Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK:n metsäjohtokunta: Suomalaista perhemetsänomistusta pitää kohdella verotuksessa tasapuolisesti

Entistä suurempi osa myytävistä metsätiloista päätyy institutionaalisille sijoittajille. MTK:n metsäjohtokunta on huolissaan kehityksestä ja kokee, että syynä siihen on verotuksen epäoikeudenmukaisuus.

Luonnonvarakeskuksen uusimman metsämaan omistustilaston mukaan metsänomistusrakenteemme on murroksessa. Institutionaalisten sijoittajien ostamien metsätilojen osuus on kasvanut nopeasti viimeisten vuosien aikana ja omistusrakenteen muutos näkyy jo tilastoissakin.

Suomessa perhemetsänomistajat maksavat tuloistaan pääomatuloveroa, joka on nopeasti kiristynyt yhteisöverotusta korkeammaksiSuomessa on tällä hetkellä Euroopan kirein pääomatulovero. Yhteisöverokantaa merkittävästi kireämpi pääomatulovero suosii ulkomaista omistusta, koska pääomatuloveroa maksavat pääasiasiassa suomalaiset metsänomistajat, pk-yrittäjät ja piensijoittajat.

MTK:n metsäjohtokunnan mielestä on tärkeää, että kotimaisen perhemetsänomistuksen edellytykset kyetään turvaamaan. Sitä ei saa verotuksellisesti kohdella epäedullisesti muihin metsänomistusmuotoihin verrattuna. Perhemetsätalous on tae kestävästä kehityksestä, jota yhteiskunnan pitää politiikkatoimillaan tukea, ei vaikeuttaa. Osana perhemetsätaloutta suomalainen yhteismetsämalli mahdollistaa perhemetsätaloudelle suurmetsätalouden edut.

Suomalainen yksityiseen maanomistukseen perustuva perhemetsäomistus on maailman mittakaavassa ainutlaatuista. Suomessa yksityiset omistavat noin 60 % metsämaasta ja myyvät noin 80% teollisuuden kotimaasta ostamasta raakapuusta. Keskimääräinen metsätilan koko on noin 30 hehtaaria ja omistajan keski-ikä hieman yli 60-vuotta.

Metsänomistuksemme perustuu ylisukupolvisen kestävyyden periaatteeseen, jossa metsät halutaan aina jättää seuraavalle sukupolvelle paremmassa kunnossa kuin ne on itse saatu. Hyvänä osoituksena tästä on lähes kaksinkertaistunut metsiemme puumäärä ja kasvu viimeisen 50-vuoden aikana.

Valtaosalle perhemetsänomistajia myös metsien muut arvot kuin puuntuotanto ovat tärkeitä. Hajautunut päätöksenteko ja metsänomistajien moninaiset tavoitteet myös turvaavat esimerkiksi metsäluonnon monimuotoisuutta ja mahdollistavat ilmastotavoitteiden toteutumisen.

puheenjohtaja Juha Marttila puh. 050 341 3167

Viljelijät ja metsänomistajat evästävät hallitusneuvottelijoita ja jakavat hiilinieluja tänään Säätytalon edustalla15.5.2019 05:00:00 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten viljelijöiden SLC järjestävät tänään hallitusneuvottelijoille ”Maaseudun eväät” -aamukahvitilaisuuden Säätytaloa vastapäätä, Suomen pankin edustalla kello 8 - 9. Järjestöt haluavat evästää neuvottelijoita maaseudulle tärkeistä asioista ja muistuttaa, että maaseutu on ratkaisu, ei ongelma. Osoituksena tästä järjestöt jakavat neuvottelijoille kuusentaimia istutettavaksi.

Viljelijät ja metsänomistajat evästävät hallitusneuvottelijoita Säätytalon edustalla keskiviikkona 15.5.2019 kello 814.5.2019 10:12:59 EESTKutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten viljelijöiden SLC järjestävät hallitusneuvottelijoille ”Maaseudun eväät” -aamukahvitilaisuuden Säätytaloa vastapäätä, Suomen pankin edustalla keskiviikkona 15.5.2019 kello 8 - 9. Tilaisuudella järjestöt haluavat evästää neuvottelijoita maaseudulle tärkeistä asioista ja muistuttaa, että maaseutu on ratkaisu, ei ongelma.

Luonnon monimuotoisuus turvataan yhteistyöllä6.5.2019 14:20:44 EESTTiedote

Tänään julkaistu kansainvälisen luontopaneelin (IPBES) kokoama luonnon monimuotoisuuden maailmanlaajuista tilaa käsittelevä raportti viestittää, että luonnon monimuotoisuus heikentyy kestämättömästi ja kiihtyvästi. MTK jakaa huolen luonnon monimuotoisuuden köyhtymisestä muistuttaen samalla, että Suomessa tilanne ollaan saamassa hallintaan määrätietoisten toimien ansiosta etenkin metsissä ja maatalousympäristöissä. Työ vaatii koko yhteiskunnan ponnistuksia.