Meriverkostot-tapahtuma on vuoden elinkeinopoliittinen kuntateko

Turun kauppakamarin elinkeinopolitiikan valiokunta on myöntänyt vuoden 2019 Elinkeinopoliittisen kuntateko -palkinnon Naantalin kaupungille ja elinkeinoasiamies Jorma Rannalle Meriverkostot-tapahtuman järjestämisestä. Palkinto jaetaan vuosittain kunnalle, sen yhteistyöorganisaatiolle tai henkilölle, joka on toiminut erityisen hyvin yritysilmapiirin parantamiseksi tai elinkeinoelämän tai yritysten toimintaympäristön kehittämiseksi.

Tänä vuonna Meriverkostot-tapahtuma keräsi ennätysyleisön: lähes 500 seminaariosallistujaa 150 yrityksestä ja lähes 80 näytteilleasettajayritystä. Kuva: Naantalin kaupunki

Elinkeinopolitiikan valiokunnan mielestä Meriverkostot-tapahtuma on erinomainen esimerkki nopeasta reagoinnista ongelmaan yritysten toimintaympäristössä. Tapahtuman synty perustui havaintoon siitä, että Turun telakka ja sen kokonaistoimittajat eivät pystyneet yksin kasvattamaan tuotantoaan ja henkilöstöään riittävän nopeasti kysyntää vastaavasti. Ainoa nopea ratkaisu oli saada alihankintaverkostoon lisää kasvuhaluisia yrityksiä.

Tapahtuman merkitys meriteollisuusyrityksille on näkynyt vuosittain kasvavissa osallistujamäärissä. Tänä vuonna tapahtuma keräsi ennätysyleisön: lähes 500 seminaariosallistujaa 150 yrityksestä ja lähes 80 näytteilleasettajayritystä. Lähes 80 prosenttia osallistujista ilmoitti luoneensa tapahtuman avulla uusia yhteistyöverkostoja. Myös alan suuremmat toimijat ovat hyötyneet tapahtumasta, koska he ovat löytäneet tapahtuman avulla itselleen uusia alihankkijoita.

Naantalin kaupungin elinkeinoasiamies Jorma Ranta on vastannut tapahtuman järjestelyistä. Idea tapahtumasta syntyi jo vuosia sitten.

”Kun Turun telakka kertoi ensimmäisestä investointiohjelmastaan, aavistin niiden laajuudesta, että laivatilauksia on tulossa myös lisää. Osa laivateollisuuden yrityksistä oli sitä ennen kuitenkin siirtynyt hakemaan työtä muilta teollisuuden aloilta, ja alihankintaketju tarvitsi uudelleenrakentamista. Entisenä tapahtumatuottajana luontainen ratkaisu asiaan oli järjestää yrityksiä kokoava tapahtuma, jossa myyjät ja ostajat kohtaisivat”, Ranta kertoo.

Meriverkostot-tapahtumalla on myös haluttu edistää sitä, että mahdollisimman suuri osa laivateollisuuden työstä voitaisiin tehdä Suomessa.

”On kunnia saada tehdä omalla pienellä panoksella työtä suomalaisen työn ja osaamisen eteen ja välillisesti jopa viennin hyväksi. Tapahtuman järjestämiseen on eniten motivoinut yrityksiltä saatu kannustus ja kiittävä palaute”, Ranta toteaa.

Naantalin kaupunginjohtaja Jouni Mutanen kertoo Naantalin haluavan Meriverkostot-tapahtuman avulla edistää alan yritysten yhteistyötä. Hän muistuttaa, että Meyerin Turun telakka sijaitsee aivan Naantalin naapurissa.

”Telakan ja meriteollisuusyritysten vahvistuminen tuo hyvinvointia myös kaupunkiimme, jossa on yksi Suomen vilkkaimmista satamista ja Pohjois-Euroopan johtavista korjaustelakoista. Naantali tarjoaa meriteollisuusyrityksille myös tonttivaihtoehtoja. Naviren teollisuusalue sijaitsee Luonnonmaalla Turun korjaustelakan läheisyydessä. Naviren alueelta yritysten merikuljetukset sujuvat hyvin”, Mutanen toteaa.

Meriverkostot 2020 -tapahtuma järjestetään ensi vuonna Naantalin kylpylässä tiistaina 21.4.2020.

Turun kauppakamarin elinkeinopoliittisen kuntapalkinnon saajat:

2011: Uusikaupunki
2012: Loimaa
2013: Salo
2014: Kemiönsaaren kunta
2015: Turun kaupunki
2016: tekninen johtaja Antti Korte, Raision kaupunki
2017: Kaupunkifestivaali SHIFT
2018: Salo IoT Campus
2019: Meriverkostot-tapahtuma, Naantalin kaupunki ja elinkeinoasiamies Jorma Ranta

Jorma Ranta
elinkeinoasiamies
Naantalin kaupunki
jorma.ranta@naantali.fi

Kaisa Leiwo
kaisa.leiwo@kauppakamari.fi

Huoltovarmuuskeskuksen ja Turun kauppakamarin yhteishanke auttaa PK-yrityksiä tunnistamaan ja ennakoimaan liiketoiminnan riskejä24.1.2020 08:15:00 EETTiedote

Yhä useammat yritykset kokevat turvallisuustilanteensa heikenneen viime vuosina. Yrityskentän riskienhallinta on hajanaista, ja siksi PK-yrittäjän onkin vaikeaa taklata kaikki muuttuvat turvallisuushaasteet. Turun kauppakamari ja Huoltovarmuuskeskus ryhtyvät kouluttamaan PK-yrityksiä vastaamaan muuttuviin turvallisuushaasteisiin. Yhteistyössä eri ammattilaisten kanssa kehitetty neliosainen koulutuskokonaisuus RIMA – Riskeistä mahdollisuuksiin alkaa ensimmäisen kerran maaliskuussa. Koulutuksessa perehdytään monipuolisesti erilaisiin yrityksen turvallisuushaasteisiin, jotka voivat uhata yrityksen toiminnan jatkuvuutta. Kauppakamarin koulutuspäällikkö Maria Lindbom kertoo koulutuksen olleen toivottu. ”Kauppakamari ja Huoltovarmuuskeskus tekevät tiivistä yhteistyötä yritysten kanssa, ja huomasimme molemmat tahoillamme, että tarve PK-yrityksille suunnatulle riskienhallintakoulutukselle oli selvästi olemassa. Moni yrittäjä usein pohtii erilaisia riskejä ja kauhukuvia mielessään, mutta arjen

Varsinais-Suomen logistiikka-alan tunnustukset Valmet Automotivelle ja Juha-Pekka Wahlströmille23.1.2020 13:30:00 EETTiedote

Turun kauppakamari ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry ovat valinneet Varsinais-Suomen vuoden 2019 logistiikkayritykseksi Valmet Automotive Oy:n. Palkinnon perusteena on muun muassa yrityksen merkittävä vaikutus alueen alihankkijaverkostoon. Vuoden logistiikkatoimija -palkinnon sai LogiSystems Oy:n toimitusjohtaja Juha-Pekka Wahlström. Palkinnot jaettiin kauppakamarin Logistiikkaseminaarissa torstaina 23.1.

12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma määrittää Varsinais-Suomen liikennehankkeet tulevalle vuosikymmenelle14.1.2020 10:48:04 EETTiedote

Kauppakamarit pitävät lausuntokierroksella ollutta 12-vuotiseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan liittyvää liikenne- ja viestintäviraston selvitystä liikennejärjestelmän nykytilasta ja toimintaympäristön muutoksista kattavana. Toimivan infrastruktuurin tärkeys elinkeinoelämälle tarvitsisi enemmän huomiota. Varsinais-Suomi on merkittävä logistinen solmukohta Suomessa. Alueella sijaitsee paljon valtakunnallisesti merkittäviä teollisuuden aloja, joten toimivan infran merkitys korostuu.

Matti Rihko jatkaa Turun kauppakamarin puheenjohtajana13.12.2019 14:00:00 EETTiedote

Tractatus Properties Oy:n hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko jatkaa ensi vuonna Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtajana. Varapuheenjohtajina jatkavat Meyer Turku Oy:n varatoimitusjohtaja Tapani Pulli ja Teleste Oyj:n toimitusjohtaja Jukka Rinnevaara. Turun kauppakamarin valtuusto valitsi tänään kauppakamarin hallitukseen uusina jäseninä Syväranta Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Panu Routilan ja Wallac Oy:n johtaja Petri Kallion. Hallituksessa jatkavat Turun kaupunginjohtaja Minna Arve, Bayer Oy:n varatoimitusjohtaja Peter Essen, RTL-Inductives Oy:n tehtaanjohtaja Marita Frimodig, Liedon säästöpankin toimitusjohtaja, kauppaneuvos Jussi Hakala, Pemamek Oy:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Heikonen, Neste Oyj Naantalin jalostamon Satamat ja terminaalit -johtaja Elina Herrala, Raisio Oyj:n toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi, Pesupalvelu Hans Langh Oy:n toimitusjohtaja Linda Langh, Leino Group Oy:n toimitusjohtaja, teollisuusneuvos Liisa Leino, Turun Seudun Osuuspankin toimitus

Kysely: Turku–Helsinki -junayhteyden epävarmuus ja hitaus ajavat yritykset matkustamaan autolla – monet käyttäisivät mieluummin junaa24.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Auto on yrityksissä suosituin tapa liikkua Turun ja Helsingin välillä, selviää Turun kauppakamarin tekemästä liikenneyhteyskyselystä. Monessa yrityksessä liikuttaisiin mieluummin raiteilla, mutta junayhteyden epävarmuus ja hitaus ajavat yritykset matkustamaan autolla. Tiedot selviävät Turun kauppakamarin tekemästä kyselystä.