Metron asetinlaitteen vaihtotyö sujuu aikataulussaan

Metron uuden asetinlaitteen vaihtotyö on toistaiseksi sujunut aikataulussaan. Radan varren laitteet on nyt kytketty Mipron järjestelmään, eikä tähän mennessä ongelmia ole ollut. Parhaillaan Mipro testaa järjestelmän toimintoja.

Mipro testaa järjestelmän toimintaa Herttoniemen metrovalvomossa.

- Vaihtotyö on mittava operaatio, ja vaatii ison työpanoksen. Mipro aloittaa koeajot radalla illan aikana alkaen metrolinjan idän haaroilta. Jos kaikki sujuu jatkossakin hyvin, pääsee HKL käynnistämään omat koeajonsa huomenna puoliltapäivin, kertoo HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Vaihtotyö on mittava ponnistus sekä HKL:n että asetinlaitteen toimittavan Mipron väelle. Töissä on viikonlopun aikana yhteensä noin 150 asiantuntijaa.

- Vaihtoa on myös valmisteltu pitkään, jotta ongelmia ei tulisi. Asetinlaitteen vaihdon vaatima liikennöintikatko on valitettava, mutta pakollinen, jotta koko metrolinjalle saadaan yksi, yhtenäinen asetinlaite, sanoo Lähdetie.

Asetinlaite on metron liikenteenohjausjärjestelmän perusta: se esimerkiksi ohjaa opastimia ja vaihteita sekä antaa ajantasaisen tiedon junien sijainnista radalla. Asetinlaite varmistaa, että junalle on vapaa kulkureitti ja junien välillä säilyy turvallinen etäisyys. Tähän asti metrolinjalla on ollut käytössä kahden eri valmistajan asetinlaitetta. Yhtenäisellä asetinlaitteella pystytään parantamaan metroliikenteen häiriönhallintaa ja nopeuttamaan häiriöistä palautumista.

Metroliikenne Matinkylästä Lauttasaareen sujuu tällä hetkellä suunnitellusti.

HSL:n mukaan metroa korvaava bussiliikenne sujuu hyvin, vaikkakin yksittäisissä vuoroissa on ollut täyttä. Korvaava bussi- ja raitiovaunuliikenne on pysynyt hyvin aikataulussaan.

Asetinlaitteen vaihto:
HKL, infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie, p. 040 673 1602

Metron liikennöinti ja korvaava liikenne:
HSL, ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, p. 050 505 5294

Mipro testaa järjestelmän toimintaa Herttoniemen metrovalvomossa.

Kutsu medialle: Raide-Jokerin toteutus etenee kaupunkien päätöksentekoon16.1.2019 15:15Kutsu

Raide-Jokeri-pikaraitiotien lopullinen kustannusarvio on valmistunut. Kustannusarvio perustuu allianssin kehitysvaiheessa tarkentuneisiin suunnitelmiin ja laskelmiin. Kustannusarvio etenee Helsingin ja Espoon kaupunkien hyväksyttäväksi kevään 2019 aikana. Päätöksenteko alkaa Helsingissä HKL:n johtokunnasta ja Espoossa kaupunginhallituksesta. Tämän jälkeen päätöksenteko etenee Helsingissä kaupunginhallitukseen ja kaupunginvaltuustoon, Espoossa kaupunginvaltuustoon. Raide-Jokeri-projekti kutsuu median edustajat tutustumaan uuteen kustannusarvioon sekä tarkentuneisiin rakentamisen ja päätöksenteon aikatauluihin. Tilaisuudessa ovat paikalla: HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska Raide-Jokerin tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski Raide-Jokerin allianssin projektipäällikkö Ari Bergström Mediatilaisuus järjestetään maanantaina 21.1.2019 klo 11–12 Raide-Jokerin Big Roomissa (Valimotie 1 B, 2. krs.). Ilmoittauduthan tilaisuuteen viestintäsuunn