Mitä ELY:n palveluilla on saatu aikaan – Mainostoimisto Riima valjasti avukseen Lean-myynnin ammattilaisen.
Mainostoimisto Riima on kannattavaa kasvua hakeva mainostoimisto. Kasvun yksi tärkeimmistä prosesseista on myynti ja tähän Riima lähti etsimään sopivaa konsulttia sparraamaan olemassa olevia myyntiprosesseja. Avuksi löytyi UltraLeanBusiness Oy:n Lean-ajattelun uranuurtaja Antti Leijala. Yhdessä Antti Leijalan kanssa Riiman myyntitiimi aloitti puolen vuoden mittaisen kehitysprojektin. Kuluneen vuoden työskentelymallin mukaisesti, kehitysprojekti vietiin läpi etäpalavereina. Palaverit järjestettiin viikoittain kahden tunnin mittaisina tapaamisina, joissa tunnit käytettiin tehokkaasti ja kokeneen ja vahvan myynnin osaajan kanssa asiat etenivät johdonmukaisesti.
Myyntiprosessin kehittäminen aloitettiin valitsemalla uudet selkeät kohderyhmät, joiden pohjalle tehostettuja myyntiprosesseja lähdettäisiin rakentamaan. Lopulliset kuusi kohderyhmää muodostuivat toimialaryhmittäin Riiman olemassa olevan osaamisen ja kokemuksen kautta. Kohderyhmien selkeytymisen jälkeen jokaisen kohderyhmän ostopolku käytiin tarkoin läpi ja sitä mukaillen mietittiin kohderyhmille markkinointipolut. Jokaiselle kohderyhmälle kirjattiin oma kohdennettu viesti, jota jatkossa käytetään markkinoinnin sekä tarjousten lähtökohtana.
Tarkan ja suunnitelmallisen pohjatyön jälkeen Riiman asiakaskunta jaettiin CRM-järjestelmässä valittuihin kohderyhmiin. Seuraavassa vaiheessa tehdään pitkäjänteistä työtä kirjaten ylös tarjoukset, niiden lopputulokset ja kolme suurinta syytä, miksi tarjous hyväksyttiin tai hylättiin. Jatkossa kirjattua tietoa analysoimalla ja peilaamalla luotuihin ostoprosessin vaiheisiin, on mahdollista ymmärtää tarjouksen voittamisen tai häviämisen juurisyyt. Tämän tiedon avulla on myynnin kokonaisprosessia mahdollista kehittää tehokkaammaksi ja päästä parempaan osumatarkkuuteen tarjousten voittamiseksi. Lähtötilanteessa tarjousten voittoprosenttimme on 41%. Paremmin kohdennetun markkinoinnin ja myynnin avulla pystymme paremmin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja uskommekin voittoprosentin nousevan lähiaikoina yli 50%:iin.
Jatkuva kehittyminen ja parantaminen markkinoinnissa ja myynnissä on elinehto yritykselle. Lean konsultin antamin työkaluin on yrityksen mahdollista astua askeleen pidemmälle kehityksessään.
”UltraLeanBusiness on varteenotettava sparraaja yrityksen myyntiprosesseja mietittäessä. Suosittelen ottamaan yhteyttä Antti Leijalaan, jos kaipaatte myyntiin lisää osumatarkkuutta”, suosittelee Riiman tyytyväinen toimitusjohtaja Juha Lemponen.
Parhaaseen lopputulokseen pääsemiseksi on myös yrityksen oltava sitoutunut kehitysprojektiin ja tiiviiseen yhteistyöhön konsultin kanssa. Riima on kuitenkin hyvä esimerkki siitä, mihin ammattilaisen kanssa sparrailu ja uusien työkalujen käyttöönotto voi parhaimmillaan johtaa.
”Riiman kanssa työskentely on ollut poikkeuksellisen sujuvaa ja helppoa. Konsultoinnista saa aina parhaan hyödyn, kun tapaamisiin tullaan hyvin valmistautuneina. Riimalla on kokemusta useista toimialoista ja niiden erityistarpeista. Tästä on takuuvarmasti lisäarvoa heidän asiakkailleen” Antti Leijala kommentoi viime keväänä alkanutta yhteistyötä.
Kummankin kokemuksen mukaan yhteistyö sujui mutkattomasti etänä. Sijainti ei siis ole este ammattilaisen kanssa tehtävälle kehitysprojektille. Päinvastoin nykyaikaiset välineet ja työskentelytavat mahdollistavat yrityksen kehityksen sekä yrittäjille tärkeän verkostoitumisen Suomen laajuisesti paikkakunnasta riippumatta.
