Minne some on menossa – 10. CMADFI tuo uusinta tietoa alan ammattilaisille

Jaa

Somealustojen vallankäyttö on puhuttanut pitkään, mutta erityisen huomion kohteeksi aihe on noussut viime viikkoina Facebookin ja Twitterin suljettua Yhdysvaltain presidentin käyttäjätilit väkivaltaisen mellakan jälkeen. Mihin suuntaan sosiaalinen media on menossa ja miten siihen tulisi suhtautua, jos se on iso osa omaa arkea tai jopa työpaikka? Somen ajankohtaisia ilmiöitä tarkastellaan alan ammattilaisten maksuttomassa CMADFI 2021 koulutus- ja verkostoitumispäivässä verkossa 25. tammikuuta.

Some-ammattilaisten maksuton koulutus- ja verkostoitumistilaisuus CMADFI 2019 risteili Viking Gracella. Tällä kertaa Suomen yhteisömanageripäivä CMADFI 2021 järjestetään kokonaan verkossa 25.1.2021. Kuva: Karri Anttila, Lvngroom
Some-ammattilaisten maksuton koulutus- ja verkostoitumistilaisuus CMADFI 2019 risteili Viking Gracella. Tällä kertaa Suomen yhteisömanageripäivä CMADFI 2021 järjestetään kokonaan verkossa 25.1.2021. Kuva: Karri Anttila, Lvngroom

Kymmenettä kertaa järjestettävän tilaisuuden puheenaiheet on koottu verkkoäänestyksellä elokuussa 2020. Eniten ääniä saivat somen trendit, tapahtuman järjestäminen verkossa ja sometavoitteiden mittaaminen. Somevaikuttajien rooli ja vastuullisuus kiinnostivat äänestykseen osallistuneita, samoin tekijänoikeudet ja koronaviestintä. Tiiviiden neljännestunnin asiantuntijapuheenvuorojen aiheiksi valikoituivat lisäksi disinformaation tunnistaminen, informaatiovaikuttaminen ja valeuutiset. 

Asiantuntijoina kuullaan monien muiden muassa Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen lakimies Roosa Hasua, käytännöllisen filosofian ja viestinnän dosentti Henrik Rydenfeltiä Helsingin yliopistosta sekä fil.tri, yliopettaja Ari Haasiota Seinäjoen ammattikorkeakoulusta. Valtteri Färkkilä esittelee Meltwaterin tuoreen somekyselyn tuloksia. Nuorten somenkäytöstä saadaan tuoretta tietoa Pihtipiutaan partiolaislukiolaisten toteuttamasta verkkokyselystä. Juontajana toimii ”laulavana lakinaisenakin” tunnettu juristiyrittäjä Elina Koivumäki.

Kunnianosoitus netin vuorovaikutuksen taitajille 

Vapaaehtoisten aktiivien, asiantuntijavieraiden ja sponsoreiden mahdollistaman tapahtuman alulle panija on Piilotetun aarteen yrittäjä, someasiantuntija ja kaupallinen wikipedisti Johanna Janhonen, joka on koordinoinut CMADFI:a alusta asti.

Koronan takia etänä järjestettävä CMADFI on laskenut osallistumisen kynnystä joukolta, jolle kohtaamiset verkkoalustoilla ovat päivittäistä työtä tai ainakin merkittävä osa toimenkuvaa. Uusin tietämys, luovat ideat ja vastuulliset tavat toimia tavoittavat verkossa kaksinkertaisen määrän osanottajia verrattuna toistaiseksi suurimpaan CMADFI-kokoontumiseen Tampereen yliopistolla 2017.

Yllätysohjelmaa yli 700 osanottajalle

– Tällä kertaa Zoom-sovelluksella toteutettavaan CMADFI-päivään on ilmoittautunut yli 700 osallistujaa, joista yli 400 on ensikertalaisia. Osanottajat voivat valita juuri itseään kiinnostavat puheenvuorot tai koko kattauksen. Lisäksi he pääsevät verkostoitumaan pienryhmissä erityisillä välitunneilla, joita on yhteensä 70 erilaista, Johanna Janhonen kertoo.

CMADFI-tapahtumat on järjestetty eri kaupungeissa ja kerran risteilyllä Turun ja Tukholman välillä. Niihin on osallistunut paikan päällä alun pienestä joukosta someaktiiveista viime vuosien pariin sataan verkon yhteisöjä työkseen palvelevaan osallistujaan. 

Vuosikymmenessä sosiaalisen median eri yhteisöjä palvelevien viestijöiden joukko on kasvanut ja ammattimaistunut, mutta edelleen näissä tehtävissä toimivat viestinnän moniottelijat ovat monelle tuntemattomia. CMADFI onkin kunnianosoitus organisaationsa etulinjassa toimiville vuorovaikutuksen taitajille. 

