Museoalan ammattilaiset kohtaavat Museopäivillä Ahvenanmaalla

Valtakunnalliset museopäivät järjestetään Ahvenanmaalla 18.-20.5.2022. Lähes 300 museoalan ammattilaista ja vaikuttajaa kokoavien tapahtumapäivien teemana on Egensinne – Omalla tavalla. Sama teema on myös Ahvenanmaan 100-vuotisen itsehallinnon juhlavuoden käytössä. Päivien yhteydessä palkitaan Vuoden museo.

Museopäivien ohjelmaan kuuluu ajankohtaisia puheenvuoroja, keskustelutilaisuuksia ja Suomen museoliiton 99. vuosikokous. Tapahtumapaikkana on kulttuuri- ja konferenssikeskus Alandica Maarianhaminan keskustassa.

Museopäivät huipentuvat torstaina 19.5. klo 19 alkavaan Museopalkintogaalaan Hotelli Arkipelagin juhlavissa puitteissa. Vuoden museo 2022 -finalisteja ovat Hotelli- ja ravintolamuseo Helsingistä, Lottamuseo Tuusulasta, Poliisimuseo Tampereelta sekä Sodan ja rauhan keskus Muisti & Päämajamuseo Mikkelistä. Lisäksi jaetaan Vuoden museojulkaisu -palkinto, Vuoden museokauppa -palkinto ja Museokortin erikoispalkinto.

Museopäivien ohjelmassa pohditaan omalla tavalla tekemisen, identiteetin ja luovuuden sekä innovaatioiden merkitystä museotoiminnassa ja laajemmin työyhteisöissä.

Ensimmäisen päivän pääpuhujia ovat saksalainen, Norjassa toimiva etnologi, projektijohtaja Kathrin Pabst ja ruotsalainen apulaisprofessori Pia Laskar. Pabst on erikoistunut museotyön eettisiin kysymyksiin ja Laskar on tutkinut viime aikoina erityisesti sukupuoleen liittyviä teemoja.

Toisen päivän 19.5. ohjelmaan kuuluu muun muassa professori Juha T. Hakalan esitelmä, jossa pohditaan, mitä luovuus on, miten sitä voi käyttää omassa ja yhteisön työssä ja mitä se voisi tarkoittaa museoammattilaisen työssä tai museon toiminnassa. Taiteen tohtori, leikin asiantuntija Katriina Heljakan puheenvuorossa kuullaan, miten leikillisyys auttaa haastavissa tilanteissa ja yhteiskunnallisissa kriiseissä.

Lisäksi ohjelmaan kuuluu useita rinnakkaissessioita ja lyhyitä salamapuheenvuoroja museoalan ajankohtaisista teemoista, näyttelyalue, illanviettoja sekä verkostoistumista.

Perjantaina 20.5. Museopäivien osallistujat tutustuvat Ahvenanmaan kiehtovaan historiaan ja nykypäivään opintoretkien merkeissä. Teemoina ovat esimerkiksi Maarianhaminan historia ja museot, Ahvenanmaan taide sekä saaristokohteet.

Tervetuloa mukaan

Tiedotusvälineiden edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuramaan ohjelmaa sekä haastattelemaan asiantuntijoita ja museoalan vaikuttajia. Tiedotusvälineiden edustajia pyydetään ilmoittautumaan viimeistään 17.5.2022 sähköpostitse osoitteeseen tuuli.rajavuori@museoliitto.fi.

Tilaisuuteen voi osallistua myös etänä. Tapahtuman järjestää Suomen museoliitto yhteistyössä Ahvenanmaan museoiden kanssa.

Museopäivien ohjelma

Keskiviikko 18.5.2022

Torstai 19.5.2022

Vuoden museo -kilpailun finalistit

Vuoden museojulkaisu -kilpailun finalistit

Vuoden museokauppa -kilpailun finalistit

Koulutus- ja kehittämisjohtaja Leena Tokila
leena.tokila@museoliitto.fi

Median edustajat

Viestintäpäällikkö Tuuli Rajavuori
tuuli.rajavuori@museoliitto.fi

Intendentti Heidi Viktorsson, Ålands Sjöfartsmuseum
018 19930
heidi@sjofartsmuseum.ax

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 221 yhteisöjäsentä ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.