Naantalin Musiikkijuhlat virittäytyy jo 40-vuotisjuhlavuoteen

Naantalin Musiikkijuhlat päättyi lauantaina 16.6. upeaan konserttiin Saaristomeren kunniaksi. Samalla alkoivat kysymykset ensi vuoden ohjelmistosta - onhan kyseessä 40-vuotisjuhlavuosi. Tiedossa onkin jo lukuisia kantaesityksiä ja useampikin harvinainen orkesterivierailu.

- Ensi vuonna nähdään taas, huikkaavat alttoviulisti Hartmut Rohde ja käyrätorvivirtuoosi Radovan Vlatković. Kuva: Esko Keski-Oja

Naantalin Musiikkijuhlien 40-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Jaakko Kuusisto säveltää juhlien taiteelliselle johtajalle Arto Norakselle sellokonserton. Orkesterina konsertossa kuullaan Tallinnan Kamariorkesteria, jota johtaa Jaakko Kuusisto itse. Olli Kortekankaan käsialaa tulee olemaan konsertto klarinetille, viululle ja orkesterille. Konserton esittäjinä taituroivat klarinetisti ja kapellimestari Osmo Vänskä, viulisti Erin Keefe ja Sinfonia Lahti. Lisäksi Aulis Sallinen säveltää Naantalin Musiikkijuhlille konserton viululle, harpulle ja jousiorkesterille. Orkesterina tässä konsertossa tullaan kuulemaan Korean Chamber Orchestraa. Naantalin Musiikkijuhlilla vierailee myös Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri Sakari Oramon johdolla. Lisäksi saamme ensimmäistä kertaa Naantaliin huippusellisteistä koostuvan selloyhtye Apocalyptican.

Tämän vuoden juhlat olivat monilla mittareilla todellinen menestys. Kävijätavoitteeseen päästiin kirkkaasti ja useat konsertit myytiin loppuun jo etukäteen, Casa Haartman parissa päivässä. Åbo Akademin Säätiön kanssa alkanut yhteistyö toimi erinomaisesti ja Casa Haartman -konsertteja jatketaan ehdottomasti myös ensi vuonna.

Korealaisen säveltäjän Jeajoon Ryun kantaesitetty sonaatti sellolle ja pianolle sai ylistävän vastaanoton. Eikä syyttä, sillä säveltäjä Ryu nimenomaan pyrki vuorovaikutukseen kuulijoiden kanssa, siinä erinomaisesti onnistuen. Säveltäjä Krzysztof Pendereckin 85-vuotissyntymäpäivät toivat itse Maestron juhlille. Hän uusi lupauksensa säveltää sellosonaatin Arto Norakselle, mutta huomautti, että sonaatin säveltäminen on pitempi prosessi kuin esimerkiksi sinfonian säveltäminen. Siksi kyseistä sonaattia on syytä odottaa vasta 2-3 vuoden päästä. Aulis Sallisen Linna vedessä -kronikka oli huikea päätös tämän vuoden säveltäjävierailuille festivaalillamme.

Naantalin Musiikkijuhlat kiittää erittäin positiivisesta palautteesta, jota juhlille kiiri niin yleisöltä kuin taiteilijoiltakin. Lisäksi suuri kiitos televisiolle, radiolle, lehdistölle sekä laajalle sosiaaliselle medialle, joka juhli kanssamme riemastuttavasti koko kahden viikon ajan. Toivotamme kaikki tervetulleiksi Naantaliin jälleen ensi vuonna 4.-15.6.2019.

tiina.tunturi@naantali.fi, 0445161718

Maailman kantaesitys, syntymäpäivät ja Linna vedessä tuovat kolme säveltäjää Naantaliin 39. Musiikkijuhlille4.6.2018 11:00Tiedote

Naantalin Musiikkijuhlilla on kunnia aloittaa kesäfestivaalikausi jo 39. kerran. Konsertteja kuullaan Naantalissa, Rymättylässä, Raisiossa ja Seilin saarella 5.-16.6.2018. Jeajoon Ryun maailman kantaesityksen, Krzysztof Pendereckin 85-vuotissyntymäpäivän ja Aulis Sallisen Linna vedessä -kronikan ansiosta nämä kolme säveltäjää saapuvat henkilökohtaisesti Naantaliin.