– Merkkivuoden tapahtumassa yhteisö- ja somemanagereja hemmotellaan myös yllätysohjelmalla, josta vastaavat mm. viraalivideoiden mestari, ammattitubettaja Lauri Vuohensilta 12 miljoonan seuraajan Hydraulic Press Channellista, tamperelainen standup-koomikko Antti Syrjä sekä muusikko Anssi Kela, Johanna Janhonen mainitsee. 

Tapahtuman hermokeskuksena on Lauri ja Anni Vuohensillan HPC Entertainment Oy:n studio Tampereella. Päivän sponsoreina on neljä mediaseurannan, brändäämisen ja markkinoinnin sekä verkkoviestinnän ja -oppimisen asiantuntijayritystä: Meltwater, Brandsome, Medita ja Ilona.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Yhteisömanagereiden yhteisömanageri, CMADFI-tapahtuman pääjärjestäjä

Johanna Janhonen, puh. 040 506 1960

johanna@piilotettuaarre.fi

Kuvat

Some-ammattilaisten maksuton koulutus- ja verkostoitumistilaisuus CMADFI 2019 risteili Viking Gracella. Tällä kertaa Suomen yhteisömanageripäivä CMADFI 2021 järjestetään kokonaan verkossa 25.1.2021. Kuva: Karri Anttila, Lvngroom
Some-ammattilaisten maksuton koulutus- ja verkostoitumistilaisuus CMADFI 2019 risteili Viking Gracella. Tällä kertaa Suomen yhteisömanageripäivä CMADFI 2021 järjestetään kokonaan verkossa 25.1.2021. Kuva: Karri Anttila, Lvngroom
Lataa
Someasiantuntija ja kaupallinen wikipedisti Johanna Janhonen on taustaltaan tilastotieteilijä. Osaaminen onkin tarpeen 700 osanottajan moniulotteisen verkkotapahtuman palapelin kokoamisessa. Kuva: Petteri Kivimäki
Someasiantuntija ja kaupallinen wikipedisti Johanna Janhonen on taustaltaan tilastotieteilijä. Osaaminen onkin tarpeen 700 osanottajan moniulotteisen verkkotapahtuman palapelin kokoamisessa. Kuva: Petteri Kivimäki
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Viestintätoimisto Medita Oy
Viestintätoimisto Medita Oy
Yrjönkatu 11 D 17
00120 Helsinki

https://medita.fi

CMAD [lausutaan: cee-mad tai smad] on lyhenne sanoista Community Manager Appreciation Day. Teemapäivä on lähtöisin Yhdysvalloista, idean isä oli bloggaaja ja konsultti Jeremiah Owyang. Päivää vietetään Suomessa suurieleisimmin kuin missään muualla maailmassa: yhteisömanagerit järjestävät itselleen koko päivän seminaarin, jossa kuullaan yhteisö- ja somemanagereita kiinnostavia puheenaiheita mielenkiintoisilta puhujilta. Tärkeässä roolissa päivässä on myös verkostoituminen ja vertaistuen saaminen työhön, jossa yhteisömanagerit ovat hyvin usein organisaatiossaan yksin yhteisön ja oman organisaation välissä. Joukkoistamalla suunnitellun ja vapaaehtoistyönä sekä sponsoreiden tuella vuosittain tammikuun 4. maanantaina toteutetun päivän pääjärjestäjä on someasiantuntija ja kaupallinen wikipedisti Johanna Janhonen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Medita Oy

Tekoäly, yhteisöllisyys ja analytiikka kiinnostavat someammattilaisia – CMADFI 2019 risteilee Turusta Tukholmaan17.1.2019 08:46:48 EETTiedote

Tammikuun neljäntenä maanantaina muistetaan taas viestinnän ammattilaisia, jotka huolehtivat palveluista ja rakentavasta vuorovaikutuksesta sosiaalisen median yhteisöissä. Yhdysvalloista lähtenyt Community Manager Appreciation Day elää ja voi hyvin Suomessa. Vertaisoppimistapahtuma järjestetään tänä vuonna 27.–28.1. laivaristeilyllä Viking Gracella Turusta Tukholmaan ja takaisin.

Uusi globaali raportti: Taistelu osaajista tekee vuodesta 2018 työntekijän vuoden25.4.2018 11:26:56 EESTTiedote

Yritysjohdon kannattaa tänä vuonna varautua taisteluun lahjakkaista työntekijöistä, väittää viestintätoimistojen kansainvälisen Worldcom Public Relations Groupin, tuore selvitys. The Worldcom Confidence Indexiksi – Worldcomin luottamusindeksiksi – nimetyn raportin mukaan taistelu kyvykkyyksistä ja huoli uusien uhkien torjumisesta tekee tästä vuodesta todellisen työntekijän vuoden.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme