Muistutuskutsu 28.1: Asiat ovat paremmin kuin koskaan – miksi silti elämme yli varojemme?

Tervetuloa kauppakamarin talouskatsauksen julkaisutilaisuuteen torstaina 28.1. klo 9.15 – 11. Puhujina Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki ja Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.

Koronavirustilanteen takia tilaisuus järjestetään Teamsissa, mutta otamme muutamia toimittajia paikan päälle Keskuskauppakamarin toimistolle (Aleksanterinkatu 17, 7 krs.).

Kauppakamarin tuoreimmassa talouskatsauksessa tarkastellaan muun muassa työajan lyhentymistä ja vapaa-ajan lisääntymistä, tuottavuuden kasvua ja teknologisen kehityksen vauhtia huomioiden, että tuloerot ovat edelleen pysyneet maltillisella tasolla tällä vuosituhannella. Hyvinvoinnin nopeasta kasvusta huolimatta katsauksessa kysytään: Miksi Suomessa elämme yli varojemme, vaikka asiat ovat paremmin kuin koskaan?

Pyydämme ilmoittautumaan viestinnän asiantuntija Anna Yli-Saunamäelle os. anna.yli-saunamaki@chamber.fi, puh. 0407525222.

Etänä osallistuville toimitetaan osallistumislinkki tapahtumaa edeltävänä päivänä.

Lämpimästi tervetuloa!

Ohjelma:

9.15 Avaussanat
Juho Romakkaniemi, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja

9.30 Katsauksen julkistus
Mauri Kotamäki, Keskuskauppakamarin pääekonomisti

10.00 Kommenttipuheenvuoro
Aki Kangasharju, Etlan toimitusjohtaja

10.30 Keskustelua

11.00 Ohjelma päättyy

Lisätietoja:

Mauri Kotamäki
pääekonomisti, Keskuskauppakamari
mauri.kotamaki@chamber.fi

Anna Yli-Saunamäki
viestinnän asiantuntija, Keskuskauppakamari
anna.yli-saunamaki@chamber.fi

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.

Kauppakamarin vientiyrityskysely: Yli 60 prosenttia yrityksistä uskoo viennin kasvuun koronan keskellä – matkustusrajoitukset pahin viennin este27.2.2021 07:00:00 EETTiedote

Jopa 62 prosenttia yrityksistä uskoo vientinsä kasvuun, ellei Euroopan paheneva koronatilanne ja uudet rajoitukset uhkaa lupaavasti toipuvaa vientiä, osoittaa kauppakamarin vientiyrityskysely. Peräti 81 prosenttia vientiyrityksistä kokee jo nyt epäselvät matkustusrajoitukset pahimmaksi viennin kasvun esteeksi ja toivoo hallitukselta oikeinmitoitettuja toimia talous ja terveys huomioiden.

Keskuskauppakamari: Hallituksen sulkupäätös on raju isku yrityksille – menetykset korvattava25.2.2021 14:18:13 EETTiedote

Erityisen vakava tilanne on hotelli- ja ravintola-alalla sekä tapahtuma-alalla, joita pitkittynyt kriisi on kohdellut raskaasti. Hallituksen päätös sulkea ravintolat 8.-28.3. on viimeinen isku monelle ravintola-alan yrittäjälle. Hallituksen on välittömästi tehtävä päätös sulun aiheuttamien menetysten korvaamisesta ravintoloille, vaatii Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamari: Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tehtävien toimien sovittava yhteen19.2.2021 15:13:17 EETTiedote

Liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttaminen vuoteen 2030 mennessä tulee vaatimaan paljon toimia niin kansalaisilta kuin yrityksiltäkin erittäin nopeassa aikataulussa. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, miten useiden eri toimien viidakko, liikenteen vero- ja maksu-uudistus, fossiilittoman liikenteen tiekartta, valtioneuvoston periaatepäätökset meri- ja ilmaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä ja 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma saadaan toimimaan yhteen niin että kansalaiset ja yritykset uskaltavat investoida.