MTK markkinoi suomalaista naudanlihaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK nostaa vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon esille tänään Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistyvällä mainonnalla. Englanninkielinen kampanja tuo esille suomalaisen tuotannon edut kestävän kehityksen ja erityisesti vesistressin näkökulmasta. Mainonta Terminaalin 2 Meeting pointilla alkaa tänään 9.1. ja jatkuu puoli vuotta. Kampanja voi tavoittaa enimmillään 6-7 miljoonaa lentokentällä vierailijaa. Mainonnan on suunnitellut mainostoimisto Kari Eklund DM.

- Keskustelu lihantuotannosta Suomessa on ollut yksipuolista ja syyllistävää. Maailmalla lihan kulutus on kuitenkin kasvussa. Liha on maukas, tärkeä ja monipuolinen ravitsemuksen lähde. Kampanjamme tavoitteena on kertoa matkailijoille, että Suomessa tuotettu pihvi on vastuullinen valinta niille, jotka lihaa nauttivat, kertoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila

Naudanlihantuotanto vaatii paljon vettä, jota Suomessa on runsaasti. Monissa muissa naudanlihan tuottajamaissa kärsitään makean, juomakelpoisen veden puutteesta. Makean veden puute on iso globaali ongelma, sillä maatalous, viljely ja eläintuotanto kuluttavat YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n mukaan 70 prosenttia kaikesta ihmisen käyttöön ottamasta vedestä.

Vettä sataa Suomessa vuoden aikana enemmän kuin sitä haihtuu, ja uutta pohjavettä muodostuu koko ajan. Aalto-yliopiston tutkijaryhmän Sustainability-lehdessä alkuvuonna 2019 julkaistun tutkimuksen mukaan maailmalla vettä kuluu keskimäärin 15 400 litraa tuotettua nautakiloa kohden, kun taas Suomessa määrä on puolet tästä, noin 7 000 litraa.

Suomalaisen naudan vesijalanjälki on maailman mittakaavassa pieni ja kestävän kehityksen mukainen. Vedenkäyttöä ajatellen Suomessa tuotetun naudanlihan valitseminen on askel oikeaan suuntaan, sillä vettä paljon vaativa ruuantuotanto, kuten naudanlihantuotanto, kannattaa keskittää sinne, missä on paljon vettä.

Vaikka naudanlihantuotanto aiheuttaa kasvihuonekaasu- ja ravinnepäästöjä, niin tuotantotavat ja olosuhteet poikkeavat toisistaan eri puolilla maailmaa. Meillä Suomessa on useita vahvuuksia naudanlihan ja muiden kotieläintuotteiden tuotannossa. MTK uskoo, että Suomella on hyvät edellytykset viedä ja brändätä suomalaista kestävää naudanlihaa maailmalle tulevaisuudessa. Päästöjen vähentämiseksi ja nurmien hiilensidonnan tehostamiseksi on tiloillamme tehty ja tullaan tekemään paljon töitä.

Alkavana vuonna MTK tulee viestimään aktiivisesti sekä kotieläintuotannon että kasvinviljelyn vastuullisuudesta.

Lisätietoa naudanlihantuotannosta Suomessa:

Keskustele aiheesta: #missäonpihvi ja #wheresthebeef

Puheenjohtaja Juha Marttila, 050 341 3167
Asiantuntija Jukka Rantala, 040 715 8710
Asiantuntija Saara Patama, 044 053 9285

Maaseudun kuljetuksia uudistava KaikkiKyytiin voitti Kuntaliiton Klash-kilpailun23.1.2020 21:06:46 EETTiedote

MTK:n vetämä KaikkiKyytiin -yhteistyötiimi voitti tänään Kuntaliiton järjestämän valtakunnallisen Klash-haastekilpailun kuljetushaasteen. Tiimiin kuuluvat MTK, Kyyti Group, Coreorient, Sitowise sekä Vähikkälän kylä. Yhteistyötiimi esitti kilpailun tuomaristolle ratkaisun maaseudun kuljetusten uudistamiseksi. Ratkaisumallissa yhdistettiin kolmen yhtiön tarjoamat sovellukset tavalla, joka tunnistaa maaseudulla asuvien arjen ja tarpeet.

Nyt panostetaan ruokavientiin17.1.2020 08:56:17 EETTiedote

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Sipuli kuuluu joka keittiöön16.1.2020 09:23:38 EETTiedote

Hyvää ruokaa ei synny ilman sipulia. Tätä mieltä ovat huippukokitkin. Monia ylistyspuheita sipulille on pidetty, mutta varmaa on ainakin se, että sipuli sopii todella moneen ruokaan, ja sipuleita on monia erilaisia vaihtoehtoja. Sipuli voi olla maun piristäjä tai ruuan raikkauden ja makeuden korostaja. Sipuli saa makuihin syvyyttä ja se tukee ruuan muiden ainesten makuja. Sipulissa on kerroksellisuutta ja ripaus mystiikkaa. Muodoltaan kaikki sipulit ovat kauniita.

Elintarvikealan vuosi käynnistyy ensimmäistä kertaa viennin viikolla ja juuri julkaistun vientipolun voimalla!14.1.2020 00:00:00 EETTiedote

Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa.