Mitä ELY:n palveluilla on saatu aikaan – Mainostoimisto Riima valjasti avukseen Lean-myynnin ammattilaisen.

Kuluneen vuoden aikana yrityksillä on ollut mahdollisuus hakea rahoitusta ja tukipalveluja oman toimintansa kehittämiseen. Yksi auttavan kätensä tarjonnut taho on ELY-keskuksen Yritysten kehittämispalvelut. Mainostoimisto Riima näki mahdollisuuden kehittää toimintansa ja haki ELY-rahoitusta yritykselleen ja aloittaa nyt 2021 vuotensa uudistunein ottein.

Mainostoimisto Riima on kannattavaa kasvua hakeva mainostoimisto. Kasvun yksi tärkeimmistä prosesseista on myynti ja tähän Riima lähti etsimään sopivaa konsulttia sparraamaan olemassa olevia myyntiprosesseja. Avuksi löytyi UltraLeanBusiness Oy:n Lean-ajattelun uranuurtaja Antti Leijala. Yhdessä Antti Leijalan kanssa Riiman myyntitiimi aloitti puolen vuoden mittaisen kehitysprojektin. Kuluneen vuoden työskentelymallin mukaisesti, kehitysprojekti vietiin läpi etäpalavereina. Palaverit järjestettiin viikoittain kahden tunnin mittaisina tapaamisina, joissa tunnit käytettiin tehokkaasti ja kokeneen ja vahvan myynnin osaajan kanssa asiat etenivät johdonmukaisesti.

Myyntiprosessin kehittäminen aloitettiin valitsemalla uudet selkeät kohderyhmät, joiden pohjalle tehostettuja myyntiprosesseja lähdettäisiin rakentamaan. Lopulliset kuusi kohderyhmää muodostuivat toimialaryhmittäin Riiman olemassa olevan osaamisen ja kokemuksen kautta. Kohderyhmien selkeytymisen jälkeen jokaisen kohderyhmän ostopolku käytiin tarkoin läpi ja sitä mukaillen mietittiin kohderyhmille markkinointipolut. Jokaiselle kohderyhmälle kirjattiin oma kohdennettu viesti, jota jatkossa käytetään markkinoinnin sekä tarjousten lähtökohtana.

Tarkan ja suunnitelmallisen pohjatyön jälkeen Riiman asiakaskunta jaettiin CRM-järjestelmässä valittuihin kohderyhmiin. Seuraavassa vaiheessa tehdään pitkäjänteistä työtä kirjaten ylös tarjoukset, niiden lopputulokset ja kolme suurinta syytä, miksi tarjous hyväksyttiin tai hylättiin. Jatkossa kirjattua tietoa analysoimalla ja peilaamalla luotuihin ostoprosessin vaiheisiin, on mahdollista ymmärtää tarjouksen voittamisen tai häviämisen juurisyyt. Tämän tiedon avulla on myynnin kokonaisprosessia mahdollista kehittää tehokkaammaksi ja päästä parempaan osumatarkkuuteen tarjousten voittamiseksi. Lähtötilanteessa tarjousten voittoprosenttimme on 41%. Paremmin kohdennetun markkinoinnin ja myynnin avulla pystymme paremmin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja uskommekin voittoprosentin nousevan lähiaikoina yli 50%:iin.

Jatkuva kehittyminen ja parantaminen markkinoinnissa ja myynnissä on elinehto yritykselle. Lean konsultin antamin työkaluin on yrityksen mahdollista astua askeleen pidemmälle kehityksessään.

”UltraLeanBusiness on varteenotettava sparraaja yrityksen myyntiprosesseja mietittäessä. Suosittelen ottamaan yhteyttä Antti Leijalaan, jos kaipaatte myyntiin lisää osumatarkkuutta”, suosittelee Riiman tyytyväinen toimitusjohtaja Juha Lemponen.

Parhaaseen lopputulokseen pääsemiseksi on myös yrityksen oltava sitoutunut kehitysprojektiin ja tiiviiseen yhteistyöhön konsultin kanssa. Riima on kuitenkin hyvä esimerkki siitä, mihin ammattilaisen kanssa sparrailu ja uusien työkalujen käyttöönotto voi parhaimmillaan johtaa.

