Mur-karhun metsästä kertova lastenkirja innosti Olavi Uusivirran säveltämään uuden laulun

Kaisa Happosen kirjoittama ja Anne Vaskon kuvittama iltasatukirja Mur ja metsän ilta jatkaa kansainvälisestikin menestynyttä Mur-karhusta kertovaa sarjaa. Kirjan lukee äänikirjaksi Olavi Uusivirta, joka myös innostui säveltämään ja esittämään kirjaan kuuluvan Iltalaulun yhdessä Ringa Mannerin kanssa.

Mur ja metsän ilta on filosofinen satukirja ja puheenvuoro suomalaisen  metsäluonnon puolesta.
Mur ja metsän ilta on filosofinen satukirja ja puheenvuoro suomalaisen metsäluonnon puolesta.

Happosen ja Vaskon Mur-karhusta kertova kirjasarja saa jo viidennen osansa, kun iltasatukirja Mur ja metsän ilta – iltasatuja isoille ja pienille (Tammi) on juuri julkaistu. Pienen Mur-karhun lisäksi salaviisaisssa saduissa esiin pääsevät muiden muassa tuulihaukka joka on lakannut lentämästä, hirvi joka ei uskalla astua metsänreunan yli sekä susi jota kuun valo häikäisee. Mur-karhu ottaa myös hienovaraisesti kantaa metsäluonnon ja sen sukupuuton uhkaamien lajien puolesta. Kirja ei saarnaa, mutta näyttää lapselle ja kirjaa lukevalle aikuiselle metsän arvon. Mur-kuvakirjoja on kiitetty niiden syvän filosofisesta otteesta, faabelimaisesta viisaudesta ja monitulkintaisuudesta, ja ne puhuttelevat yhtä lailla niin lasta kuin aikuista lukijaa.

Mur ja sen kuvaama suomalainen luonto ihastuttaa myös ulkomailla. Sarjan ensimmäisen osan oikeudet on myyty jo viiteentoista maahan, uusimpana Armeniaan.

Kirjan kuvittanut Anne Vasko on parhaillaan arvostetun, kansainvälisen Astrid Lindgren Memorial -palkinnon ehdokkaana. Hän on taiteilija ja kuvittaja, joka on luonut visuaalisen maailman lukuisiin niin omiin kuin muiden kirjoittamiin lastenkirjoihin. Vaskon kollaasikuvitukset ammentavat suomalaisesta luonnosta ja luovat Mur-tarinoihin taianomaisen tunnelman. Kaisa Happonen on monialainen lasten- ja nuortenkirjailija. Hän hallitsee huippuunsa hiotun kuvakirjakerronnan sekä erilaiset digitaaliset tarinankerronnan muodot. Happosen kirjailijanääni kumpuaa aidosti ja vahvana tavoittaen aina jotakin olennaista ihmisenä olemisesta.

Levy-yhtiö Universalin julkaiseman Olavi Uusivirran ja Ringa Mannerin kappaleen voit kuunnella tästä linkistä.

Haastattelupyynnöt:

Johanna Harkkila ǀ viestintäpäällikkö ǀ Tammi ǀ+358 41 4497274 ǀ johanna.harkkila@tammi.fi

Arvostelukappalepyynnöt: tiedotus@tammi.fi

Mur-sarjan on kuvittanut Anne Vasko ja kirjoittanut Kaisa Happonen. Kuva: Milka Alanen

Dekkarifestivaali kokoaa yhteen dekkarifanit ja kiinnostavimmat rikoskirjailijat jo kahdeksannen kerran. Paasitornissa 17. syyskuuta järjestettävään festivaaliin voi osallistua myös verkon välityksellä. Kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien ja uusien tulokkaiden lisäksi festivaalin vieraiksi saapuvat mm. islantilainen maailmantähti Ragnar Jónasson sekä ruotsalainen Kristina Ohlsson.

Kirjailija Timo Parvela ja Tammi lahjoittavat Ukrainasta saapuneille pakolaislapsille ukrainaksi käännetyt Ella-kirjat20.5.2022 10:19:12 EEST | Tiedote

Kirjailija Timo Parvela lahjoittaa rakastetun Ella ja kaverit -sarjansa kirjan Ukrainasta Suomeen paenneille lapsille. Parvelan kustantaja Tammi painattaa 1500 kirjaa, joista 500 menee kirjastoille ympäri Suomen ja 1000 Ukraina-keskuksille. Kirjat jaetaan lukijoille toukokuun lopussa. Hanke toteutetaan yhteistyössä ukrainalaisen laitoksen alun perin julkaisseen harkovalaisen School Book -kustantamon kanssa.

Tiedote: Bonon muistelmateos julkaistaan maailmanlaajuisesti marraskuussa10.5.2022 16:10:31 EEST | Tiedote

Artisti-aktivisti Bono, irlantilaisbändi U2:n laulaja, on kirjoittanut muistelmateoksen SURRENDER: 40 Songs, One Story, jonka Alfred A. Knopf julkaisee 1.11. 2022. Kirjan kustannusoikeudet Knopfille myi Curtis Brown, Ltd:n Jonny Geller, ja se julkaistaan kaikkialla maailmassa samaan aikaan. Suomessa kirjan kustantaa Tammi nimellä SURRENDER: 40 laulua, yksi elämä, ja se ilmestyy sekä painettuna, e-kirjana että äänikirjana. Kirjan suomentaa Tero Valkonen.