Myllykoski uuteen nousuun!

Kymi Libri -kirjamessut ja Myllykosken Pallo (MyPa) yhteistyökumppaneiksi - tarkoituksena nostaa Myllykoski uuteen kukoistukseen.
MyPan toimitusjohtaja Risto Oksanen ja kirjamessujen tuottaja Tarja Tornaeus iloitsevat yhteistyöstä.

Kirjamessuilla ja jalkapalloseuralla on yhteinen tavoite: Myllykosken elinvoiman lisääminen. Kirjamessuilla on kahtena kesänä, 2019 ja 2021, tuotu satoja kirjailijoita ja taiteilijoita tutustumaan persoonalliseen kylään ja sen leppoisiin asukkaisiin. Kesällä 2023 kirjamessuille ei enää tarvinnut houkutella esiintyjiä, vaan tarjokkaita oli enemmän kuin kolmen päivän ohjelmaan mahtuu.

Mutta tänä vuonna isojen kulttuurisäätiöiden tuki Kymi Librille yllättäen jäi saamatta. Alussa ne rahoittivat kirjamessujen perustamista ajatuksella, että seudulle saadaan toistuva ja pysyvä tapahtuma, mutta jatkuvuus ei enää tänä kesänä ollutkaan kulttuurialan rahoittajien prioriteetti. Tämä ei kuitenkaan lannistanut järjestäjiä ja talkoolaisten verkostoa. Yhteisön tuella, hakemalla säästöjä ja tehostamalla lipunmyyntiä kirjamessut saadaan pidettyä.

Vuonna 1947 perustettu MyPa on puolestaan muodostunut Myllykosken symboliksi – jalkapallosta kylä tunnetaan. Seura on paperitehtaan lakkauttamisen ja sen tuen loppumisen jälkeen joutunut rakentamaan rahoituksen uudelta pohjalta, joten sillä on ollut historiassaan samanlaisia vaikeita hetkiä kuin kirjamessuilla nyt.

MyPan puheenjohtaja Risto Oksanen ja kirjamessujen tuottaja, Reunan kirjakaupan vetäjä Tarja Tornaeus päättivät yhdistää voimansa Myllykosken tapahtumien markkinoinnissa. MyPan fanituotteita ja kausikortteja on jo pitkään ollut myynnissä Reunan kirjakaupassa, ja nyt yhteistyö laajennettiin yksittäisten ottelulippujen myyntiin ja käsiohjelmien tekemiseen. Tänä kesänä MyPan kotipeleissä on puolestaan myynnissä lippuja kirjamessuille 20.–22. heinäkuuta.

– Olemme toki tehneet yhteistyötä aiemminkin. Vuonna 2021 kirjamessuilla pelattiin hyväntekeväisyysottelu kirjailijat vastaan MyPan Ruutiukot. Vaikka kirjailijoilla oli pelin johdossa legendaarinen jalkapalloilija, useita kirjoja kirjoittanut Atik Ismail, MyPan veteraanit olivat ylivoimaisia. Kohteliaina miehinä he ampuivat ohi pari kertaa, jotta loppunumerot eivät näyttäneet niin rumilta, naureskelee Tornaeus.

Reunan kirjakauppa ja KSOY Stadion ovat maantieteellisesti kivenheiton päässä toisistaan, ja monet vapaaehtoiset toimivat molemmissa yhteisöissä. Niinpä makkaragrilliä, perkolaattoria ja tarjoilupöytiä voidaan lainata puolin ja toisin, ja MyPan naisjaosto on hoitanut kirjatapahtumissa tarjoilua ja leiponut pullaa. Uutta MyPa-olutta on tulossa myyntiin myös Reunan kirjakaupan kahvilaan.

– MyPalle alueen elinvoimaisuus on elintärkeää. Myllykosken vilkastuminen on kaikille eduksi, taloudelliset resurssit ovat pienet mutta sitoutuneiden vapaaehtoisten ja yhteismarkkinoinnin avulla voidaan tehdä pieniä ja vähän suurempiakin ihmeitä, tuumii Oksanen.

Yhteydenpito Myllykosken kahden suuren tapahtumajärjestäjän kesken on välttämätöntä myös siksi, että pystytään välttämään aikataulujen päällekkäisyydet. Tulevien tapahtumien suunnittelussa saadaan synergiaetuja yhdistämällä molempien vahvuudet. Yksilötasolla löytyy aina futista harrastavia kirjailijoita ja lukemista harrastavia pelaajia.

Paikallisuuden korostaminen ei ole ristiriidassa kansainvälistymisen kanssa. – Molemmille organisaatioille on tärkeää kehittää yhteyksiä ulkomaille. Reunan kirjailijoille haetaan käännössopimuksia ja jalkapalloseuralle yhteistyömahdollisuuksia, toteavat Oksanen ja Tornaeus.

Kuin enteenä yhteistyön syvenemistä Kymi Librin logo on tänä kesänä MyPan punainen.
Reunan toimitusjohtaja Olli Sarpon mielestä kirjallisuus ja urheilu sopivat loistavasti yhteen.