”Riiman kanssa työskentely on ollut poikkeuksellisen sujuvaa ja helppoa. Konsultoinnista saa aina parhaan hyödyn, kun tapaamisiin tullaan hyvin valmistautuneina. Riimalla on kokemusta useista toimialoista ja niiden erityistarpeista. Tästä on takuuvarmasti lisäarvoa heidän asiakkailleen” Antti Leijala kommentoi viime keväänä alkanutta yhteistyötä.

Kummankin kokemuksen mukaan yhteistyö sujui mutkattomasti etänä. Sijainti ei siis ole este ammattilaisen kanssa tehtävälle kehitysprojektille. Päinvastoin nykyaikaiset välineet ja työskentelytavat mahdollistavat yrityksen kehityksen sekä yrittäjille tärkeän verkostoitumisen Suomen laajuisesti paikkakunnasta riippumatta.

Mainostoimisto Riima Oy
Juha Lemponen
juha.lemponen@riima.fi
www.riima.fi

Mainostoimisto Riima Oy
Juha Lemponen
juha.lemponen@riima.fi
www.riima.fi

YritysVihti ry on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka tukee pienyrittäjyyttä ja uusia innovaatioita.

Elämyksellistä kotimaanmatkailua uudella tavalla – tätä moottoripyörien harvinaisuutta ei ole aiemmin nähty vuokramarkkinoilla4.6.2021 08:02:00 EEST | Tiedote

Edessämme on jälleen kesä, jolloin kotimaanmatkailun suuri suosio jatkuu. Vihtiläinen Zuma Products Oy näki ajassa selkeän tilauksen elämyksellisyyttä toivoville matkailijoille, jotka arvostavat matkailussa laatua sekä vapautta kulkea omia polkujaan. Zuma Rent - vuokrauskonsepti toi alkuvuodesta markkinoille erityisvarustellun vuokramatkailuauton, joka otettiin vastaan suurella mielenkiinnolla. Nyt yritys laajentaa valikoimaansa uusiin matkailumuotoihin tuoden vuokralle moottoripyörien harvinaisuuden. Vuokraustoiminnasta vastaava Pasi Moilanen kertoo yrityksen havainneen asiakaskunnassa toiveen tavanomaisesta poikkeaville vaihtoehdoille – rahaa kun on jäänyt korona-aikana säästöön ja kaipuu elämyksiin on vastaavasti kasvanut.

Pienyrittäjien kehitysyhteisö YritysVihti ry on nyt BusinessRakentamo ja avaa palvelut Hangosta Utsjoelle4.5.2021 08:45:04 EEST | Tiedote

Pienyrittäjistä koostuva kehitysyhteisö YritysVihti ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta vuodesta 2018 lähtien. Yhdistys on toimintansa aikana auttanut jo satoja pienyrittäjiä kymmenien asiantuntijoidensa voimin. Palveluihin on lukeutunut esimerkiksi neuvonta- ja tukipalveluja, kilpailukykyä vahvistavia koulutuksia sekä eri alojen osaajista koostuvien asiantuntijatiimien toteuttamia kehitysprojekteja. Digitaalisuuden myötä toiminta on laajentunut myös Vihdin ulkopuolelle mm. Lahteen, Turkuun, Kankaanpäähän ja Kokkolaan. Nyt yhdistys uudistuu voimakkaasti ja tarjoaa jatkossa palveluitaan valtakunnallisesti, avaten samalla ovensa asiantuntijoille ympäri Suomen. Yhdistyksen uusi nimi – BusinessRakentamo – kuvastaakin tahtotilaa olla koko Suomen ketterin ja laadukkain pienyritysten kehitysyhteisö.

