Musiikinteorian opiskeluko muka hauskaa?
Tutkimuksessa keskeisenä opetuksen välineenä olivat iPad-laitteet, joita oppilaat käyttivät yhteistoiminnallisesti. Merkittävä havainto oli, että ryhmissä tavallisesti hiljaiset ja epävarmatkin oppilaat uskalsivat yhteistoiminnallisessa tablet-laiteympäristössä osallistua toimintaan kysymyksin ja ehdotuksin. Hyvätunnelmainen ilmapiiri rohkaisi heidän musikaalisuuttaan, luovuuttaan ja ilmeikkyyttään.
Sanallista vuorovaikutusta runsaammin kommunikaatio tapahtui nonverbaalisesti. Sen myötä, että oppilaat saivat toimia keskenään, opettajan antaessa tarvittaessa tukea, tehtävien tekemiseen käytetty aikamäärä kasvoi. Tämä havainto kyseenalaistaa perinteisen opettajajohtoisen opetustavan ja erityisesti kurssikohtaiset asiasisältömäärät. Työskentelymuodossa keskeistä oli soiva kuva, joka kokosi kaiken toiminnan.
Suomalaisten musiikkioppilaitosten tarjoama teoriaopetus voidaan vielä tänäkin päivänä mieltää irralliseksi osaksi itse musiikista ja lähinnä pakolliseksi aineeksi instrumenttiopintojen ohessa. Musiikinteoria on kuitenkin keskeinen osa musiikinopetusta ja hyvin koulutetulta musiikkialan ammattilaiselta odotetaan musiikin teoreettista tietotaitoa. Opetustapoja on siksi syytä tarkastella uudelleen – mitä on oppilaitoksesta riippuen tehtykin.
Virtasen tutkimus kartoitti tablet-laitteiden merkitystä ja mahdollista antia musiikinteorian opettamiseen ja tuotti tietoa yhteistoiminnallisesta työskentelystä musiikin hahmotusaineissa niin oppilaiden kuin opettajankin näkökulmasta.
FM Katariina Virtasen musiikkikasvatuksen väitöskirjan "Tää on ollut ihan paras mupevuosi mitä mulla on koskaan ollut. Hauskoin." Toimintatutkimus 11–15-vuotiaiden oppilaiden tablet-laitteiden yhteistoiminnallisesta käytöstä musiikin hahmotusaineiden opetuksessa.” tarkastustilaisuus pidetään 30.9.2022 klo 12 Jyväskylän yliopiston Historica -rakennuksen salissa H320. Vastaväittäjänä professori Juha Ojala (Taideyliopisto) ja kustoksena professori Suvi Saarikallio (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Linkki väitöskirjaan: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9200-2
Taustatietoa:
Katariina Virtanen on toiminut ammatillisesti opetuksen ja kasvatuksen kentällä yli 25 vuotta. Ylioppilaaksi Virtanen kirjoitti vuonna 1995 Äetsän lukiosta ja on sen jälkeen suorittanut opintoja monipuolisesti terveydenhuollon, musiikkiterapian, psykologian, kasvatuksen ja musiikkikasvatuksen alalta sekä sittemmin johtamisesta ja yritysjohtamisesta.
Virtanen on toiminut musiikin perusteiden ja yhtyesoiton opettajan virassa Sastamalan musiikkiopistossa, jossa hänen virkaansa sisältyi myös solististen aineiden opetusta. Virtasen opetusuraan sisältyy lukuisa määrä erilaisten projektien organisointia, pedagogisesti uudistavaa opetustyötä sekä monipuolista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa.
Työnsä ohella Virtanen on toiminut muusikkona. Opetusura vaihtui hallinnollisiin tehtäviin Virtasen siirryttyä apulaisrehtorin virkaan Riihimäen musiikkiopistoon. Tällä hetkellä hän työskentelee Helsingissä Pop & Jazz Konservatorion koulutuspäällikkönä. Väitöskirjansa hän on valmistellut oman työnsä ohella.
Yhteystiedot:
Katariina Virtanen, puh. 040 776 1289, katariina.virtanen@popjazz.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto oli vetovoimainen korkeakoulujen yhteishaussa28.3.2024 09:56:11 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopistoon haki eilen päättyneessä korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa 18 712 hakijaa. Viime vuodesta hakijamäärä nousi 4,2 prosenttia. Valtakunnallisesti kevään toisen yhteishaun hakijamäärä nousi 1,7 prosenttia. Hakemuksia Jyväskylän yliopistoon kertyi 24 862.
Lapset voivat olla erilaisissa asemissa jo esiopetukseen siirtyessään28.3.2024 07:11:00 EET | Tiedote
Lapsen siirtymä esiopetukseen on iso muutos lapsen elämässä. Tutkimuksessa todettiin, että tätä siirtymää edeltävät varhaiskasvatuksen palvelut voivat kuitenkin asettaa lapset erilaiseen asemaan esiopetussiirtymässä.
Elintavat kasautuvat ja ovat suhteellisen pysyviä läpi keski-iän27.3.2024 06:30:00 EET | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan joko terveellisemmät tai epäterveellisemmät elintavat kasautuvat samoille ihmisille. Elintavat ovat suhteellisen pysyviä keski-iässä, ja niitä ennustavat useat sosiodemografiset ja persoonallisuuteen liittyvät tekijät.
Jatkuva oppiminen työelämässä motivoi mutta myös kuormittaa26.3.2024 13:14:00 EET | Tiedote
Miten kestävä kehitys ja työssä tapahtuva oppiminen liittyvät toisiinsa? Tätä tutkittiin Studies in Continuing Education -lehdessä alkuvuodesta 2024 ilmestyneessä artikkelissa. Kestävyyttä lähestyttiin artikkelissa sosiaalisen ja inhimillisen kestävyyden näkökulmista, mutta oppimisen kestävyys kytkeytyy välillisesti myös ympäristölliseen ja taloudelliseen kestävyyteen.
Eronneet isät painottavat hoivaamisen tärkeyttä ja pelkäävät ulkokehälle joutumista26.3.2024 07:06:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston perhe- ja isyystutkimuksen dosentti Johanna Terävä tutki 21 eronneen isän haastattelupuhetta. Terävä havaitsi, että haastatellut isät korostivat olevansa vanhemmuuteensa sitoutuneita, lapsen parhaaseen pyrkiviä isiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme