Naantalin Musiikkijuhlat virittäytyy jo 40-vuotisjuhlavuoteen

Naantalin Musiikkijuhlat päättyi lauantaina 16.6. upeaan konserttiin Saaristomeren kunniaksi. Samalla alkoivat kysymykset ensi vuoden ohjelmistosta - onhan kyseessä 40-vuotisjuhlavuosi. Tiedossa onkin jo lukuisia kantaesityksiä ja useampikin harvinainen orkesterivierailu.

- Ensi vuonna nähdään taas, huikkaavat alttoviulisti Hartmut Rohde ja käyrätorvivirtuoosi Radovan Vlatković. Kuva: Esko Keski-Oja

Naantalin Musiikkijuhlien 40-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Jaakko Kuusisto säveltää juhlien taiteelliselle johtajalle Arto Norakselle sellokonserton. Orkesterina konsertossa kuullaan Tallinnan Kamariorkesteria, jota johtaa Jaakko Kuusisto itse. Olli Kortekankaan käsialaa tulee olemaan konsertto klarinetille, viululle ja orkesterille. Konserton esittäjinä taituroivat klarinetisti ja kapellimestari Osmo Vänskä, viulisti Erin Keefe ja Sinfonia Lahti. Lisäksi Aulis Sallinen säveltää Naantalin Musiikkijuhlille konserton viululle, harpulle ja jousiorkesterille. Orkesterina tässä konsertossa tullaan kuulemaan Korean Chamber Orchestraa. Naantalin Musiikkijuhlilla vierailee myös Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri Sakari Oramon johdolla. Lisäksi saamme ensimmäistä kertaa Naantaliin huippusellisteistä koostuvan selloyhtye Apocalyptican.

Tämän vuoden juhlat olivat monilla mittareilla todellinen menestys. Kävijätavoitteeseen päästiin kirkkaasti ja useat konsertit myytiin loppuun jo etukäteen, Casa Haartman parissa päivässä. Åbo Akademin Säätiön kanssa alkanut yhteistyö toimi erinomaisesti ja Casa Haartman -konsertteja jatketaan ehdottomasti myös ensi vuonna.

Korealaisen säveltäjän Jeajoon Ryun kantaesitetty sonaatti sellolle ja pianolle sai ylistävän vastaanoton. Eikä syyttä, sillä säveltäjä Ryu nimenomaan pyrki vuorovaikutukseen kuulijoiden kanssa, siinä erinomaisesti onnistuen. Säveltäjä Krzysztof Pendereckin 85-vuotissyntymäpäivät toivat itse Maestron juhlille. Hän uusi lupauksensa säveltää sellosonaatin Arto Norakselle, mutta huomautti, että sonaatin säveltäminen on pitempi prosessi kuin esimerkiksi sinfonian säveltäminen. Siksi kyseistä sonaattia on syytä odottaa vasta 2-3 vuoden päästä. Aulis Sallisen Linna vedessä -kronikka oli huikea päätös tämän vuoden säveltäjävierailuille festivaalillamme.

Naantalin Musiikkijuhlat kiittää erittäin positiivisesta palautteesta, jota juhlille kiiri niin yleisöltä kuin taiteilijoiltakin. Lisäksi suuri kiitos televisiolle, radiolle, lehdistölle sekä laajalle sosiaaliselle medialle, joka juhli kanssamme riemastuttavasti koko kahden viikon ajan. Toivotamme kaikki tervetulleiksi Naantaliin jälleen ensi vuonna 4.-15.6.2019.

tiina.tunturi@naantali.fi, 0445161718

Naantalin Musiikkijuhlat 40 vuotta kamarimusiikin huipulla11.2.2019 12:00:00Tiedote

Tänä kesänä Naantalin Musiikkijuhlat soi isommin ja moni-ilmeisemmin kuin koskaan ennen. Kesäkuussa 4.-15.6.2019 juhlitaan Naantalin Musiikkijuhlien 40. festivaalia ja mukana on useita maailman kantaesityksiä, vaikuttavia orkesterivierailuja ja muusikoita maailman huipulta. Konserteille on saatu lisätilaa suuresta Kirkkopuistosta, jossa Naantali-debyyttinsä tekee voimallinen raskaan sarjan selloyhtye Apocalyptica.

KUTSU Naantalin Musiikkijuhlien 40-vuotisohjelman julkistamistilaisuuteen4.2.2019 12:00:00Kutsu

Naantalin Musiikkijuhlat soi aurinkoisessa Naantalissa ensi kesänä 4.–15.6. jo 40. kertaa. Ohjelmassa on komea ja monipuolinen konserttisarja. Lisäksi järjestämme kaksi Talvikonserttia maaliskuussa ja muitakin juhlakonsertteja kevään aikana. Lämpimästi tervetuloa tiedotustilaisuuteemme kuulemaan tulevan festivaalin tarjonnasta. Paikka: Naantalin kaupungintalo, edustustila (5. krs), Käsityöläiskatu 2, Naantali Aika: Maanantai 11. helmikuuta klo 12.00 Ensi kesän ohjelman esittelee Musiikkijuhlien taiteellinen johtaja, selloprofessori Arto Noras. Tilaisuus kestää runsaan tunnin, sisältäen kevyen lounaan. Toivomme, että ilmoitat tulostasi viimeistään perjantaina 8.2. osoitteeseen tiina.tunturi@naantali.fi. TERVETULOA! Ystävällisin terveisin, Naantalin Musiikkijuhlat

Selloyhtye Apocalyptica myös ulkoilmakonsertissa Naantalin Musiikkijuhlilla28.1.2019 12:00:00Tiedote

Naantalin Musiikkijuhlilla debytoiva selloyhtye Apocalyptica esiintyy Naantalin Kirkkopuiston ulkoilmakonsertissa lauantaina 8.6.2019 klo 15. Maailmankuulu raskaan sarjan selloyhtye tulee juhlistamaan Naantalin Musiikkijuhlien 40-vuotisjuhlavuotta. - Halusimme saada Naantalin Musiikkijuhlille myös Apocalyptican ulkoilmakonsertin, jotta suuremmalla yleisöllä olisi mahdollisuus päästä kuulemaan heitä. Apocalyptican konsertti Naantalin kirkossa lauantai-iltana 8.6. myytiin nopeasti loppuun, kertoo Naantalin Musiikkijuhlien taiteellinen johtaja Arto Noras. Huippusellisteistä koostuva Apocalyptica esiintyy Naantalin Musiikkijuhlilla kahdessa konsertissa: Naantalin Kirkkopuistossa lauantaina 8.6.2019 klo 15 ja Naantalin kirkossa lauantaina 8.6.2019 klo 22. Apocalyptican Kirkkopuisto-konsertin lipunmyynti avataan Lippupisteessä tiistaina 29.1.2019 klo 9.00. Naantalin Musiikkijuhlien koko 40-vuotisjuhlaohjelma julkistetaan 11.2.2019.

Selloyhtye Apocalyptica Naantalin Musiikkijuhlille kesäkuussa17.12.2018 13:15:55Tiedote

Maailmankuulu raskaan sarjan selloyhtye Apocalyptica debytoi Naantalin Musiikkijuhlilla kesäkuussa 2019. Huippusellisteistä koostuva Apocalyptica esiintyy Naantalin kirkossa lauantaina 8.6.2019 klo 22. - Keskustelin Eicca Toppisen kanssa jo viime vuonna ja halusin ehdottomasti kutsua Apocalyptican ensimmäistä kertaa Naantalin Musiikkijuhlille festivaalin 40-vuotisjuhlan kunniaksi, kertoo juhlien taiteellinen johtaja Arto Noras. Konsertin lipunmyynti avataan Lippupisteessä tiistaina 18.12.2018 klo 9.00. Naantalin Musiikkijuhlien koko 40-vuotisjuhlaohjelma julkistetaan 11.2.2019.

Naantalin tunnelmalliset Talvikonsertit jälleen maaliskuussa19.11.2018 12:00:00Tiedote

Jo perinteeksi muodostuneet Naantalin Musiikkijuhlien Talvikonsertit järjestetään 14. kerran Naantalin kirkossa 9. ja 10. maaliskuuta 2019 klo 19. Konserteissa soi tällä kertaa mm. Tsaikovskin, Kortekankaan, Kuulan ja Schubertin musiikki. Lauantaina 9.3. sopraano Kaisa Ranta, baritoni Nicholas Söderlund ja pianisti Hans-Otto Ehrström tulkitsevat mm. Toivo Kuulan ja Pjotr Tsaikovskin lauluja. Illan huipentaa Olli Kortekankaan uuden laulusarjan Five Love Songs maailman kantaesitys. Sunnuntaina 10.3. kuullaan Franz Schubertin vaikuttava Jousikvintetto. Illan taiteilijoina esiintyvät viulistit Elina Vähälä ja Petteri Iivonen, alttoviulisti Ilari Angervo sekä sellistit Arto Noras ja Samuli Peltonen. Talvikonsertit järjestetään jälleen yhteistyössä Naantalin kaupungin kulttuuritoimen kanssa. Konserttien lipunmyynti alkaa 19.11. Lippupisteessä, Naantalin Matkailussa ja Ars Musicassa Turun konserttitalossa.

Naantalin Musiikkijuhlat korkkasi 40-vuotisjuhlavuoden25.10.2018 12:00:00Tiedote

Naantalin Musiikkijuhlien 40-vuotisjuhlavuoden kolmen ensimmäisen konsertin lipunmyynti on alkanut. Maailman kantaesitys, kapellimestarit Sakari Oramo ja Jaakko Kuusisto sekä huippuorkesterit Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri ja Tallinnan Kamariorkesteri varmistavat, että jo nyt on tiedossa upeita konserttielämyksiä. Sokerina pohjalla Naantalin Musiikkijuhlat pääsee jälleen järjestämään ainutlaatuisen puistokonsertin Kultarannan puutarhaan. Esiintyjänä Kultarannassa on lauluyhtye Rajaton.