Naantalin Musiikkijuhlien 40-vuotisfestivaali oli menestys

Naantalin Musiikkijuhlien 40-vuotisfestivaali päättyi lauantaina 15.6. Saaristomeren kunniaksi järjestettyyn In honorem maris -konserttiin. Konsertin alussa Saaristomeripuheenvuoron piti Centrum Balticumin puheenjohtaja, Turun kaupunginjohtaja Minna Arve. Festivaalin juhlavuosi oli kaikilla mittareilla menestys. Monipuolinen ohjelmisto sai kävijämäärän kipuamaan uuteen ennätykseen. Juhlien päättyessä ensi vuoden festivaaliohjelmaa suunnitellaan jo.

Puistokonsertti Kultarannassa oli elämys. Kuva: Esko Keski-Oja

Naantalin Musiikkijuhlien ensimmäiset ennakkotiedot lupaavat korkeatasoista festivaalia myös vuonna 2020. Parin vuoden tauon jälkeen Naantalissa esiintyy jälleen pianisti Grigori Sokolov, joka Helsingin lisäksi konsertoi Suomessa ainoastaan Naantalissa. Orkesterivierailuista on jo varmistunut Sinfonia Lahti, jota johtaa kapellimestari Okko Kamu ja solistiksi saapuu pianotaiteilija Barry Douglas. Lisäksi Musiikkijuhlat on tilannut Olli Kortekankaalta kantaesityksen, joka esitetään vuoden 2020 juhlilla. Vielä nimetön teos on konsertto sellolle ja kamariyhtyeelle, ja solistina toimii itseoikeutetusti juhlien taiteellinen johtaja, sellisti Arto Noras.

Vuoden 2019 kävijätavoite ylitettiin kirkkaasti ja useat konsertit myytiin loppuun jo etukäteen. Ennätyksen teki Apocalyptican kirkkokonsertti, joka myytiin loppuun kahdessakymmenessä minuutissa. Lisätilaa Apocalypticalle saatiin Kirkkopuistosta, joka toimikin konserttipaikkana erinomaisesti. Viimeistä paikka myöten täynnä oli myös Kultarannan puistokonsertti, johon Tasavallan presidentti Sauli Niinistökin osallistui. Sää oli viikonlopun puistokonserteille mitä parhain. Muita loppuunmyytyjä konsertteja olivat Casa Haartmanin neljä kotikonserttia, Kaivohuoneen Illalliskonsertti sekä Naantalin Lasten Musiikkijuhlilta Täti Moonikan ja Pingviiniorkesterin konsertti.

Jaakko Kuusiston ja Aulis Sallisen kantaesitykset, lukuisat orkesteri- ja kamarimusiikkikonsertit sekä kevyemmän musiikin konsertit saivat erittäin innostuneen vastaanoton. Seisovat aplodit nähtiin Naantalissa ennätykselliset kolme kertaa. Naantalin Musiikkijuhlat kiittää yleisöä, taiteilijoita, yhteistyökumppaneita ja median edustajia, jotka juhlivat kanssamme hurmaavasti koko kahden viikon ajan. Toivotamme kaikki tervetulleiksi Naantaliin jälleen ensi vuonna 2.-13.6.2020.

Lisätietoja: www.naantalinmusiikkijuhlat.fi.

tiina.tunturi@naantali.fi

Puistokonsertti Kultarannassa oli elämys. Kuva: Esko Keski-Oja

Naantalin Musiikkijuhlien puistokonserttien erikoisjärjestelyt7.6.2019 12:49:27 EESTTiedote

Lauantaina 8.6. Naantalin Kirkkopuistossa klo 15 alkava Apocalyptican konsertti aiheuttaa erikoisjärjestelyjä. Vanhaankaupunkiin saapuvien toivotaan käyttävän julkista liikennettä (Turun suunnasta Fölin linjat 6 ja 7). Naantalin pysäkiltä on noin 10 minuutin kävelymatka Kirkkopuistoon. Omalla autolla saapuvien kannattaa varata riittävästi aikaa pysäköintipaikan löytämiseen. Pysäköintialueet on merkitty Naantalin pysäköintikarttaan. Kirkkopuiston portti avataan klo 13 ja konserttiin on saatavilla lippuja vielä portilta. Naantalin Musiikkijuhlien sivuilla on mainittu tarkemmat tiedot konserttialueen järjestelyistä. Sunnuntaina 9.6. klo 15 alkavaan Kultarannan puistokonserttiin järjestetään bussikuljetus Naantalin väliaikaiselta linja-autoasemalta. Bussit lähtevät asemalta klo 14 ja klo 14.30. Liikennöitsijänä toimii Muurinen. Kultarannassa on parkkitilaa erittäin rajoitetusti. Kultarannan portit avataan klo 14.30 ja konsertti kestää noin tunnin. Konsertin jälkeen on bussikuljetus takaisi

KUTSU Naantalin Musiikkijuhlien tiedotustilaisuuteen28.5.2019 12:00:00 EESTKutsu

Naantalin Musiikkijuhlien 40-vuotisjuhlafestivaali alkaa tiistaina 4. kesäkuuta ja jatkuu 15. kesäkuuta asti. Naantaliin saapuu jälleen suuri joukko huipputaiteilijoita Suomesta ja ulkomailta, mukana neljä mittavaa orkesterivierailua. Juhlavuoden kunniaksi Naantalissa kuullaan kantaesitykset Jaakko Kuusistolta ja Aulis Salliselta. Festivaalin juhlavuoden erikoisvieras on raskaan sarjan selloyhtye Apocalyptica, joka debytoi Naantalissa. Ohjelmaa esittelee festivaalin taiteellinen johtaja Arto Noras, ja tilaisuudessa esiintyvät baritoni Tommi Hakala ja pianisti Juhani Lagerspetz. Paikka: Naantalin seurakuntakeskuksen juhlasali, Piispantie 2, Naantali Aika: Maanantai 3.6. klo 12.00 Toivotamme tiedotusvälineenne edustajan tervetulleeksi kuulemaan Naantalin Musiikkijuhlien monipuolisesta ohjelmatarjonnasta. Tilaisuus kestää runsaan tunnin sisältäen kevyen lounaan. Lämpimästi tervetuloa!

Naantalin Musiikkijuhlat 40 vuotta kamarimusiikin huipulla11.2.2019 12:00:00 EETTiedote

Tänä kesänä Naantalin Musiikkijuhlat soi isommin ja moni-ilmeisemmin kuin koskaan ennen. Kesäkuussa 4.-15.6.2019 juhlitaan Naantalin Musiikkijuhlien 40. festivaalia ja mukana on useita maailman kantaesityksiä, vaikuttavia orkesterivierailuja ja muusikoita maailman huipulta. Konserteille on saatu lisätilaa suuresta Kirkkopuistosta, jossa Naantali-debyyttinsä tekee voimallinen raskaan sarjan selloyhtye Apocalyptica.