Museoalan Nykydokumentointiteko -tunnustuspalkinto UPM Kaipolan tehdasyhteisölle

Museoiden tallennus- ja kokoelmayhteistyöverkosto TAKOn Nykydokumentointiteko-tunnustuspalkinto on myönnetty UPM Kaipolan tehdasyhteisölle. Kunniamaininnan hankkeistaan saivat Suomen kansallismuseo sekä suomalaisten museoiden yhteinen koronatallennus.

Paperikone PK 7:n tukosta selvitetään Kaipolan paperitehtaalla. Kuva: Raisa Nerg / Keski-Suomen museo

Palkintoraati valitsi voittajan yhdeksän ehdokkaan joukosta. Palkittu UPM Kaipolan tehdasyhteisö Jämsässä teki vaikutuksen osallistumalla poikkeuksellisen aktiivisesti ja myönteisesti Keski-Suomen museon toteuttamaan dokumentointiprojektiin.

Hanke käynnistyi, kun paperitehtaan sulkemisesta uutisoitiin elokuussa 2020. Raskaasta tilanteesta huolimatta dokumentoinnilla oli koko tehdasyhteisön tuki takanaan, ja museon kokoelmiin saatiin tallennettua erityisen laadukas kokonaisuus Kaipolan tehtaasta. Tallennus keskittyi tehdasrakennuksiin, paperinvalmistuksen prosessiin ja sen työntekijöihin.

Palkintolautakunta toteaa hankkeen olevan erinomainen esimerkki siitä, miten dokumentoinnin kohdeyhteisö voi omalla panoksellaan parantaa dokumentoinnin tuloksia ja toimia museon rinnalla osallistuvana kulttuuriperinnön tallentajana.

Varsinaisen palkinnon lisäksi raati jakoi kaksi kunniamainintaa erityisen ansioituneille hankkeille. Tunnustuksen saivat Suomen kansallismuseon romanipukukulttuurin tallennushanke sekä yhteisenä tunnustuksena suomalaisten museoiden ponnistelut historiallisen koronapandemian tallentamiseksi.

Palkintoraatiin kuuluivat kulttuuritoimittaja Minna Joenniemi, toimitusjohtaja Leena Tokila Suomen museoliitosta, TAKO-verkoston puheenjohtaja, vt. museonjohtaja Johanna Jakomaa Satakunnan Museosta sekä erikoisasiantuntija Anna Alavuotunki Museovirastosta.

”Oli ilo todeta, että nykydokumentointityö museoissa on koronapandemian haasteista huolimatta ollut innovatiivista, kokeilevaa, osallistavaa ja yhteisöllistä”, toteaa TAKO-verkoston puheenjohtaja Johanna Jakomaa.

Nykydokumentointiteko -tunnustuspalkinto myönnetään hankkeelle tai muulle teolle, joka on edistänyt museoissa tehtävää nykyajan dokumentointia ja tallennusta olemalla erityisen ajankohtainen, innovatiivinen, osallistava, näkyvä, innostava tai vaikuttava.

Palkinnon tavoitteena on kannustaa museoita nykydokumentointiin ja sen menetelmien kehittämiseen sekä lisätä nykydokumentoinnin ja kokoelmatyön näkyvyyttä. Suomen museoliitto toimii palkinnon yhteistyökumppanina: tehdasdokumentointiin osallistuneet palkittiin Museokorteilla.

Palkinto ja kunniamaininnat julkistettiin TAKO-verkoston syysseminaarissa Suomen kansallismuseossa 13.10.2021. Palkinto jaetaan joka toinen vuosi, seuraavaksi vuonna 2023.

Kaipolan tehtaan dokumentointiin liittyviä kuvia on saatavilla Finna-palvelussa.

TAKO-verkoston puheenjohtaja
Johanna Jakomaa
Satakunnan Museo,
johanna.jakomaa@pori.fi

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 211 yhteisöjäsentä ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.

Poliitikot museotyöharjoittelussa 23.-27.8.202119.8.2021 11:46:15 EEST | Tiedote

Suomen museoliiton koordinoiman Poliitikon museoharjoittelu -teemaviikon aikana yli 60 päättäjää tutustuu museoiden toimintaan käytännönläheisellä tavalla. Perinteisen opastetun museovierailun sijaan päättäjät kokeilevat museoiden monipuolisia työtehtäviä, esimerkiksi konservointia, kokoelmien luettelointia tai näyttelysuunnittelua. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita seuraamaan poliitikkoja museoharjoittelussa 23.-27.8.2021.

Finlands lantbruksmuseum Sarka är Årets museum 202128.5.2021 12:22:28 EEST | Tiedote

Museipriserna för år 2021 delades ut 27.5 på Museiprisgalan i Åbo. Titeln Årets museum 2021 fick Finlands lantbruksmuseum Sarka. Priset för Årets museikommunikationsgärning beviljades för marknadsföringen av Helsingfors konstmuseum Ham:s och Helsingfors stadsmuseums utställning Sinnesstämning – Helsingfors 1939-1945. Specialpriset i Årets museum -tävlingen gick till Museiverket. Årets museibutik är Naturcentret Haltias Haltia Shop. Museikortets specialpris gick till Hotell- och restaurangmuseet.