Jyväskylän yliopisto

Mihin suuntaan tiibetinbuddhalaisuus kehittyy länsimaissa?

Jaa
Mitä tapahtuu, kun ikivanhat itämaiset hengelliset perinteet saavat suosiota nykyisissä länsimaissa? FM Maria Sharapan tutki väitöskirjassaan, kuinka vuosisatojen eristyneisyyden jälkeen tiibetinbuddhalaisuus tavoitti henkisyyden etsijät Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.
Maria Sharapan
Maria Sharapan

Hengellisyydestä kiinnostuneet eurooppalaiset ja pohjoisamerikkalaiset ovat omaksuneet tiibetinbuddhalaisuutta, uskontoa, joka kypsyi yli tuhat vuotta eristyneisyydessä. Sharapan analysoi keskustelupalstoja ja haastatteli tiibetinbuddhalaisuuden opiskelijoita ja opettajia Suomessa. Tämän ilmiön ymmärtäminen tarjoaa oivalluksia uuden ”kulttuurin” rakentumiseen ja siihen osallistuviin tekijöihin.

Uusi vanha uskonto

Buddhalaisuus alkoi viehättää länsimaalaisia intellektuelleja valistuksen aikakaudella. Kohtaaminen sijoittuu kolonialismin ja post-kolonialismin aikaan, joka toi uutta ymmärrystä buddhalaisuuden merkityksistä, ihanteista ja tavoitteista. Tiibet oli suljettu alue, ja länsimaalaiselle yleisölle sen uskonto oli suurimmaksi osaksi sepitteiden ja kuvitelmien lähde.

Vasta sen jälkeen, kun Maon joukot miehittivät Tiibetin, monet tiibetiläiset, mukaan lukien, Dalai Lama XIV, joutuivat maanpaossa jälleenrakentamaan uskontoaan. Uudessa ympäristössä myös valkoihoiset käännynnäiset toivotettiin tervetulleiksi.

Tiibetinbuddhalaisuus sisälsi paljon esi-moderneja ja vierasmaalaisia elementtejä. Se veti puoleensa korkeasti koulutettuja kansalaisia, intellektuelleja ja jopa aikansa kuuluisuuksia. Tiibetinbuddhalaiset järjestöt ja temppelit avasivat ovensa osoittaakseen kulttuurinsa läsnäoloa ja myös kehittääkseen vilkkaita hengellisiä yhteisöjä.

– Uskonto ei enää nykyään riipu maantieteellisistä tekijöistä, vaan koostuu globaalisti yhteen kytketyistä organisaatioista, joiden toiminta leviää taloudellisen ja poliittisen saatavuuden kautta pikemmin kuin fyysisen sijainnin mukaan, Sharapan tiivistää.

Länsimaalaisen buddhalaisuuden synty

Akateemisessa- ja populaarikirjallisuudessa voi havaita uuden päivitetyn buddhalaisuuden version odotuksia sillä perusteella, että nyt buddhalaisuus on tullut länteen. Uusi, länsimaalainen, amerikkalainen buddhalaisuus on edelleenkin suosittu tutkimusaihe, sillä intuitiivisella oletuksella, että kulttuurierot lännen ja idän välissä voivat vaikeuttaa buddhalaisuuden omaksumista.

– Analysoin foorumikeskusteluja seitsemän vuoden aikana ja tein yhteensä 21 haastattelua sekä uskonnon harjoittajien että perinteisesti koulutettujen opettajien kanssa kulttuurienvälisen viestinnän näkökulmasta. Voin todeta, että sellaisille oletuksille on hyvin vähän perusteita, Sharapan sanoo.

Yhteenkytketty maailma, jossa nykyään elämme, mahdollistaa pienten yhteisöjen kasvamisen suuriksi kokonaisuuksiksi, jotka rakentavat omia merkityksiä, osatekijöitä, kertomuksia ja viitekehyksiä.

– Tiibetinbuddhalaisuudessa globaalin yhteenkytkeytymisen lisäksi myös fyysinen läsnäolo on hyvin keskeinen elementti, koska rituaalit, taide, kanssakäyminen ja opettaja-oppilas suhde merkitsevät todella paljon, Sharapan kertoo.

