Onnettomuustietoinstituutti

Moottorikelkkailussa 11 kuolonuhria viime vuonna – Kelkkailun turvallisuuden eteen tehtävissä paljon

Jaa

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ennakkotietojen mukaan vuonna 2018 tapahtui 10 kuolemaan johtanutta moottorikelkkaonnettomuutta, joissa menehtyi 11 henkeä. Suurin osa sattui jäällä tai jäältä maalle siirryttäessä. Loukkaantumisia sattuu satoja vuosittain.

Lähde: Onnettomuustietoinstituutti
Lähde: Onnettomuustietoinstituutti

Neljässä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa kelkalla ajettiin jäällä ja osuttiin sulaan. Kolmessa tapauksessa onnettomuus sattui jäältä maalle siirryttäessä. Lisäksi kaksi onnettomuutta sattui moottorikelkkareitillä ja yksi metsäautotiellä.

– Moottorikelkkaturmat sattuvat usein kuljettajalle aivan tutussa ympäristössä, kun otetaan riskejä ja lähdetään esimerkiksi heikoille jäille joskus huonoissakin olosuhteissa. Kokeneenkaan kuljettajan ei kannata aliarvioida olosuhteiden vaikutusta, OTIn liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen huomauttaa.

Kolmessa kuolemaan johtaneessa kelkkailuonnettomuudessa kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta.

Loukkaantumisia voidaan vähentää

Vuonna 2018 tutkijalautakunnat tutkivat 14 vakavaan loukkaantumiseen johtanutta moottorikelkkaonnettomuutta. Loukkaantumiseen johtavia onnettomuuksia sattuu moottorikelkkailussa satoja vuosittain, joten 14 onnettomuuden otos on näyteluontoinen.

Tutkintaan otetuissa 14 henkilövahinkoon johtaneessa onnettomuudessa loukkaantui kaikkiaan 21 henkilöä. Neljä henkilöä selvisi vammoitta. Kahdeksassa onnettomuudessa moottorikelkan kyydissä oli kuljettajan lisäksi matkustaja.
– Matkustajan kanssa ajaminen on erityisesti kokemattomalle kuljettajalle haastavaa. Jos kuljettaja ja matkustaja ovat huomattavan eri kokoisia, se vaikeuttaa kelkan hallintaa, Holopainen varoittaa.

Vasemmalle kaartuvat mutkat ovat moottorikelkkailijoille haastavia. Yleisiä riskejä ovat myös liian lähellä kelkkareittiä sijaitsevat esteet, kuten puut ja suuret kivet. Havainnot ovat toistuneet onnettomuustutkinnassa vuosien ajan.­
– Vasemmalle kaartuvat mutkat ovat haastavimpia, sillä silloin moni työntää oikealla kädellä ohjaustankoa ja samalla vahingossa puristaa oikeassa kahvassa sijaitsevan kaasuvivun pohjaan. Vauhdin äkillinen kiihtyminen yleensä yllättää, eikä törmäystä esimerkiksi reitin sivussa kasvaviin puihin ehdi enää estää, Eero Heikkilä Lapin tutkijalautakunnasta kuvailee onnettomuuden syntyä.

Viime vuonna tutkintaan otetuista loukkaantumisista kahdeksan tapahtui moottorikelkkasafareilla. Kelkkayrittäjät voivat vaikuttaa moottorikelkkailun turvallisuuteen monin tavoin.
– Viime vuonna tutkituista kelkalla sattuneista loukkaantumisista monessa oli mukana lumeen tottumaton turisti. Onnettomuuksia voidaan ehkäistä muun muassa uudistamalla kelkkaopetusta ottamaan huomioon erilaiset asiakasryhmät ja kiinnittämällä huomiota reittien suunnitteluun. Olemmekin julkaisseet erityisesti kelkkasafariyrittäjille suunnatun käytännöllisen oppaan auttamaan turvallisuuden kehittämisessä, Holopainen vinkkaa.

 

Kuolemaan johtaneista moottorikelkkaonnettomuuksista puolet tapahtui Lapissa vuonna 2018

Lappi 5
Pohjois-Karjala 2
Päijät-Häme 1
Etelä-Karjala 1
Pohjois-Savo 1
 

Lisätietoja:

Näin vähennät moottorikelkkailun riskejä hyvällä valmistautumisella -opas (yhteistyössä Tukesin kanssa): www.oti.fi/kelkkaopas

Liikennevakuutuksesta korvatuista kelkkavahingoista tietoa 10 vuoden ajalta sähköisessä portaalissa: www.oti.fi/liikennevahinkoportti

  • Liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen, p. 040 450 4531, arja.holopainen(at)oti.fi
  • Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan jäsen, moottorikelkka-asiantuntija Eero Heikkilä, p. 040 516 3834
  • Viestintä, p. 040 450 4700
     

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi

Kuvat

Lähde: Onnettomuustietoinstituutti
Lähde: Onnettomuustietoinstituutti
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Onnettomuustietoinstituutti
Onnettomuustietoinstituutti
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki

Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti

Joka kolmannessa kuolonkolarissa kuljettaja on päihtynyt18.3.2019 07:35:00 EETTiedote

Vuosina 2013–2017 liikenteessä tapahtui 304 kuolemaan johtanutta päihdeonnettomuutta, mikä on noin kolmannes kaikista kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista. Huumeiden vaikutuksen alaisena aiheutettuja kuolonkolareita tapahtui 20 enemmän kuin edeltävällä viisivuotisjaksolla (2008–2012). Alkoholionnettomuuksien osuus on pysynyt useiden vuosien ajan noin neljänneksenä kaikista kuolonkolareista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme