YritysVihti ryYritysVihti ry

Mitä ELY:n palveluilla on saatu aikaan – Mainostoimisto Riima valjasti avukseen Lean-myynnin ammattilaisen.

Kuluneen vuoden aikana yrityksillä on ollut mahdollisuus hakea rahoitusta ja tukipalveluja oman toimintansa kehittämiseen. Yksi auttavan kätensä tarjonnut taho on ELY-keskuksen Yritysten kehittämispalvelut. Mainostoimisto Riima näki mahdollisuuden kehittää toimintansa ja haki ELY-rahoitusta yritykselleen ja aloittaa nyt 2021 vuotensa uudistunein ottein.

Mainostoimisto Riima on kannattavaa kasvua hakeva mainostoimisto. Kasvun yksi tärkeimmistä prosesseista on myynti ja tähän Riima lähti etsimään sopivaa konsulttia sparraamaan olemassa olevia myyntiprosesseja. Avuksi löytyi UltraLeanBusiness Oy:n Lean-ajattelun uranuurtaja Antti Leijala. Yhdessä Antti Leijalan kanssa Riiman myyntitiimi aloitti puolen vuoden mittaisen kehitysprojektin. Kuluneen vuoden työskentelymallin mukaisesti, kehitysprojekti vietiin läpi etäpalavereina. Palaverit järjestettiin viikoittain kahden tunnin mittaisina tapaamisina, joissa tunnit käytettiin tehokkaasti ja kokeneen ja vahvan myynnin osaajan kanssa asiat etenivät johdonmukaisesti.

Myyntiprosessin kehittäminen aloitettiin valitsemalla uudet selkeät kohderyhmät, joiden pohjalle tehostettuja myyntiprosesseja lähdettäisiin rakentamaan. Lopulliset kuusi kohderyhmää muodostuivat toimialaryhmittäin Riiman olemassa olevan osaamisen ja kokemuksen kautta. Kohderyhmien selkeytymisen jälkeen jokaisen kohderyhmän ostopolku käytiin tarkoin läpi ja sitä mukaillen mietittiin kohderyhmille markkinointipolut. Jokaiselle kohderyhmälle kirjattiin oma kohdennettu viesti, jota jatkossa käytetään markkinoinnin sekä tarjousten lähtökohtana.

Tarkan ja suunnitelmallisen pohjatyön jälkeen Riiman asiakaskunta jaettiin CRM-järjestelmässä valittuihin kohderyhmiin. Seuraavassa vaiheessa tehdään pitkäjänteistä työtä kirjaten ylös tarjoukset, niiden lopputulokset ja kolme suurinta syytä, miksi tarjous hyväksyttiin tai hylättiin. Jatkossa kirjattua tietoa analysoimalla ja peilaamalla luotuihin ostoprosessin vaiheisiin, on mahdollista ymmärtää tarjouksen voittamisen tai häviämisen juurisyyt. Tämän tiedon avulla on myynnin kokonaisprosessia mahdollista kehittää tehokkaammaksi ja päästä parempaan osumatarkkuuteen tarjousten voittamiseksi. Lähtötilanteessa tarjousten voittoprosenttimme on 41%. Paremmin kohdennetun markkinoinnin ja myynnin avulla pystymme paremmin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja uskommekin voittoprosentin nousevan lähiaikoina yli 50%:iin.

Jatkuva kehittyminen ja parantaminen markkinoinnissa ja myynnissä on elinehto yritykselle. Lean konsultin antamin työkaluin on yrityksen mahdollista astua askeleen pidemmälle kehityksessään.

”UltraLeanBusiness on varteenotettava sparraaja yrityksen myyntiprosesseja mietittäessä. Suosittelen ottamaan yhteyttä Antti Leijalaan, jos kaipaatte myyntiin lisää osumatarkkuutta”, suosittelee Riiman tyytyväinen toimitusjohtaja Juha Lemponen.

Parhaaseen lopputulokseen pääsemiseksi on myös yrityksen oltava sitoutunut kehitysprojektiin ja tiiviiseen yhteistyöhön konsultin kanssa. Riima on kuitenkin hyvä esimerkki siitä, mihin ammattilaisen kanssa sparrailu ja uusien työkalujen käyttöönotto voi parhaimmillaan johtaa.

”Riiman kanssa työskentely on ollut poikkeuksellisen sujuvaa ja helppoa. Konsultoinnista saa aina parhaan hyödyn, kun tapaamisiin tullaan hyvin valmistautuneina. Riimalla on kokemusta useista toimialoista ja niiden erityistarpeista. Tästä on takuuvarmasti lisäarvoa heidän asiakkailleen” Antti Leijala kommentoi viime keväänä alkanutta yhteistyötä.

Kummankin kokemuksen mukaan yhteistyö sujui mutkattomasti etänä. Sijainti ei siis ole este ammattilaisen kanssa tehtävälle kehitysprojektille. Päinvastoin nykyaikaiset välineet ja työskentelytavat mahdollistavat yrityksen kehityksen sekä yrittäjille tärkeän verkostoitumisen Suomen laajuisesti paikkakunnasta riippumatta.

Mainostoimisto Riima Oy
Juha Lemponen
juha.lemponen@riima.fi
www.riima.fi

Mainostoimisto Riima Oy
Juha Lemponen
juha.lemponen@riima.fi
www.riima.fi

YritysVihti ry
Juuritie 7

YritysVihti ry on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka tukee pienyrittäjyyttä ja uusia innovaatioita.

Lue lisää julkaisijalta YritysVihti ry

Uusi suomalainen kuvapankki ratkaisee yritysten ja julkisen sektorin kuvitushaasteet – ammattilaistason valokuvia yksinoikeudella3.3.2021 08:01:00 EETTiedote

Tänä päivänä yrityksillä ja julkisilla tahoilla on jatkuva tarve kuvittaa viestintäänsä. Kuvituskuvien hankkiminen kuvapankeista on kuitenkin kimuranttia: kilpailijat voivat hyödyntää samoja kuvia, eikä tunnelmakaan aina viittaa kotimaiseen alkuperään. Foto Bakery Oy:n yrittäjä, valokuvaaja Sanna Nuutinen kuunteli tarkoin asiakkaidensa haasteita, saaden ajatuksen uudenlaisesta palvelukonseptista. Ideasta jalostui Foto Bakers – uniikkien valokuvien kotimainen kuvapankki – jonka kaikki kuvat myydään yksinoikeudella. Kehitystyössä mukana oli mm. Lean-myynnin asiantuntija Antti Leijala ja tukea hankkeelle antoivat Business Finland sekä ELY. Nyt palvelussa on edustettuna tasokas joukko ammattikuvaajia, ja kuvapankki on valjastettu palvelemaan yritysten, yhdistysten ja julkisen sektorin kuvitustarpeita – ympäri Suomen.

Kalevalan uusi tuleminen – perinteitä ja mytologiaa Nuuksion sydämessä16.2.2021 08:01:00 EETTiedote

Kansalliseepoksemme Kalevala elää uutta nousukauttaan. Sen nostamiseksi matkailualamme ja koko Suomen vetovoimatekijäksi tehdäänkin parhaillaan mittavaa yhteistyötä matkailuyrittäjien keskuudessa. Vihtiläinen yrittäjä Satu de Weerd näkee Kalevalassa arvokkaan palan suomalaista historiaa, jonka hän haluaa nyt välittää suurelle yleisölle Nuuksion Taika -perheyrityksen matkailu- ja tapahtumapalveluina. Yritys onkin luonut Nuuksion kansallispuiston maisemiin Kalevala-teemaisia ohjelmia ja tapahtumia, jossa osallistujat pääsevät osaksi kansallistaruamme niin puvustuksen, tarjoiluiden kuin ohjelmanumeroiden osalta.