Lisätietoja:
Mainostoimisto Riima Oy
Toimitusjohtaja
Juha Lemponen
050 446 0030
juha.lemponen@riima.fi
www.riima.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Mainostoimisto Riima Oy
Toimitusjohtaja
Juha Lemponen
050 446 0030
juha.lemponen@riima.fi
www.riima.fi
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
YritysVihti ry on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka tukee pienyrittäjyyttä ja uusia innovaatioita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta BusinessRakentamo
#Someleontti pienyrittäjän digiapurina - vahva missio ohjaa yrittäjä Sanya Saarisen toimintaa1.3.2023 00:00:34 EET | Tiedote
Havainto siitä, että ilmaiset digityökalut tulivat kaikkien yrittäjien ulottuville, mutta silti harva uskalsi lähteä niitä hyödyntämään, käynnisti Sanya Saarisen toisen yrittäjätaipaleen. Ensimmäinen yrittäjäpolku käynnistyi suoraan ammattikorkeakoulun jälkeen vuonna 2004, kun Saarinen hyppäsi rohkeasti koulun penkiltä suoraan yrittäjäksi ja teki keikkoja yrittäjäkollegan kanssa ohjelmapalvelualalla show-palveluita tuottaen ja esiintyvänä taiteilijana toimien. Aiemmin laulu- ja showjuontokeikkojen myyntityö oli kylmäsoittelua, joten modernien työkalujen saapuminen Suomeen mullisti koko myyntiprosessin. Tämä käynnisti uuden uran markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä ja nykyisin Saarinen on somekouluttaja, somestrategi ja digisisällöntuottaja, joka toimii käytännönläheisesti pienyrittäjien apuna modernien viestintä- ja markkinointityökalujen käytössä ja monikanavaisen viestinnän rakentamisessa.
BusinessRakentamon palvelut yrittäjille helposti ja sijainnista riippumatta28.2.2023 21:33:50 EET | Tiedote
Pienyrittäjävetoinen BusinessRakentamo ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta vuodesta 2018 lähtien. Yhdistys tarjoaa asiantuntijoille ja mikroyrityksille tukea ja ratkaisuja yritystoiminnan kehittämiseen. Digitaalinen toimintamalli tuo palvelut jokaisen pienyrittäjän saataville ja mikroyritysten kehitysyhteisö toimii aktiivisesti uusia yhteistyökuvioita rakentaen. Jäsenyritykset voivat hyödyntää asiantuntijaverkoston monipuolista osaamista helposti ja sijainnista riippumatta.
UltraLean-CRM tarjoaa yksinyrityksille konkreettista apua asiakkaan ostokäyttäytymisen analysointiin.27.2.2023 08:05:00 EET | Tiedote
Myyntiprosessien jatkuva kehittäminen edellyttää myynnin tehokkuuden perusteellista arviointia. Kun nämä opit viedään käytäntöön järjestelmällisesti, parannat jatkuvasti tarjousten voittoprosenttia.
UltraLeanSales® 2.0 - Niin hullulta kuin se kuulostaakin, mutta harvoissa yrityksissä tunnetaan asiakkaan ostokäyttäytyminen riittävän hyvin.20.2.2023 08:05:00 EET | Tiedote
Mitä tapahtuisi, jos tuntisit paremmin asiakkaasi ostokäyttäytymisen? Osaisitko hyödyntää sitä? Parantaisiko tieto myyntiä? Lean-johtamisen malli on tuttu juttu tuotannon tehostamisessa, mutta miksi Lean-oppeja ei ole juurikaan sovellettu tarjousten voittoprosentin parantamiseen? UltraLeanBusiness Oy on tuotteistanut tiedolla johtamisen mallin itseoppivaksi prosessiksi, joka perustuu asiakkaan ostoprosessien tuntemiseen. Aiheesta on nyt julkaistu kirja, uusittu ja laajennettu painos nimeltään UltraLeanSales 2.0.
Vihtiläinen kasvava perheyritys Hiisi Homes & Hotels hankki ympäristösertifikaatin kuudessa kuukaudessa19.1.2023 08:06:00 EET | Tiedote
Kalustettuja asuntoja ja digihotellimajoitusta tarjoava teknologian mahdollistama Hiisi Homes & Hotels jalkautti vastuullisuuden järjestelmällisesti osaksi arkeaan noin puolessa vuodessa. Projektin aikana yritys suoritti Sustainable Travel Finland -ohjelman sekä hankki Ekokompassi-sertifikaatin.