Mikä kannabiksessa viehättää? Mikä huolettaa? Nuoret aikuiset vastaavat

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen päihdetutkimuksen mukaan noin 800 000 suomalaista on kokeillut kannabista. Yleisintä kannabiksen käyttö on 25–34-vuotiailla. Viime vuosina kannabiksen käytöstä on tullut suosittua erityisesti ikäryhmän miesten keskuudessa, joista lähes puolet ilmoitti vuonna 2018 kokeilleensa kannabista ainakin kerran elämässään.

Myös asenteet käyttöä kohtaan ovat muuttuneet sallivammiksi.

EHYT ry kysyi joukolta nuoria aikuisia, mikä kannabiksen käytössä viehättää. Vastauksissa esiin nousi rentouttava vaikutus ja käyttöön liittyvä luovuuden kokemus. Kannabista pidettiin terveellisempänä vaihtoehtona alkoholille.

Kannabiksen käyttö herätti myös huolia. Varsinkin mielenterveyden ongelmat ja pelko psykoosista sekä mahdollinen rikosrekisterimerkintä nousivat esiin vastauksissa.

”Poltin nuorena, silloin huoletti vaikutus omaan mielenterveyteen ja ahdistuneisuuteen.”

”Lähinnä on huolettanut rahan käyttö ja käytöstä johtuva aikaansaamattomuus. Kannabiksen passivoiva efekti ja toleranssin nousu.”

Syyt kannabiksen käyttöön herättivät ajatuksia.

”Onhan se jännä, että ihan nuoretkin on niin jotenkin loppu, että sitten vaikka käännytään kannabikseen et voitais rentoutuu.”

Kommentteja pyydettiin myös kaverin kannabiksen käyttöön liittyvistä huolista.

”Kaverin passivoituminen ja se ettei hän itse näe käytön lisääntyvän ja rahojen hupenevan. Koko elämän pyhittäminen kannabikselle.”

”Vaikka sanotaan, että kannabis ei koukuta, on sen aiheuttama rentous ja "kelat" sellaisia, mitä kaverit tuntuvat hakevan yhä uudelleen ja uudelleen.”

Kysely toteutettiin anonyymisti. Tutustu myös aiheesta tehtyyn videoon https://youtu.be/-zdS4bCaze0

Ehkäisevän päihdetyön viikon järjestää vuosittain Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto, johon kuuluu 58 ehkäisevää päihdetyötä tekevää valtakunnallista järjestöä. Tänä vuonna perinteikäs viikko täyttää sata vuotta: aiemmin Raittiustyön viikkona tunnettua kampanjaviikkoa vietettiin ensimmäisen kerran jo 1920-luvulla.

Kannabis ja puheeksiotto:
Kim Kannussaari, asiantuntija, EHYT ry
kim.kannussaari@ehyt.fi

Ehkäisevän päihdetyön viikko:
Maaret Väkinen, viestinnän asiantuntija, EHYT ry / Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto
maaret.vakinen@ehyt.fi

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 58 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

Global Drug Survey kokoaa tietoa päihteiden käyttötottumuksista ja päihdepolitiikan vaikutuksista ympäri maailman25.11.2021 14:30:00 EET | Tiedote

Järjestöt huolissaan: Yhä useampi huumeisiin kuollut on alle 25-vuotias nuori2.11.2021 08:48:35 EET | Tiedote

Huumeiden käyttö ja siitä aiheutuvat haitat ovat lisääntyneet koko 2000-luvun ajan. Erityisen silmiinpistävää on huumemyrkytyksiin kuolleiden määrän, etenkin alle 25-vuotiaiden nuorten osuuden, kasvaminen. Euroopan mittakaavassa Suomessa kuollaan huumeisiin poikkeuksellisen nuorina. Päihdepalveluiden saatavuutta tulee parantaa huumekuolemien ehkäisemiseksi, vaativat päihdetyötä tekevät toimijat.

Kaikkien kaupunki -kampanja muistuttaa kaupunkiturvallisuudesta ja yhteisöllisyydestä20.10.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Katukuvassa näkyvä päihteiden käyttö puhututtaa ja luo turvattomuuden tunnetta. Kaikkien kaupunki -kampanjalla halutaan lisätä ymmärrystä katukuvassa ja julkisissa tiloissa esiintyvien häiriöiden taustalla olevista tekijöistä sekä pohtia ratkaisumalleja ongelmien hillitsemiseksi. Harva viettää aikaa kadulla tai julkisissa tiloissa päihtyneenä huvikseen. Taustalla on usein pitkään jatkunutta ja ongelmaksi muodostunutta päihteiden käyttöä ja muita haasteita.

Miten tukea nuoria? Nuoret voivat pääosin hyvin, mutta ahdistuneisuus ja yksinäisyys on lisääntynyt20.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote