Mielikuvatutkimus: ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat ovat tyytyväisiä opintoihinsa

Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Skills Finlandin teettämästä ammatillisen koulutuksen mielikuvatutkimuksesta käy ilmi, että opiskelua pidetään käytännönläheisenä, monipuolisena, hyödyllisenä, joustavana ja rentona.

Myönteisimmät mielikuvat ammatillisesta koulutuksesta ovat ammatillisessa koulutuksessa opiskelevilla nuorilla. Paljon työpaikalla oppimista sisältävän opiskelun katsotaan valmistavan hyvin ammattiin ja odotukset opiskelulle ovat pääsääntöisesti täyttyneet.

Kaikista tutkimukseen osallistuneista kohderyhmistä 9.-luokkalaiset pitivät ammatillista koulutusta heikoimmin arvostettuna kuin lukiota. Heistä 61 % pitää ammatillista koulutusta melko arvostettuna koulutusvaihtoehtona, mutta vain 10 % pitää ammatillista koulutusta erittäin arvostettuna. Myös 9.-luokkalaisten vanhemmat arvostavat lukiota enemmän, mutta ero ammatillisen koulutuksen arvostukseen on selvästi pienempi.

Ammatillisen koulutuksen tulevaisuus nähdään pääasiassa valoisana kaikissa kohderyhmissä. Käytännön töiden osaajia tarvitaan jatkossakin eikä Suomi pärjää pelkästään korkeakoulutetulla työvoimalla. Opiskelijoiden, opettajien ja työnantajien välisessä yhteistyössä nähtiin parannettavaa.

Ammatillisen koulutuksen resurssien riittävyys ja koulutuksen laatu huolestuttavat jonkin verran kaikissa kohderyhmissä. Osa työnantajista kokee, että heillä on liian suuri vastuu ja työ kouluttaa opiskelijoita/vastavalmistuneita sille tasolle, jota työ vaatii.

Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Skills Finland ovat vuodesta 2006 alkaen teettäneet kahden–kolmen vuoden välein ammatillisen koulutuksen mielikuvatutkimuksen. Tutkimuksessa haastatellaan 9.-luokkalaisia ja heidän vanhempiaan, ammatillisessa koulutuksessa opiskelevia nuoria ja aikuisia, lukio-opiskelijoita ja opinto-ohjaajia ja työelämän edustajia. Viimeisin tehtiin syksyllä 2020. Yhteensä haastateltiin noin 1400 henkilöä.

viestintäpäällikkö Katja Katajamäki, katja.katajamaki@skillsfinland.fi, puh. 040 7320691.