Viulisti, säveltäjä ja kapellimestari Jaakko Kuusisto avaa Naantalin Musiikkijuhlat3.6.2018 11:00Tiedote

Naantalin Musiikkijuhlien avajaiset järjestetään tiistaina 5. kesäkuuta. Tilaisuuden avajaispuheen pitää viulisti, säveltäjä ja kapellimestari Jaakko Kuusisto. Vieraita on tervehtimässä myös Naantalin Musiikkijuhlien taiteellinen johtaja, sellisti Arto Noras. Illan avajaiskonsertissa juhlitaan Naantalin 39. menestyksekästä musiikkijuhlavuotta. Konsertissa kuullaan Rautavaaran, Boccherinin, Schumannin, Rahmaninovin ja Prokofjevin teoksia, kaikki opusnumerolla 39. Lavalle nousee kolmetoista huipputaiteilijaa: sopraano Mari Palo, viulistit Jaakko Kuusisto ja Elina Vähälä, alttoviulisti Ilari Angervo, sellistit Samuli Peltonen ja Hannu Kiiski, kontrabasisti Teemu Kauppinen, huilisti Patric Gallois, oboisti Jean-Louis Capezzali, klarinetisti Michel Lethiec, pianistit Ralf Gothóni ja Juhani Lagerspetz sekä urkuri Kari Vuola. Naantalin Musiikkijuhlat jatkuu lauantaihin 16. kesäkuuta asti.

KUTSU Naantalin Musiikkijuhlien tiedotustilaisuuteen30.5.2018 09:00Kutsu

Naantalin Musiikkijuhlien ensimmäiset sävelet soivat aurinkoisessa Naantalissa tiistaina 5.6.2018. Tänä vuonna jo 39. kertaa järjestettävää festivaalia vietetään 5.–16. kesäkuuta. Ohjelmassa on yhteensä lähes 30 konserttia, joissa esiintyy suuri joukko huipputaiteilijoita Suomesta ja ulkomailta. Ohjelmaa esittelee festivaalin taiteellinen johtaja Arto Noras, ja tilaisuudessa esiintyvät sopraano Mari Palo ja pianisti Ralf Gothóni. Paikka: Naantalin seurakuntakeskuksen juhlasali, Piispantie 2, Naantali Aika: Maanantai 4.6. klo 12.00 Toivotamme tiedotusvälineenne edustajan tervetulleeksi kuulemaan Naantalin Musiikkijuhlien monipuolisesta ohjelmatarjonnasta. Tilaisuus kestää runsaan tunnin sisältäen kevyen lounaan. Lämpimästi tervetuloa! Aurinkoisin terveisin, Naantalin Musiikkijuhlat Tiina Tunturi toimitusjohtaja

Naantalin Musiikkijuhlien ja Pelastakaa Lapset ry:n yhteistyö jatkuu Naantalin Lasten Musiikkijuhlat jo viidennen kerran kesällä 20189.4.2018 11:00Tiedote

Naantalin Lasten Musiikkijuhlat järjestetään 7.–10.6.2018 Naantalin Musiikkijuhlien ja Pelastakaa Lapset ry:n yhteistyönä jo viidennen kerran. Tapahtuman esiintyjinä ilahduttavat Siina ja Taikaradio, Artsopan Eläinten karnevaali Afrikassa ja Pikku Kakkosesta tutut Närpiäiset. Naantalin Musiikkijuhlien yhteydessä järjestettävässä tapahtumassa kuullaan myös taidokas mestarikurssien iltapäiväsoitto ja vietetään perinteistä suurta lastenjuhlaa Kirkkopuistossa.