Tuotantotalouden opiskelija muuttaa autonvuokrauksen pelisääntöjä10.2.2021 09:01:00 EETTiedote

Ongelmassa piilee usein ratkaisu. Näin tuumi Suomen Vuokrabiili Oy:n perustaja Waltteri Niittula, koittaessaan vuokrata pakettiautoa opiskelukaupungissaan Vaasassa: sopivaa ei löytynyt helposti, eikä kohtuullisella hinnalla. Hän päätti ryhtyä autonvuokrauksen palveluntarjoajaksi itse, hankkien ensimmäisen vuokra-autonsa. Vuosien kuluessa Niittula kasvatti toimintaa ja kypsytteli erilaisia kehitysideoita. Toiminnasta kumpusi lopulta aivan uudenlainen palvelumalli – kehittää verkkoon koko paikkakunnan tarjonnan yhdistävä vuokra-autojen järjestelmä, jossa vertailu on vaivatonta ja varauskokemus mutkattomaksi hiottu. Niittula myös päätti jalostaa suunnitelmansa vielä tätäkin pidemmälle, tarjoamalla helpon mahdollisuuden oman ajoneuvon vuokraamiseen – niin yrityksille kuin yksityisille. Yhdessä vihtiläisen UltraLeanBusiness Oy:n yrittäjä Antti Leijalan kanssa innovaatiosta kasvatetaan nyt koko Suomen kattavaa vuokra-autojen portaalia.

Hoivavaje hurjassa kasvussa18.1.2021 19:08:01 EETTiedote

Pian kokonaisen vuoden olemme joutuneet keskittymään koronaviruksen torjuntaan. Yli 70-vuotiaiden arkea on jouduttu rajoittamaan monin eri tavoin, hoivakotien asukkaista puhumattakaan. Kuntien asukkaista keskimäärin viidennes on eläkeiässä, yli 65-vuotiaita. Kunnat tavoittelevat ikäihmistensä osalta mahdollisimman pitkää asumista kotona, sillä tehostettu palveluasuminen on kallista: yksi kuukausi ympärivuorokautisessa hoidossa maksaa kunnalle vähintään 3 000 euroa. Kotona asuminen edellyttää riittävää toimintakykyä. Toimintakykyä taas tukevat päivittäinen aktiivisuus, liikunta ja sosiaaliset suhteet.

Matkailuautoilun uusi aikakausi – liikkuva hotellihuone tarjoaa elämyksellistä matkantekoa korona-ajan haasteisiin vastaten21.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Korona-aika on haastanut matkailualaa kovalla kädellä kuluneen vuoden aikana. Yksi matkustusmuoto on kuitenkin pitänyt pintansa ja muodostunut jopa trendikkääksi – matkailuautoilu elääkin nyt uuden tulemisen aikakautta. Vihtiläisen ZUMA Products Oy:n yrittäjä Tiina-Mari Tuominen oli toiminut jo vuosien ajan hotelli- ja julkistilojen kalustajana ja päätti sen innostamana luoda muuttuneessa tilanteessa aivan uudenlaisen konseptin – liikkuvan hotellihuoneen. Tuominen ei kuitenkaan halunnut tarjota tavanomaista matkailuauton vuokrauspalvelua. Sen sijaan yrittäjä halusi matkailuauton tarjoavan kokonaisvaltaisen elämyksen, jossa sisustuksen jokainen yksityiskohta on tarkoin harkittu ja asiakkaalla on valittavanaan lukuisia mukavuuspalveluita. Yrityksen uusi toiminto Zuma Rent tarjoaakin jatkossa matkailun ystäville hotellitason elämyksen vuokramatkailuauton muodossa.

Yritysagentuuri yhden numeron taktiikalla – uusia mahdollisuuksia pienyrittäjille ympäri Suomen17.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Palvelujen kulutus Suomessa on menneinä vuosina ollut vahvasti kasvusuuntainen. Palveluntuottajien kenttä on puolestaan hajanainen ja toiminta pääasiassa itsenäisten toimijoiden harjoittamaa. Vihtiläinen yrittäjä Juuso Lyytikäinen tunnisti tilanteessa selkeän tarpeen toimijalle, joka kokoaisi erilaiset palveluntarjoajat yhteen, helpottamaan palvelujen ostamista. Samalla uusi toimintamalli loisi mahdollisuuksia palvelujen tuottajille, agentuurin hoitaessa myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun heidän puolestaan – vapauttaen yrittäjien resursseja omaan ydintoimintaan. Näin syntyi Nummela Services, joka on jo saavuttanut tukevan jalansijan paikallisena toimijana Vihdissä. Nyt Lyytikäinen tähtää kuitenkin kauemmas ja on Business Finlandin tuella laajentamassa toimintamallia koko Suomen kattavaksi.