Mistä naisten ja miesten väliset erot perintätoimeksiantojen määrissä johtuvat?

Intrumin tuoreen tutkimuksen mukaan Suomi vaikuttaa olevan Pohjoismaiden tasa-arvoisin maa perintätoimeksiantojen sukupuolijakaumalla mitattuna, vaikka erojakin löytyy. Tutkimuksen mukaan Pohjoismaissa keskimäärin 60 % perintätoimeksiannosta kohdistuu miehiin. Suomessa vastaava luku on 54,6 %.

Pohjoismaat ovat tunnetusti maailman edistyksellisimpiä valtioita, mitä tulee miesten ja naisten välisen tasa-arvon kehittymiseen maailmassa. Intrumin tuore tutkimus paljasti yllättävän kuilun miesten ja naisten välisessä tasa-arvossa perintätoimeksiantojen välillä, kun tutkimusaineistossa analysoitiin miljoonien suomalaisten, ruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaisten kuluttajien perintätoimeksiantoja niin toimeksiantojen lukumäärän, velkapääoman sekä demograafisten muuttujien kehityksen suhteen.

Tutkimuksen mukaan miehet siis edustavat Pohjoismaissa enemmistöä perintätoimeksiantojen lukumäärällä mitattuna.

Näin Pohjoismaat erosivat toisistaan perintätoimeksiantojen määrillä ja sukupuolijakaumalla mitattuna:

• Suomessa sukupuolijakauman välinen ero on Pohjoismaiden pienin, perintätoimeksiannoista miehillä 54,6 % ja naisilla 45,4 %.
  • Norjassa sukupuolijakauman välinen ero on Pohjoismaiden suurin; perintätoimeksiannoista miehillä 60,9 % ja naisilla 39,1 %.
  • Ruotsissa ja Tanskassa miesten osuus perintätoimeksiannoista on hieman alle 60 % (58 % ja 58,4 %).
  • Miesten ja naisten väliset erot ovat pysyneet suhteellisen muuttumattomina viiden vuoden tarkasteluajanjaksolla.

Mistä erot miesten ja naisten välisessä maksukäyttäytymisessä ja perintätoimeksiantojen määrissä sitten johtuvat?

– Naiset näyttäisivät olevan tunnollisempia maksajia kuin miehet, minkä johtopäätöksen voi tehdä Intrumin vuosittain teettämästä Eurooppalaisesta kuluttajien maksutapatutkimuksesta jossa vastaajia pyydettiin arvioimaan maksukäyttäytymiseensä liittyviä väittämiä, kertoo Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja.

– Sukupuolten väliset erot maksumoraalissa eivät yksinään selitä sitä, miksi miehillä on enemmän perintätoimeksiantoja. Työmarkkinatilanteen sekä palkkakehityksen muutokset vaikuttavat luotonantomarkkinaan ja siten luotonsaantiin. Miesten palkkakehitys sekä työllisyys on ollut keskimäärin naisia parempi, minkä johdosta miehillä on ollut naisia paremmat mahdollisuudet lainanottoon, mikä näkyy myös perintätilastoissa. Joissain kotitalouksissa miehet hoitavat edelleen pääosan kotitalouden talousasioista, kuten esimerkiksi liikennevakuutuksista ja sähkölaskuista. Näiden seikkojen johdosta miehet saattavat olla yliedustettuna perintätilastoissa. Toki on muistettava, että miehet ovat yleisesti ottaen riskihakuisempia kuin naiset ja saattavat siten myös ajautua helpommin epäedullisiin taloudellisiin tilanteisiin, avaa Iskala raportin tuloksia.

Näin monta prosenttia enemmän naisista kuin miehistä oli sitä mieltä, että ”on tärkeää maksaa laskut aina ajallaan”:

• Suomi: 8 prosenttia
  • Ruotsi: 9 prosenttia
  • Norja: 10 prosenttia
  • Tanska: 11 prosenttia

– Näyttäisi siltä, että miehet eivät pidä laskujen maksua ajallaan yhtä tärkeänä kuin naiset, kahdeksan prosentin ero on merkittävä, Iskala toteaa.

Lue ja lataa raportti

Juha Iskala, myyntijohtaja, juha.iskala@intrum.com, puh: 050 370 6333
Leena Rindell, viestintäpäällikkö, leena.rindell@intrum.com, puh: 050 376 1124

Nordic Debt Collection -raportista

Nordic Debt Collection -analyysissa esitetty perintätieto perustuu Intrumin omaan dataan. Perintätietoon sisältyy ainoastaan kuluttajaliiketoiminnan perintätiedot (B2C). Ostettujen saatavien tieto on jätetty tutkimuksen ulkopuolelle. Uudet ja aiemmat asiakkaat on voitu sulkea tiedoista pois markkinan muutosten mahdollisimman tarkan esitystavan vuoksi. Tiedot on kerätty Suomesta, Ruotsista ja Tanskasta kattaen aikajakson Q1 2015 - Q2 2019. Norjan tiedot kattavat aikajakson Q1 2006 - Q2 2019. Kaikki perintätoimeksiannot on raportoitu sille vuosineljännekselle, jolloin toimeksianto kirjattiin vastaanotetuksi Intrumille. Muut käytetyt lähteet on ilmoitettu viitteissä.

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.

Intrum White Paper: koronapandemian seurauksena kulutus keskittyi tarpeellisiin hankintoihin, osa koki syntyneen säästön positiivisena24.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrumin toukokuussa teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista kertoi keskittävänsä ostokset vain pakollisiin arkipäivän hankintoihin. Niiden vastaajien keskuudessa, joiden työllisyyteen koronakriisi on vaikuttanut, ostoksensa arkipäivän hankintoihin keskittävien osuus oli vieläkin suurempi, 77 prosenttia.

White Paper: kuluttajien velkaantuminen lisääntynyt koronakriisin seurauksena, rahan lainaaminen laskujen maksuun yleistynyt16.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Intrum teetti toukokuussa kuluttajien maksukäyttäytymistä ja taloudellista hyvinvointia luotaavan kyselytutkimuksen. 29 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo koronalla olleen vaikutuksia työllisyyteensä. 37 prosenttia kertoo kotitaloutensa tulojen laskeneen ja 42 prosenttia laskujensa kasvavan tuloja nopeammin. Myös maksuajat ovat pidentyneet, kun 35 prosenttia vastaajista kertoo lykänneensä laskujen maksua voidakseen maksaa päivittäiset pakolliset hankinnat. Luku on lähes 10 prosenttia Euroopan keskiarvoa korkeampi.

Intrum White Paper: Korona on heikentänyt kuluttajien taloudellista hyvinvointia11.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

White Paperista käy ilmi, että lähes puolet (48 %) kyselyyn vastanneista eurooppalaisista kokee, että heidän taloudellinen hyvinvointinsa on laskenut kuuden kuukauden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Vain 23 % vastaajista uskoo taloudellisen tilanteensa paranevan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Tulos on pessimistinen mutta odotettu ottaen huomioon, että joka neljäs vastaaja kertoo koronakriisillä olleen vaikutuksia työllisyyteensä ja joka toinen sanoo sen seurauksena kotitalouden tulojensa vähentyneen.