuotta, oli päätöksen aika.

”Ymmärsin, että jos haluaisin kokeilla siipiäni yrittäjänä, olisi uskallettava tehdä päätös.” Yrittäjäkurssin jälkeen sopiva kahvila löytyi Lohjalta.

Avoin ja ammattimainen asenne

Aluksi Timo huolehti pariskunnan kahvilayrityksestä päätoimisesti, ja Jukka jatkoi uraansa Helsingissä. Toiminnan jatkuvasti vilkastuessa myös Jukka siirtyi täyspäiväiseksi yrittäjäksi. Kuopiosta kotoisin olevan Jukan työelämä on ollut värikäs, ja ennen kahvilayrittäjyyttä mies loi uraa niin muodin ja median parissa kuin pankkimaailmassakin. Monipuolisen työelämän takana on avoin suhtautuminen ja rohkeus heittäytyä. Yritys hyötyi aikaisempien ammattien kartuttamista verkostoista sekä kokemuksesta markkinoinnin, myynnin ja talouden parissa.

”Hakiessamme yritysrahoitusta saimme yritysneuvojalta positiivista palautetta liiketoimintasuunnitelmastamme, johon ei tarvinnut tehdä lainkaan muutoksia”, Timo muistelee.

”Vuosien varrella meitä eniten yllätti se, ettei mikään yllättänyt”, Jukka jatkaa. ”Kaikki oli alusta asti niin hyvin mietitty.”

Jukka muistuttaa, että on myös tärkeää olla haukkaamatta liian isoa palaa. Kun tiedostaa omat resurssinsa, on helpompaa tehdä omankokoista liiketoimintaa.

”Emme esimerkiksi halunneet tehdä Cafe Laurista ketjua, vaikka meille sellaista tilaisuutta tarjottiinkin”, Jukka toteaa. ”Mitä isompi bisnes, sitä suuremmat murheet.”

Persoonallista palvelua

Jukka ja Timo ovat nautiskelijoita ja esteetikkoja, mikä näkyi ihastuttavasti kahvilan sisustuksessa. Seinissä kimalsivat kultatapetit, wc:ssä säkenöi kristallikruunu ja pöytien ääressä oli wieniläistuolit.

”Timolla on aina ollut se periaate, että täytyy uskaltaa erottua – seinäruusuksi ei sovi jäädä ja olemassaoloaan ei pidä pyytää anteeksi”, Jukka toteaa.

Myös henkilökohtaiseen palveluun kiinnitettiin paljon huomiota, ja alusta asti oli selvää, että Cafe Laurissa tarjoillaan pöytiin ja kahvikupit jätetään herkkuhetken jälkeen henkilökunnan huoleksi.

”Itsepalvelu ei missään tapauksessa ollut Cafe Laurin juttu”, kertoo Timo. ”Suomessa itsepalvelukulttuuri on mennyt ihan liian pitkälle.”

Verkostoja, vertaistukea ja vapaa-aikaa

A-oikeuksilla varustetun Cafe Laurin valikoimiin kuului kymmenien erikoiskahvi- ja teelaatujen lisäksi sekä suolaisia että makeita herkkuja. Samalla kun Jukka huolehti asiakaspalvelusta, valmisti Timo kakut, pullat ja munkit sekä sieni-, lohi- ja kinkkupiiraat. Patongit ja croissantit tulivat puolivalmiina yhteistyökumppanilta. Valikoimiin kuului myös kahdeksan salaattivaihtoehtoa ja päivän keitto. Monipuolisen ja korkealaatuisen valikoiman parissa yrittäjät tekivät helposti seitsemän päivän mittaista työviikkoa, jonka työpäivät venyivät pitkiksi. Omasta jaksamisestaan täytyy pitää huolta, vaikka tekisi rakastamaansa työtä.

”Yrittäjillä ja varsinkin yksinyrittäjillä ei välttämättä ole tukiverkostoa”, Jukka toteaa. ”Me Timon kanssa olemme olleet onnekkaassa asemassa, koska olemme saaneet toisistamme vertaistukea koko ajan.”

Jukka muistuttaa, ettei kukaan voi yksin hallita kaikkea – joka alalla on omat asiantuntijansa, ja jos haluaa tarjota asiakkaille laatua, kannattaa verkostoitua hyvin. Jos yrittää tehdä kaiken itse, väsyy helposti, eikä jaksa enää täyttää antamiaan asiakaslupauksia. Asiakkaat ovat laatutietoisia ja vaihtavat nopeasti palveluntarjoajaa, mikäli eivät saa rahalleen vastinetta. Jaksamisesta täytyy huolehtia myös riittävällä vapaa-ajalla.

”Olemme pitäneet kahvilan kokonaan kiinni kahdeksan viikkoa vuodessa – kolme viikkoa kesällä ja talvella sekä viikon keväällä ja syksyllä. Silloin olemme lomailleet, matkustelleet ja rentoutuneet kunnolla.”

Aika luopua ja siirtyä eteenpäin

Yrittäjäpariskunta alkoi suunnitella kahvilasta luopumista eläkeiän lähestyessä. Pyörät alkoivat pyöriä heti, kun asiaa pohdittiin ensimmäisen kerran ääneen.

”Mainitsin asiasta erään haastattelun yhteydessä, ja kun luopumisaikeista kirjoitettiin lehdessä, saimme heti ostotarjouksen”, Jukka kertoo.

Kun luopumispäätös on tehty, on turha jäädä haikailemaan. Kun luopuu jostain, saa jotakin uutta tilalle.

”Olimme jo aikaisemmin tehneet päätöksen rakentaa Lohjan vuoden 2021 asuntomessuille uuden kodin, ja nyt meille on jäänyt aikaa tälle projektille”, kertoo Jukka.

Cafe Laurin tavoin myös taloprojektista tulee omistajiensa näköinen – esteettinen ja massasta erottuva. Talo erottuu jo muodollaan ja materiaalillaan – Jukan ja Timon uusi koti tulee olemaan pyöreä ja teräsrunkoinen. Toteutuksesta vastaa lohjalainen Aulis Lundell Oy.

”Uudessa kodissamme on tilaa taiteelle ja jopa livemusiikille”, Jukka toteaa.

Estetiikan lisäksi Pyörteeksi nimetyssä kodissa on huomioitu ekologisuus ja esteettömyys.

”Olemme hankkineet loppuelämän kodin, jossa voi liikkua tarvittaessa vaikka pyörätuolilla”, toteaa Timo.

Lohjan asuntomessuille kesäksi 2021 valmistuva Pyörre-talo tulee olemaan Jukan ja Timon haaveiden koti
Pyörre-talon rungot ja myös terassi on valmistettu ikuisesta teräksestä

Ympäri maailmaa kiertänyt yrittäjäpariskunta Timo Ranta ja Jukka Turunen on löytänyt unelmien kotipaikan Lohjalta. Erikoiset toiveet täyttävä Pyörre-talo valmistuu Lohjan vuoden 2021 asuntomessuille.

Teräsrunkoisen Pyörre-talon toteutuksesta vastaavat Aulis Lundell Oy ja arkkitehti Matti Kuittinen, jonka suunnitteleman talon hiilijalan- ja  hiilikädenjälki vastaavat ympäristöministeriön 2025 voimaan tulevaa  asetusta. Talossa käytettävät rakenneratkaisut perustuvat Aulis Lundell Oy:n pitkäaikaiseen tuotekehitykseen ja tuotantoon.