Musiikinteorian opiskeluko muka hauskaa?

Tutkimuksessa keskeisenä opetuksen välineenä olivat iPad-laitteet, joita oppilaat käyttivät yhteistoiminnallisesti. Merkittävä havainto oli, että ryhmissä tavallisesti hiljaiset ja epävarmatkin oppilaat uskalsivat yhteistoiminnallisessa tablet-laiteympäristössä osallistua toimintaan kysymyksin ja ehdotuksin. Hyvätunnelmainen ilmapiiri rohkaisi heidän musikaalisuuttaan, luovuuttaan ja ilmeikkyyttään.
Sanallista vuorovaikutusta runsaammin kommunikaatio tapahtui nonverbaalisesti. Sen myötä, että oppilaat saivat toimia keskenään, opettajan antaessa tarvittaessa tukea, tehtävien tekemiseen käytetty aikamäärä kasvoi. Tämä havainto kyseenalaistaa perinteisen opettajajohtoisen opetustavan ja erityisesti kurssikohtaiset asiasisältömäärät. Työskentelymuodossa keskeistä oli soiva kuva, joka kokosi kaiken toiminnan.
Suomalaisten musiikkioppilaitosten tarjoama teoriaopetus voidaan vielä tänäkin päivänä mieltää irralliseksi osaksi itse musiikista ja lähinnä pakolliseksi aineeksi instrumenttiopintojen ohessa. Musiikinteoria on kuitenkin keskeinen osa musiikinopetusta ja hyvin koulutetulta musiikkialan ammattilaiselta odotetaan musiikin teoreettista tietotaitoa. Opetustapoja on siksi syytä tarkastella uudelleen – mitä on oppilaitoksesta riippuen tehtykin.
Virtasen tutkimus kartoitti tablet-laitteiden merkitystä ja mahdollista antia musiikinteorian opettamiseen ja tuotti tietoa yhteistoiminnallisesta työskentelystä musiikin hahmotusaineissa niin oppilaiden kuin opettajankin näkökulmasta.
FM Katariina Virtasen musiikkikasvatuksen väitöskirjan "Tää on ollut ihan paras mupevuosi mitä mulla on koskaan ollut. Hauskoin." Toimintatutkimus 11–15-vuotiaiden oppilaiden tablet-laitteiden yhteistoiminnallisesta käytöstä musiikin hahmotusaineiden opetuksessa.” tarkastustilaisuus pidetään 30.9.2022 klo 12 Jyväskylän yliopiston Historica -rakennuksen salissa H320. Vastaväittäjänä professori Juha Ojala (Taideyliopisto) ja kustoksena professori Suvi Saarikallio (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Linkki väitöskirjaan: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9200-2
Taustatietoa:
Katariina Virtanen on toiminut ammatillisesti opetuksen ja kasvatuksen kentällä yli 25 vuotta. Ylioppilaaksi Virtanen kirjoitti vuonna 1995 Äetsän lukiosta ja on sen jälkeen suorittanut opintoja monipuolisesti terveydenhuollon, musiikkiterapian, psykologian, kasvatuksen ja musiikkikasvatuksen alalta sekä sittemmin johtamisesta ja yritysjohtamisesta.
Virtanen on toiminut musiikin perusteiden ja yhtyesoiton opettajan virassa Sastamalan musiikkiopistossa, jossa hänen virkaansa sisältyi myös solististen aineiden opetusta. Virtasen opetusuraan sisältyy lukuisa määrä erilaisten projektien organisointia, pedagogisesti uudistavaa opetustyötä sekä monipuolista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa.
Työnsä ohella Virtanen on toiminut muusikkona. Opetusura vaihtui hallinnollisiin tehtäviin Virtasen siirryttyä apulaisrehtorin virkaan Riihimäen musiikkiopistoon. Tällä hetkellä hän työskentelee Helsingissä Pop & Jazz Konservatorion koulutuspäällikkönä. Väitöskirjansa hän on valmistellut oman työnsä ohella.
Yhteystiedot:
Katariina Virtanen, puh. 040 776 1289, katariina.virtanen@popjazz.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Oppimisen tuen uudistus muuttaa koulujen arkea – tutkimus selvittää, miten uudistus toteutetaan kunnissa28.11.2025 06:30:00 EET | Tiedote
Esi- ja perusopetuksen oppimisen tukea uudistettiin vuonna 2025, kun aiempi kolmiportainen malli korvattiin ryhmäkohtaisilla ja oppilaskohtaisilla tukitoimilla. Tavoitteena on tarjota tukea aiempaa oikea-aikaisemmin ja matalammalla kynnyksellä, mutta käytännön toteutus ja resurssit vaihtelevat kunnittain. Jyväskylän yliopiston johtama tutkimushanke selvittää nyt, millaiseksi uudistus muotoutuu koulujen arjessa eri puolilla Suomea.
Ionien kierrätys avaa tien raskaimpien alkuaineiden tutkimukseen27.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskuksen (CERN) ISOLDE-laitoksen tutkijat ovat kehittäneet sähköstaattisen loukun ja lasereiden yhdistelmään perustuvan mittausmenetelmän, mikä voi auttaa selvittämään harvinaisimpien ja vähiten tunnettujen alkuaineiden kemiallisia ominaisuuksia. Myös Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen tutkija Mikael Reponen on ollut mukana laitteiston valmistelussa.
Arto Hautala on Jyväskylän yliopiston uusi ja Suomen ainoa fysioterapian professori27.11.2025 06:30:00 EET | Tiedote
Arto Hautala aloitti 1.11.2025 fysioterapian ja kuntoutuksen professorina Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa. Professuuri on tällä hetkellä alan ainoa Suomessa.Julkaistu 26.11.2025
Kiertotalous varmistaa kriittisten metallien saatavuuden – Tutkijoiden video kertoo, kuinka jätteestä syntyy seuraavan sukupolven materiaaleja26.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Kiertotalous tarjoaa ratkaisuja kriittisten metallien saatavuuden turvaamiseen. Uudella videolla Jyväskylän ja Turun yliopiston asiantuntijat kertovat, miten teollisuuden jäte- ja sivuvirroista voidaan kierrättää arvokkaita metalleja hyödyntämällä innovatiivista 3D-filtteriteknologiaa sekä yhdisteitä, joita käytetään talteenotossa ja uusien materiaalien valmistuksessa.
Väitös: Yhteisöohjautuvuus mahdollistaa tiimin joustavan toiminnan yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi (Keronen)26.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Yhteisöohjautuvuudella voidaan tukea työntekijöiden motivaatiota ja hyvinvointia sekä organisaation tavoitteita kestävällä tavalla. Tämä edellyttää yksilöiden aloitteellisuutta ja aktiivisuutta sekä yhteisöllisiä työn tekemisen tapoja. Jyväskylän yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassa avataan, miten yhteisöohjautuvuus rakentuu työntekijöiden välillä ja miten yhteisöohjautuvuutta tuetaan työssä tapahtuvissa oppimistilanteissa lähijohtamisen keinoin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