Pienyrittäjien kehitysyhteisö laajenee paikallisesta valtakunnalliseksi – YritysVihti ry avaa verkostohaun eri alojen asiantuntijoille20.4.2021 10:48:32 EEST | Tiedote

YritysVihti ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta jo vuodesta 2018 – kymmenien asiantuntijoidensa johdolla. Yrittäjävetoisen yhdistyksen erityispiirteisiin on lukeutunut jäsenverkoston neuvonta- ja tukipalvelut, kilpailukyvyn terävöittämiseen tähtäävät koulutukset sekä monialaisten asiantuntijatiimien toteuttamat pienyritysten kehitysprojektit. Toimintaa on vähitellen laajennettu Vihdin kuntarajojen ulkopuolelle ja yhdistys ottaakin nyt selkeän askeleen valtakunnallisten toimijoiden joukkoon. Yhdistys uudistuu voimakkaasti ja sen uusi nimi julkistetaan 3.5.2021. Samalla yhdistys kasvattaa asiantuntijaverkostoaan ja haku uusille asiantuntijajäsenille onkin nyt käynnissä.

Vihtiläisyritykset yhteistyössä ravintoloiden tueksi – yrittäjien ruoka-apu vähävaraisille tuo helpotusta korona-aikaan7.4.2021 09:04:46 EEST | Tiedote

Korona-ajan haasteet lisäsivät yleistä solidaarisuutta ja yhteistyöhenkeä Vihdissä. Vihtiläinen majoitus- ja virkistyspalveluita tarjoava yrittäjä Annu Huotari (Hawkhill) tunsi erityistä huolta ravintolasulun vaikutuksista paikallisten ravintolayrittäjien toimintaan. Huotari halusi löytää keinon tukea ravintoloitsijoita ja ohjata samalla konkreettista ruoka-apua sitä eniten tarvitseville. Pohdinnasta syntyi idea hyvänmielentempauksesta, jossa paikalliset yritykset ostavat ruoka-annoksia vihtiläisistä ravintoloista ja ne jaetaan vähävaraisille paikkakuntalaisille. Huotari ryhtyi pikaisesti organisoimaan toimintamallia ja sai ruokajakelun yhteistyökumppaniksi ViaDia Länsi-Uusimaa ry:n. Kampanjan vastaanotto on ollut erittäin positiivinen. Mukaan on lähtenyt lukuisia vihtiläisiä yrityksiä ja paikallisia ravintolayrittäjiä on tuettu yhteensä yli 3450 euron summalla, jonka yrittäjät maksavat suoraan ravintoloihin. Tempauksella on saatu hankittua vähävaraisille satoja ilmaisia aterioita.

Kierrätystaxit tekevät ympäristö- ja kuljetusalan historiaa1.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Uusi ympäristötietoinen liiketoimintamalli on syntynyt! Kierrätystaxit tekevät historiaa yhdistämällä kuljetus-, kierrätys- ja logistiikka-alat, kun taksit alkavat kierrättämään muun muassa työmaiden jätemateriaalia. Sen lisäksi, että palvelun avulla pienennetään hiilijalanjälkeä ja autetaan kierrätysvelvoitteen kanssa tuskailevia tahoja, tuodaan taksiyrittäjille tarjolle aivan uudenlainen liiketoimintamahdollisuus!

ELY:n yritysten kehittämispalvelun haku auki – myötätuulta pk-yritysten kehittämiseen paikkariippumattomasti ja koosta riippumatta10.3.2021 07:20:46 EET | Tiedote

Yrittäjyydessä kohdataan toistuvasti haasteita, puhumattakaan koronan vaikutuksista toimintaympäristöön. Yrittäjän ei tarvitse kuitenkaan jäädä yksin – ELY-keskus tarjoaa pk-yrityksille Suomen johtavien asiantuntijoiden apua sekä räätälöityjä ja kustannustehokkaita palveluita. Vihtiläisen UltraLeanBusiness Oy Ltd:n toimitusjohtaja Antti Leijala on yksi ELY:n alkavan puitesopimuksen n. 700 konsultista. Leijala on nähnyt yli 100 kehitysprojektin myötä, kuinka tärkeää pienyrittäjille on saada ulkopuolista osaamista mm. innovaatioiden kaupallistamiseen, myynnin tehostamiseen, palveluiden kehittämiseen sekä uudistumiseen, kasvuun ja kansainvälistymiseen. Yrityksillä on nyt myös poikkeuksellinen valinnanvapaus – konsultointi ei ole digitalisaation myötä sidoksissa omaan maantieteelliseen alueeseen.