Tärkeä tekijä tässä prosessissa on vierasmaanlaisten elementtien ja käsitteiden tuttuus, joka tulee nykyajan mediasta ja populaarikulttuurista. – Länsimaalaiset tuntevat itämaisia asioita enemmän kuin luulevat, ja ”Itä” on myös moderni ja globalisoitu. Vastakkainasettelu on enemmän kuviteltua kuin objektiivisesti olevaa, hän lisää.

Tulevaisuuden suuntaukset

Sharapan havaitsi, että tutkimusaiheena buddhalaisuus lännessä siirtyy yhä enemmän globaalien järjestöjen, niiden merkitysten ja ilmenemisen tutkimiseen verkossa ja eri maissa. – Vaikka asiat eivät muutu niin kuin me oletamme, se ei tarkoita, että ne eivät muutu lainkaan, hän kommentoi tiibetinbuddhalaisuuden kehittymistä.

Hänen mukaansa tiibetinbuddhalaisten järjestöjen ja opettajien, sekä ”länsimaalaisten” että ”itämaisten”, kannattaisi kehittyä kohti suurempaa läpinäkyvyyttä ja inkluusiota. Monet harjoittajat tuovat sitä julki suoraan tai välillisesti, eikä uskonnon näkökulmasta siihen ole mitään estettä.

Maria Sharapanin kulttuurienvälisen viestinnän väitöskirjan "Transculturation of Tibetan Buddhism: adoption or adaption?" tarkastustilaisuus pidetään 26.11.2021 klo 13 salissa H320. Vastaväittäjänä on apulaisprofessori Jørn Borup (University of Aarhus, Denmark) ja kustoksena apulaisprofessori Marko Siitonen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.

Väitöstilaisuutta voi seurata verkkovälitteisesti: Linkki https://r.jyu.fi/dissertation-sharapan-261121

Yleisö voi tilaisuuden lopussa esittää kysymyksensä kustokselle numeroon +358405767861

Linkki julkaisuun: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78570

Lisätietoja:

Maria Sharapan, +358400800689, masharap@jyu.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Maria Sharapan
Maria Sharapan
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitöstutkimus: Talousjohto tarvitsee eettisissä tilanteissa selviytymiseen myös etiikkaan liittyvää koulutusta11.11.2025 10:38:04 EET | Tiedote

KTM Heljä Syrén tarkastelee Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa tekemässään laskentatoimen ja yritysrahoituksen väitöskirjassaan talousjohdon ammattilaisen työssään kohtaamia eettisiä tilanteita ja niiden ratkaisemiseen liittyvää eettistä päätöksentekoa. Tutkimuksen mukaan selviytyäkseen eettisissä haasteissa laskentatoimen ammattilainen tarvitsee tuekseen koulutusta, jossa käsitellään ”kovan ammattiosaamisen” rinnalla myös etiikkaa. Lisäksi eettisessä päätöksenteossa auttavat organisaation sosiaalipsykologisten prosessien tunnistaminen ja eettisen arvioinnin strategioiden hallitseminen.

Väitöstutkimus: Yritysten kiertotaloussiirtymää jarruttavat ristiriidat taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä - ristiriidoissa piilee myös muutosvoimaa6.11.2025 09:33:59 EET | Tiedote

KTM Noora Piila tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun yritysten ympäristöjohtamisen väitöskirjassaan kiertotalousmaturiteetin eri vaiheissa olevien suomalaisyritysten pyrkimyksiä ja haasteita kiertotaloussiirtymään liittyen. Tulosten valossa yritysten toimenpiteet jäävät pienipiirteisiksi johtuen taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä koetuista ristiriidoista, eli paradokseista. Näissä paradokseissa piilee kuitenkin myös positiivista muutosvoimaa, jonka valjastaminen yrityksissä edellyttää yhteiskunnan tukea ja vahvaa sidosryhmäyhteistyötä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye